دسته‌بندی نشده

آب خیارشور چه فوایدی دارد؟

خواص شگفت انگیز خیارشور

سدیم و سرکه و ادویه های مخلوط در آب خیار شور بسیار مغذی هستند. این نوشیدنی هم ویتامین های خاص خودش را دارد؛ کلسیم، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم و منیزیم.

سبز و شور است و ریشه در آب دارد؛ همیشه ته یک شیشه در کنار سرکه مظلومانه نشسته است؛ به نظرتان کدام خوراکی را می‌گوییم؟ مجله دلگرم درباره فواید آب خیارشور با شما سخن می‎گوید.

فواید آب خیارشور برای سلامتی

تاثیر آب خیارشور بر گرفتگی عضلات

شاید تاکنون در مورد درمان های خانگی گرفتگی عضلات مطالب زیادی به گوشتان خورده و با انواع و اقسام خوراکی ها یا موادی که می توان به صورت موضعی روی عضله ی گرفته، استفاده کرد آشنایی داشته باشید.

اما آیا در مورد آب خیارشور و تاثیر آن بر درمان و رفع گرفتگی عضلات هم چیزی شنیده اید؟ آیا آب خیارشور در درمان گرفتگی عضلات موثر بوده حقیقت دارد؟

بسیاری از مردم به خصوص دونده ها و بازیکنان فوتبال معتقدند که نوشیدن آب خیارشور می تواند درد ناشی از گرفتگی عضلات را درمان کرده و حتی از آن ها پیشگیری کند. اما آیا حقیقت دارد؟

اجازه دهید به بررسی این موضوع بپردازیم. آب خیارشور همان طور که از نام آن پیداست شور می باشد و اساساً نوعی شور آب است. اکثر مردم معتقدند سدیم نمک موجود در آب خیار شور فواید و خواص آن را رغم می زند.

بیشتر بخوانید : همه چیز درمورد کالری، ارزش غذایی و خواص خیارشور

وقتی بدن، دهیدراته شده و آب از دست می دهد، به خصوص زمانی که یک کار سخت و طاقت فرسا انجام می دهید، الکترولیت های بدن که شامل سدیم و پتاسیم می باشند، از دست می روند. همین امر باعث می شود که انقباضات عضلانی ناخواسته ای به وجود آمده و گرفتگی عضلانی ایجاد شود.

مطالعات در این زمینه نشان می دهد که آب خیارشور می تواند از دست رفتگی الکترولیت ها را جبران کرده و در درمان و جلوگیری از گرفتگی عضلات موثر باشد.

تحقیقی در این باره که در مجله ی Medicine and Science in Sports and Exercise منتشر شد می گوید: به عده ای از مردان که دچار گرفتگی عضلات شده بودند آب خیارشور و به عده ی دیگر آب خالی داده شد.

نتیجه ی تحقیق نشان داد مردانی که آب خیارشور نوشیده بودند گرفتگی عضلاتشان حدود 49 دقیقه زودتر از افرادی که آب خورده بودند برطرف شد.

بنابراین گفته می شود خوردن آب خیارشور باعث ذخیره ی الکترولیت در بدن می شود. برای ورزش ها و فعالیت هایی مانند دو و دوچرخه سواری که در آن افراد در مسافت های طولانی و در آب و هوای گرم به سر می برند، بازیکنان فوتبال که ساعت های طولانی را تمرین کرده و در گرمای شدید هستند و یا سایر افرادی که فعالیت های طاقت فرسا که باعث از دست دادن آب بدن می شود را انجام می دهند، بسیار مفید است.

بنابراین اگر شما هم جزو افراد بالا هستید می توانید آب خیارشور را امتحان کرده و تاثیر آن را مشاهده کنید. بهتر است آب خیار شور را با آب معمولی همراه کرده و بنوشید تا هم آبرسانی و هم الکترولیت رسانی به بدن را انجام داده باشید.

آب این ماده یک مکمل طبیعی برای ورزشکاران است، گرفتگی عضلات را درمان می‌کند، درد معده را تسکین می‌بخشد، آفتاب سوختگی را بر طرف و قند خون را هم کنترل می‌کند.

آب خیارشور چه فوایدی دارد؟

خواص بی نظیر خیار شور

برخی از خواص خیارشور برای سلامتی عبارت است از بهبود وضعیت گوارش، منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان، کمک به کنترل دیابت، حفظ سلامت کبد، حفظ سلامت معده، کمک به کاهش وزن و درمان تهوع بارداری.

البته منظور ما بیشتر خیار شور طبیعی و خانگی است که طعم ادویه ها و سرکه آن باعث سلامتی بدن است و خود خیار هم که خاصیت های زیادی دارد؛ خیار شور های آماده با مواد نگهدارنده موجود در آن ممکن است سلامت معده را به خطر بیندازد.

بیشتر بخوانید : خیارشور فله‌ ای نخرید !!!

اینجا است که ممکن است سرطان معده به سراغ شما بیاید؛ پس به شما توصیه می‌کنیم که این چاشنی را در خانه تهیه کنید.

آنتی اکسیدان فراوان

همین که مواد پخته می‌شوند، خاصیت‌شان را تا حد زیادی از دست می‌دهند؛ شور انداختن مواد خوراکی به خصوص گروه سبزیجات می‌تواند خواص آن‌ها را حفظ کند.

در واقع، فرایند تهیه‌ شور از این اتفاق جلوگیری می‌کند؛ زیرا در این روش، میوه‌ ها و سبزی‌ ها در یک محلول، بدون نیاز به پخته شدن، با هم ترکیب می‌شوند و به این ترتیب، آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در این مواد غذایی به طور کامل حفظ می‌شوند.

بهبود دستگاه گوارش

همه ما می‌توانیم از داشتن دستگاه گوارش قوی و سالم بهره‌مند باشیم؛ با این حال، گاهی اوقات، بسیاری از ما به دلیل عدم تعادل در رشد باکتری‌ ها یا مصرف ناکافی فیبر دچار اختلالات معده و روده می‌شویم. بهتر است بدانید که خیارشور یک ماده‌ پروبیوتیک محسوب می‌شود که به باکتری های معده و روده کمک می‌کند.

سلامت کبد

خیار شور یک چاشنی تنها نیست؛ شما می‌توانید آن را با دیگر سبزیجات و میوه ها مخلوط کنید. با اینکه بسیاری از انواع شور ها می‌توانند با بهبود عملکرد کبد به دفع سموم از خون کمک کنند، استفاده از انگور فرنگی در شور تأثیر ویژه‌ای در کمک به بهبود عملکرد کبد دارد و می‌تواند مسمومیت کبدی را خنثی کند.

تقویت معده

سرکه داخل بدن به عنوان یک ماده‌ باز یا قلیا عمل می‌کند؛ این ماده در جلوگیری از تولید بیش از حد اسید و حفظ دیواره‌ های معده در برابر آسیب‌ های ناشی از اسید موثر است؛ به این ترتیب، مصرف خیارشور می‌تواند به پیشگیری از زخم معده‌ دردناک‌ و کاهش احتمال ابتلا به سرطان معده کمک کند.

آیا خوردن آب خیارشور عوارض جانبی هم دارد؟

اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید اضافه کردن حتی مقدار بسیار کمی نمک به رژیم غذایی نیز می تواند مشکلات بالقوه ای را به وجود آورد. پس مصرف آن به افراد مبتلا به فشار خون اصلاً توصیه نمی شود.

به علاوه اگر آب خیار شور اولین چیزی باشد که بعد از تمرین و یا ورزش طاقت فرسا می خورید، باعث دهیدراته شدن بدن می شود. اما اگر بعد از نوشیدن مقدار زیادی آب، آب خیار شور مصرف شود مشکلی به وجود نمی آید.


بیشتر بخوانید :

خواص آب نخود برای تسکین درد سینه

خواص آب سیر : ۱۷ خاصیت شگفت انگیز عصاره سیر

خواص آب سیب زمینی را میدانید؟!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا