دسته‌بندی نشده

مقایسه دستگاه فشارخون دیجیتالی و عقربه ای – جیوه ای

آیا میدانستید ، طی ۲۵ سال گذشته شیوع فشار خون بالا در کشور ما حدود ۳ برابر افزایش داشته است. و به طور متوسط ۲۲ درصد زنان و ۲۱ درصد مردان ایرانی و همچنین گروه سنی ۵۵ تا ۶۹ سال نیز بیش از ۵۰ درصد دچار عارضه فشار خون بالا هستند. درواقع یعنی حدود یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال در کشور فشار خون بالا دارند. و هر چه سن بالاتر می‌رود بر این شیوع هم افزوده می‌شود. پس با توجه به شیوع بسیار بالای این بیماری و اهمیت عوارض طولانی مدت آن ضروری است. که همه افراد با نحوه اندازه‌گیری فشار‌خون آشنا باشند. برای اندازه گیری فشار خون از دو نوع دستگاه دیجیتالی و عقربه ای – جیوه ای استفاده میشود. که ما سعی داریم در این مقاله تفاوت این دو نوع را برای شما عزیزان توضیح دهیم تا خرید راحت تری را تجربه نمایید.

فشارسنج عقربه ای چیست ؟

فشارسنج عقربه ای

فشارسنج عقربه ایاین فشارسنج همان دستگاهی میباشد که اغلب در مطب پزشکان و کلینیک های تخصصی از آنها استفاده می شود. این دستگاه دارای یک کیسه باد است که توسط یک تلمبه بادی کوچک باد می‌شود. پزشک یا فردی که فشار‌خون را اندازه‌گیری می‌کند باید ابتدا این کیسه را به دور بازوی شما ‌بندد و آن‌قدر آن را باد کند تا فشار آن از فشار شریان‌های شما بیشتر شود و بنابراین با فشار وارد کردن بر‌روی شریان‌ها آنها را ببندد. سپس با باز کردن پیچ تخلیه بادفشار‌ در درون کاف به تدریج پایین می‌آید. وقتی این فشار به حد فشار‌خون شریان‌ها رسید، حالا به تدریج شریان باز شده و جریان خون در آن برقرار می‌شود. این امر باعث می‌شود که در مچ دست بیمار هم نبض دوباره برقرار شود که در این هنگام صدای نبض فرد مورد نظر از طریق گوشی پزشکی به گوش میرسد و شما میتوانید فشار بیمار را از روی عقربه ی دستگاه یا مخزن جیوه ای مشاهده نمایید.

فشارسنج دیجیتالی :

فشارسنج دیجیتال

این نوع دستگاه ها در دو نوع بازویی و مچی برای افراد قابل استفاده است. که برای اندازه گیری فشارخون از کاف دستگاه استفاده می شود. تنها تفاوت این است که به جای عقربه یا ستون جیوه، فشارخون توسط مانیتور دستگاه نشان داده می‌شود. و حتی برخی از این دستگاه ها علاوه بر فشار خون تعداد ضربان قلب را هم نمایش می‌دهند. و حافظه داخلی برای نگهداری نتایج اندازه گیری را دارند که می توان نوسان فشار خون را در یک یا چند روز کنترل کرد. به طور معمول فشار خون در دست چپ و راست اندکی با هم فرق دارد. برای همین اگر می‌خواهید فشار‌خون را به طور مرتب اندازه‌گیری و کنترل کنید ابتدا فشار هر دو دست را برسی کرده و سپس نتایج حاصل را با هم مقایسه کنید .

فشار سنج دیجیتالی بخریم یا عقربه ای – جیوه ای ؟!!!

دستگاه فشارخون عقربه‌ای ، آمار دقیقی از میزان فشارخون در لحظه به ما می‌دهد. با این‌ حال استفاده از این دستگاه ممکن است  کمی سخت باشد و برای تشخیص دقیق نیاز به کمک شخص متخصص داریم. در صورتی‌ که کیسه هوا در دستگاه فشارسنج عقربه‌ای، به صورت اصولی روی باز و بسته نشود، شما نمی‌توانید مقدار فشارخون را دقیق اندازه‌گیری کنید . دستگاه فشار خون دیجیتالی فشارخون را به صورت اتوماتیک اندازه گیری میکند. و کارکرد بسیار راحتری نسبت به دستگاه عقربه ای – جیوه ای دارد این نوع از فشار سنج ها معمولا مصرف خانگی دارند. ولی نه لزوما چرا که اگر فشارسنج دیجیتالی از دقت بالایی برخوردار باشد. یعنی ضریب خطای بسیار کمی داشته باشد و همچنین جنس کاف یا کیسه هوای آن مرغوب و آنتی آلرژی و استاندارد باشد، میتوان از آن در مراکز درمانی و کلینیک ها نیز استفاده کرد.

  1. برخی از فشارسنج های دیجیتال علاوه بر نمایش و اندازه گیری فشار خون، تعداد ضربان قلب را هم نمایش می دهند و گاهی میتوانند تشخیص آریتمی دهند.
  2. فشارسنج های دیجیتال نیازی به گوشی های پزشکی ندارند
  3. معمولا دارای سیستم خاموشی خودکار و یا دارای دکمه خاموش و روشن هستند
  4. برخی از آن ها منبع تغذیه باتری دارند و یا با آداپتور کار می کنند
  5. صفحه ی نمایشگر فشارسنج های دیجیتالی معمولا از نوع ال سی دی هستند
  6. برخی از آن ها ارقام و نوشته ها را رنگی و برخی دیگر به صورت سیاه و سفید نمایش می دهند
  7. اکثر این دستگاه ها حافظه برای ثبت نتایج دارند

به این منظور شما می توانید برای چک کردن و مقایسه اندازه های فشار خونتان از این قابلیت استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده محصولات پزشکی با کیفیت بالا رو لینک ما کلیک نمایید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا