دسته‌بندی نشده

آشنایی با مناطق دیدنی و زیبای کلاردشت

معرفی شهر زیبای کلاردشت

کلاردشت مازندران در ۵۴ کیلومتری چالوس، با اینکه دریا ندارد ولی سرسبز و خوش و خرم است. کلاردشت، دشت بسیار وسیعی در دامنه سلسله جبال البرز که با قله تخت‌سلیمان، شهر عباس‌آباد در کناره دریای خزر، ‌کجور و چالوس و طالقان و کوه‌های الموت هم‌مرز است، اگرچه کلاردشت بیشتر با دریاچه ولشت شناخته می‌شود، ولی به غیر از این دریاچه دیدنی، جاهای دیدنی کلاردشت بیشتر از این حرف‌هاست.

کلاردشت در استان مازندارن ، همیشه طرفدار دارد. راستش درست است که در تابستان و بهار مسافران کلاردشت بیشترند، اما در پائیز و حتی زمستان هم کلاردشت بی‌بدیل و دیدنی است، به همین دلیل، در این فصل‌ها هم مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشد. برای کسانی که به کلاردشت سفر کرده‌اند، همیشه ان سفر به عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای زندگی‌شان در حافظه‌شان ثبت شده است.

موقعیت جغرافیایی کلاردشت

کِلاردَشت ناحیه‌ای در استان مازندران و از توابع شهرستان چالوس است. ۱۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. مرکز کلاردشت حسن‌کیف است.

این ناحیه از جنوب به قله تخت سلیمان تا حدود گردنه کندوان و از شمال به دریای خزر و شهر تنکابن، از شرق به چالوس، نوشهر و کجور و از غرب به قزوین و الموت محدود است.

از آثاری که در ناحیه کلاردشت و تپه‌های اطراف آن کشف شده معلوم می‌شود که قسمتی از این منطقه در ادوار باستانی، آباد و دارای ساکنینی بوده‌است. جمعیت کل کلاردشت با احتساب مرزن آباد و روستاهای اطرافش در فصل سرما کمتر از ۴۰۰۰۰ نفر است، در حالیکه با آغاز فصل بهار و آمدن مسافران از مرز ۱۲۰۰۰۰ نفر نیز می گذرد.

طبیعت

آب و هوای کلاردشت

کلاردشت دارای آب و هوائی معتدل است. وجود رشته کوه‌های البرز در کناره‌های دریای خزر موجب متوقف شدن رطوبت در دامنه‌های آن گردیده و سبب بارش باران فراوان در این ناحیه از شمال کشور می‌شود. بخشی از این بارندگی‌ها در ارتفاعات کلاردشت منجر به بارش برف می‌شود و به همین دلیل است که هوای کلاردشت در مقایسه با دیگر مناطق استان مازندران بسیار خنک‌تر و مطبوع‌تر است. جنگل‌های انبوه و سرسبز، رودخانه سردآبرود، کوه‌های علم کوه و تخت سلیمان در بخش غربی، جنگل‌های عباس آباد در بخش شمالی، جنگل‌های بخش جنوبی، کوههای کم ارتفاع و روستاهای دامنه این کوه‌ها در بخش شرقی، از دیگر مشخصه‌های این منطقه‌است.

دریاچه‌ ولشت کلاردشت

اگر به جاده‌ی پیچ در پیچ و همیشه سبز چالوس دل بسپارید و یکی دو ساعت غرق در آن‌همه زیبایی برانید، به شهر مرزن آباد می‌رسید. دریاچه‌ی ولشت، یکی از جاهای دیدنی پرطرفدار کلاردشت، در نزدیک این شهر و در دامنه‌های البرز قرار گرفته است. منطقه‌ی کوهستانی دامنه‌ی شمالی رشته‌ی البزر را تخت سلیمان نام نهاده‌اند. دریاچه‌ی ولشت یک از دریاچه‌های اب شیرین طبیعی ایران به شمار می‌رود که در زمره‌ی آثار ملی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است. اگر تابحال این دریاچه را ندیدید، کافیست به عکس‌های آن نگاه کنید. آبی لاجورد درخشان این نگین جاهای دیدنی کلاردشت در میان کوه‌های کمرنگ خاکی رنگ حتما دل و دین از شما خواهد برد.

دهکده مازیچال کلاردشت

تا به حال شده جائی بایستید و دقیقا احساس کنید کافیست دست دراز کنید تا بتوانید ابرها را در مشت‌تان بگیرید و یا اینقدر آسمان احاطه‌تان کرده باشد که حس پرنده‌ای در حال پرواز را داشته باشید. اگر دنبال چنین تجربیاتی هستید حتما به دهکده مازیچال کلاردشت سر بزنید که یکی از رویایی‌ترین جاهای دیدنی کلاردشت است.

دریاچه

کوه تخت سلیمان کلاردشت

کوه تخت سلیمان یکی از قلل مرتفع منطقه علم کوه و تخت سلیمان می‌باشد که در منطقه کوهستانی البرز مرکزی و در استان مازندران، شهرستان کلاردشت واقع شده‌است. رایج‌ترین مسیر صعود به آن جبهه جنوبی است که از منطقه علم‌چال و گردنه شانه‌کوه عبور می‌کند.

منطقه تخت سلیمان با تعداد زیادی قله بالای ۴۰۰۰ متر، یکی از بلندترین ناحیه‌های البرز مرکزی است که از شمال به چالوس، تنکابن و سلمانشهر، از غرب به دره سه هزار، از جنوب به طالقان و الموت و از شرق محدود به دره چالوس است.

قله تخت سلیمان از سمت شمال توسط تیغه‌ایی با ارتفاعات برج مانند ۴۴۰۰ متری به خط الراس دندان اژدها و تیغه رستم نیش جنوبی متصل است و از جناح غرب و جنوب غربی توسط یال‌های پرشیب و ریزشی به مجموعه یخچال‌های هفت خوان می‌رسد. از جناح جنوب توسط تیغه‌ایی به برج‌های شانه‌کوه و در ادامه به وسیله گرده آلمان‌ها به علم‌کوه و ارتفاعات دیگر منطقه متصل است. از سمت شرق هم با یال‌های پرشیب به یخچال‌های منطقه تخت چال و تخت سلیمان منتهی می‌شود که دیواره معروف تخت سلیمان هم در همین سمت است.

قله سیاه کمان کلاردشت

قله تخت سیاه کمان دراستان مازندران واقع است. این تکه قله در منطقه عمومی تخت سلیمان و در جناح شمالی آن در کنار سرچشمه رودخانه سرد آبرود واقع گردیده است.

زیبا سیاه کمان از جمله مهمترین ومرتفع ترین قلل خط الرأسی است که توسط گردنه ای مرتفع به همین نام به قله چالون ازسمت جنوب متصل می باشد. در جناح شرقی قله یخچال کمان چال و در جناح غربی آن در رودخانه نفت چاک یا به قولی نفت چال قراردارد. از شمال با شیب های بسیار تندی به دره رودخانه سردآبرود وبریر می رسد. قله چالون نیز از سمت جنوب به گردنه سیاه سنگ و از سمت شرق توسط چالون کوچک به قله کلاچبند متصل می باشد.

دشت

روستای کردیچال کلاردشت

هروقت دل‌تان برای پلیور و کلاه و دستکش‌های زمستانی تنگ شد، هروقت رویای برف‌بازی و خوابیدن توی برف‌ها به سرتان زد یا هروقت یک مربای ناب و خاص درست کردید و توی دل‌تان گفتید کاش می‌شد این را با برف تازه و تمیز نوش جان کنم، اولین تجویز برای درمان درد شما سفر به روستای کردیچال است. آب و هوای این روستا در اکثر روزهای سال سرد است و همین امر آن را به یکی از دیدنی‌ترین جاهای کلاردشت بدل کرده است. پس شتاب کنید و کفش کلاه کنید.

روستای هریجان جواهری کلاردشت

ریشه‌شناسی کلمه‌ی هریجان به معنای سرزمین و خواستگاه آریایی است. همین نام قدمت و تاریخ این روستای بی‌نظیر را به خوبی نشان می‌دهد. این روستا در ورودی منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی هریجان واقع شده است و از دیدنی‌ترین جاهای کلاردشت به شمار می‌رود. اگر اهل پرنده‌نگری هستید یا به دنبال شانسی هستید تا حیوانات وحشی را در زیستگاه طبیعی‌ خودشان و آزاد تماشا کنید، حتما به هریجان بروید. اما اگر بعد از اجازه از سازمان محیط‌زیست، فرصت قدم زدن در دشت‌های وسیع هریجان به شما داده شد، حواس‌تان باشد کاری نکنید که چینی نازک تنهای حیات وحشی منطقه ترک بردارد.

جاده کلاردشت به عباس آباد

۲۵ کیلومتر جاده در دل جنگل، تصویری رویایی است که می‌توان به راحتی محققش کرد. جاده کلاردشت به عباس‌آباد یکی از قشنگترین جاده‌های ایران و در مواقعی از بکرترین آنهاست. اگرچه جاده با مشکلاتی نیز روبه روست. مثل اینکه پای ساخت و سازها به این منطقه هم رسیده، آسفالت جاده حال و روز خوشی ندارد و راندن در آن را مشکل کرده. ولی همه این دلایل باعث نمی‌شود که خودمان را از یکی ازدیدنی ترین و خوش هواترین جاده‌های ایران محروم کنیم. در طول جاده آلاچیق‌ها و استراحتگاه‌هایی هم هست که میتوان غذاهای محلی شمال را در آنها امتحان کرد.

شمال ایران

علم کوه کلاردشت

اگر دور و برتان کوهنورد یا سنگ‌نورد حرفه‌ای یا آماتور باشد، حتما از او شنیده‌اید یکی از آرزوهایش صعود به علم کوه یا دیواره‌ی شمالی آن بود، یا هنوز هم در بالای لیست آرزوهایش قرار دارد. شهرت و جذابیت این قله تا حدی است که از سراسر دنیا معروف‌ترین کوهنوردان و صخره‌نوردان ماجراجو را به سمت خود می‌کشاند.

اما اگر شما اهل کوهنوردی نیستید و فقط کوهنوردان را دوست دارید، سفر به منطقه برای‌تان خالی از لطف نیست. حتی اگر توان صعود به قله را نداشته باشید، ضمن هم‌نشینی با کوهنوردان یا محلی‌ها کلی داستان‌های حیرت‌انگیز نصیب‌تان خواهد شد.

جنگل مجل گنجینه‌ کلاردشت

جنگل مجل بعد از روستای مشهور رودبارک قرار دارد. شک ندارم، به رودبارک که برسید به قدری جذب زیبایی و طبیعت بکر این منطقه خواهید شد که شک می‌کنید آیا لازم است از آن جلوتر بروید یا نه. اما به شما توصیه اکید می‌کنم که شک را از دل بزدائید و با اطمینان خاطر به سمت جنگل مجل و روستای مجل بروید. این منطقه از منطقه‌ی رودبارک کم‌آب‌تر است، بویژه در ماه‌های گرم. اما همین کم‌آبی و خشکی نقطه‌ی قوت آن به شمار می‌رود و آن را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی کلاردشت کرده است. تردید نکنید، تا مجل بروید تا بتوانید خاطرات خا‌‌ص‌تری برای گفتن داشته باشید.

طبیعت شمال

کاخ اجابیت لذت شاهانه در جنگل کلاردشت

جاذبه های طبیعی کلاردشت وصف‌ناشدنی است. بیشتر خانواده‌های متمول، از جمله خانواده‌ی پهلوی هم برای تعطیلات به این منطقه سفر می‌کرد و برای همین یک کاخ در آن‌جا ساختند. آب‌وهوای اطراف این کاخ بسیار مطبوع است و مناظر زیبایی دارد. پس حتما به این کاخ منحصربفرد که در دل کلاردشت بنا شده سر بزنید. وسائل نفیس و عتیقه‌ی موجود در کاخ حتما داستان‌های بسیاری برای‌تان نقل خواهند کرد.

روستای طویدره کلاردشت

طویدره، روستایی است از توابع شهرستان کلاردشت در استان مازندران ایران. روستایی که از یک سو در جوار درختان سر به فلک کشیده و از سوی دیگر رشته کوههای البرز و قله علم کوه در مقابلش زیبایی خاصی به این روستا بخشیده اند . براساس جغرافیای منطقه نامش را طویدره نهادند . یکی از ویژگی های خاص این روستا دسترسی به جاده جنگلی ، راه جنگلی و منطقه خوب و با صفای گردشگر پذیر مازی چال کلاردشت می باشد . تقریبا به تمام مناطق و محلات کلاردشت مشرف می باشد . در این روستا هر وقت خبرخوشی داده می شود جشن و پایکوبی برگزار می شود . این روستا ۱۰۰۰ خانوار جمعیت دارد و در جای جای این روستا توانمندی های روستائیان نشان از ظرفیت های بالای این روستا در تمام زمینه ها از قبیل بافت قالی ، درست کردن کیف با چرم های طبیعی و مصنوعی ، مجسمه سازی و … دارد . در این روستا بازی های بومی از قبیل لافن بازی ، از سر نو غزل خانم ، چوب پا ، متکا کانی ، سنگ سنگ رو ، دستمال کاهی بر پا می شود .

دریاچه هفت خان کلاردشت

دریاچه هفت خوان دراستان مازندران واقع است. کوهپیمایی طولانی در پیش دارید که با یک از نقاط بسیار زیبا منطقه تخت سلیمان علم کوه دیداری تازه کنید. اوایل تیرماه بهترین وقت است. با اینکه گرمای تابستان از راه رسیده است، گام به منطقۀ کلاردشت گذاشته پس از رسیده به دو راهی ونداربن، این بار به جای قرار گرفتن در مسیر جنوبی حصارچال، وارد مسیری پاکوب و مشخص می شوید که در امتداد سردآبرود خروشان به سوی غرب امتداد می یابد و پس از عبور از گوسفندسرای بریر در دو راهی کلجاران و لیزونک در شیبی تند به ابتدای یخچال بزرگ سرچال و پناهگاه با شکوهش می رسید. تا اینجا چهار ساعت کوهپیمایی کرده اید . پناهگاه سرچال مکان بسیار مناسب و نسبتا خلوتی در این موقع از سال است هنوز به اواسط تابستان نرسیده ایم که خیل عظیم مشتاقان کوهنوردی به سوی این منطقه می شتابند. شبی سرد و زیبا را در پناهگاه سپری کنید.

روستای سیاه بیشه کلاردشت

درست در جاده چالوس روستایی پنهان شده است که برای دیدنش باید توقف کرد.روستای سیاه بیشه نامم این روستای می باشد .

شما در هر فصلی از سال که از این جاده عبور کنید خودتان را میان مه و ابری غلیظ و گاه ســیاه رنگ خواهید دید. حال و هوایی که حس شــاعرانگی عجیبی به آدم می دهد. اصلا به دلیل همین مه ســیاه رنگ، اسم این روســتا سیاه بیشه است. بخشی از روستا که پایین تر از سطح جاده قرار گرفته است چشم انداز بسیار زیبایی دارد؛ شما می توانید با چند ساعت ماندن، یک گردش کوتاه، اما مفرح و سرشــار از نشــاط در این روستا داشته باشید.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مناطق دیدنی یاسوج

آشنایی با لواسان و مناطق دیدنی آن

مناطق دیدنی و زیبای ماسال در گیلان

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا