دسته‌بندی نشده

آشنایی با قلعه جنی کیش ، از خرافه تا واقعیت !

قلعه جنی کیش، روایت ترسناک این قلعه متروک را باور می‌کنید؟

چقدر از تجربه‌هایی که با ترس و هیجان همراه هستند استقبال می‌کنید؟ اگر سرتان درد می‌کند برای هیجان و ماجراجویی، با ما همراه شوید تا به قلعه جنی کیش برویم که یکی از مخوف‌ترین جاهای دیدنی جزیره است. قلعه جنی جایی است در نزدیکی کشتی یونانی که قبلاً ژاندارمری بوده؛ اما حالا از ترس وجود جن خیلی‌ها جرئت نزدیک شدن به آن را ندارند و سال‌ها متروکه مانده است.

این قلعه یک قلعه تاریخی معمولی نیست. یک چیزی مثل همان قلعه‌های مرموز فیلم‌هاست که افسانه‌ها و داستان‌های ترسناکی هم درباره آن روایت می‌شود. همین روایت‌ها باعث شده کم‌تر کسی شجاعت رفتن به آنجا را داشته باشد.

قلعه جنی کیش، شما باور می‌کنید؟

جزیره کیش یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران است که جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی متعددی دارد و سالانه جمعیت زیادی از داخل و خارج کشور به کیش سفر می‌کنند. شهر زیرزمینی کاریز، شهر باستانی حریره، پارک دلفین‌های کیش، اسکله تفریحی و کشتی یونانی فقط گوشه‌ای از جاذبه‌های فراوان جزیره و البته می‌توان گفت معروف‌ترین آن‌ها هستند.

اما در این میان از قلعه جنی که در فاصله نزدیکی از کشتی یونانی قرار دارد، چه می‌دانید؟ در سفر به کیش تا به حال سراغ این قلعه رفته‌اید؟ از داستان‌های این قلعه چیزی شنیده‌اید؟ خیلی از افرادی که شجاعت به خرج داده‌اند و به قلعه جنی کیش رفته‌اند تا بالاخره خودشان از نزدیک ببینند داخل قلعه چه می‌گذرد و واقعیتش چیست، بعد از این که برگشته‌اند، از فضای سنگین قلعه گفته‌اند.

در واقع جدای از این که روایت‌ها حقیقت دارد یا نه اصلاً جنی آنجا وجود دارد یا همه این‌ها افسانه است، این که جو قلعه برای بازدیدکنندگان سنگین و هراس‌انگیز است را نمی‌توان انکار کرد. اما داستان‌های قلعه جنی چیست و چه چیزهایی درباره‌اش می‌گویند؟

قلعه جنی کیش

مرگ مشکوک چهار سرباز در قلعه جنی کیش

از زبان مردم محلی کیش روایت‌های مختلفی درباره قلعه جنی گفته می‌شود که مرگ چهار سرباز بیش‌تر از باقی روایت‌ها شنیده شده است. همان‌طور که گفتیم اوایل دهه ۴۰ از قلعه جنی به‌عنوان پاسگاه کیش استفاده می‌شده و سربازان و درجه‌داران ژاندارمری در آنجا خدمت می‌کردند.

ظاهراً همان ایام کم‌کم سر و کله اجنه پیدا می‌شود و صدای خش‌خش و همهمه‌ای که در طول شب از داخل و اطراف قلعه شنیده می‌شده، عده‌ای را می‌ترساند و به وجود اجنه در قلعه شک می‌کنند. به دنبال این صداها، عده‌ای از پرسنل برای تخلیه پاسگاه درخواست می‌دهند؛ اما توجه چندانی به این ماجرا نمی‌شود و مافوق‌ها فکر می‌کنند پرسنل الکی می‌ترسند و ماجرای خاصی نیست.

البته که ماجرا به این سادگی تمام نشده و ختم به خیر نمی‌شود! همان زمان‌ها چهار سرباز برای کشیک شبانه در پاسگاه مانده بودند که صبح روز بعد پیکر بی‌جان آن‌ها با چشمان بهت‌زده و صورت کبود پیدا می‌شود. به دنبال این ماجرا ترس افراد شدت گرفته بود و برخی گفتند که جن‌ها قلعه را تسخیر کرده‌اند! در نهایت مرگ مشکوک این چهار سرباز بینوا باعث شد به سرعت پاسگاه را تخلیه کنند و از آنجا بروند. از آن زمان تا به حال قلعه جنی کیش متروکه مانده است.

اگر تفریحات آبی کیش را رها کردید و تصمیم گرفتید و وقتتان را برای رفتن به این قلعه صرف کنید، این داستان را به خاطر داشته باشید!

راننده تاکسی در عروسی اجنه

یکی دیگر از داستان‌هایی که درباره قلعه جنی وجود دارد، عروسی اجنه در این قلعه است. در واقع کشتی یونانی در مسیر قلعه جنی قرار دارد و به همین دلیل مسیری است که بسیاری از راننده تاکسی‌ها در آنجا منتظر مسافر می‌مانند. گفته می‌شود یک بار که یک راننده تاکسی مسافرش را برای بازدید از کشتی یونانی برده بوده، تا مسافر برگردد تصمیم می‌گیرد به سمت قلعه جنی برود.

نزدیک غروب بوده که به قلعه نزدیک می‌شود و اجنه را در لباس بلند و سفید می‌بیند که به‌جای پا سُم داشتند! این راننده بیچاره بدون دعوت به عروسی اجنه رفته بوده که آخرش از ترس ماشین را خاموش می‌کند، همان‌جا پنهان می‌شود و بی‌حرکت می‌ماند تا عروسی تمام شود!

درباره قلعه جنی روایت‌های زیادی وجود دارد که معلوم نیست کدام واقعیت و کدام تخیل است. در واقع دلیل و مدرک مستندی برای اثبات آن‌ها نیست؛ اما به قول معروف، تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!

معرفی قلعه جنی کیش

قلعه جنی کیش کجاست؟

آدرس: استان هرمزگان، جزیره کیش، جاده جهان، نرسیده به کشتی یونانی

قلعه جنی از جاذبه‌های خوفناک و مرموز کیش است که در غرب جزیره قرار دارد. برای بازدید از قلعه جنی باید به سمت غرب جزیره کیش و جاده جهان بروید، سپس نرسیده به کشتی یونانی، قبل از آخرین میدان، می‌توانید قلعه را ببینید.

می‌توان گفت تا حدودی شهرت کشتی یونانی و همچنین داستان‌های ترسناکی که درباره قلعه گفته می‌شود، باعث شده تا قلعه جنی گردشگران زیادی را به خود جذب نکند؛ اما اگر طرفدار هیجان و ترس هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سراغ این قلعه بروید. البته یادتان باشد روز روشن زمان مناسب‌تری برای بازدید است؛ چون در تاریکی شب همه چیز ترسناک‌تر می‌شود!

تاریخچه قلعه جنی، در جست‌وجوی حقیقت

اگر کنجکاو هستید که درباره تاریخچه قلعه جنی کیش بدانید، باید بگوییم متأسفانه درباره تاریخچه و قدمت قلعه اطلاعات چندان دقیقی وجود ندارد. اما عده‌ای می‌گویند ساخت این قلعه به زمان حضور پرتغالی‌ها در ایران برمی‌گردد.

تاریخچه قلعه جنی

آن دورانی که پرتغالی‌ها جنوب ایران را اشغال کرده بودند، برای حفاظت از این منطقه، چندین قلعه در مناطق مختلف جنوب به‌خصوص کیش و قشم ساختند که گفته می‌شود احتمالاً قلعه جنی هم یکی از آن قلعه‌ها بوده است. ضمن این که به‌خاطر موقعیت مکانی و دید مناسب، چندین سال هم در زمان پهلوی به‌عنوان محلی برای استقرار نیروهای نظامی و پاسبانی مرزی کاربرد داشته است.

البته در جزایر جنوبی وجود قلعه‌های قدیمی مانند این چندان هم عجیب نیست. نمونه دیگر آن قلعه پرتغالی ها است که علاوه بر قشم در هرمز، لارک و چابهار هم پیدا می‌شوند.

نوع بنا و ساختمان قلعه جنی

بنای قلعه جنی کیش مستطیل شکل است و دو برج و باروی بزرگ در دو طرف آن، برای حفاظت از قلعه، وجود دارد. بر روی این برج‌ها نیز پنجره‌هایی برای دیده‌بانی و در امان ماندن تک تیراندازها تعبیه شده است تا از حمله دشمنان آگاه شوند.

در ضمن در بالای دیوارهای قلعه هم مکان‌هایی برای نگهبانی و نشانه‌گیری وجود دارد. مثل سایر قلعه‌ها نیز دیوارهای قلعه جنی هم به قدری ضخیم و محکم بوده که دشمنان به راحتی نتوانند نفوذ کنند. ساختمان این بنا دوطبقه است و به قلعه جنی که بروید، حیاط و باغچه‌ای را هم در وسط قلعه می‌توانید ببینید.

اگرچه این قلعه به‌خاطر عدم رسیدگی و این که به حال خود رها شده، تا حدی رو به ویرانی است؛ اما با وجود این فراز و نشیب‌ها هنوز پابرجا مانده است.

دلیل نامگذاری قلعه جنی

قلعه جنی کیش در گذشته ژاندارمری بوده و نام دیگری داشته؛ اما وقتی که داستان‌ها و روایت‌هایی درباره حضور اجنه در قلعه مطرح شد و ماجراهای عجیبی پیش آمد، ژاندارمری را تخلیه کردند و از آن به بعد مردم محلی که بر این باور بودند قلعه توسط جن‌ها تسخیر شده است، به آنجا قلعه جنی می‌گفتند. تا به امروز هم که همچنان نام قلعه جنی روی این بنا مانده است.

ساختمان قلعه جنی

آیا می‌توان از این قلعه بازدید کرد؟

با این که عده‌ای به‌خاطر ترس از حضور اجنه و داستان‌هایی که درباره قلعه شنیده‌اند، تمایلی به بازدید از قلعه ندارند و مردم محلی و مسئولین قلعه جنی را به حال خود رها کرده‌اند؛ اما اگر شما کنجکاو و علاقه‌مند باشید که قلعه را ببینید، در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز می‌توانید از قلعه جنی بازدید کنید.

حتماً بخوانید:

جن ها چه غذایی می خورند؟

جن ها چه غذایی می خورند؟

آیا اجنه غذا می خورند؟ شاید شما نیز در ذهنتان این سؤال آمده باشد که آیا قوم جن به مانند انسان ها تغذیه می کنند و یا غذای مخصوص به فرد خود را دارند؟…

البته ورودی قلعه سال‌هاست که مسدود شده؛ اما نگهبانی وجود ندارد که مانع شما شود و می‌توانید از بین بلوک‌ها عبور کنید و وارد قلعه شوید. اگر بتوانید بر ترس خود غلبه کنید، دیدن قلعه جنی و قدم زدن در این قلعه پرماجرا، تجربه جالب و متفاوتی برای شما خواهد بود.

پرسش‌های متداول
قلعه جنی کجاست؟

قلعه جنی در غرب جزیره کیش و نزدیک کشتی یونانی قرار دارد.
علت نامگذاری قلعه جنی چیست؟
از آنجا که داستان‌ها و افسانه‌های زیادی درباره حضور جن در این قلعه وجود دارد؛ احتمالا به همین دلیل نام آن به قلعه جنی معروف شده است.
مخوف‌ترین داستان درباره قلعه جنی چیست؟
مرگ چهار سرباز یکی از داستان‌های ترسناک درباره قلعه جنی است.
کاربرد ساختمان قلعه جنی چه بود؟
قلعه جنی در دهه ۴۰ هجری شمسی به‌عنوان پاسگاه هنگ مرزی استفاده می‌شد و سربازان و درجه‌داران ژاندارمری در آن حضور داشتند.

منبع : جاباما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا