دسته‌بندی نشده

آشنایی با کالباس و مضرات زیانبار آن

اطلاعات مفید درمورد کالباس

کالباس از جمله غذاهایی است که طرفداران زیادی به خصوص در میان جوانان دارد. اما قبل از هر چیز بهتر است با میزان کالری و ارزش غذایی آن آشنا شوید.

کالری و ارزش غذایی کالباس

کالری و ارزش غذایی کالباس با گوشت

هر 100 گرم کالباس با گوشت حاوی 290 کالری می باشد.

مقدار 100 گرم
کالری 290
کربوهیدرات 4.17 گرم
پروتئین 10.26 گرم
چربی 25.76 گرم
آب 56.31 گرم
فیبر 0.00 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 77.00 میلی گرم

کالری و ارزش غذایی کالباس بدون گوشت

هر 100 گرم کالباس بدون گوشت حاوی 233 کالری می باشد.

مقدار 100 گرم
کالری 233
کربوهیدرات 7.70 گرم
پروتئین 19.61 گرم
چربی 13.73 گرم
آب 58.00 گرم
فیبر 3.90 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

کالباس/کالری کالباس/ارزش غذایی کالباس/خواص کالباس/مضرات کالباس/انواع کالباس/سوسیس و کالباس

بیشتر بخوانید:

با میزان کالری انواع شام آشنا شوید

آشنایی با کالری انواع ناهار

کالباس/کالری کالباس/ارزش غذایی کالباس/خواص کالباس/مضرات کالباس/انواع کالباس/سوسیس و کالباس

مضرات کالباس

نیترات سدیم در بدن انسان به نیتروزآمین تبدیل شده و سرطان زا می باشد. به همین خاطر معمولا ویتامین C را به فرآورده اضافه می کنند تا از شکل گیری نیتروزآمین طی عمل گوارش جلوگیری شود.

نیتریت ها بسیار سمی می باشند. بنابراین در تهیه سوسیس ها در مصرف این نگهدارنده بسیار احتیاط می گردد. نیتریت در بدن با میوگلوبین ترکیب شده و ماده ای بنام نیتروزگلوبین را ایجاد می کند که موجب بروز سرطان معده می شود.

فسفات ها با ایجاد اختلال در جذب کلسیم در بدن خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند. کالباس حاوی نمک و چربی زیادی می باشد.

نکته: کالباس مرغوب یک غذای مناسب می باشد مشروط بر اینکه در مصرف آن ها زیاده روی نگردد.

«کالباس و غذاهای آماده نباید بیش از یک نوبت در ماه مصرف شود، زیرا مصرف بیش از حد این مواد به علت نوع پخت و چربی‌ های موجود آن سرطان‌ زاست.»

مصرف اندک کالباس مثلاً ماهی یک‌ بار مضر نیست، اما اگر خوردن این غذاها عادت شود و به علت آسانی تهیه، بیش از حد مجاز مصرف شود عوارض زیادی را به دنبال دارد که سرطان‌ زا بودن یکی از آن‌هاست.

معمولاً در تهیه کالباس به جای گوشت خوب از چربی‌های مختلف گوشت استفاده می‌شود، ضمن این‌ که در طبخ آن نیز از روغن‌ های معمولی جامد با ترانس بالا استفاده می‌شود که بسیار مضر هستند.

این هشدار در حالی است که در حال حاضر سرانه مصرف کالباس در اروپا ۶۴ و در ایران ۴ کیلوگرم در سال است، اما به دلیل جوان بودن جمعیت کشور و افزایش اشتغال زنان و همچنین سرعت و سهولت در تهیه این فرآورده‌ها، مصرف آن ها در سفره ایرانیان رو به افزایش است.

«براساس آخرین آمار بررسی تغذیه کشور که با هدف ریشه‌ کنی سوء تغذیه ایرانیان انجام شده است، ۶۳ درصد جمعیت مورد مطالعه در تهران چاق‌ اند و اضافه وزن دارند، ۲۴ درصد فشار خون، ۵۴ درصد اختلالات چربی خون و ۱۱ درصد نیز دیابت دارند که مهم‌ ترین علل بروز آن ها گرایش به مصرف زیاد غذاهای فست فود، عدم تحرک و جایگزین شدن سوسیس و کالباس به جای نان و پنیر است.

در این کارخانه‌ ها برای این که وضع ظاهری کالباس را مناسب کنند از نیترات استفاده می‌ کنند تا آن ها به رنگ‌ های صورتی و قرمز درآیند و معمولاً فرآورده‌ هایی که نیترات کمتری دارند مرغوب‌ ترند چون نیتریت و نیترات بعد از مصرف تبدیل به نیتروژآمین شده و سلامتی مصرف کنندگان را تهدید می‌کند.»

به گفته کارشناسان، سوسیس و کالباس جزو آن دسته از فرآورده‌ های پروتئینی دست دوم هستند که دیرهضم می‌ شوند و جذب پروتئین از آن ها کمتر است. همچنین به دلیل نمک سود شدن انواع کالباس و سوسیس مثل کالباس و سوسیس‌های دودی، تند و ادویه‌دار جذب کلسیم و پروتئین کاهش می‌ یابد و در نهایت باعث پوکی استخوان می‌شوند.

همچنین مواد افزودنی به این فرآورده‌ها باعث ایجاد اختلالاتی در جنین می‌شود.

استفاده از برخی اعضای دام همچون ریه، طحال، مثانه، نخاع، بافت‌های غده‌ای، سنگدان، رگ و پی، پوست، گوشت کله و چربی‌های احشایی در تولید فرآورده‌های گوشتی، سوسیس و کالباس ممنوع بوده و با کارخانه‌های مصرف کننده این اعضای دام توسط مراجع قانونی برخورد می‌شود.

رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان می‌گوید: «میزان گوشت موجود در کالباس باید حداقل 50 درصد، چربی آن حداکثر 20 درصد و میزان مواد نشاسته‌ای موجود در آن کمتر از ۸ درصد باشد. در ایران بیش از 50 نوع سوسیس و کالباس تولید می‌شود که اختلاف آن ها نیز بیشتر به خاطر درصد گوشت، نوع گوشت، ادویه، میزان و نوع چربی و آب افزوده شده است.»

مواد تشکیل دهنده سوسیس و کالباس سالم و حاوی مواد مغذی شامل مواد پروتئینی همچون گوشت، سویا، شیرخشک، پنیر، تخم مرغ، انواع چربی‌های خوراکی حیوانی و گیاهی، آرد گندم، نشاسته‌های خوراکی، انواع ادویه و سبزی‌های خوراکی همچون فلفل دلمه‌ای، هویج، قارچ، آب به شکل یخ و مواد افزودنی مجاز است

مصرف سوسیس و کالباس در حد متعادل و در صورت تهیه از کارخانه‌های معتبر، آسیبی به سلامت مصرف کنندگان نمی‌رساند.

کالباس/کالری کالباس/ارزش غذایی کالباس/خواص کالباس/مضرات کالباس/انواع کالباس/سوسیس و کالباس

ویژگی های کالباس مرغوب

  1. باید دارای پوست براق باشد.
  2. دارای بسته بندی مناسب و بدون حباب هوا باشند.
  3. پس از پخته شدن کاهش حجم ندهند. هر قدر کیفیت گوشت بکاررفته پایین تر باشد، میزان چروکیدگی و افت حجمی کالباس نیز پس از پخت بیشتر خواهد بود.
  4. هر قدر درصد گوشت در فرآورده بیشتر باشد، مرغوبیت آن نیز بالاتر خواهد بود.
  5. در آن از خرده های نان، آرد و چربی بیش از اندازه استفاده نشده باشد.
  6. * فاقد گلوتن (gluten) باشد. یعنی فاقد خرده نان، پودرسیب زمینی و برنج باشند. این کالباس ها ایجاد حساسیت نکرده و از درصد گوشت بالاتری برخوردار می باشند.
  7. کالباس نباید دارای لکه های تیره و سبز رنگ باشد.

کالباس/کالری کالباس/ارزش غذایی کالباس/خواص کالباس/مضرات کالباس/انواع کالباس/سوسیس و کالباس

بیشتر بخوانید:

آشنایی با فواید و مضرات سوسیس و کالباس

تولید سوسیس و کالباس با گوشت سگ واقعیت دارد؟

با کالری و ارزش غذایی سالاد الویه آشنا شوید

همه چیز درمورد کالری، ارزش غذایی و خواص خیارشور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا