دسته‌بندی نشده

آشنایی با اثرات زیانبار مصرف نمک بر فشار خون

بررسی تأثیر منفی مصرف نمک بر فشار خون

کاهش مقدار سدیم مصرفی بر کاهش فشار خون موثر است و این امر با کاهش مصرف نمک امکان‌ پذیر است. فشار خون عبارت است از نیرویی که خون به دیواره رگ‌ ها وارد می‌ کند. هیپرتانسیون یا پرفشاری خون ناشی از افزایش مداوم فشار خون است که نشانه‌هایی مانند سردردهای مکرر، اختلال در بینایی، تنگی نفس، خون‌ریزی بینی، درد قفسه سینه، سرگیجه، ضعف حافظه و اختلال گوارشی دارد.

فاکتورهای زیادی فشار خون را تحت تاثیر قرار می‌ دهند که موجب می‌ شوند سطح آن در روزهای مختلف و حتی در طول یک روز متغیر باشد. بعضی از این فاکتورها که می‌ توانند خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهند و قابل کنترل نیستند عبارتند از:

  1. سن بالای 35 سال
  2. برخی نژادها و سابقه خانوادگی پرفشاری خون
  3. ابتلا به بیماری‌ هایی چون دیابت، گواتر یا بیماری کلیوی

اما برخی دیگر از فاکتورها قابل کنترل‌ هستند و با ایجاد تغییر در آن ها، خطر ابتلا به پرفشاری خون را کاهش داد.

تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی بر گسترش پرفشاری خون موثر است. تغییر در رژیم غذایی می‌ تواند در پیشگیری و کنترل پرفشاری خون موثر باشد. کاهش سدیم دریافتی یکی از موارد مهمی است که در تغذیه باید به آن توجه داشت و نمک منبع عمده سدیم در رژیم غذایی است.

علاوه بر نمکی که خود به غذاها اضافه می‌ کنیم، نمک در غذاهای آماده، بسته‌بندی شده، غذاهای فرآیند شده و غذاهایی که از رستوران‌ ها تهیه می‌ کنیم، نیز وجود دارد. مصرف روزانه نمک توسط هر فرد به واسطه مصرف این گونه مواد غذایی افزایش می‌ یابد، بنابراین توصیه می‌ شود که نمکدان را از سفره حذف کنید.

البته نکته دیگری که در کنترل فشار خون مهم است این است که در مصرف قهوه، چای و نوشابه‌ های کولا تعادل را رعایت کنید. بهتر است بدانید که مصرف زیاد الکل به طور مداوم می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود. پرهیز از مصرف الکل یا محدود کردن مصرف آن نیز کاهش فشار خون را در پی خواهد داشت.

افزایش مصرف میوه‌ جات و سبزیجات، مصرف شیر و لبنیات کم‌ چرب و کاهش مصرف چربی‌ های اشباع شده و استفاده از چربی‌ های غیراشباع مانند روغن‌ های مایع گیاهی از جمله مواردی است که باید در تغذیه مورد توجه قرار داد.

افزایش مصرف نمک باعث افزایش فشار خون که مهمترین عامل در ابتلا به بیماری قلبی است، می شود. زیرا سدیم موجود در آن باعث می شود که آب اضافه در بدن باقی بماند و این آب اضافی درون رگ های خونی باعث افزایش فشار در آن ها می شود بنابراین باید مصرف غذاهای شور و یا اسنک های شور را از برنامه غذایی خود حذف کنیم. به خصوص چیپس، زیرا یک پاکت کوچک چیپس دارای یک گرم نمک است.

بیشتر بخوانید:

بررسی تأثیر فوق العاده سیر بر فشار خون

بررسی تأثیر آبغوره بر فشار خون و دانستنی هایی درمورد این چاشنی

آشنایی با زنجبیل و تأثیر شگفت انگیز این گیاه بر فشار خون

بررسی تاثیر حیرت انگیز زعفران بر فشار خون + طرز تهیه دمنوش …

تأثیر نمک دریایی بر فشار خون

مدتی است که از گوشه و کنار نام نمک دریایی را می‌ شنویم و این که خاصیت درمانی دارد و حتی می‌ توان از آن در بهبود فشارخون استفاده کرد. با شنیدن این مطالب بسیاری از هم‌ وطنان تمایل پیدا کرده‌اند که از نمک دریایی بیش از پیش در تهیه غذاهایشان استفاده کنند با این امید که نه تنها به ارتقای سلامتشان کمک می‌کند بلکه درمان‌کننده بسیاری از بیماری‌ هایشان به خصوص فشارخون خواهد بود.

اما باید گفت نمک دریایی با نمکی که ما استفاده می‌کنیم از لحاظ تغذیه‌ ای هیچ تفاوتی ندارد و تنها فرقش این است که کریستال‌ های آن درشت‌ تر است و در برخی غذاها سبب ارتقای کیفیت آن می‌ شود. به عنوان نمونه در برخی نان‌ ها و شیرینی‌ ها اضافه کردن این نوع نمک، سبب قوام بهتر و حتی تردی بیشتر می‌شود و کیفیت را بالا می‌برد اما از لحاظ تغذیه‌ ای تفاوتی با نمک سر میز ندارد.

پس باید همان نکاتی که در مورد نمک معمولی رعایت می‌ کنیم، در مورد نمک دریایی نیز در نظر بگیریم یعنی روزانه بیش از ۳ تا ۴ گرم استفاده نشود زیرا زیاده‌ روی در مصرف این نمک نیز بیماری‌ های قلبی و سکته را به همراه خواهد داشت و طول عمر فرد را پایین خواهد آورد.

نمک دریا نمکی تصفیه نشده است و علاوه بر داشتن فلزات سنگین، دارای ماده خطرناکی همچون آرسنیک است. آرسنیک شبه فلز سمی، معروفی است که مصرف آن سرطان‌زا است. جالب است بدانید مطالعات نشان داده‌اند که داشتن رژیم‌ های غذایی که نمک فراوانی در آن‌ها وجود دارد احتمال پوکی استخوان را به مراتب افزایش می‌ دهد.

بنابراین مصرف این نوع نمک آن هم در حجم نامتعارف به فشارخونی‌ ها و زنان باردار توصیه نمی‌ شود.

نمک دریا دارای انواع ناخالصی از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده کننده، مواد محلول سخت از جمله کلسیم و منیزیم و فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است و می‌ تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌ ها و ریه ایجاد کند و حتی منجر به مسمومیت شود.

اختلال در جذب ریز مغذی‌ ها همچون آهن و روی را از دیگر مضرات استفاده از نمک دریا بوده، این نمک فاقد ید کافی مطابق با استانداردهای اعلام شده برای پیشگیری از گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید است.

در صورتی نمک دریا می‌تواند مصرف خوراکی داشته باشد که در قالب استانداردهای موجود، مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت گرفته باشد.

گفتنی است: چندی است که تبلیغات گسترده و بی اساس از نمک دریا باعث شده که مصرف کنندگان دچار سردرگمی شده و علی رغم توصیه های وزارت بهداشت مبنی بر مصرف نمک یددار تصفیه شده، هنوز عده ای بر این باورند که نمک دریا علاوه بر سدیم و ید دارای املاحی مانند کلسیم و منیزیم است که برای بدن مفید است.

بیشتر بخوانید:

تاثیر شگفت انگیز به لیمو در کاهش فشار خون + خواص این گیاه

تأثیر شگفت انگیز عسل بر درمان فشار خون

تأثیر حیرت انگیز دارچین بر فشار خون + پرسش و پاسخ های متداول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا