دسته‌بندی نشده

آشنایی با کالری، ارزش غذایی زرشک پلو با مرغ

همه چیز درمورد زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ غذایی است که، همه طعم آن را می پسندند و از خوردنش لذت می برند. علاوه بر این ها، هم ظاهر زیبایی دارد و هم مغذی است. در محرم نیز برخی خانواده های ایرانی، برای نذری دادن این غذا را انتخاب می کنند.

کالری و ارزش غذایی زرشک پلو با مرغ

هر 100 گرم زرشک پلو با مرغ 239 کالری دارد.

مقدار 100 گرم
کالری 239
کربوهیدرات 21.67 گرم
پروتئین 11.83 گرم
چربی 11.22 گرم
آب 67.69 گرم
فیبر 0.38 گرم
قند 1.52 گرم
کلسترول 33.56 میلی گرم

زرشک پلو با مرغ/کالری زرشک پلو با مرغ/ارزش غذایی زرشک پلو با مرغ/خواص زرشک پلو با مرغ/کالری مرغ/کالری پلو/طرز تهیه زرشک پلو با مرغ/طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی/راهکار خوشمزه شدن زرشک پلو با مرغ

بیشتر بخوانید:

حلیم گندم : 100 گرم حلیم گندم و گوشت چقدر کالری دارد ؟

کالری، ارزش غذایی و خواص حلیم بادمجان

زرشک پلو با مرغ/کالری زرشک پلو با مرغ/ارزش غذایی زرشک پلو با مرغ/خواص زرشک پلو با مرغ/کالری مرغ/کالری پلو/طرز تهیه زرشک پلو با مرغ/طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی/راهکار خوشمزه شدن زرشک پلو با مرغ

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

مواد لازم جهت تهیه زرشک پلو با مرغ:

  1. مرغ بدون پوست: به ازای هر نفر یک تکه
  2. برنج: به ازای هر نفر یک پیمانه
  3. پیاز کوچک: ۳ عدد
  4. زرشک: ۱ لیوان
  5. روغن مخصوص سرخ کردن: ۲ قاشق غذاخوری
  6. کره: ۱ قاشق غذاخوری
  7. زعفران، نمک و زردچوبه: به میزان دلخواه
  8. پیاز سرخ شده: 10 قاشق غذاخوری
  9. رب: 2 قاشق غذاخوری
  10. گلاب: 2 قاشق غذاخوری
  11. خلال پسته: 4 قاشق غذاخوری
  12. فلفل دلمه ای رنده شد: 1 عدد

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ:

ابتدا برنج را در کاسه ای ریخته و با آب سرد 3 الی 4 بار بشویید بعد داخل همان کاسه دوباره آب سرد بریزید و به ازای هر پیمانه برنج، نصف قاشق غذاخوری نمک ریخته و 3 ساعت قبل از آبکش کردن بخیسانید.

برای پختن مرغ، ابتدا مرغ کامل را به اندازه های دلخواه (به ازای هر نفر یک تکه) برش بزنید، بعد تکه های مرغ را خوب بشویید، پوست و چربی مرغ ها را جدا کنید، سپس داخل یک قابلمه بزرگ (قرار است مرغ ها در آن پخته شود) مقداری روغن مایع بریزید بعد مقداری زردچوبه بریزید و با روغن به اندازه 2 دقیقه تفت دهید.(حرارت کم باشد)

پوست پیازها را گرفته و بشویید، بعد پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و در زردچوبه و روغن تفت دهید تا سبک شوند، سپس مرغ ها را داخل قابلمه بریزید و با پیاز ها به مدت 10 دقیقه تفت دهید سپس روی مرغ ها آب جوش بریزید به اندازه ای که روی مرغ ها کاملا با آب پر شود.

بعد فلفل دلمه ای رنده شده را اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید و حرارت را کمی زیاد کنید تا آب بجوش بیاید.

وقتی آب بجوش آمد زیر حرارت را ملایم کنید و صبر کنید تا مرغ ها بپزند، به طوری که اصلا له نشوند و پس از پختن به اندازه 3 لیوان آب داشته باشد، زمانی که مرغ ها پختند، داخل یک تابه نصف کره (100 گرم) را بریزید و با حرارت بسیار کم کره را آب کنید بعد رب را داخل کره بریزید و تفت بدهید تا رنگ رب کاملا سرخ شده و خامی رب از بین برود.

داخل رب تفت داده شده 2 قاشق زعفران دم کرده بریزید و با رب مخلوط کرده و داخل قابلمه مرغ بریزید، بعد مقداری نمک و فلفل سیاه و آبلیمو بریزید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا مرغ ها با رب و زعفران، خوش رنگ و خوش عطر شوند، البته مرغ ها را زیر و رو کنید تا یکنواخت رنگ بگیرند.

مرغ ها را از آب جدا کرده و داخل یک تابه به اندازه ای که کمی هر دو طرف آن ها سرخ شود با مقداری روغن تفت دهید، آب مرغ که کمی غلیظ شده است از صافی بگذرانید.

زرشک را پاک کرده و بشویید، بعد داخل صافی بریزید تا کاملا آب اضافی آن ها گرفته شود، بعد داخل یک تابه 4 الی 5 قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید و روی حرارت کم قرار دهید تا کمی گرم شود.

زرشک ها را داخل تابه بریزید و به مدت 1 دقیقه تفت دهید، بعد گلاب را داخل تابه بریزید و به مدت 2 دقیقه دیگر تفت دهید. (زرشک نباید زیاد سرخ شود چون رنگ آن تیره می شود)

خلال پسته را هم بعد از شستن در آبکش بریزید تا آبش کامل گرفته شود، بعد داخل زرشک ها بریزید و مخلوط کنید و بعد از 1 دقیقه تابه را از روی حرارت بردارید، داخل یک قابلمه آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، زمانی که آب بجوش آمد، برنج را از آبی که خیسانده اید جدا کرده و داخل قابلمه بریزید.

برای اینکه برنج شما بیشتر قد بکشد زمانی که برنج در آب می جوشد و به اصطلاح، در حال قد انداختن است 1 لیوان آب سرد داخل قابلمه بریزید تا به برنج شوک وارد شده و بیشتر قد بکشد، زمانی که آب دوباره بجوش آمد برنج را آبکش کنید.

اگر که می خواهید برنج شما دون (تک تک) باشه زمانی باید برنج رو آبکش کنید که مغز برنجتون خام باشه، برنج نباید زیاد روی حرارت بجوشه چون بعد از دم کشیدن له و شفته می شود.

زمانی که برنج رو آبکش کردین زیاد روی برنج آب نگیرید چون هم برنجتون بی نمک میشه و هم تمام خاصیت برنج از بین میره، حتما به خاطر داشته باشید که بعد از آبکش کردن، چند تا برنج رو مزه کنید اگر نمکش زیاد بود اونوقت کمی دیگه بشورید تا نمک اضافی برنج بره.

اما اگر بی نمک بود میتونید موقع ریختن برنج روی ته دیگ کمی نمک لابلای برنج بپاشید.

کف قابلمه تفلون نچسب مقداری روغن و نصف کره باقی مانده (50 گرم) را بریزید و بگذارید تا کمی داغ شود، (زیر حرارت کم باشد) سپس 1 قاشق زعفران بریزید و نان لواش ها را کف قابلمه بچینید.

برای اینکه ته دیگ خوشمزه و مجلسی داشته باشید قبل از ریختن برنج روی ته دیگ، اجازه بدین ته دیگ نونتون کمی سرخ بشه (خیلی کم سرخ کنید چون بعدا تا زمان دم کشیدن میسوزه)،

زرشک پلو با مرغ/کالری زرشک پلو با مرغ/ارزش غذایی زرشک پلو با مرغ/خواص زرشک پلو با مرغ/کالری مرغ/کالری پلو/طرز تهیه زرشک پلو با مرغ/طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی/راهکار خوشمزه شدن زرشک پلو با مرغ

بیشتر بخوانید:

کالری خورشت قیمه : طرز تهیه خورشت قیمه بسیار لذیذ

سوپ جو چه مقدار کالری دارد ؟ آیا سوپ جو چاق کننده است ؟

نکاتی برای بهتر شدن زرشک پلو با مرغ

  1. مرغ باید آبدار باشد، البته آب غلیظ‌ شده. آب مرغ را باید در کاسه‌ای جدا از مرغ سرو کرد.
  2. روغنی که برای سرخ کردن زرشک استفاده می‌کنید باید تازه باشد و البته کره برای این کار بهتر است
  3. زرشک را باید روی حرارت ملایم تفت داد زیرا حرارت دیدن بیش از اندازه آن باعث خشک شدنش می‌شود و هنگام خوردن زرشک پلو به دندان‌ها می‌چسبد.
  4. برای آنکه زعفران خوب رنگ بدهد، آن را در ‌هاون سنگی یا چوبی آسیاب کنید نه در دستگاه آسیاب برقی زیرا با این کار عطر و بوی خود را از دست خواهد داد.
  5. برخی خانم‌ ها زعفران به اصطلاح آب‌کرده را در ظرفی در بسته در یخچال نگهداری می‌کنند. این کار کاملا اشتباه است و باعث می‌شود این ادویه عطر و طعم خود را از دست بدهد و برای افزودن به غذا مناسب نباشد.
  6. برای زیباتر شدن زرشک پلو، پس از سرو آن روی زرشک‌ ها یک قاشق غذاخوری خلال پسته نیز بریزید. رنگ سبز آن در کنار قرمزی زرشک، ظاهر زیبایی به زرشک‌ پلو خواهد داد.

زرشک پلو با مرغ/کالری زرشک پلو با مرغ/ارزش غذایی زرشک پلو با مرغ/خواص زرشک پلو با مرغ/کالری مرغ/کالری پلو/طرز تهیه زرشک پلو با مرغ/طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی/راهکار خوشمزه شدن زرشک پلو با مرغ

بیشتر بخوانید:

دانستنی های طلایی درمورد کالری مورد نیاز بدن

مقدار کالری هندوانه و تخمه هندوانه + رژیم لاغری با هندوانه

کالری نخود : 100 گرم نخود چقدر کالری دارد ؟

کالری بادام چقدر است ؟ کالری حاصل از بادام را چگونه بسوزانیم ؟

ذرت چه مقدار کالری دارد ؟ راهکارهای سوزاندن کالری حاصل از ذرت

100 گرم لپه چند کالری دارد ؟ راهکارهای سوزاندن این کالری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا