دسته‌بندی نشده

آموزش کامل درس هجدهم فارسی اول ابتدایی نشانهٔ (ع) و (ث)

درس هجدهم فارسی اول ابتدایی نشانهٔ (ع) و (ث)

اهداف درس هجدهم فارسی اول ابتدایی علی و معصومه مثل خورشید

  1. آموزش صدا و نشانهٔ (ع) و (ث)
  2. برقراری روابط عاطفی و اجتماعی
  3. تشخیص نشانهٔ (ع) و (ث) در اوّل، وسط و آخر کلمات
  4. توانایی خواندن و نوشتن کلمات با حروف خوانده شده
  5. تقویت روحیّهٔ رفتار مناسب با دیگران
  6. تقویت روحیّهٔ احترام به معلّم و دوستان
  7. تقویت روحیّهٔ نظم در کارها
  8. توجه به روز و شب به عنوان مظاهر خلقت خداوند
  9. توجه به تفاوت روز و شب
  10. آشنایی با نور ماه که به آن مهتاب می گویند.

آموزش شکل و صدای (ع) بچه های خوب

فعّالیّت ۱
الف) مفاهیم درس را با شیوه های متنوّع در کلاس مشخّص می کنیم و کلمات کلیدی درس مثل:

علی، معلّم، شروع، بعد جمع و عزیز روی تابلو نوشته می شود.

تصویرهای پیشنهادی:
۱ خواهر و برادری در پارک بازی می کنند.

۲ از سرسره بالا می روند.

۳ دختر جلوی سرسره زمین می خورد.

۴ برادر دست خواهرش را می گیرد و او را بلند می کند.

ب) معلّم از تصاویر بالا به عنوان جورچین نیز می تواند استفاده کند.

فعّالیّت ۲: آموزگار با یکی از دانش آموزان از روی درس می خواند و اگر لازم بود، بقیّه تکرار می کنند.

سپس، از دانش آموزان می خواهد که شکل صدای جدید را در کلمات درس پیدا کنند.

این کلمات عبارت اند از: علی، بعد، جمع، معلّم، شروع، عزیز، معصومه

فعّالیّت های درس هجدهم فارسی اول ابتدایی نشانهٔ (ع) و (ث)

گوش کن و بگو: آشنایی با آداب معاشرت، رعایت ادب و احترام و پاسخ پرسش های مطرح شده در درس و درک مطلب

علی و معصومه وقتی به جایی وارد می شوند، چه می کنند؟ اوّل در می زنند، سلام می کنند و…

چه چیزهایی باعث روشن شدن زمین می شوند؟ نور خورشید، ماه و…

ببین و بگو: بیان تصاویری که دارای صدای (ع) و (ث) هستند مانند عینک، عروسک، دست کثیف ثانیه شمار

تصویر ۱ عینک (آشنایی با فایده های عینک، موارد استفاده از عینک، انواع عینک: آفتابی، طبّی و…)

تصویر ۲ عروسک (آشنایی با وسایل بازی )

تصویر ۳ دست کثیف (اهمیت رعایت بهداشت فردی)

تصویر ۴ ثانیه شمار (آشنایی با ساعت و عقربه ها، اهمیت زمان و…)

نکته: معلّم کلمات استخراج شده از تصاویر را روی تابلو بنویسد.

بگرد و پیدا کن: پیدا کردن کلماتی که نشانه های (ع) و (ث) هستند

به دوستانت بگو: بیان احساسات درونی

برای اینکه بزرگترها را خوشحال کنی، چه کار می کنی؟ به آنها سلام می کنم، به آنها
نمایش: کارهای کلاس و آموزگار به صورت نمایش اجرا می شود.

معلّم می تواند از رفتار بچّه ها (معلّم بازی)، به بررسی کار معلّمی خود بپردازد و از زاویهٔ نگاه دانش آموزان، عملکرد خود را ارزیابی کند.

کتاب خوانی:
یک نفر به صورت داوطلب کتابی را که هفتهٔ پیش خوانده شد، برای دیگران تعریف می کند. بهتر است:

۱ سؤالاتی از کتاب مطرح شود .

۲ چند نفر، هرکدام بخشی از کتاب را تعریف کند.

۳ هر یک از دانش آموزان، داستان را به شکل دیگری تمام کند.

فعّالیّت های کتاب نگارش درس هجدهم فارسی اول ابتدایی نشانهٔ (ع) و (ث)

  1. بنویس: نوشتن کلمه ها و جمله های مربوط به درس.
  2. کامل کن: کامل کردن جملات مربوط به درس و کامل کردن جملات به کمک تصویر
  3. جمله سازی: جمله سازی دربارهٔ تصویرها و کلمات
  4. مرتّب کردن: مرتّب کردن کلمات مطرح شده در ساختن جملهٔ مناسب

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا