دسته‌بندی نشده

آشنایی با خطرات جبران ناپذیر مصرف شیر و عسل

مضرات شیر عسل

عسل و شیر یک ترکیب کلاسیک هستند و اغلب بطور یکسان در تهیه نوشیدی و دسرها نقش دارند.

علاوه بر این، این ترکیب بطور باورنکردنی آرامش بخش و تسکین دهنده است.

شیر و عسل می توانند طعم های زیادی را به دستورالعمل های مورد علاقه شما اضافه کنند.

به علاوه، این دو ماده برای خاصیت درمانی خود مورد تحقیق قرار گرفته بودند و اغلب به عنوان التیام و درمان طبیعی برای مشکلات سلامتی مختلفی مورد استفاده قرار می گرفتند.

مضرات ترکیب شیر و عسل برای سلامتی

عسل منبعی غنی از اقسام قند ها به ویژه گلوکز و ساکاروز است به گونه ای که 14 الی 18 درصد آن را آب، 2 درصد را سایر مواد و بین 75 الی 86 درصد عسل را قند تشکیل می دهد.

از افراد فکر می کنند مصرف زیاد عسل به علت داشتن قند طبیعی بلامانع است، در حالیکه مقادیر خیلی کمی از این عصاره حاوی کالری و انرژی خیلی زیادی است و به هیچ عنوان زیاده روی در مصرف آن برای دیابتی ها و افراد دارای رژیم های لاغری توصیه نمی شود، بنابراین بهترین روش مصرف در عموم افراد، استفاده روزانه یک تا 2 قاشق مربا خوری از عسل است.

  1. اگرچه شیر و عسل می توانند فواید سلامتی متعددی ایجاد کنند اما چند مورد زیان آور برای توجه کردن وجود دارد.
  2. برای کسانی که به تازگی شروع به مصرف شیر کردند، ممکن است شیر گاو در صورت عدم تحمل لاکتوز یا پیروی از رژیم فاقد لبنیات یا در صورت داشتن حساسیت به شیر مناسب نباشد.
  3. مصرف محصولات لبنی می تواند با خطر بیشتر مشکلات پوستی مشخصی از جمله آکنه، روزاسه و اگزما نیز مرتبط بوده باشد.
  4. همچنین به خاطر داشتن این موضوع مهم است، اگرچه عسل دارای خواص سلامتی است اما این ماده حاوی قند و کالری های زیادی است. مصرف مقدار زیاد شیرینی های افزودنی می تواند منجر به افزایش وزن، بیماری قلبی، دیابت و مشکلات کبدی شود.
  5. همچنین عسل برای کودکان کمتر از 12 ماه مناسب نیست، چون این ماده حاوی باکتری است و می تواند منجر به بوتولیسم نوزادی که مشکل تهدید کننده حیات بالقوه و جدی است، شود.
  6. علاوه بر این، گرم کردن عسل با دمای زیاد می تواند تشکیل هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) را افزایش دهد، ترکیبی که در صورت مصرف مقدار زیاد می تواند هم تاثیر مثبت و هم منفی بر سلامت بگذارد. از این رو، بهترین کار متعادل کردن میزان مصرفی تان و خودداری از گرم کردن عسل با دمای بالا می باشد تا فواید بالقوه سلامتی آن را به حداکثر برسانید.

خطرات مصرف شیر و عسل

خوردن شیر عسل چه ضرری دارد ؟

خطر خوردن عسل با شیر داغ

خواص ضدمیکروبی شیر و عسل بر اثر ترکیب آنها با هم افزایش می‌یابد و مصرف این ترکیب برای کسانی که در معرض عفونت قرار دارند، مفید است.

ارزش تغذیه‌ای شیر نیز با افزودن عسل به آن افزایش می‌یابد و برای کسانی که سوءتغذیه دارند، مصرف این نوشیدنی بسیار موثر خواهد بود.

البته با وجود خواص فراوان و نکات مثبتی که این شیرین‌کننده در مقایسه با قند و شکر دارد، توصیه می‌شود که در مصرفش زیاده‌روی نشود زیرا در این صورت نیز می‌تواند زمینه‌های چاقی و اضافه وزن را به بار آورد.

اما نکته مهم این است که؛ افرادیکه به مصرف نوشیدنی های داغ با عسل علاقه دارند باید بدانند که نباید عسل را در نوشیدنی های با حرارت بیش از 40 درجه سانتیگراد مخلوط کنند.

زیرا دمای بالای عسل منجر به تولید و فعال شدن سمی موسوم به HMS می شود که اثر فوری ندارد و به مرور زمان در کبد ته نشین شده و سلامتی فرد را باخطری جدی مواجه می کند.

بهتر است دمای شیر یا چای یا هر نوشیدنی دیگری که قرار است عسل به آن اضافه شود، نیمه گرم یا ولرم بوده و از این دما بالاتر نباشد.

مضرات شیر عسل

مضرات خوردن شیر داغ و عسل

آیا واقعا عسل در شیر گرم تبدیل به سم می شود ؟

از دیرباز ،عسل به عنوان یک مایع طلایی شفابخش که خواص دارویی زیادی دارد مورد استقبال قرار می گرفته است.

عسل خام از نظر طبیعت ضدباکتری است و این موضوع کاملا اثبات شده می باشد.

این ماده به عنوان داروی خانگی نیز پذیرفته شده است که در درمان های زیبایی پوست و مو و حتی درمان زخم های کوچک نیز کابرد دارد.

با این حال این واقعیت وجود دارد که هرگز نباید عسل را در آبگرم و شیرداغ حل کرد.

در نتیجه مخلوط کردن عسل در شیر داغ آنقدر که آیوردا می خواهد آن را باور کنید سمی نمی باشد.

گرم کردن عسل تا دمای بالاتر از 40 درجه سانتی گراد برای بدن می تواند مضر باشد زیرا مواد مغذی موجود در آن از بین می روند اما قطعا سبب مرگ نمی شود.

بهترین راه لذت بردن از عسل همراه شیر این است که ابتدا شیر را گرم کنید و صبر کنید تا کمی خنک شود سپس عسل را به آن اضافه کرده و میل کنید.

عوارض مصرف شیر و عسل

عوارض شیر داغ با عسل برای سرماخوردگی

نتیجه گیری

شیر و عسل دو ماده قدرتمند هستند که فواید سلامتی بالقوه متعددی را در اختیار ما می گذارند. به خصوص، این دو ماده می توانند کیفیت خواب، تقویت استخوان و بهبود سلامت قلب را افزایش دهند.

با وجود این، این دو ماده غذایی می توانند تعدادی اثرات مضر هم داشته باشند و برای همه افراد مناسب نباشند.

بنابراین، بهترین کار این است که میزان مصرف تان را محدود کنید و از مصرف این ترکیب به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل شده خود لذت ببرید.

بیشتر بخوانید :

روش صحیح جوشاندن شیر

اضافه کردن شیر به چای چه خواصی دارد ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا