دعای شب و روز ششم ماه رمضان / ویدیو + صوت دلنشین !
از ابن عباس روایت کردهاند: که حضرت رسول(صلیاللهعلیهوآله) برای روزهی هر روز ماه مبارک رمضان مزیت و برتری بسیار بیان فرمود و برای هر روز دعای مخصوصی با فضیلت و ثواب بسیار برای آن ذکر کرده که ما به بیان اصل دعا اکتفا میکنیم:
دعای شب ششم ماه رمضان
«اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسِیَاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزِحْنِی فِیهِ مِن موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهی رَغْبـةَ الرّاغبینَ»
معنی دعای روز ششم ماه رمضان: «خدایا مرا در این روز رها مکن تا اینکه در پی نافرمانیت روم، و با تازیانه انتقامت مرا مزن، و از انگیزههای خشم خود مرا کنار بکش؛ به منت و دستگیری تو ای غایت آرزومندان»
آیت الله مجتهدی تهرانی بیان می کند که سه نوع روزه داریم:
- روزه عام:
همان روزهای است که عموم مردم میگیرند؛ نمیخورند و نمیآشامند، ولی متاسفانه به نامحرم هم نگاه میکند؛ گناه هم میکند؛ حجابش را هم مراعات نمیکند. بنابراین روزه عام روزهای هست که انسان تنها از اموری که روزه را باطل میکند خودداری مینماید. - روزه خاص:
روزهای است که روزهدار علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن خودداری میکند اعضاء و جوارحش هم روزه دارد؛ چشمش را هم از معصیت میبندد؛ سحر که روزه میگیرد نیت میکند که خدایا من همه اعضاء و جوارحم روزه است؛ گوشم غیبت نمیشنود، زبانم غیبت نمیکند، و … این روزه خاص است. - روزه خاص الخاص:
این روزه، روزهای هست که غیر از خدا هیچ چیز دیگری در دل روزهدار نباشد؛
مرحوم آیتالله مجتهدی تهرانی در ادامه شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان، در تبیین عبارت زیر گفت:
دانلود صوت دعای روز ششم ماه رمضان
شرح کامل دعای روز ششم ماه مبارک رمضان
علیرضا احمدی کارشناس مذهبی برای شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان در قسمت اول دعا نوشت:
«اللهم لا تخذلنی فیه لتعرض معصیتک »
«خدایا مرا در این روز به واسطه ارتکاب گناهت خوار مساز»
«ولاتضربنی بسیاط نقمتک»
«و مرا به ضرب تازیانه قهرت کیفر مکن»
در قسمت بعد ی دعا می خوانیم:
«وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهی رَغْبـةَ الرّاغبینَ»
«و مرا در اینروز از موجبات خشم و غضبت دور گردان بحق احسان و نعمتهای (بیشمار) تو به خلق، ای منتهای آرزوی مشتاقان» خداوند به چه کسانی نعمت داده است ؟
نکته ها:
هر انسانی هنگامی که معصیت پروردگار خویش را می نماید ،یقینا با اصرار بر آن معصیت، روزی، خوار و ذلیل خواهد شد چرا که معصیت نمودن ذات اقدس الهی، نوعی به جنگ برخاستن با اوست.
سرپیچی از اوامر الهی و پیروی از شیطان سبب خوار و ذلیل شدن ابدی انسان می گردد.
انسان هنگامی مورد قهر الهی قرار می گیرد که دائما به سرپیچی از دستورات الهی پرداخته و معصیت او را انجام دهد.
قهر الهی برای این است که انسان خود را شناخته و به سیر درکمالات و خودسازی بپردازد تا به درجات عالی انسانی دست یابد.
کسانی که خداوند بر آنان غضب می فرماید، کسانی هستند که ازدستورات و وسوسه های شیطان پیروی می کنند.