دسته‌بندی نشده

آشنایی با ظروف اردو خوری : جنس، انواع و کاربردهای آن

اردو به چه معناست؟

اردو خوری یکی از ظروف پذیرایی پرکاربرد امروزی است که برای صرف پیش غذا استفاده می‌شود. اگر بخواهید حجم کمی از مواد غذایی را قبل از غذا میل کنید، می‌توانید آن‌ها را داخل اردوخوری قرار دهید تا میز پذیرایی جلوه‌ای زیباتر و شیک‌تر پیدا کند. اردوخوری‌ها معمولاً دارای چند تکه ظرف شبیه به هم هستند که می‌توان انواع مختلفی از پیش‌غذاها با رنگ‌ها و بافت‌های مختلف را در اندازه‌های کم در آن‌ها قرار داد.

البته این تنها شکل اردوخوری موجود در بازار نیست. ظروف اردوخوری انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اردوخوری چوبی، سرامیکی، چند طبقه، چند خانه، پایه‌دار، دسته‌دار و غیره اشاره کرد. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که به درست کردن غذا علاقه دارید اما تزئین آن برایتان سخت است، با خرید اردوخوری می‌توانید کار را برای خودتان راحت‌تر کنید.

ظروف پذیرایی شما یکی از اولین چیزهایی هستند که مهمانان با ورود به خانه‌تان با آن مواجه می‌شوند، بنابراین چه بهتر که این ظروف یک سبک پذیرایی خاص و به یاد ماندنی را برای مهمانانتان رقم بزنند.

اردو خوری

انواع اردوخوری

همان‌طور که گفته شد، اردوخوری انواع مختلفی دارد که بسته به سلیقه خود و شکل ظاهری سایر ظروفتان می‌توانید نسبت به انتخاب و خرید آن اقدام فرمایید. در ادامه بررسی خواهیم کرد که انواع اردو خوری چیست:

  • انواع اردوخوری از لحاظ جنس و متریال

اردوخوری سرامیکی: اردوخوری‌های سرامیکی همان‌طور که از اسمشان پیدا است، از جنس سرامیک ساخته می‌شوند و معمولاً تک‌رنگ هستند. در میان انواع اردوخوری سرامیکی، رنگ سفید آن محبوبیت بیشتری دارد و یکی از پرطرفدارترین ظروف اردوخوری موجود در بازار به شمار می‌رود.

یکی از خصوصیات مثبت این ظروف این است که به راحتی با سایر ظروف شما ست می‌شوند و هارمونی رنگ جذابی را به وجود می‌آورند. ظروف اردوخوری سرامیکی را می‌توانید در انواع اندازه‌های بزرگ و کوچک، مدل‌های مختلف (چندطبقه، حلزونی، طرح گل، چرخشی و انواع اشکال هندسی) تهیه کنید.

اردوخوری چوبی: امروزه ظروف چوبی طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند و اردوخوری‌های چوبی نیز از این قاعده مستثنا نیستند؛ بنابراین در پاسخ به این سوال که محبوب‌ترین نوع اردو خوری چیست می‌توان به اردوخوری چوبی اشاره کرد. این ظروف معمولاً از چوب بامبو و گردو ساخته شده و در رنگ‌های تیره و روشن به بازار عرضه می‌شوند. اردوخوری چوبی علاوه بر طراحی شیک و کلاسیک، در برابر انواع ضربه و شکستگی مقاومت بالایی دارد و می‌تواند هنگام گردش و تفریح در بیرون از خانه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

اردوخوری چینی: ظروف چینی از گذشته جزو شیک‌ترین و پرطرفدارترین سرویس‌های پذیرایی به شمار می‌روند و یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر جهیزیه مادران ما بوده‌اند. ظروف اردوخوری چینی با وجود جذابیت فراوان، در برابر شکستگی و لب‌پر شدن آسیب‌پذیر هستند. از این رو، نگهداری از آن‌ها کمی دشوار بوده و باید دقت کافی در بسته‌بندی و نگهداری آن‌ها به کار رود. تنوع اردوخوری چینی نسبت به سایر انواع آن کمتر است.

اردوخوری کریستال و بلور: اما نوع کریستال و بلور اردو خوری چیست؟ این اردوخوری‌ها با شفافیت خیره‌کننده‌ای که دارند، مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند؛ اما طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش محبوبیت اردوخوری‌های چوبی و سرامیکی، تولید اردوخوری کریستال و بلور کمتر شده است.

اردوخوری شیشه‌ای: این نوع از ظروف اردوخوری از لحاظ کاربرد و ویژگی‌ها مشابه سایر انواع آن هستند، اما علاوه بر این قابلیت استفاده در مایکروویو را نیز دارند. شفافیت و درخشندگی این ظروف زیبایی منحصر به فردی را به میز پذیرایی می‌بخشد.

اردوخوری برنزی: این یکی از شیک‌ترین انواع اردوخوری به شمار می‌رود که علاوه بر برخورداری از طرح‌های زیبا و دل‌نشین، از مقاومت بالایی نیز برخوردار است.

اردوخوری پلاستیکی: این مدل اردوخوری از جنس پلاستیک فشرده در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شود. اردوخوری پلاستیکی بیشتر در دورهمی‌های دوستانه و جشن تولد کودکان کاربرد دارد و ارزان‌ترین نوع اردوخوری به شمار می‌رود.

انواع اردو خوری

  • انواع اردوخوری از لحاظ ساختار

اردوخوری چند خانه‌ای: اگر می‌خواهید بدانید که محبوب‌ترین نوع اردو خوری چیست، می‌توان در جواب به اردوخوری چند خانه‌ای اشاره کرد. این ظروف از مدل‌های بسیار کاربردی هستند که می‌توان چندین مدل ترشی، آجیل، تنقلات و غیره را با استفاده از آن‌ها در کنار هم قرار داد.

اردوخوری چند طبقه: این اردوخوری‌ها معمولاً دو یا چند طبقه هستند و برای سرو انواع میوه، کاپ کیک، فینگرفود و غیره کاربرد دارند. اردوخوری چند طبقه را می‌توانید در انواع جنس‌های چوبی، سرامیکی و غیره تهیه فرمایید.

اردوخوری پایه‌دار: این ظروف از لحاظ جنس و کاربرد مشابه سایر انواع اردوخوری هستند اما یک پایه نیز دارند که استفاده از آن‌ها را راحت‌تر کرده و زیبایی خاصی به میز پذیرایی شما می‌بخشند.

ظروف اردوخوری علاوه بر اندازه جمع و جور و مرتب، مواد غذایی را در تقسیم‌بندی‌های مساوی یا متفاوت (بنا به سلیقه فرد) در بر می‌گیرند و در تزئین میز شام و دسر برای سرو انواع تنقلات مانند شیرینی، میوه، آجیل و انواع شکلات استفاده می‌شوند. این ظروف فضای کمتری اشغال می‌کنند و در نتیجه میزبان برای قرار دادن بقیه غذاها و ظرف‌ها روی میز دچار کمبود جا نمی‌شود.

کاربرد اردو خوری

نکات مهم در خرید ظرف اردوخوری

همان‌طور که گفته شد، اردوخوری در انواع و شکل‌های متنوعی ساخته می‌شود که باید با در نظر داشتن سلیقه خود و برخی نکات کاربردی، نسبت به خرید آن‌ها اقدام فرمایید. در ادامه بررسی می‌کنیم که مهم‌ترین نکات خرید اردو خوری چیست:

جنس ظرف: اردوخوری معمولاً از جنس پلاستیک، ملامین، چوب، شیشه، کریستال، سرامیک و بامبو ساخته می‌شود و انتخاب جنس مناسب، بستگی به سلیقه شما دارد؛ اما به طور کلی هنگام خرید اردوخوری به کیفیت و استحکام جنس بدنه ظرف دقت کرده و ظرفی را انتخاب کنید که عاری از هرگونه لب‌پریدگی یا ترک‌ خوردگی و کاملاً محکم و سالم باشد.
دستگیره‌دار یا بدون دستگیره: ظرف اردوخوری دستگیره‌دار قابلیت حمل و جابجایی آسان‌تری دارد و وجود دستگیره به ظرف زیبایی بیشتری می‌بخشد؛ اما انتخاب مدل دستگیره‌دار یا بدون دستگیره به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.
قابل استفاده در مایکروویو و ماشین ظرفشویی: اگر بپرسید مهم‌ترین نکته برای خرید اردو خوری چیست، در جواب باید به این دو قابلیت اشاره کرد.

نکات مهم در خرید ظرف اردوخوری

اگر اردوخوری قابلیت استفاده در مایکروویو را داشته باشد، برای مثال اگر پیش‌غذایی مانند سوپ سرد شد می‌توانید به سرعت آن را با قرار دادن در مایکروویو گرم کنید. قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی نیز کار شما را بعد از سرو غذا آسان کرده و نیاز به ظرف شستن به صورت دستی را از بین می‌برد.

درب‌دار یا بدون درب: اکثر مدل‌های اردوخوری موجود در بازار بدون درب هستند و بیشتر افراد نیز از همین مدل استفاده می‌کنند، اما باز هم انتخاب ظرف مناسب به سلیقه خودتان بستگی دارد.
ابعاد و اندازه:‌ ظروف اردوخوری در انواع اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند، بنابراین هنگام خرید باید در نظر داشته باشید که چه نوع مواد غذایی را می‌خواهید در ظرف قرار دهید. برای مثال، برای سرو پیش‌غذاهای گرم می‌توانید از ظروف بزرگ‌تر و گود استفاده کنید.
پایه‌دار یا بدون پایه: اردوخوری‌ها در انواع پایه‌دار و بدون پایه تولید می‌شوند که می‌توانید بسته به سلیقه خود یکی را انتخاب کنید. مدل‌های پایه‌دار دارای یک کفی برای قرار گرفتن ظروف در داخل آن هستند که به آن پایه می‌گویند.

منبع : پیندو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا