دسته‌بندی نشده

آموزش ساخت لوستر در خانه با شیشه و مواد بازیافتی

ساخت لوستر در خانه

با آموزش ساخت لوستر دست ساز می توانید خود برای فضای دکوراسیون خود یا اتاق خواب یک لوستر سقفی یا آویز یا چراغ رومیزی بسازید.

با مراحل قدم به قدم و تصویری خواهید توانست لوستری زیبا و تزیینی از مواد مختلف همچون مقوا، فلز، نخ، کاغذ، چوب و پلاستیک را با حداثل هزینه خلق کنید.

وسایل موردنیاز برای ساخت لوستر در خانه

تقریبا از هر چیزی می‌توانید برای ساخت لوستر استفاده کنید. از پاکت‌ شیر گرفته تا لوسترهای قدیمی، هرکس با سلیقهٔ خاص خودش می‌تواند از هر چیزی که در خانه هست استفاده کند.

ساخت لوستر در خانه با مواد بازیافتی

در این بخش، از لوازم دورریختنی استفاده می‌کنیم. با این کار، علاوه‌ بر ساخت لوستری خلاقانه و زیبا، به‌ کاهش زباله در طبیعت هم کمک خواهیم کرد.

ساخت لوستر در خانه با پاکت‌ شیر یا آب‌میوه

درون پاکت شیر یا آب‌میوه از یک لایه فویل پوشیده شده و به‌ رنگ نقره‌ای است. چند پاکت آب‌میوه یا شیر را باز کنید و پس‌از تمیزکردن، بگذارید خشک شوند:

ساخت لوستر در خانه با پاکت شیر یا آبمیوه

سپس آنها را به‌صورت نوارهایی ببرید. هر نوار نقره‌ای را چندبار پشت‌ هم تا کنید. بازشدهٔ آن را در شکل مشاهده می‌کنید:

ساخت لوستر در خانه با پاکت شیر یا آبمیوه

هرکدام از نوارهای تاشده را به‌شکل مثلث درآورید. برای متصل‌کردن آن به‌ مثلث بعدی، دو ضلع مثلث را کنار هم قرار دهید، یک تکه از همان نوارهایی را که بریده‌اید دور آنها بگذارید و با گیرهٔ کاغذ محکم کنید:

آموزش ساخت لوستر در خانه با پاکت شیر یا آبمیوه

این‌کار را با پنج یا شش مثلث انجام دهید و آنها را به‌شکل زیر دربیاورید (۵وجهی یا ۶وجهی بودن آنها اختیاری است):

آموزش ساخت لوستر در خانه -لوستر با پاکت شیر یا آبمیوه

با چسباندن این اشکال چندوجهی به هم، می‌توانید یک کُره درست کنید. بهتر است دو نیم‌کره را جداگانه درست کنید و درنهایت، آنها را به‌هم وصل کنید تا یک کرهٔ کامل درست شود:

ساخت لوستر در خانه با پاکت شیر یا آبمیوه

حالا کافی است لامپی را از آن عبور دهید. اگر رنگ نقره‌ای را دوست ندارید، می‌توانید آنها را با اسپری به‌ رنگ دل‌خواه‌تان دربیاورید. سعی کنید با حوصله این کار را انجام دهید.

ساخت لوستر در خانه با بطری شیشه‌ای

ساخت لوستر در خانه با بطری شیشه‌ای

لوسترهایی‌ که از بطری‌های شیشه‌ای درست می‌شوند معمولا طرف‌داران زیادی دارند؛ البته در این طرح برای بریدن آنها به‌ ابزار مخصوص نیاز دارید.

اگر این ابزار را دراختیار ندارید، از طرح‌هایی استفاده کنید که در آنها نیازی به‌ بریدن شیشه نیست.

بعد از برش شیشه، آن را بشویید تا خرده‌ریزه‌های شیشه روی آن نماند. سپس برای صیقلی‌کردن لبهٔ آن از سنباده استفاده کنید. حالا کابل را از آن عبور دهید، دور آن را مطابق شکل با سیم بپیچید و سپس آویزان کنید.

آموزش ساخت لوستر در خانه با بطری شیشه‌ای - پیچیدن سیم‌ها

مدل دیگر آن به شکل زیر است. در این مدل، نیازی به‌ بریدن شیشه نیست :

ساخت لوستر در خانه با بطری شیشه‌ای بدون نیاز به برش شیشه

۴. ساخت لوستر در خانه با بطری‌های پلاستیکی

آموزش ساخت لوستر در خانه با بطری پلاستیکی

می‌توانید به‌جای بطری‌شیشه‌ای از بطری‌ پلاستیکی هم استفاده کنید. البته پلاستیک معمولا زیبایی شیشه را ندارد؛ به‌ همین‌ دلیل، باید کمی آن را تزیین کنید. برای این‌ کار به‌ شیوه زیر عمل کنید:

ساخت لوستر در خانه با بطری پلاستیکی

با سیم ضخیم و محکم یا با میله، دو حلقه فلزی بزرگ و کوچک بسازید. بطری‌های پلاستیکی را مطابق شکل ببُرید و به‌صورت شعاعی به‌سمت دهانهٔ آنها برش بزنید تا به‌ شکل گل درآیند:

آموزش ساخت لوستر در خانه با بطری پلاستیکی - بریدن بطری ها

با اسپری یا قلم‌مو، آنها را در رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کنید و سپس دهانه بطری‌ها را در فواصل مساوی روی حلقه‌ها بچسبانید:

ساخت لوستر در خانه با بطری پلاستیکی - رنگ کردن

درنهایت، دو حلقه را به‌ هم متصل کنید و به‌ شکل لوستر درآورید. از این مدل، با لامپ یا بدون لامپ می‌توانید استفاده کنید؛ اما یادتان باشد که باید قطر حلقه‌ها به اندازه‌ای باشد که لامپ به بطری‌ پلاستیکی نزدیک نباشد تا گرمای آن پلاستیک را ذوب نکند.

ساخت لوستر در خانه با کاغذ شیرینی

آموزش ساخت لوستر در خانه با کاغذ شیرینی

برای ساخت این لوستر به کاغذ شیرینی، چسب‌ حرارتی و یک فانوس‌ کاغذی نیاز دارید. این فانوس‌ها معمولا به‌صورت آماده در بازار موجود هستند و کاغذ شیرینی را هم می‌توانید از لوازم قنادی تهیه کنید.

ساخت لوستر در خانه با کاغذ شیرینی

برای شروع، کاغذهای شیرینی را با چسب‌ حرارتی به‌ شکل دایره‌وار روی فانوس بچسبانید و کل سطح آن را پر کنید.

درصورت تمایل می‌توانید از اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف کاغذ شیرینی استفاده کنید تا لوستری زیبا و رنگی داشته باشید.

ساخت لوستر در خانه با نوارهای کاغذی

ساخت لوستر در خانه با نوارهای کاغذی

در این طرح هم به فانوس‌ کاغذی، کاغذ معمولی و چسب نیاز دارید. کاغذها را به‌شکل نوارهای نازک، شبیه برگ‌های سوزنی برش بزنید.

این برگ‌های سوزنی را به‌ شکل دایره‌وار دورتادور فانوس بچسبانید و کل سطح فانوس را پر کنید. اگر آنها را منظم بچسبانید، لوستر زیبایی خواهید داشت. از سمت پایین شروع کنید و به بالای فانوس برسید:

آموزش ساخت لوستر در خانه با نوارهای کاغذی - چسباندن

لوستر با قلب‌های کاغذی

آموزش ساخت لوستر در خانه با قلب‌های کاغذی

ساخت این لوستر بسیار ساده است. روی کاغذرنگی قرمز، به‌ تعداد و اندازهٔ دل‌خواه، قلب‌ها را برش بزنید. سپس آنها را روی روبان یا ریسمان‌های کوتاه‌وبلند بچسبانید.

یک حلقه آماده فلزی یا پلاستیکی بردارید. تمام این رشته‌های قلبی را روی آن وصل کنید. این لوستر حالت تزیینی دارد و معمولا در آن از لامپ استفاده نمی‌کنند.

اما اگر دوست دارید روشن باشد، می‌توانید یک کابل و لامپ کوچک روی آن سوار کنید.

لوستر با نخ‌کاموا

آموزش ساخت لوستر در خانه با نخ‌کاموا

این مدل هم تقریبا مانند قبلی است؛ فقط باید به‌جای قلاب‌بافی از نخ‌ کاموا استفاده کنید. یک بادکنک را به‌ اندازه دل‌خواه باد کنید و روی آن را با کمی روغن چرخ‌خیاطی یا روغن‌ مایع چرب کنید.

داخل ظرفی چسب‌ چوب را بریزید و نخ‌ کاموا را در آن قرار دهید و دور بادکنک بپیچید. وقتی به‌ شکل تصویر بالا درآمد، اضافۀ نخ را بچینید و منتظر بمانید تا خشک شود.

تازمانی‌که کاملا خشک نشده است، به آن دست نزنید؛ زیرا همه زحمات‌تان به باد می‌رود. بعد از خشک‌شدن، بادکنک را بترکانید و از دهانهٔ پایین لوستر کابل و لامپ را رد کنید.

بیشتر بخوانید :

لیست قیمت انواع لوستر و نور پردازی در بازار

چگونگی خرید لوستر متناسب با فضای داخلی منزل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا