دسته‌بندی نشده

آشنایی کامل با شربت گیاهی تیمکس

شربت ضد سرفه تیمکس

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با شربت گیاهی تیمکس بیشتر آشنا شوید

شربت و قطره تیمکس از عصاره هیدروالکلی آویشن تهیه شده است در طب سنتی از آن به عنوان خلط آور، مدر، ضد کرم، ضد نفخ و اشتها آور استفاده می شود.

بروز سرفه در افراد به این معنا است که یک عامل خارجی وارد ریه آنها شده است و بدن می خواهد با عکس العملی آن را دفع کند؛ بنابراین واکنش بدن در قالب سرفه تلاشی است که برای خارج و دفع شدن عامل مزاحم صورت می گیرد. گاهی اوقات دلیل چنین واکنشی یک تحریک ساده است، زمانی نیز علت آن ویروسی است؛ در این موارد می توان از قطره یا شربت تیمکس برای درمان فرد بهره برد.

تیمکس تا حدی اثر تحریکی را تسکین می دهد اما نمی تواند نقش درمانی آنتی بیوتیک را ایفا کند؛ پس اگر عفونت میکروبی در ریه فرد ایجاد شده است علاوه بر این فراورده گیاهی باید از آنتی بیوتیک یا داروهای دیگر در درمان بیمار بهره برد.

مکانیسم اثر تیمکس

اثرات ضد سرفه و خلط آور تیمکس احتمالا مربوط به اسانسهای فرار موجود در آن نظیره تیمول می باشد که منجر به افزایش حرکت‌های مژک های تنفسی و افزایش ترشحات مخاطی در دستگاه تنفسی می شود.

ترکیبات دارویی

هر ۱۰۰ میلی لیتر از شربت حاوی 175/5 میلی گرم و هر ۱۰۰ میلی لیتر از قطره حاوی45/55 میلی گرم ترکیبات فنلی تام بر حسب تیمول می باشد. مواد موثره عصاره گیاه آویشن باغی حاوی مواد موثر از انواع اسانس می باشد اسانس این گیاه زرد رنگ بوده و مقدار آن بین ۱ تا ۳ درصد متغیر است مهمترین اجزای تشکیل دهنده اسانس شامل ‏تیمول کارواکرول و پارا سیمول است عصاره گیاه همچنین حاوی تانن فلاونوئید و مواد تلخ می‌باشد.

موارد منع مصرف تیمکس

در ناراحتی های شدید گوارشی التهاب مجاری ادراری و بیماری های التهابی کلیه سابقه حساسیت به گیاه آویشن نباید استفاده شود و به دلیل وجود ساکارز در شربت تیمکس بیماران دیابتی می توانند از قطره آن استفاده نمایند

عوارض این دارو یا مفید بودن آن برای زنان باردار هنوز به طور علمی مشخص نشده است، اما پزشکان به این اتفاق نظر رسیده اند که از هیچ فرآورده دارویی تا حد امکان برای زنان باردار استفاده نکنند. علاوه براین گفته می شود زنان شیرده تا زمانی که به کودک خود شیر می دهند نیز بهتر است از این دارو استفاده نکنند، زیرا ایمنی مصرف آن برای آنها اثبات نشده است.

توجه داشته باشید تیمکس فراورده دارویی از یک گیاه معطر بوده و ممکن است از راه های مختلف دفع شود که ترشح در شیر نیز یکی از این راه ها به شمار می رود، بنابراین ممکن است مزه شیر مادر تا حدودی تغییر کرده و نوزاد وی از خوردن آن امتناع کند یا با اکراه این کار را انجام دهد.

گروه بعدی که مصرف این دارو برای آنها به نوعی منع شده است نیز شامل بیمارانی می شود که مبتلا به ناراحتی های شدید دستگاه گوارش هستند. علاوه بر این افرادی که دچار بیماری های کلیوی از جمله التهاب کلیه هستند هم نباید این دارو را برای درمان سرفه خود مصرف کنند. همچنین در شرایطی که مجاری اداری فرد ملتهب باشد نیز نباید این دارو برای وی تجویز شود

اگر فردی به بیماری دیابت نیز مبتلا است، باید توجه داشت که در شربت تیمکس ساکاروز Sucrose وجود دارد که یک ترکیب آلی دی ساکاریدی به شمار می رود و دارای گلوکز و فروکتوز است و برای بیماران دیابتی ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند از این رو به جای شربت باید قطره تیمکس برای این افراد تجویز کرد.

مصرف تیمکس در دوران بارداری و شیردهی

مصرفتیمکس در دوران بارداری و شیردهی به هیچ عنوان توصیه نمی شود عوارض جانبی تیمکس تحریک مخاط دستگاه گوارش در برخی از بیماران احتمال ایجاد درماتیت تماسی در اثر مالیده شدن دارو به پوست و ایجاد لکه بینی در زنان میباشد

تداخلات دارویی

به علت وجود آهن در گیاه آویشن از مصرف همزمان این دارو با فرآورده های آنتی اسید خودداری شود.

مقدار مصرف شربت تیمکس

شربت کودکان یک تا سه سال روزی ۲ بار هر بار ۱.۲۵ میلی لیتر کودکان ۲ تا ۶ سال روزی سه بار هر بار ۲.۵ میلی لیتر بزرگسالان روزی سه بار هر بار ۱۵ میلی لیتر مقدار مصرف قطره تیمکس کودکان کمتر از یک سال روزانه یک قطره به ازای هر ماه زندگی کودکان ۱ تا ۶ سال روزی سه بار هر بار هفت تا ۱۰ قطره کودکان ۶ تا ۱۲ سال روزی سه بار هر بار ۱۰ تا ۱۵ قطره بزرگسالان روزی سه بار هر بار ۱۵ تا ۲۰ قطره

شرایط نگهداری

دارو درون جعبه دور از نور در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری و از یخ زدگی محافظت گردد هشدار دارو دور از مصرف کودکان قرار گیرد توجه وجود رسوب احتمالی در محلول های گیاهی باعث کاهش اثرات درمانی آنها نمی‌شود بنابراین قبل از مصرف شربت و یا قطره شیشه را تکان دهید.

اشکال دارویی تیمکس

تیمکس به صورت شربت و قطره به بازار عرضه می شود؛ این دو مورد تنها از لحاظ ساخت دارو متفاوت است. البته قطره تیمکس در مقایسه با شربت غلیظ تر بوده و حجم کمتری دارد و بیمار نیز با مصرف به عنوان مثال ۱۰ قطره٬ دوز دارویی مشخصی را دریافت می کند. این در حالی است که شربت شیرین بوده و برای کودکان مناسب تر است؛ البته برای هر دوز دارویی باید تعداد قاشق های مشخصی مصرف شود که تجویز میزان آن بر عهده پزشک خواهد بود.

اشخاصی که باید در ساعت مختلف روز در خارج از منزل حضور داشته باشند، مانند محل کار راحت تر می توانند این دارو را در قالب قطره با خود همراه ببرند، تا در ساعت های تعیین شده مصرف کنند. اما تاثیرگذاری شربت و قطره تیمکس به یک میزان است.

مواد تشکیل دهنده شریت تیمکس

هر ۱۰۰ میلی لیتر شربت حاوی ۶۶۰ میلی گرم عصاره خشک گیاه آویشن باغی (Thymus vulgaris L) می باشد. – هر ۱۰۰ میلی لیتر قطره حاوی ۶۴۰ میلی گرم عصاره خشک گیاه آویشن باغی (Thymus vulgaris L.) می باشد.

عوارض مصرف تیمکس

در رابطه با این دارو دو عارضه ممکن است بروز کند.

  1. عارضه نخست مربوط به گیاه آویشن است. ممکن است ترکیبات آویشن باعث تحریک غشاهای مخاطی در بدن فرد شود.
  2. بخش دیگر نیز مربوط به عصاره و موادی است که در فرمولاسیون آن به کار رفته است که در صورت بروز آن باید مصرف دارو قطع شود، به عبارتی چنین عوارضی به دارو و گیاه ربطی ندارد و به فراورده هایی که در فرمولاسیون به کار رفته است مربوط می شود.

فراموش نکنید، بروز برخی از عوارض دلیل بر این نیست که مصرف دارو باید به طور کامل قطع شود، بلکه می توان با کنترل کردن آن از بار مشکلاتی که برای بیمار ایجاد می کند کاست تا دوره درمان وی تکمیل شود.

شرایط نگهداری

در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان قرار دهید

روش مصرف تیمکس

  1. قبل از مصرف خوب تکان دهید.
  2. کودکان زیر ۲ سال: روزی ۲ بار، هربار نصف قاشق چایخوری.
  3. کودکان ۲ تا ۶ سال: روزی ۳ بار، هربار یک قاشق چایخوری.
  4. کودکان ۶ تا ۱۲ سال: روزی ۳ بار، هربار یک قاشق مرباخوری.
  5. بزرگسالان: روزی ۳بار، هربار یک قاشق غذا خوری.

بیشتر بخوانید:

معرفی شربت گیاهی ضد نفخ کامی وی

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا