دسته‌بندی نشده

آداب سفر با اتوبوس

سفر کردن با اتوبوس، یکی از روش‌های ارزان‌قیمت و بسیار مقرون‌به‌صرفه و در عین حال جذاب و به یاد ماندنی به‌حساب می‌آید. اما در هنگام سفر با اتوبوس نیز مانند هر روش دیگری که با وسیله نقلیه عمومی همراه باشد، باید یک سری قوانین و قواعد را رعایت کنید. رعایت این آداب سفر با اتوبوس، در واقع احترام به حقوق خود شما و دیگر مسافرینی است که در مسیر تا رسیدن به مقصد، با آن‌ها همسفر هستید.

اگرچه بیشتر این آداب و قوانین را همگی ما از پیش می‌دانیم، اما قصد داریم در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به تک تک آداب سفر با اتوبوس بیندازیم. ازآنجایی‌که همه ما ممکن است زمانی مسافر یک اتوبوس باشیم، بهتر است که تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید تا ببینیم آداب سفر کردن با اتوبوس کدامند و باید چه نکاتی را رعایت کرد.

چطور یک مسافر اتوبوس قانون‌مدار باشیم؟

برای آن که سفر شما با داشتن بلیط اتوبوس با آرامش و به بهترین شکل به پایان برسد و دیگر مسافران نیز در آرامش باشند، لازم است که نکات زیر را رعایت کنید:

در اتوبوس با صدای بلند صحبت نکنید

زمانی که مسافر یک اتوبوس هستید، باید موقع صحبت کردن سطح صدای خود را به حدی پایین بیاورید که برای دیگر مسافران، آزاردهنده نباشد. همین‌طور ممکن است که شما بخواهید با تلفن صحبت کنید، مانعی از این جهت وجود ندارد اما باید به قدری آهسته صحبت کنید که حتی صندلی پشتی و جلویی، صدای شما را مزاحم استراحت و آرامش خود نیابند. همیشه به خاطر داشته باشید که ممکن است برخی از مسافران در حال استراحت کردن بوده و حتی به خواب رفته باشند.

به‌علاوه حتماً به خاطر داشته باشید که به محض سوار شدن به اتوبوس، گوشی تلفن همراه خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید تا درصورتی‌که تماس یا پیامی داشتید، صدای گوشی برای دیگران آزاردهنده نباشد. به این ترتیب به‌راحتی می‌توانید تماس و پیام‌های خود را پاسخ دهید. اگر هم قصد بازی کردن با گوشی را دارید، حتماً صدای آن را کم کنید تا صدای بازی شما، دیگران را آزرده نکند.

آداب سفر با اتوبوس

صدای موزیک را کم کنید

بسیاری از مسافران در طول سفر با اتوبوس، مایل هستند که به موزیک گوش دهند. گوش دادن به موزیک، درحالی‌که به جاده پیش روی خود چشم دوخته‌اید، فوق‌العاده جذاب به‌نظر می‌رسد. اما باید به خاطر داشته باشید که حتی اگر صدای موزیک شما از هندزفری هم کمی بیرون پخش شود، ممکن است برای مسافرانی که نزدیک به شما هستند، آزاردهنده باشد. با این حساب حتماً چک کنید که چه میزان بلندی از صدا کافی است تا از هندزفری، نوای آن برای دیگر افراد قابل شنیدن نباشد.

خوردنی‌های بودار را کنار بگذارید

حتماً شما مایل هستید که در طول سفر با اتوبوس، خوراکی‌هایی میل کنید. خب از این بابت مشکلی وجود ندارد، اما باید دقت داشته باشید که غذا و خوراکی‌های شما، بوی تندی نداشته باشند. این بوی غذا، برای دیگر مسافران مشکل ساز خواهد بود و حتماً زمانی که غذاهای همراه خود را انتخاب می‌کنید، این موضوع را مد نظر قرار دهید. به‌طور مثال اگر بلیط اتوبوس تهران مشهد را به دست دارید و راهی نسبتاً طولانی پیش روی شما قرار دارد، قرار نیست که تمام این مسیر را با غذاهای بودار، پر کنید. سعی کنید ساندویچ‌های سرد و ساده و همین‌طور میوه و تنقلاتی که موقع خورده شدن، سر و صدا ندارند را انتخاب کنید.

مراقب کودک خود باشید

اگر در طول سفر با اتوبوس، کودکی همراه دارید، حتماً مراقب او باشید تا شیطنت بیش از حد او برای دیگر مسافران آزاردهنده نباشد. احتمالاً بیشتر مسافران این موضوع را درک خواهند کرد که یک کودک نمی‌تواند تمام طول سفر را آرام و ساکت روی صندلی خود بنشیند اما به‌عنوان همراه یا والدین کودک، باید حتماً تا حد ممکن او را سرگرم کنید که جست‌وخیز یا سروصدای او برای دیگران آزاردهنده نباشد. به‌طور مثال شما می‌توانید یک وسیله بازی سرگرم‌کننده برای کودک خود همراه ببرید تا زمان بیشتری را در اتوبوس سرگرم باشد.

آداب سفر با اتوبوس

کفش‌های خود را از پا در نیاورید

یکی از آداب سفر با اتوبوس که اتفاقاً اهمیت بسیار زیادی هم دارد، این است که نباید اتوبوس را به دلیل طولانی شدن سفر، با خانه خود اشتباه گرفت. متاسفانه برخی از مسافران به‌محض اینکه ساعتی از طول سفر سپری می‌شود، شروع به خارج کردن پاهای خود از کفش می‌کنند، این حتماً کار اشتباهی است. حتی اگر جوراب‌های شما کاملاً تمیز باشد و بوی ناخوشایندی از پاها ساطع نشود، نفس این کار بی‌احترامی به سایر مسافران اتوبوس است و باید حتماً نسبت به این رفتار، ملاحظه لازم را داشته باشید. این مورد یکی از بیشترین شکایات را در اسنپ تریپ در بلیط اتوبوس تهران تبریز به خود اختصاص داده است.

قطعاً شما در هواپیما اقدامی برای بیرون آوردن کفش‌های خود از پاها نمی‌کنید و باید به خاطر داشته باشید که سفر با اتوبوس نیز به لحاظ آداب و احترام به حقوق دیگر مسافران، چیزی کم از یک سفر هوایی ندارد.

کلام آخر

در این مطلب نگاهی به آداب سفر با اتوبوس انداختیم و دیدیم که رعایت چه نکاتی در طول یک سفر با اتوبوس، ضرورت دارد. با رعایت این نکات ساده و ابتدایی، هم سفر برای خود شما لذت‌بخش‌تر شده و هم دیگر مسافران در نهایت آرامش، به مقصد می‌رسند.

به جز مواردی که در بالا ذکر کردیم، شما چه نکات مهم دیگری را در شمار آداب سفر با اتوبوس قرار می‌دهید؟ به‌علاوه اگر قصد خرید بلیط اتوبوس را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که با خرید آنلاین از اسنپ تریپ، زحمت مراجعه حضوری را حذف کرده و بهترین قیمت برای تهیه بلیط اتوبوس تجربه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا