دسته‌بندی نشده

چرا هوس ترشی میکنیم ؟ از عوارض خوراکی های ترش مزه بیشتر بدانید !

علت هوس ترشیجات چیست ؟

خواص و عوارض مصرف ترشیجات

گرایش غذا یک پدیده شایع است که برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد. این هوس های غذایی ممکن است انواع مختلفی داشته باشد از جمله میل به خوردن نمک، میل به خوردن یخ، میل به خوردن ترشیجات و …

ترشی جزء جدایی ناپذیر هر غذایی است. سرخپوستان، با حفظ مواد خام مثل میوه ها و سبزیجات در روغن ترشی درست می کنند، در حالی که کشورهای غربی از سرکه استفاده می کنند. در کشورهایی مانند ژاپن، کره و چین، ترشیجات در سس سویا یا ادویه جات نگهداری می شود.

ترشیجات می تواند منبع خوبی از کلسیم، منیزیم، آهن و بسیاری مواد مغذی مفید باشند که برای متابولیسم بدن بسیار ضروری است. بنابراین اگر این مواد مغذی در بدن کاهش پیدا کند ممکن است هوس خوردن ترشی کنیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر ترشی با سرکه درست شود نه تنها خوشمزه تر است، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن هم می شود. بنابراین اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف شود ممکن است هوس ترشی کنیم. در واقع با خوردن ترشیجات از این بیماری ها دور می شویم.

بهبود عملکرد مغز

باکتری های خوب با برقراری ارتباط مستقیم با سیستم عصبی مرکزی، عملکرد مغز را بهبود می بخشند. بنابراین مصرف ترشیجات سلامت روان را افزایش می دهند. بنابراین اگر سیستم عصبی مرکزی دچار اختلال شود هوس ترشی می کنیم.

هضم غذا را بهبود می بخشد

عدم توازن در کبد و کیسه صفرا و مصرف غذاهای بسیار چرب و سرخ کرده باعث می شود میل به ترشی افزایش یابد. ترشیجات درست شده با میوه ها و سبزیجات خواصی دارند که از کبد محافظت می کنند یا آسیب های ناشی از کبد را کاهش می دهند.

همچنین هضم را بهبود می بخشد و برای افراد مبتلا به آفت های دهان اثر آرام بخشی ایفا می کنند. بنابراین اگر سیستم کبد و کیسه صفرا به درستی عمل نکند میل به خوردن ترشی افزایش می یابد.

ترشیجات در درمان عفونت ادراری

اگر از عفونت ادراری رنج می برید، ترشیجاتِ حاوی سرکه به عنوان ضد قارچ و ضد باکتری عمل می کند و باعث مهار رشد باکتری و مبارزه با عفونت می شود. یکی از دلایلی که هوس ترشی افزایش می یابد ممکن است وجود عفونت ادراری در بدن باشد.

ترشی سبزیجات دارای آنتی اکسیدان های قوی هستند که به دلیل کاهش آلودگی به فرایند اکسیداسیون بدن کمک می کنند. بنابراین اگر فرایند اکسیداسیون به درستی عمل نکند میل به خوردن ترشی افزایش می یابد.

ترشیجات ساخته شده از سبزیجات مانند خیار، هویج و تربچه حاوی فیبر هستند که به هضم غذا کمک می کنند. بنابراین اگر هضم غذا به درستی انجام نشود ممکن است هوس ترشی کنیم.

ترشیجات حاوی سدیم هستند

سدیم به معنی الکترولیت است. ترشی ها همچنین حاوی سدیم زیاد هستند که ممکن است چیز بدی نباشد. بنابراین کمبود آب بدن و سوء هاضمه هر دو با خیار ترد و خیار خیس شده در سرکه کاهش می یابد. بنابراین اگر دچارکمبود آب بدن و سوء هاضمه شویم ممکن است هوس ترشی کنیم.

کاهش بیماری های پوستی

خوردن غذاهای ریز شده مانند ترشی معمولا می تواند خطر بیماری های پوستی، آسم و بعضی اختلالات ایمنی بدن را کاهش دهد. بنابراین در صورت بروز بیماری های پوستی، آسم و اختلالات ایمنی بدن ممکن است هوس ترشی کنیم.

کنترل باکتری های روده

ترشی که با استفاده از نمک تخمیر می شود، رشد باکتری های خوب را کنترل می کند. در نتیجه باکتری های مضر را در روده کنترل می کند و هضم را بهبود می بخشد. بنابراین ممکن است عدم رشد باکتری های خوب در بدن باعث شود هوس خوردن ترشیجات افزایش پیدا کند.

از عوارض خوراکی های ترش مزه بیشتر بدانید

خوردن خوراکی های ترش مزه و بالا رفتن فشار خون

اگر به غذاهای ترش علاقه مندیدو مبتلا به فشار خون بالا هستید باید از خوراکی ها مانند قره قروت،لواشک،آلوچه و امثال آن ها دوری کنیدخیلی از خواص میوه هایی که فیبر و رنگدانه های آنتی اکسیدانی دارند در لواشک آنها نیز می توان یافت کرد و همچنین املاح میوه ها که به این صورت در می آیند نه تنها کم نمی شود بله با جوشاندن و خشک کردن افزایش پیدا می کند.

بسیاری از میوه ها و سبزی ها منبعی بسیار مهم برای دریافت ویتامین C است که بخشی از این فرآیند طی خردشدن و خشک شدن تخریب می شوند، مخصوصاً میوه ها مثل سیب که وقتی خشک می شود ۱۰۰ گرم آبی که در آن وجود دارد برای تبدیل به لواشک در صورت حرارت و جوشاندن آب آن تغییر شده و بنابراین مقداری از ویتامین C در آن کاهش می یابد.

خوردن لواشک و آلوچه کسی را لاغر نمی کند بلکه باعث می شود ترشح اسید معده بیشتر و غذا بهتر هضم شود و هر چقدر هضم غذا بهتر باشد جذب آن توسط بدن نیز بیشتر خواهد شد و در نتیجه با بالا رفتن وزن در افراد همراه است.

عوارض مصرف بیش از اندازه قره قورت

قره قورت منبع خوبی برای کلسیم است اما اسدیته این خوراکی خیلی بیشتر از لواشک است و آثار تخریبش روی دندان بیشتر است.

اگر روی قره قورت کمی نمک افزوده شود باعث بالا رفتن سدیم خون شده در نتیجه ابتلا به بیماری های مثل فشارخون بالا و یا افزایش دفع کلیوی کلسیم شدت می یابد و می توان ماست یا شیر را جایگزین قره قورت کنند و بیشتر به عنوان تنقلات یا چاشنی غذا استفاده کنند.

چرا هوس ترشی میکنم

خوردن خوراکی های ترش مزه برای خیلی افراد لذت بخش است، اما باید دقت کنید که افراط در خوردن این خوراکی ها باعث پیری زودرس و کم خونی می شود.

یک استاد طب سنتی، درباره مزه ها و نقش آن ها در تولید اخلاط در بدن اظهار کرد:باید دانست که مزه ها در امر تولید اخلاط و نیز اشتهای به غذا همچنین در عملکرد هاضمه، نقش مؤثری دارند.

بر این اساس، برای کسانی که دچار قِلَت دَم یا کم خونی هستند, آگاهی از خواص و عملکرد مزه ها امری ضروری است زیرا بسیاری از افراد مبتلا به کم خونی به خاطر عدم آگاهی از تأثیر مزه ها، تنها به میل نفس خود توجه می کنند و با مصرف مزه های نامناسب با بیماری، موجب تشدید یا استمرار بیماری خود می شوند.

افراط در خوردن “خوراکی های ترش مزه” باعث کم خونی و پیری زودرس می شود.

مبتلایان به چاقی ناشی از کم خونی باید از مصرف مواد غذایی ترش خودداری کنند چرا که غذاها و میوه های ترش باعث پیری زودرس می شوند. شاید این سؤال مطرح شود که چرا ترشی ها باعث بروز پیری زودهنگام می شود, در پاسخ باید گفت اسباب پیری را می توان دو امر ضعف حرارت غریزی و خشک شدن رطوبت غریزی بیان کرد.

باید دانست که افراط در مصرف خوراکی های ترش مزه، از یک سو موجب ضعف می شود و اعضای بدن را خشک می سازد و از دیگر سو، مضعف حرارت غریزی و کاهنده قوای بدن می شود و مزه ترش هر دو سبب بروز پیری را داراست.

مبتلایان به کم خونی باید در مصرف خوراکی های ترش مزه جانب احتیاط را مراعات کنند تا عوارض ناشی از آن، موجب بدتر شدن مشکل شان نشود؛مبتلایان به کم خونی، باید در مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های ترش محتاط باشند چرا که مداومت بر خوردن آنها باعث پیری زودرس می شود.

افراط در خوردن “خوراکی های ترش مزه” باعث بالا رفتن فشار خون می شود

بیشتر بخوانید :

آیا خوردن ترشی باعث کم خونی میشود ؟

از خوردن ترشیجات در شب بپرهیزید !

عوارض مصرف زیاد ترشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا