دسته‌بندی نشده

آشنایی با تالاب جوکندان در استان گیلان

همه چیز راجع به تالاب جوکندان

تالاب جوکندان در شمال ساحل دهستان جوکندان می باشد و به مساحت 235 هکتار میباشد. پرندگان مهاجر برای گذراندن زمستان به این تالاب سفر کرده و طبیعت این منطقه را زیباتر میکنند.

تالاب جوکندان ، قسمت هایی از روستای قنبرمحله ، دیراکری ، شاندرمن محله ، بیسیم و پشته را شامل می شود و دارای طول 6 کیلومتر و عرض 200 متر است. تنوع گونه های حیوانی ، گیاهی و جانوری که در این منطقه وجود دارد بر اهمیت این منطقه افزوده و این تالاب را به عنوان منطقه محافظت شده لیسار و جوکندان معرفی کرده است.

عمق تالاب جوکندان در عمیق ترین قسمت به 4/0 متر و در کم عمق ترین نقطه به 3/0 متر میرسد. آب تالاب جوکندان به وسیله ی سه رودخانه کوچک محلی تامین میگردد. درخت توسکا به عنوان یکی از گونه های غالب تالاب جوکندان مطرح بوده است که در سه دهه گذشته به طور کلی قطع و اثار انان همچنان باقیست.

تالاب جوکندان

اینطور که مشخص است در حدود نصف این منطقه جنگل میباشد و در کنار جنگل های زیبا ، دو رودخانه ی بزرگ نیز وجود دارد که مجاور دریای خزر میباشد و در ارتفاعی در حدود سه هزار متر در حاشیه ی دیاچه نئور قرار دارد.

تالاب جوکندان بعنوان یکی از تالاب های نادر در استان گیلان مطرح است که از پیشروی آب دریای خزر در دهه 70 شکل گرفت و به وسیله ی سه بخش مستقل تامین میگردد.
اگر توفان ایجاد شود، شاهد این خواهیم بود که آب دریا به قسمتی از تالاب نفوذ کند. همچنین به دلیل انکه این تالاب از سه رودخانه جوکندان ، قلعه بین و سیلدر لیسار آبگیری میشود ورودی های منتهی به تالاب جوکندان در اثر رسوباتی که انباشت شده است ، مسدود میباشد.

تصاویر تالاب جوکندان

منبع : بکس بادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا