دسته‌بندی نشده

آشنایی با اهمیت و فضایل احیای نیمه شعبان

اهمیت احیای نیمه شعبان

اعمال و فضایل احیای شب نیمه شعبان موضوع مورد بحث ماست. شب نیمه شعبان بالاترین شب بعد از لیله القدر می باشد.

امام باقر علیه السلام به آن تصریح کردند و فرمودند: آن شب افضل شب ها است بعد از لیله القدر و در آن شب خداوند عطا می فرماید به بندگان، فضل خود را و می آمرزد ایشان را به من و کرم خویش، پس سعی و کوشش کنید در تقرب جستن به سوی خدای تعالی در آن شب. پس به درستی که آن شبی است که خدا قسم یاد فرموده به ذات مقدس خود که سائلی را از درگاه خود دست خالی برنگرداند، مادامی که سوال نکند معصیت را و آن شب آن شبی است که قرار داده حق تعالی آن را از برای ما به مقابل آن که قرار داده شب قدر را برای پیغمبر (ص) پس کوشش کنید در دعا و ثنا بر خدای تعالی».

منتظران حضرت بقیه الله العظم ارواح العالمین له الفداء در شب مبارک نیمه شعبان با جشن و چراغانی و تشکیل مجالس سخنرانی، مدح و منقبت آن امام عزیز را برای خود افتخار بزرگی دانسته.

در احیای این شب بسیار با عظمت که در سحر آن، وجود مقدس دوازدهمین اختر تابناک ولایت و امامت، دنیا را با ولادت خود مزین و منور نمودند، کوشا بوده و برای تعجیل ظهور موفور السرور آن حضرت دعا می کنند که فرج مبارک ایشان، فرج همه شیعیان و مظلومان عالم است.

قال رسول الله (ص) :«من احیا لیله العید و لیله النصف من شعبان لم یمت قلبه یوم تموت القلوب» انسان هایی که قدر زمان و فرصت های زندگی را می دانند هیچگاه فرصتی را به واسطه کاهلی و یا بی توجهی از دست نمی دهند و برای کسب خیرات و معنویت در این شب ها تلاش می کنند.

شب های خاصی همانند نیمه شعبان اوج پر کشیدن در فضای نیایش و مناجات با معبود است و زمینه ای برای احیای دل می باشد.

اعمال احیای نیمه شعبان/ اعما احیای شب نیمه شعبان

اعمال شب نیمه شعبان

شب نیمه شعبان شبى است که در آن کسى تولد یافته که مانند او (علیه السلام) براى پاک ساختن زمین و فرج عمومى براى مؤمنین امت، و برافراشتن پرچم هاى عدل خدا براى اهل زمین، و جمع کامل بین سیاست دین و دنیا تولد نیافته است.

و بر سالک است که چون به این منزلگاه [شب نیمه شعبان] رسید، اوًلا نظر خود را در این شب، از لذت به دنیا و از راحت در آن برگیرد و نفس خود را مهیا کند که آن را شب وداع خود از دنیا بداند و نفس خود را در آن فرض کند که مانند شبى است که در بامداد آن شب، روز قیامت خواهد بود تا سنگینی اعمال بر او سبک خواهد شد.

بلکه گذشتن و تمام شدن آن شب براو گران باشد و دوست بدارد که آن شب، از آن مقدارى که هست طولانی‌تر باشد، و عمل او در آن شب روى این زمینه باشد که خود را فرض کند که با هریک از اعمال در حال وداع است.

به طورى که آن عمل، آخرین عمل اوست از عمر دنیا، تا کوشش او در دست کردن اعمال افزون تر شود و چون نفس و قلب خود را به میزان براى عمل حاضر بیند، براوست که قبل از داخل شدن شب.

نظر کند در اختیار کردن اعمال و ترتیب آن، به آنچه که بیشتر مناسب حالش می‌باشد و اگر دو عمل را در فضیلت و مناسبت برابر بیند، آن را که مشقت و سختى‌ اش بر نفس باشد.

اعمال احیای شب نیمه شعبان عبارت است از چهار رکعت نماز که در هر رکعت یک صد مرتبه «قل هو الله احد» خوانده شود و از شیخ روایت کرده‌اند.

او روایت کرده از امام باقر و امام صادق (ع) به واسطه سی‌ نفر موثق و همچنین روایت کرده تخییر بین آن و بین خواندن پنجاه مرتبه در هر رکعت و خواندن دویست و پنجاه مرتبه نیز روایت شده است و چون از نماز فارغ گردد دعائی که او آن «اللهُمَ إنی الیکَ فَقیر» است بخواند.

نیز شیخ از «ابی یحیی» روایت کرده که به سیّدنا صادق (ع) عرض کرد: کدامیک با فضیلت‌ ترین دعاها است ؟ فرمود: چون نماز عشاء آخرین را به جای آورد دو رکعت نماز بگزار در رکعت اول، حمد و سوه «قل یا ایها الکافرون» و در رکعت دوم، 33 مرتبه «سبحان الله» و 33 مرتبه «الحمد لله» و 34 مرتبه «الله اکبر».

سپس بگوید «یا من الیه یلجا العبادُ» پس از آن سجده کند و 20 مرتبه بگوید «یا رَبّ»، 7 مرتبه «یا الله»، هفت مرتبه «لا حولَ و لا قوه الا بالله»، ده مرتبه «ما شاء الله لا قُوَّه الا باللهِ» سپس صلوات بر پیغمبر (ص) بفرستد و حاجت خود را بخواهد.

اعمال شب ولادت امام زمان

رسول خدا (ص) فرمود: در شب نیمه شعبان خواب بودم که جبرئیل (ع) نزد من آمد و گفت: یا محمد(ص) ! آیا در این شب به خواب می‌روی ؟! گفتم: ای جبرئیل مگر امشب چه شبی است ؟ گفت: نیمه شعبان است.

بر خیز یا محمد (ص)، پس مرا به پاداشت و مرا به بقیع برد به من گفت: سر خود را بلند کن، این شبی است که در آن درهای آسمان باز است و درهای رحمت و درب رضوان و درب مغفرت و درب فضل و درب توبه و درب جود و درب احسان باز است و خداوند به شماره موها و پشم های چهار پایان آزاد می‌کند.

در آن شب اجل‌ های مردم تثبیت و ارزاق مردم از این سال به سال دیگر تقسیم می‌گردد و هرچه در تمام سال حادث می‌شود در این شب وارد می‌گردد.

سید یحیی بن الحسن در کتاب «امالی» گفته است، به اسناد خویش از علی (ع) حدیث نموده است که گفت: رسول خدا (ص) فرمود: «هر کس در شب نیمه شعبان یک صد رکعت نماز با هزار مرتبه «قل هو الله احد» بگزارد در روزی که دل‌ها می‌میرد دل او نخواهد مرد.

نمی‌ میرد تا اینکه ببیند یک صد فرشته او را از عذاب خدائی تامین دهند و 30 نفر از شیطان محفوظ می‌دارند و 30 نفر برای او در تمام آنات شب و اطراف روز استغفار کنند و 10 تای آن ها با کسانی که قصد کید او کنند کید کنند.»

و باز از اعمال شب نیمه شعبان، تقرب به امام حجت عصر و ولی امرف ناموس اکبر، صاحب غیبت الهیه و دعوت نبویه، وارث انبیاء و خلیفه خلفاء و خاتم اوصیاء، مظهر عدل الله الاعظم، مهدی قائم (ارواحنا و ارواح العالمین له الفداء) است.

۱۵ شعبان چه روزی است ؟ اعمال و فضیلت شب و روز نیمه شعبان

دعای شب نیمه شعبان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا