دسته‌بندی نشده

آموزش کامل درس شانزدهم فارسی اول ابتدایی نشانهٔ تشدید

درس شانزدهم فارسی اول ابتدایی نشانهٔ تشدید

اهداف درس شانزدهم فارسی اول ابتدایی در بازار

  1. آموزش نشانهٔ (ّ )
  2. تشخیص نشانهٔ تشدید (ّ ) در کلمات مختلف
  3. توانایی خواندن و نوشتن کلمات با حروف خوانده شده
  4. آشنایی با بازار و مشاغل مختلف
  5. تقویت روحیّهٔ سپاس گزاری و احترام متقابل به یکدیگر

آموزش شکل و صدای (در بازار)

فعّالیّت ۱

الف) در قالب داستانی، مفاهیم درس را در کلاس مشخّص می کنیم و هر جا به کلمات کلید و اصلی درس مثل: دکّان، نجّاری، کفّاشی، نجّار، قنّادی و تشکّر رسیدیم، آن کلمه ها را یکی یکی معلّم یا دانش آموزان روی تابلو می نویسند.

ب) در جریان فعّالیّت، معلّم دانش آموزان را به مفاهیم درس هدایت می کند.

مثلاً چند تصویر مرتبط به هم در مورد درس را در اختیار گروه ها می گذارد تا آنها را مرتّب کنند و در مورد آن، داستان کوتاهی بسازند.

سپس نمایندهٔ هر گروه آن را برای کلاس تعریف کند و معلّم نیز ضمن فعّالیّت دانش آموزان اشکالات تلفّظی آنها را برطرف می کند.

گاهی به آنان کمک می کند کلمات جدید درس را در گروه بنویسند و از روی درس در گروه بخوانند و در آخر، نتیجهٔ فعّالیّت را در کلاس ارائه کنند.

تصویر های پیشنهادی

  • پدر با پسرش به بازار می روند.
  • از دکّان نجّاری میخ و تخته می خرند.
  • پدر به پسر کمک می کند تا میز بسازد.
  • پسر میز را رنگ می زند.

ج ) معلّم از تصاویر بالا به عنوان پازل نیز می تواند استفاده کند.

فعّالیّت ۲:

آموزگار با یکی از دانش آموزان از روی درس می خواند و اگر لازم بود، بقیّه تکرار می کنند.

سپس از دانش آموزان می خواهد که شکل صدای جدید را در کلمات درس پیدا کنند.

این کلمات عبارت اند از: دکّان، نجّاری، کفّاشی، نجّار، قنّادی، تشکّر و…

فعّالیّت های درس شانزدهم فارسی اول ابتدایی نشانهٔ تشدید

گوش کن و بگو: آشنایی با بازار و مشاغل مختلف آن (کفّاشی، قنّادی و…)

مادر پارچهٔ چادر نماز را از کجا خرید؟ بازار

مادر چه جاهایی را به دخترش نشان داد؟ فروشگاه ها و دکّان ها مثل نجّاری و…

مادر از کجا شیرینی خرید؟ قنّادی

ببین و بگو: معرفی مشاغل معلّمی، نجّاری، نقّاشی، بنّایی

تصویر ۱ نجّار در حال کار ( آشنایی با شغل نجّاری و وسایل لازم و محصولات )

تصویر ۲ نقّاش در حال کار ( آشنایی با شغل نقّاش و وسایل لازم و محصولات )

تصویر ۳ معلّم در حال تدریس کردن ( آشنایی با کار و وسایل شغل معلمی)

تصویر ۴ بنّا در حال کار ( آشنایی با شغل بنّایی و وسایل لازم )

بگرد و پیدا کن: پیدا کردن کلماتی که در آنها نشانهٔ تشدید (ّ ) است.

کلمه هایی که « تشدید » دارند. اشاره به هر کلمه که داخل درس می باشد. مانند دکّان، نجّاری، تشکّر

چیزهایی که پوشیدنی و خوردنی هستند. چادر، شیرینی و…

به دوستانت بگو: توصیف فروشگاه هایی که تاکنون دیده است و نام بردن افرادی که باید از آن ها تشکر کرد.

چه دکّان ها و فروشگاه هایی دیده اید؟ (با استفاده از محل زندگی کودک، شغل پدر و مادر و…)

از چه کسانی باید تشکّر کنیم؟ معلّم دانش آموزان را به ارزش کارهای دیگران و نحوهٔ تشکّر کردن و اینکه چرا باید تشکّر کرد راهنمایی می کند.

بازی: ساختن کلمات به وسیلهٔ کارت های حروف الفبا

(هدف درس، مرور حروف الفبای خوانده شده است).

فعّالیّت های کتاب نگارش درس شانزدهم فارسی اول ابتدایی در بازار

  1. بنویس: نوشتن کلمه ها و جمله های مربوط به درس.
  2. کامل کن: کامل کردن کلمات، جملات و نوشتن نام تصاویر
  3. جمله سازی : جمله سازی با کلمات، جمله سازی دربارهٔ تصاویر و مرتب کردن کلمه های به هم ریخته
  4. جواب بده: پاسخ پرسش ها با توجّه به تصاویر

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا