دسته‌بندی نشده

آب الکترولیز شده چیست؟ و کاربرد آن

به طور کلی یکی از جدیدترین روش های ضدعفونی و کاهش بار میکروبی در بخش بهداشت و صنایع غذایی که در سال های اخیر در برخی از کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است استفاده از آب الکترولیز شده اکسید کننده می باشد که برای تولید آن تنها به آب و نمک طعام نیاز خواهد بود. در این بخش به انواع کاربرد آب الکترولیز شده می پردازیم.

آشنایی با کاربرد آب الکترولیز شده

جالب است بدانید که آب الکترولیز شده در طول سال های اخیر به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده مفید مطرح شده و استفاده از انواع محلول های آب الکترولیزه شده به عنوان ماده ی ضدعفونی کننده در صنایع غذایی، پزشکی، دامپروری و پرورش طیور مورد توجه قرار گرفته است.

 آب الکترولیز شده

کاربرد های آب الکترولیز شده

هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر آب الکترولیز خنثی در مقایسه با آب مقطر استریل بر ماندگاری ماهی قرل آلای رنگین کمان پرورشی نگهداری شده در شرایط سرد بود. نمونه های آماده شده معمولا به چهار گروه تقسیم می شوند و هر گروه درون آب الکترولیز خنثی و یا آب مقطر استریل به مدت ۱۵ و یا ۳۰ دقیقه غوطه ور گردیدند.

آزمون های میکروبی شامل شمارش کل میکروبی و شمارش باکتری های سایکروفیل و آزمایش شیمیایی شامل مجموع بازهای نیتروژنی فرار، شاخص تیوباریتوریک اسید و PH در یک دوره ۲۰ روزه به صورت دوره ای بر روی پوست و فیله ی ماهی های نگهداری شده در شرایط سرد صورت گرفت.

نتایج نشان داده که تعداد باکتری های سرمادوست در فیله و پوست نمونه های تیمار شده با NEW در مدت زمان ۱۵ و ۳۰ دقیقه در مقایسه با گروه های دیگر از نظر آماری تفاوت معنی داری داشت اما در مورد باکتری های مزوفیل این تفاوت تنها در نمونه های تیمار شده با NEW به مدت ۳۰ دقیقه مشاهده شد. میزان PH در مدت نگهداری در تیمار های مختلف تفاوت معنادار نداشته است.

آب الکترولیز شده، گزینه جدید ضدعفونی کردن سبزیجات

توجه داشته باشید که میزان PH در مدت نگهداری در تیمار های مختلف تفاوت معناداری نداشته و در نمونه های کنترل میزان TBARS و میزان TVN تا روز بیستم نگهداری به صورت معناداری بیشتر خواهد بود. این تحقیق نشان داد که آب الکترولیز شده خنثی می تواند موجب کاهش جمعیت باکتریایی آلوده کننده ماهی و افزایش مدت ماندگاری آن گردد و همچنین گامی موثر در جهت افزایش سلامت غذایی مصرف کننده باشد.

افزایش سلامت مواد غذایی با آب الکترولیز شده

آب الکترولیز اکسید شده معمولا به وسیله ی عبور محلول رقیق نمکی از طریق یک سلول الکترولیتیک حاوی الکترود های اند و کاتد تولید می شود. آند و کاتد به وسیله ی یک فضای دو قطبی از یکدیگر جداسازی شده اند و یون هایی با بار منفی کلرید و هیدروکسید در محلول نمکی رقیق شده به سمت آند حرکت خواهند کرد تا المترون از دست داده و گاز های اکسیژن و کلر و اسیدهیپوکلروز تولید کند.

دستگاه الکترولیز در تصفیه آب

پتانسیل اکسیداسیون احیا از مثبت ۷۰۰ تا مثبت ۸۰۰ میلی ولت با PH برابر با ۴ می رسد. به طور کلی این پتانسیل اکسیداسیون احیا قوی و کمبود اکترون قابلیت اکسیداسیون و استریل شدن ایجاد خواهد کرد. در فرآیند غیرفعال سازی میکروبی، آب اکسید شده به فضای سلول های میکروبی آسیب زده در فرآیند متابولیکی سلول اختلال ایجاد میکند و موجب کشتن میکروب ها خواهد شد.

همچنین EOV نیز یک اسید قوی بوده که با اسید هیدروکلریک یا اسید سولفوریک تفاوت خواهد داشت زیرا برای پوست غضای موکوزی یا مواد آلی خورنده نیست. این فرآیند سهولت قابل کنترل و اداره کردن بوده و برای ضدعفونی سازی گیاهان و زدایش آلاینده ها از مواد غذایی مناسب خواهد بود. امروزه آب الکترولیزه شده معمولا به عنوان یک گندزدا در صنعت غذا و سایر کاربرد های دیگر تست شده و قابل استفاده می باشد.

فواید آب الکترولیز شده

سایر فواید آب الکترولیزشده

همانطور که متوجه شدید آب الکترولیز شده معمولا برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به بیان سایر کاربردهای آن نیز پرداخته ایم.

ضدعفونی و ترمیم زخم ها
پاکسازی عمومی تاسیسات و تجهیزات
ضدعفونی آب آشامیدنی
نگهداری از میوه و سبزیجات
ضدعفونی استخرها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا