دسته‌بندی نشده

آموزش کامل درس شانزدهم هدیه ششم ابتدایی زیارت

آموزش درس شانزدهم هدیه ششم ابتدایی زیارت

separator line

توضیحات درس شانزدهم هدیه ششم ابتدایی زیارت

دانش آموزان در این درس ضمن آشنایی با آداب زیارت، با دو امامزاده شناخته شده در کشور یعنی فاطمه معصومه س در قم و حضرت احمد بن موسی ع در شیراز آشنا شده و برای زیارت ایشان تشویق می شوند.

نکته: پیشنهاد می شود با توجه به پیمانه ای بودن آموزش درس هدیه های آسمان، در صورت امکان این درس را در زمان ولادت یا شهادت این امامزادگان ، تدریس نمایید.

separator line

اهداف درس شانزدهم هدیه ششم ابتدایی زیارت

  1. آشنایی با برخی از شخصیت های دینی
  2. آشنایی با فلسفه زیارت و برخی از آداب آن
  3. احساس علاقه و احترام به شخصیت های دینی و تمایل برای زیارت ایشان
  4. تلاش برای الگو گیری از شخصیت های دینی

separator line

مفاهیم کلیدی

  • امامزاده
  • زیارت

separator line

پیشنهادهایی برای تدریس درس شانزدهم هدیه ششم ابتدایی زیارت

•می توانیم از دانش آموزان بپرسیم: آیا تاکنون به دیدار رهبر انقلاب یا یکی از مسئولان مملکتی یا یکی از علمای بزرگ رفته اید؟

تا هم او را ببینید و هم خواسته خود را از او بخواهید؟

هنگام رفتن چه احساسی داشتید؟

در نزد آنها چه احساسی داشتید؟ و چگونه رفتار می کردید؟

پس نتیجه می گیریم که در نزد امامزادگان نیز باید چنین ادبی را رعایت نمود؛ البته در سطح بالاتر و والاتر و با این ایجاد انگیزه به تدریس این درس بپردازیم .

•عنوان، قسمتی از محتوای درس را آشکار می کند. صحبت پیرامون مفهوم زیارت و این که به زیارت چه کسی رویم؟

چرا به زیارت می رویم ؟

در زیارت چه کارهایی انجام می دهیم و… می تواند شروع خوبی برای ورود به متن درس قرار گیرد.

همچنین پس از تدریس، یک بار دیگر می توانید به عنوان، بازگشت نمایید تا اطلاعات تکمیل شده دانش آموزان پیرامون آن بیان گردد و به این ترتیب ارتباط این عنوان با محتوای درس، بیش از گذشته آشکار گردد.

•در روند تدریس، بخشی از زیارت نامه حضرت معصومه س را در کلاس بخوانیم و به دانش آموزان بگوییم که در اینزیارت نامه، ما به ایشان سلام می کنیم؛ سپس بهترین خواسته ها و دعاهایمان را مطرح می نماییم و به این وسیله ایشان را گرامی داشته و از حضرت با احترام یاد می کنیم؛

نکته: می توانید فرا یران را با ثواب بسیار زیاد چنین زیارت هایی آشنا کنید؛ تا بدانند با انجام این زیارت ها خدا از آنها خشنود و راضی شده و دعاها و خواسته هایشان در این محیط های مقدس زودتر استجابت پیدا می کنند.

صاحبان این قبور مطهر، اگر چه از دنیا رحلت کرده اند، اما دعاها و خواسته های ما را می شنوند و بر اعمال و گفتار ما نظارت دارند و به آنها پاسخ می دهند.

separator line

دانستنی های درس شانزدهم هدیه ششم ابتدایی زیارت

1.یکی از اهداف اصلی این درس، آشنایی با برخی امامزادگان معتبر در کشور است.

دو امامزاده ای که در این درسمعرفی شده اند هر دو از فرزندان حقیقی امام موسی کاظم ع هستند

٢ اگر چه زیارت از راه دور مورد قبول و توصیه است و امری مطلوب و پسندیده شمرده شده است

ولی بدون تردید برای کسی که شرایط زیارت از نزدیک فراهم است، فضیلت اش بیشتر از زیارت از راه دور می باشد زیرا از طرفی روح فرد زیارت شونده تعلق خاصی به محل دفن و قبر خود دارد و همین طور زیارت از نزدیک برای زیارت کننده اثرات معنوی و باطنی زیادتری نسبت به زیارت دور دارد

٣ در روایات، بر زیارت با معرفت و شناخت کافی تکیه فراوانی شده است. اینکه بدانیم این امامزادگان که هستند،

چه تعالیمی داشته اند، چه حقی بر گردن ما دارند و ما در قبال آنان چه وظایفی داریم، همه از جمله ویژگی های زیارت با شناخت و معرفت است.

٤ در درس به سه نمونه از آداب زیارت که خواندن زیارت نامه، دعا و نماز زیارت است اشاره شده است و بقیه آداب به فعالیت کامل کنید واگذار شده است.

٥ در این درس به این مسئله اشاره شده که حضرت معصومه س از همان سن نوجوانی به دنبال کسب احکام دین بود . این ویژگی ایشان می تواند الگوی مناسبی برای مخاطبان باشد

٦ می توان روی این نکته تأکید نمود که عشق و علاقه امامزادگان به امامان معصوم فقط جنبه نسبی نداشته بلکه به عنوان امام و مقتدای خود به آنها می نگریستند و به ضرورت ارتباط با ایشان اذعان داشتند

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا