دسته‌بندی نشده

راهکارهای ساده و موثر برای جلوگیری از پیری مغز

کاهش پیری مغز با ویتامین B و اسیدهای چرب امگا

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راهکارهای مناسب برای جلوگیری از پیری مغز آشنا شوید.

http://www.delgarm.com/

با این روش ها مغز خود را سلامت نگاه دارید

کاهش پیری مغز

غذاهای سالم قدرت مغز را افـزایش می دهند و مانع از ابتلا به زوال شناختی در سننی پیری می شوند. مواد غذایی خاصی ، مانند فولیک اسید ،ویتامین b6 و b12 و اسیدهای چرب امگا3 سلول های مغز را برای ارائه عملکردی بهتر تحریک می کنند. با افزایش سن، سرعت تولید سلول های جدید مغزی کاهش می یابد و بافت مغزمان، از نظر اندازه کوچک می شود. به هر حال، ورزش مرتب و منظم می تواند این روند کاهش که وابسته به سن است را معکوس کند.تیمی از محققان بین المللی از دانشگاه های کیپ تاون آفریقای جنوبی ، اسلو نروز ، آکسفورد و امارات متحد عربی ، بیش از 250 فرد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) را در اکسفورد مورد مطالعه قرار دادند.

اختلال MCI زمانی رخ می دهد که عملکرد مغز پایین تر از حد انتظار نسبت به سن فرد باشد اما آنقدر قابل توجه نیست که در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کند. در حالیکه این بیماری به اندازه دمانس جدی نیست، اما در صورت عدم درمان، پیشرفت کرده و به مرور زمان موجب بروز اختلال حافظه می شود.این تیم تحقیقات بین المللی در مطالعه خود دریافتند وجود میزان بالای اسیدهای چرب اُمگا3 در بدن می تواند موجب تقویت تاثیر مکمل های مهم ویتامین B شود، که در نهایت منجر به کُندشدن روند کاهش ذهنی در افراد مسن تر مبتلا به مشکلات حافظه می شود.

دکتر سلست دی جیگر، از دانشگاه آکسفورد، در این باره می گوید:«ما قبلا دریافته بودیم که ویتامین های گروه B قادر به کاهش یا پیشگیری از ضعف مغز و کاهش حافظه در افراد مبتلا به MCI هستند. حال در مطالعات جدید خود پی بردیم که اُمگا 3 و ویتامین های گروه B ممکن است با تاثیر بر یکدیگر موجب پیشگیری از کاهش قدرت شناختی مغز شوند.»در ابتدای این مطالعه از هریک از افراد مجموعه تست هایی برای اندازه گیری میزان قدرت شناخت شان بعمل آمد و برای تعیین میزان اسیدهای چرب امگا3 هم آزمایش خون گرفته شد.

راهکارهای ساده و موثر برای جلوگیری از پیری مغز

پیری مغز و راه های مقابله با آن

محققان در این باره می گویند:«ما دریافتیم که در افراد دارای سطح پایین امگا3 ، مکمل های ویتامین b دارای تاثیر کم یا فاقد تاثیر بودند. اما در افرادی که میزان امگا3 آنها بالا بود، ویتامین های B در پیشگیری از روند کاهش توان شناختی در مقایسه با دارونما بسیار موثر بود.»محققان در ادامه به این نتیجه رسیدند که ویتامین های گروه b در افراد مبتلا به MCI که میزان اُمگا 3 خون شان خوب باشد، موجب کاهش روند سرعت تحلیل و پیری مغز می شود.

  • انجام منظم تمرینات ورزشی

لازم نیست تا تصمیم بگیرید ورزشکاری حرفه ای شوید بلکه ورزش با شدت متوسط و در وهله اول منظم مهم ترین نکته است. 30 دقیقه پیاده روی روزانه بسیار مفید خواهد بود. اما تاثیر ورزش در پیشیگیری از پیر شدن مغز به چه خاطر است؟ در پاسخ باید گفت که فعالیت ماهیچه ای تولید فاکتورهای مغذی لازم برای عملکرد مطلوب مغز را تحریک می کند. این در حالی است که فعالیت ورزشی نیز جریان خون را به همه اندام ها و همچنین مغز بهبود می بخشد. در این صورت نورون ها بهتر تغذیه می شوند.

  • تغذیه مناسب مغز

کیفیت، کمیت وماهیت ریز مغذی هایی که توسط خون به مغز می رسند به خوراکی هایی که می خوریم بستگی دارد. مغز به چربی ها نیاز دارد اما نه هر نوع چربی، بلکه اساسا باید اسیدهای چرب امگا 3 دریافت شود که مصرف دو بار در هفته ماهی و روغن کلزا این نیاز را تامین می کند. مغز همچنین به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد. گرچه مغز تنها 2% وزن بدن را تشکیل می دهد اما 20% انرژی مصرف می کند. گلوکز در شکل نان، خمیرها و… انرژی مغز را تامین می کنند. نیاز مغز به اکسیژن نیز از طریق جریان خون وگلبول های قرمز تامین می شود. گلبول های قرمز برای این وظیفه به آهن نیاز دارند که در گوشت و ماهی ها وجود دارد.

همان طور که ماهیچه ها باید به طور منظم به فعالیت واداشته شوند، مغز نیز باید به کار انداخته شود تا بازدهی داشته باشد. در این باره هر نوع فعالیتی خوب است و هر چه متنوع تر باشد نتیجه بهتری در پی خواهد داشت. برای پیشگیری از پیر شدن مغز باید فعالیت های ذهنی، اجتماعی و حتی کارهای دستی بسیار متنوع، متناوب و منظمی را انجام دهید. بازی های فکری، حل جدول، مطالعه، باغبانی، آموزش کارهای مختلف، ملاقات با دیگران، گفتگو کردن و گردش از جمله اموری است که باید روزانه انجام شود تا توانایی های مغز تحلیل نرود. یادگیری نکات و فعالیت های جدید سن خاصی ندارد!

  • مغزتان را به درستی تغذیه کنید

کمیت، نوع و کیفیت مواد مغذی که توسط جریان خون به مغز می‌رسند، بستگی به تغذیۀ شما دارند. نیازهای تغذیه ای مغز چیست؟ مغز نیاز به لیپیدها (چربی) دارد، البته نوع آن مهم است، لیپیدها باید از نوع امگا 3 (2 بار ماهی در هفته، روغن کلزا) باشند. ضمناً مغز به مقدار زیادی انرژی هم نیاز دارد. با این که مغز تنها 2% از وزن بدن را به خود اختصاص داده است، اما 20% از انرژی بدن را مصرف می‌کند.

بنابراین، باید از قندها به شکل نان، ماکارونی و… استفاده کرد. و در نهایت، مغز نیاز به اکسیژن دارد، این اکسیژن رسانی توسط جریان خون و گلبول های قرمز تأمین می‌گردد. گلبول های قرمز نیاز به آهن دارند، این عنصر را می‌توان در گوشت ها و ماهی ها یافت. به خاطر داشته باشید که مصرف الکل برای مغز زیان آور است. در دراز مدت، الکل نورون ها را از بین می‌برد.

  • مغزتان را به کار بیندازید

همان طور که لازم است ماهیچه های ما به طور منظم به کار گرفته شوند، مغزمان هم باید بدون توقف کار کند تا پویا و قوی بماند. در این زمینه، همۀ فعالیت های ذهنی خوب هستند، هر چه این فعالیت ها تنوع بیشتری داشته باشند، نتیجه بهتر خواهد بود. بنابراین برای پیشگیری از پیر شدن مغز، شما باید فعالیت های فکری، اجتماعی و حتی دستی داشته باشید، این فعالیت ها باید بسیار متنوع، متعدد و منظم باشند: هر روز شطرنج بازی کنید، مطالعه نمایید، ذهن خود را پرورش دهید، یاد بگیرید، برای دیگران روایت کنید، بحث کنید، به گردش بروید، سعی کنید از همه چیز سر در بیاورید، به دیگران آموزش دهید و… . برای علاقه مند شدن به چیزهای تازه و شرکت در فعالیت های جدید سن خاصی وجود ندارد!

————————————————————————————————-

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا