دسته‌بندی نشده

آموزش کامل درس چهارده هدیه ششم ابتدایی راز موفّقیّت

آموزش درس چهارده هدیه ششم ابتدایی راز موفّقیّت

separator line

توضیحات درس چهارده هدیه ششم ابتدایی راز موفّقیّت

همان گونه که از عنوان درس پیداست، دانش آموزان در این درس ضمن آشنایی با عوامل موفقیت و موانع آن، با تأکیداتدین بر نقش تلاش و کوشش برای رسیدن به موفقیت آشنا می شوند.

نکته: پیشنهاد می شود با توجه به پیمانه ای بودن آموزش درس هدیه های آسمان،در صورت امکان این درس را در آستانه زمان برگزاری مسابقات یا المپیادها، تدریس نمایید.

separator line

اهداف درس چهارده هدیه ششم ابتدایی راز موفّقیّت

  1. آشنایی با راه های کسب موفقیت
  2. برنامه ریزی براساس گام های موفقیت در فعالیت های روزانه و پایبندی به آن
  3. توانایی نقد خود براساس عوامل کسب موفقیت
  4. توانایی تفکر در آیات و روایات و درک ارتباط آنها با موضوع درس

separator line

مفاهیم کلیدی

  • تلاش
  • کوشش
  • موفقیت

separator line

پیشنهادهایی برای تدریس درس چهارده هدیه ششم ابتدایی راز موفّقیّت

•پخش فیلم از ورزشکاران پاراالمپیک (معلولان)، که با سعی و تلاش فراوان به کسب مدال طلا و نقره و برنز نائل آمده و باعث سرافرازی میهن اسلامی ایران شدند؛می تواند در تثبیت محتوای درس مفید افتد. این فیلم می تواند به عنوان بخشی از محتوای بسته آموزشی این درس لحاظ گردد.

•می توانید این درس را با نزدیک شدن به زمان اعطای کارنامه تدریس نمایید.

با استفاده از این فرصت، می توان پرسش های زیر را مطرح نمود:

در کدام درس موفقیت بیشتری داشتید؟
در کدام درس موفقیت کمتری داشتید؟
علت موفقیت خود را در چه می دانید؟
علت عدم موفقیت خود را در چه می دانید؟

از دانش آموزان بخواهیم به این پرسش ها پاسخ مناسب دهند و این مقدمه ای برای ورود به درس و محتوای آن باشد.

•می توانید کلاس خود را با پخش فیلمی از موفقیت افراد موفق و گفت و گوی با دانش آموزان دربارهٔ تلقی آنها نسبت به موفقیت آنان و دلایل آن، شروع کنید.

•نصب عکس دانشمندان و بزرگان ایرانی و مسلمان روی تابلوی کلاس مانند بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، زکریای رازی، پروفسور حسابی و… برای ایجاد انگیزه و توضیح پیرامون اینکه این عکس ها را چرا نصب کردیم، می تواند مارا به مفهوم مورد نظر برساند.

دانشمندان و مخترعانی که با سعی و تلاش و پشتکار به موفقیت رسیدند.

به طور کلی توجهدانش آموزان را به این نکته جلب نماییم که دین می خواهد ما آدم های موفقی باشیم.

بزرگان و عالمان ما اهل تلاش و کوششبوده اند.

هر مسلمانی هم باید با تلاش و کوشش خود راه های موفقیت را هموار سازد.

•می توان با کمک دانش آموزان، نمایشی با موضوع تنبلی، نا امیدی، عدم پشتکار و … اجرا نموده که در نهایت دانش آموزان با عواقب هر یک از آنها آشنا شوند.

separator line

دانستنی های درس چهارده هدیه ششم ابتدایی راز موفّقیّت

1 اهمیت این درس به خاطر آن است که به دانش آموز نشان می دهد که رسیدن به موفقیت، تلاش و برنامه ریزی لازم است و با آرزو و کاشکی گفتن، نمی توان به موفقیت رسید.

اهمیت این درس وقتی دو چندان می شود که بدانیم متأسفانه در فضای امروزی جامعه گفتمان شانس و اقبال رو به افزایش است.

یعنی گمان می شود افراد موفق شانس و بخت و اقبال بلندی داشته اند و در مقابل، من و امثال من از ابتدا بداقبال و بدبخت بوده ایم.

2 دانش آموزان عادت دارند که در هنگام شکست به سرزنش خود بپردازند. این روحیه، موجب یأس و ناامیدی می شود.

در این درس باید به آنها آموخت که در شکست ها به جای سرزنش خود،

باید به دنبال شناخت علت شکست رفت و به جای نا امید شدن، با پشتکار و توکل بر خدا و با برنامه ریزی درست، مشکلات را حل کرد.

3 دانش آموزان عادت دارند که در زندگی روزانه خود، به هر کاری که اول با آن مواجه می شوند مشغول می شوند.

یعنی هیچ برنامه ای برای اولویت دادن به کارهای روزانه خود ندارند.

وقتی وارد خانه می شوند، اگر تلویزیون روشن باشد، پای آن می نشینند، اگر دوستی به سراغ آنها آید و او را دعوت به بازی کند، به سراغ بازی می روند، در آخر شب هم چون باید فردا به مدرسه برود، تکالیف خود را انجام می دهد.

4 در درس به جمله ای از حضرت علی ع اشاره شده است. اهمیت این جمله هنگامی برای دانش آموزان مشخص می شود که آنها بدانند که این جمله را حضرت علی ع لحظاتی قبل از شهادت گفته اند.

توجه به نظم چه اندازه اهمیت داشته است که حضرت در واپسین لحظات عمر توصیه به آن کرده اند.

شاید اگر ما مسلمانان به این توصیه عمل می کردیم، امروز از رشد و پیشرفت دو چندانی برخوردار بودیم.

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا