دسته‌بندی نشده

آبگوشت به مجلسی + طرز تهیه آبگوشت سنتی برای 5 نفر

طرز تهیه آبگوشت به

یوهٔ بـِه یا بهی (Cydonia oblonga) دارای گوشت خشک و کرکی است که طعمی ترش و تقریباً گس دارد. با این حال وقتی به پخته می‌شود بو و طعمی بسیار خوش دارد. برای کمپوت مناسب است و بصورت مربا و مارمالاد نیز کاربردی عالی دارد.اگر به دنبال به هستید باید به بازار کشاورزان یا مغازه‌های مخصوص سبزی مراجعه کنید.با دلگرم همراه باشید تا با طرز تهیه آبگوشت به آشنا شوید.

آبگوشت مجلسی + طرز تهیه آبگوشت سنتی

به در داخل آمریکا بیشتر از کالیفرنیا می‌آید اما این میوه بصورت جهانی در ایران (۰٫۷۵ تولید دنیا)، فرانسه، یونان، آرژانتین، نیوزیلند نیز پرورش می‌یابد.درخت به درختی است از تیره گل سرخیان، جزو دسته سیبها که پشت برگهایش کرک دار است .آنرا در سراب و میانه، هیوا، در رامیان و کتول، شغال، در لاهیجان و دلیجان و رودسر، توچ و در رامسر و شهسوار، سنگه مینامند. درخت به، در خاکهای خشک و خیلی آهکی خوب نمی‌روید و نیازمند به خاک ژرف است. به سرشار از ویتامین‌های آ و ب، و املاح آهکی و تانن است. به دارای پروتید، گلوسید، لیپید و آب است و صد گرم آن ۱۱۲ کالری تولید انرژی می‌کند. این میوه مقوی معده و متوقف کننده اسهال‌های ساده و خونی است. در ورم حاد در روده‌ها، خونریزی‌های قاعدگی و بواسیری، اثر بسیار موثری دارد. به ضمن تقویت اعمال دستگاه گوارش، مخاط و سرفه کاملاً مؤثر است. دم کرده برگهای به برای تسکین سرفه شهرت فراوان دارد.

آبگوشت از غذاهایی است که برای این که طعم بهتری داشته باشد باید زمان پختش را طولانی‌تر کرد. هر چه حرارت ملایم‌تر و زمان پخت بیشتر باشد، آبگوشت خوشمزه‌تر خواهد بود. اجزای اصلی این غذا گوشت و حبوبات هستند و با توجه به اقلیم ناحیه‌ای که این غذا در آنجا پخت می‌شود، سایر مواد غذایی به آن اضافه خواهد شد؛ مثلاً شمالی‌ها در آبگوشتشان سیر می‌ریزند و کرمانی‌ها آن را با زیره طعم‌دار می‌کنند, اما وجود گوشت و حبوبات وجه تشابه تمام آبگوشت‌هاست. البته برای تهیه این غذا بهتر است چند نکته را همیشه به یاد داشته باشید:

۱٫ حبوبات را باید به مدت ۲۴ ساعت قبل از پخت خیس کنید. به این ترتیب ویژگی نفاخ بودن آن‌ها تا حدودی کاهش خواهد یافت. در صورتی که در طول خیساندن، پوست حبوبات از آن‌ها جدا شود و به سطح آب بیاید، مشخص می‌شود حبوبات کهنه هستند و باید بعد از خیساندن آن‌ها را در میان حوله‌ای قرار دهید و با ساییدن تمام پوست‌هایشان را بگیرید البته چه بهتر که حبوبات مرغوب را در تهیه این غذا مورد استفاده قرار دهید.

۲٫ می‌توانید برای گرفتن هرچه بیشتر نفخ حبوبات، آن‌ها را بجوشانید و کف حاصل از جوش خوردن آن‌ها را بگیرید سپس آن‌ها را به آبگوشت اضافه کنید.

۳٫ فراموش نکنید بهترین قابلمه برای پخت این غذا دیگ سنگی و بعد چدن و آخرین گزینه قابلمه مسی است. به این ترتیب طعم غذای تهیه شده بهتر خواهد بود.

۴٫ می‌توانید دیگ سنگی را به یک زودپز دستی نیز تبدیل کنید، می‌پرسید چطور؟ با خمیر گرفتن در گذاشته شده دیگ. به این ترتیب که خمیر نان را به دور در گذاشته شده دیگ بچسبانید تا محتویات قابلمه روی حرارت ملایم در زمان سریع‌تری پخته شوند.

۵٫ بهترین ادویه برای آبگوشت زردچوبه است بنابراین هیچ ادویه‌ای جای آن را نمی‌گیرد. البته افزودن کمی زعفران دم‌کرده و زیره نیز می‌تواند به آبگوشت طعم بهتری بدهد.

۶٫ بهترین گوشتی که برای تهیه آبگوشت توصیه می‌شود گوشت گردن است زیرا هم لطیف و هم چرب است و بعد از پخت آبگوشت روغن می‌اندازد و باعث می‌شود طعمش لذیذ شود.

۷٫ بهترین همراه این غذا سبزی خوردن و به خصوص برگ‌های تازه نعناع است زیرا به هضم این غذا کمک میکند.

آبگوشت به

مواد لازم برای تهیه آبگوشت به

برای 5 نفر

  • 500 گرم گوشت ماهیچه یا 750 گرم گوشت آبگوشتی
  • 300 گرم لوبیا سفید
  • یک عدد پیاز متوسط
  • 2 عدد به متوسط
  • 300 گرم آلو بخارا
  • نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • دارچین، یک قاشق چای‌خوری سرخالی

طرز تهیه آبگوشت به

1 – لوبیا را شسته و به مدت 8 ساعت یا از شب تا صبح خیس کنید. طی این مدت، چند بار آب آن را عوض کنید تا به اصطلاح، خاصیت نفاخی آن از بین برود.
2 – به‌ها را شسته و همین‌طور با پوست به 4قاچ تقسیم کنید. پس از خرد کردن به، دانه‌های آن را نیز خارج کنید. [آشنایی با خواص به]
3 – آلوها را نیز به مدت چند ساعت در کاسه‌ای فلزی محتوی آب، خیس کرده و سپس روی اجاق گاز حرارت دهید تا بپزند. پس از اینکه آب اضافی آلوها از بین رفت، هسته‌های آنها را از گوشت جدا کرده و به ظرف دیگری منتقل کنید.
4 – پیاز را نیز پوست کنده و پس از شستن به صورت 4قاچ خرد کنید.
5 – همه مواد شامل پیاز، گوشت، زردچوبه و لوبیا سفید را در قابلمه‌ای گود حاوی مقداری آب ریخته و روی اجاق گاز قرار دهید تا بپزند. برای پخت آبگوشت در قابلمه، مدت 3 تا 4 ساعت زمان لازم است ولی اگر برای پخت آن زمان کمتری دارید، به جای قابلمه از دیگ زودپز استفاده کنید. گوشت و لوبیا در دیگ زودپز، یک ساعته می‌پزند.
6 – بعد از اینکه لوبیا و گوشت کاملا پخته شد، استخوان‌ها را از داخل مواد آبگوشت خارج کرده، سپس آلو، دارچین و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت نیم‌ساعت دیگر بجوشد تا آبگوشت کاملا جا بیفتد.
در پایان مواد را از آب آن جدا کرده و مخلوط گوشتی را با گوشتکوب، خوب بکوبید و آب آن را نیز به صورت جداگانه سرو کنید.

آبگوشت به

نکته 1: استفاده از ماهیچه برای آبگوشت، باعث لعاب‌دار شدن آن می‌شود.
نکته2: کاشانی‌ها برای پخت این آبگوشت، آلو را حذف کرده و آب انار را جایگزین آن می‌کنند. در ضمن به جای لوبیا سفید نیز از عدس استفاده می‌کنند. البته این غذا دیگر آبگوشت به آلو نیست بلکه آبگوشت به کاشانی نام دارد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا