دسته‌بندی نشده

آشنایی با ۱۰ سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان + عکس

آشنایی با بهترین سحری ماه رمضان

مصرف چه غذاهایی در این ماه به سلامت بدن کمک می کند. در این فصل زود تشنه می‌شوید و اگر شاغل باشید در طول روز با کاهش میزان انرژی برای فعالیت های جسمانی رو به رو می شوید. در این مقاله سعی بر این است که علاوه براین که ویتامین ها و مواد مورد نیاز بدن در ماه رمضان تامین شود، میزان گرسنگی فرد از اذان صبح تا اذان مغرب کنترل شده و با جلوگیری از نوسان در قند خون از سرگیجه، خستگی، سردرد، بدخلقی، و گرسنگی زیاد در طول روز جلوگیری شود تا روزه گرفتن برای فرد روزه دار آزار دهنده نباشد. با دلگرم همراه شوید .

آشنایی با ۱۰ سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان + عکس

آشنایی با ۱۰ غذای مناسب سحری در ماه مبارک رمضان

1 – نان های سبوس دار

آشنایی با ۱۰ سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان + عکس

غذای سحری سالم نباید برای بدن مشکلاتی ایجاد کند یبوست یکی از مشکلاتیه که در اثر عدم استفاده از مواد غذایی فیبردار به وجود میاد. بهترین سحری ماه رمضان باید حاوی غلات سبوس دار کامل باشه. مثلا همراه غذا نان سنگک و یا نان جو میل کنید. کم کردن حجم برنج و استفاده از نان های سبوس دار در غذای سالم سحری توصیه میشه.

2- میوه و سبزیجات

آشنایی با ۱۰ سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان + عکس

پزشکان مصرف گروه میوه و سبزیجات رو برای یک تغذیه سالم ضروری می دونن و این گروه اغلب در ماه رمضان کمتر خورده میشن. غذای سالم سحری باید حاوی سبزیجات و میوه باشه جایگزین کردن یکی به جای دیگری کار صحیحی نیست. میوه ها از تشنگی در طول روز هم کم می کنند. پرتغال، موز و میوه های آبدار در وعده سحری انتخاب خوبی هستند.

3 – غذاهای گیاهی خوشمزه ترین سحری

آشنایی با ۱۰ سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان + عکس

هدف حفظ سلامتی بدن و تامین انرژی برای کل روز هست. بهتره در وعده سحری از غذاهای گیاهی که تنوع زیادی هم دارن استفاده بشه غذای گیاهی خام یا پخته انتخاب خوبی برای تهیه سحری مقوی هست که نیازهای بدن رو هم تامین می کنه. مثلا کمی پلو و یک خورش گیاهی انتخاب خوبیه.

4 – بهترین سحری ماه رمضان لبنیات

آشنایی با ۱۰ سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان + عکس

استفاده از لبنیات در برنامه غذای سحری سالم انتخاب هوشمندانه ایه که می تونه ویتامین ها و املاح بدن رو تامین کنه. خوردن یک کاسه کوچک ماست به همراه غذای سحری و یا یک لیوان بزرگ شیر می تونه کلسیم بدن رو تامین کنه و در روزهای گرم تابستان از تشنگی هم کم کنه.

5 – مغزها و غذای سحری سالم

آشنایی با ۱۰ سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان + عکس

منظورم مغز گوسفند و کله پاچه نیست. استفاده از مغز بادام، مغز پسته ، مغز گردو یا فندق برای همه گروه های سنی در ماه رمضان ضروریه. شاید در بقیه ایام سال مغزها به صورت آجیل و در طی روز مصرف بشه ولی در تهیه غذای سحری نباید مغزها رو فراموش کرد چند عدد از این مغزها هم مصرف بشه کافیه.

6 – مصرف حبوبات در ماه رمضان

آشنایی با ۱۰ سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان + عکس

حبوبات از گروه های غذایی بسیار مفیدی هستند که به خاطر نفاخ بودن کمتر در ماه رمضان مورد توجه قرار می گیرند. متخصصان تغذیه حذف حبوبات رو به مدت یک ماه کار صحیحی نمی دونن. بهترین سحری ماه رمضان استفاده از حبوبات در وعده غذایی سحر هست که می تونه در اکثر غذاها استفاده بشه.

7 – قارچ در غذای سالم سحری

آشنایی با ۱۰ سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان + عکس

قارچ فواید زیادی داره و در بزرگسالان می تونه جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز باشه. هر چند حذف کامل گوشت از غذای نوجوانان کار صحیحی نیست ولی در ماه رمضان میشه قارچ رو بیشتر وارد غذای سحری کرد. گوشت ها تشنگی رو بیشتر می کنن و میشه با استفاده از قارچ خوشمزه ترین غذای سحری رو تهیه کرد.

8 – نوشیدنی های مناسب برای ماه رمضان

آشنایی با ۱۰ سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان + عکس

افراط در نوشیدن چای و نوشابه های گازدار در وعده سحری به هیچ وجه مانع از تشنگی در طول روز نمیشه و آب بدن رو هم دفع می کنه. به جای اون برای رفع عطش از آب خالص استفاده کنید. غذای سالم سحری با نوشیدن آبی ولرم با چند قطره آبلیموی تازه عطش رو در روزهای گرم تابستان کم می کنه. اگر هم بخوای میتونی به جای آب عرق کاسنی رو بنوشی و در طول روز کمتر احساس گرما و تشنگی کنی.

9 – انجیر خشکه و آلو

آشنایی با ۱۰ سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان + عکس

چند عدد خرما به تنهایی انرژی بدن رو تامین می کنه در کنارش استفاده از انجیر خشکی که در آب نرم شده هم یک نوشیدنی خوشمزه برای سحر هست و هم از مشکلات گوارشی بعدی در ماه رمضان پیشگیری می کنه. آلو هم همین تاثیر را داره.

10 – شروع یک روز سالم با سحری کامل روغن زیتون

آشنایی با ۱۰ سحری مناسب و سبک برای ماه رمضان + عکس

استفاده از غذاهای چرب و حجیم موجب مشکلات گوارشی و تشنگی شدید در ماه رمضان میشه ولی در تهیه سحری مقوی می شه از روغن زیتون استفاده کرد حالا چه در هنگام پخت غذای سحری و چه در سالاد به عنوان چاشنی روغن زیتون برای بدن مفیده. حذف کامل روغن از چرخه مواد غذایی اثرات بدی روی پوست و مو میزاره.

15 توصیه تغذیه ای مناسب برای ماه رمضان

  1. برای اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سویس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.
  2. سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید.
  3. خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.
  4. بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.
  5. سعی کنید در ماه رمضان میوه های آب دار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.
  6. بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید.
  7. خوردن ۸ تا ۱۲ لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید.
  8. برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروید.
  9. بهتر است افطار خود را با یک استکان آب ولرم یا یک فنجان شیر و عسل باز کنید و از خوردن غذا و شیرینی جات فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوید.
  10. سعی کنید وعده های غذایی مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار میل کنید تا هضم آن آسان باشد.
  11. برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.
  12. ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کند.
  13. وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.
  14. نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب می شود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار است.
  15. برای اینکه در طول روز کمتر تشنه شوید بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدرات هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید. این مواد سبب می شود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی شود.

بیشتر بخوانید :

خوراکی های مناسب در ماه رمضان برای جلوگیری از عطش و تشنگی

کیک خرما | طرز تهیه کیک خرما مخصوص ماه رمضان + خواص خرما

دیگچه مشهدی | طرز تهیه دسر مناسب ماه رمضان ( دسر خراسانی )

۲ روش مناسب برای تهیه فرنی پرتقالی دسر مناسب ماه رمضان + خواص

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا