دسته‌بندی نشده

قرص فستوور چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

قرص فستوور یک داروی ضد حساسیت و یک نام تجاری برای قرص فکسوفنادین است که برای تسکین علائم آلرژی مانند آبریزش چشم و بینی، خارش چشم یا بینی، عطسه و بیماری کهیر مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرص فستوور یک برند تجاری از داروی فکسوفنادین است. دیگر نام‌های تجاری این دارو سافکسوفست و سد آف هستند که همگی معرف یک داروی خاص (فکسوفنادین) با دوزهای متفاوت اند.

بنابراین با مشاهده این نام‌ها بر روی بسته‌بندی محصول، بدانید که کاملاً مشابه داروی اصلی است و عوارض جانبی و تداخلات دارویی مشابه دارد.

Faxofenadine tablets

همه چیز در مورد قرص فستوور یا فکسوفنادین

عوارض و موارد مصرف قرص فکسوفنادین

قرص فستوور به عنوان یک آنتی‌ هیستامین‌ با اثربخشی ماندگار برای درمان علائم ناشی از حساسیت فصلی، تب یونجه و کهیر مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به تشریح موارد مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی قرص فستوور می‌پردازیم. با دلگرم همراه باشید.

 قرص فکسوفنادین

قرص فستوور در چه مواردی کاربرد دارد؟

موارد مصرف قرص فستوور

قرص فستوور نوعی آنتی‌هیستامین غیر آرام‌بخش است که با مسدود کردن اثرات هیستامین طبیعی بدن، علائم حساسیت زکام بهاره از جمله التهاب و آبریزش بینی، عطسه، قرمزی، خارش و اشک چشم و بیماری کهیر مزمن را برطرف می‌کند. این دارو معرف داروی فکسوفنادین بوده و با نام‌های تجاری دیگر از جمله سافکسوفست و سد آف در دسترس است.

این داروها عوارض جانبی و تداخل دارویی مشابه دارند و عمده تفاوت آن‌ها در دوز و نحوه مصرف بوده که با توجه به سن بیمار و وضعیت سلامت او، توسط پزشک تعیین می‌شود.

نحوه مصرف قرص فستوور

پیش از مصرف این دارو تمام دستورالعمل‌های موجود در بسته‌بندی محصول را با دقت مطالعه کنید. پزشک به هنگام تجویز این دارو نحوه مصرف آن را به بیمار اطلاع می‌دهد. معمولاً قرص فستوور روزی ۱ یا ۲ مرتبه (هر ۱۲ ساعت) مصرف می‌شود.

قرص، کپسول یا فرم مایع این دارو را بنا به توصیه پزشک با غذا یا بدون غذا مصرف کنید و به مدت ۲ ساعت پس از مصرف، از خوردن میوه، شربت‌های ضد اسید معده و داروهای حاوی آلومینیوم و منیزیم خودداری کنید.

نام تجاری فستوور، سد آف، سافکسوفست

موارد مصرف تسکین علائم آلرژی مانند آبکی چشم، آبریزش بینی، خارش چشم یا بینی، عطسه، کهیر و خارش


هشدارها و عوارض‌ جانبی‌ قرص فستوور

در صورت‌ بروز هر یک‌ از علایم‌ زیر با پزشکتان‌ تماس‌ بگیرید:

  • خشکی شدید دهان‌، بینی‌ یا گلو
  • سردرد یا خواب‌آلودگی‌
  • تشویش‌ یا بی‌قراری‌
  • بی‌خوابی‌
  • تپش‌ قلب‌ (احساس‌ تکان‌ خوردن‌ شدید قلب‌ در قفسه‌ سینه‌) یا ضربان‌ قلب‌ تند

توجه: مهمترین عارضه جانبی این‌ دارو احتمال بروز آریتمی قلبی (غیرطبیعی بودن ریتم قلب) است.


دکتر جاوید شیک که یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی هاروارد است به عوارض جانبی داروهای ضدآلرژی (آنتی‌هیستامین‌ها) که کمتر شنیده شده است اشاره نمود.

از جمله این عوارض عبارتند از:

ایجاد عدم تمرکز: بدلیل خواب آلودگی و آرامبخش بدون این داروها

افسردگی: احساس غمگینی، که در بیمارانی که مستعد به افسردگی هستند توصیه می‌گردد که با پزشک خود حتماً مشورت نمایند.

اضطراب: بخصوص در هنگام مصرف سدوافدرین‌ها علائمی همچون افزایش ضربان قلب، بی‌خوابی و اضطراب همچون زمانیکه شما چندین فنجان قهوه مصرف می‌نمایید.

تغییر حواس بویایی و چشایی: استفاده مکرر از داروهای آنتی هیستامیک بخصوص انواعی که حاوی مواد نگه‌دارنده هستند و به صورت اسپری داخل بینی استفاده می‌گردند.

کاهش میل جنسی: به دلیل تاثیرات افسردگی داروهای ضد‌آلرژی

افزایش اشتها

نازایی در زنان : گرچه علت دقیق آن مشخص نیست ولی احتمالاً بدلیل خشک نمودن مخاط‌ها می‌باشد.

تاثیر مخرب طولانی مدت بر سلامتی: برای مثال مصرف طولانی مدت استروئیدهای قوی سب افزایش ریسک ابتلا به دیابت و استئوپورز (پوکی استخوان) و کاتاراکت (آب مروارید) می‌گردد.


تداخل دارویی قرص فستوور

اردافیتینیب، ایزوکارباکسید، لاسمیدیتان، ترانیل سیپرومین (احتیاط شدید)، آمیفامپریدین، آپالوتامید، بوسوتینیب، کریزوتینیب، سیکلوسپورین، الاگولیکس، الیگلوستات، الوکسادولین، الوکسادولین، لومیتاپید، نفازودون، نوراتینیب، سارسیکلین (نظارت در صورت مصرف)

 قرص فستوور

چه مقدار مصرف قرص فستوور مجاز است؟

دوز مصرف قرص فستوور

این دارو در دوزهای ۳۰، ۶۰، ۱۲۰ و ۱۸۰ میلی‌گرم و فقط با نسخه پزشک در دسترس است. دقت کنید که دوز مصرفی هر بیمار به سن، وضعیت پزشکی و پاسخ او به درمان بستگی دارد؛ از این رو نباید خودسرانه دوز خود را تغییر دهید.

  • دوز ۳۰ و ۶۰ میلی‌گرم: درمان حساسیت فصلی و زکام بهاره در کودکان ۶ تا ۱۲ سال
  • دوز ۱۲۰ میلی‌گرم: درمان حساسیت فصلی و زکام بهاره در بزرگ‌سالان
  • ‎دوز ۱۸۰ میلی‌گرم: درمان کهیر مزمن

هشدار مصرف قرص فستوور

اگر در گذشته به قرص فکسوفنادین حساسیت داشته‌اید یا سابقه‌ی بیماری کبدی و کلیوی، فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های‌ قلبی‌ یا پرکاری‌ تیروئید را دارید، این مسئله را با پزشک در میان بگذارید.

قبل از شروع مصرف، کلیه محصولاتی که در حال حاضر مصرف می‌کنید از جمله داروهای با نسخه، بدون نسخه و محصولات گیاهی را به پزشک اطلاع دهید.

همان‌طور که اشاره شد، از عوارض قرص فستوور احساس خواب‌آلودگی و سرگیجه شدید پس از مصرف است؛ بنابراین توصیه می‌شود از رانندگی و کارهایی که به تمرکز و توجه نیاز دارند، خودداری کنید.

مصرف این دارو در کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی‌شود.بارداری یا شیردهی را پیش از آغاز مصرف به پزشک اطلاع دهید.این دارو را در محلی خشک و تاریک و به دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

همچنین بخوانید:

آلرژی چیست؟چرا افراد دچار آلرژی میشوند؟علائم آلرژی کدامند؟درمان آلرژی

چگونه آلرژی یا حساسیت را درمان کنیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا