دسته‌بندی نشده

علت بالا و پایین بودن آلبومین (Alb) در آزمایش خون

تفسیر آزمایش آلبومین (Alb)

آلبومین (Alb) یکی از مهمترین پروتئینهای انتقال دهنده در پلاسما است که مواد گوناگونی را حمل می کند و اصلیترین نقش را در فشار اسمزی پلاسما دارد. اندازه گیری آلبومین سرم برای تشخیص و بررسی بیماریهای کبدی مانند سیروز کبدی انجام می شود. به علاوه میزان آلبومین ملاکی برای تعیین سلامت و وضعیت تغذیه است و برای تشخیص سوءتغذیه و تعیین وضعیت تغذیه بیماران استفاده می شود.

در آزمایش آلبومین خون ( Albumin Blood Test) میزان آلبومین موجود در خون اندازه‌گیری می‌شود. آلبومین پروتئینی است که توسط کبد تولید می‌شود. آلبومین به حفظ سطح مایعات موجود در خون کمک می‌کند تا به بافت‌های دیگر نشت پیدا نکنند. همچنین مواد مختلف مانند هورمون‌ها، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها را در بدن حمل می‌کند. کم بودن سطح آلبومین می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل در کبد یا کلیه‌ها باشد. دو علت مهم کم بودن سطح آلبومین در خون عبارتند از:

  • بیماری‌های شدید کبدی: از آنجا که آلبومین در کبد تولید می‌شود، کاهش سطح آن ممکن است نشان‌دهنده کاهش عملکرد کبد باشد. به هر حال معمولاً این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کبد آسیب جدی و شدید دیده باشد.
  • بیماری کلیوی: یکی از عملکردهای متعدد کلیه‌ها، حفظ پروتئین پلاسما نظیر آلبومین است تا همراه با مواد زاید بدن که ادرار را تولید می‌کنند ترشح نشود. غلظت آلبومین در خون زیاد است و زمانی که کلیه‌ها به درستی عمل می‌کنند واقعاً نباید آلبومینی در ادرار وجود داشته باشد. به هر حال، اگر کلیه‌های فرد آسیب دیده باشند یا دچار بیماری باشند، قادر به حفظ آلبومین و پروتئین‌های دیگر نیستند. معمولاً این حالت بیشتر به دلیل ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند دیابت و فشار خون بالا دیده می‌شود. در صورت ابتلا به سندرم نفروتیک، مقدار زیادی آلبومین از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود.

آزمایش

آزمایش آلبومین (Alb) خون برای تشخیص بیماری‌های کبد و کلیه

برای کمک به تشخیص ابتلا به اختلالات کبد یا بیماری‌های کلیوی، گاهی اوقات باید برای ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای به خصوص در بیماران بستری شده در بیمارستان، آزمایش آلبومین انجام شود. به طور معمول زمانی که پزشک علائم ابتلا به اختلالات کبد و بیماری‌های کلیه را مشاهده کند، برخی مواقع که شما بدون دلیل و ناخواسته وزن کم کنید، علائم سوءتغذیه پیدا شده یا قبل از انجام عمل جراحی، این آزمایش به عنوان بخشی از آزمایش خون انجام می‌شود.

آزمایش آلبومین (Alb) خون چیست؟

پروتئین‌ها در جریان خون گردش داشته و به حفظ تعادل مایعات بدن کمک می‌کنند. آلبومین نوعی پروتئین است که در کبد تولید می‌شود. این ماده یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های موجود در جریان خون است. باید سطح آلبومین متعادل باشد تا از نشت مایعات به خارج از عروق خونی جلوگیری شود. آلبومین، پروتئین‌های لازم برای رشد و ترمیم بافت‌ها را برای بدن تأمین می‌کند. همچنین مواد غذایی و هورمون‌ها را در بدن جابجا می‌کند. آزمایش آلبومین سرم خون یک آزمایش خون ساده است که در آن میزان آلبومین در جریان خون مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد.

انجام عمل‌های جراحی، سوختگی یا داشتن زخم‌های باز احتمال کاهش سطح آلبومین در خون را افزایش می‌دهد. اگر هیچ یک از مشکلات گفته شده وجود ندارد ولی سطح آلبومین خون شما کاهش یافته است ممکن است کبد یا کلیه‌های شما به درستی کار نکنند. همچنین ممکن است بدین معنا باشد که شما کمبودهای غذایی دارید. پزشک میزان درست آلبومین در خون شما را تفسیر و تعیین می‌کند.

چرا آزمایش آلبومین (Alb) انجام می‌شود؟

کبد، پروتئین‌ها را از غذاهایی که شما می‌خورید می‌گیرد و آن را به پروتئین‌های جدید تبدیل می‌کند که در ارگان‌ها و بافت‌های دیگر بدن به گردش درمی‌آید. آزمایش آلبومین سرم خون می‌تواند به پزشک نشان دهد که کبد شما چقدر خوب کار می‌کند. غالباً این یکی از آزمایش‌های پنل کبد است. علاوه بر آلبومین، در آزمایش‌های پنل کبد، کراتین، اوره، نیتروژن و پری آلبومین خون نیز اندازه‌گیری می‌شود. اگر پزشک نسبت به ابتلا به بیماری‌هایی که بر عملکرد کبد تأثیر می‌گذارند مانند بیماری کبد مشکوک باشد احتمالاً دستور گرفتن نمونه خون از شما برای انجام آزمایش آلبومین را می‌دهد. علائم همراه با بیماری کبد عبارتند از:

  • زردی که زرد شدن پوست و چشم‌ها است.
  • احساس خستگی
  • کاهش وزن غیر منتظره
  • تورم اطراف چشم‌ها، شکم یا پاها

پزشک همچنین ممکن است آزمایش آلبومین سرم خون را برای ارزیابی برخی بیماری‌ها مانند پانکراتیت مزمن یا بیماری‌های کلیوی انجام دهد. نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که آیا این بیماری‌ها پیشرفت کرده و وخیم‌تر شده‌اند یا نه.

تست آلبومین

چگونه باید برای انجام آزمایش آلبومین (Alb) سرم خون آماده شد؟

برخی داروها مانند انسولین، استروئیدهای آنابولیکی و هورمون‌های رشد ممکن است بر نتایج این آزمایش تأثیر بگذارند. در صورت مصرف این نوع داروها باید پزشک را مطلع کنید. پزشک ممکن است از شما بخواهد که قبل از انجام این آزمایش، میزان مصرف این داروها را تغییر داده یا مصرفشان را متوقف کنید. میزان مصرف داروهای خود را تغییر ندهید یا مصرف آنها را قطع نکنید مگر این که پزشک به شما بگوید. چیزی غیر از این قبل از انجام آزمایش آلبومین سرم خون لازم نیست انجام دهید.

آزمایش آلبومین (Alb) سرم خون چگونه گرفته می‌شود؟

تکنسین آزمایشگاه نمونه‌ای از خون دست شما می‌گیرد که برای آزمایش آلبومین سرم خون به کار برده می‌شود. نخست، آنها از پنبه الکلی یا مواد ضدعفونی کننده برای تمیز کردن پوست استفاده می‌کند. سپس آنها یک بند لاستیکی بالای دست شما می‌پیچند تا رگ دست شما به دلیل تجمع خون متورم شود. این کار کمک می‌کند تا رگ شما راحت‌تر پیدا شود. زمانی که رگ مشخص شد، تکنسین یک سوزن متصل به آمپویل را وارد رگ کرده و خون شما را می‌کشد. ممکن است یک یا چند آمپول از نمونه خون شما پر شود. آنها نمونه خون شما را برای تجزیه و تحلیل و آنالیز به آزمایشگاه ارسال می‌کنند.

تفسیر (Alb) آزمایش آلبومین

آزمایش آلبومین سرم خون معمولاً بخشی از مجموعه آزمایش‌هایی است که برای بررسی عملکرد کلیه‌ها و کبد انجام می‌شوند. پزشک احتمالاً نتایج آزمایش را برای تعیین علت بروز علائم و تشخیص دقیق بیماری مورد بررسی قرار می‌دهد. نتایج آزمایش آلبومین سرم خون به طور همزمان با نتایج آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش‌هایی که برای پنل متابولیکی جامع مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. پایین بودن سطح آلبومین خون ممکن است هشدار دهند بوده و نشانه نیاز به بررسی‌های بیشتر باشد.

پایین بودن سطح آلبومین ممکن است نشان‌دهنده ابتلا به برخی بیماری‌های موقتی باشد که خود به خود بهبود می‌یابند یا احتمال ابتلا به بیماری‌های حاد یا مزمن که نیاز به مداخلات پزشکی دارند را نشان می‌دهد. در صورت ابتلا به بیماری‌های تأثیرگذار بر تولید آلبومین، افزایش تجزیه پروتئینی، کاهش پروتئین و افزایش مقدار پلاسما (رقیق‌کننده خون) ممکن است سطح آلبومین سرم خون کم یا زیاد کاهش یابد.

بسته به سابقه پزشکی بیمار، علائم و نشانه‌ها، معاینات فیزیکی و نتایج آزمایش‌های تکمیلی ممکن است دستور انجام آزمایش‌های بیشتر داده شود. مقدار نرمان آلبومین در سرم خون ۳٫۴ تا ۵٫۴ گرم در هر دسی لیتر است. پایین بودن سطح آلبومین می‌تواند نشانه ابتلا به برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های زیر باشد:

  • بیماری کبد
  • التهاب
  • شوک
  • سوءتغذیه
  • سندرم نفریتیک یا سندرم نفروتیک
  • بیماری کرون
  • بیماری سلیاک

اگر پزشک بر این باور باشد که کاهش سطح آلبومین سرم خون به دلیل ابتلا به بیماری‌های کبد است احتمالاً دستور انجام برخی آزمایش‌های دیگر برای تعیین نوع بیماری کبد را بدهد. انواع بیماری‌های کبدی عبارتند از هپاتیت، سیروز و نکروز هپاتوسلولار. بالا بودن سطح آلبومین سرم خون بدان معنا است که بدن شما دچار کم‌آبی شده یا پروتئین مصرفی در رژیم غذایی شما زیاد است. به هر حال آزمایش آلبومین سرم خون معمولاً برای تشخیص کم‌آبی بدن انجام نمی‌شود.

باید توجه داشته باشید که ممکن است نتایج به میزان زیادی به آزمایشگاهی که نمونه‌گیری خون را انجام داده است بستگی داشته باشد. برای بحث و تبادل نظر دقیق‌تر در مورد نتایج آزمایش به پزشک خود مراجعه کنید.

آلبومین خون

خطرات احتمالی آزمایش آلبومین (Alb)

برای انجام آزمایش آلبومین سرم خون نیاز به حجم بالای خون نیست بنابراین یک فرایند کم‌خطر است. به هر حال، اگر پیدا کردن رگ برای تکنسین دشوار باشد، ممکن است شما احساس ناراحتی کرده و پس از نمونه‌گیری روی پوست شما کبودی ایجاد شود. شما همیشه باید به پزشک در مورد بیماری‌های خود که ممکن است باعث افزایش خونریزی شوند اطلاع بدهید. اگر برخی داروها مانند داروهای رقیق‌کننده خون که باعث افزایش بیش از حد انتظار خونریزی می‌شوند را مصرف می‌کنید به آنها اطلاع بدهید. برخی عوارض جانبی آزمایش آلبومین سرم خون عبارتند از:

  • خونریزی یا کبودی در محل فرو رفتن سوزن
  • غش کردن در هنگام کاهش خون
  • جمع شدن خون در زیر پوست
  • عفونت در محل تزریق

در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی غیر منتظره با پزشک خود تماس بگیرید.

اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش آلبومین(Alb)

برخی داروها مانند استروئیدهای آنابولیکی، آندروژن، هورمون‌های رشد و انسولین باعث افزایش سطح آلبومین در آزمایش خون می‌شوند. اگر شخصی مقدار زیادی مایع از طریق تزریق دریافت کرد، نتایج آزمایش غیردقیق می‌شود.

آیا همه در معرض شدید خطر ناشی از عدم تعادل سطح آلبومین خون قرار دارند؟

افرادی که به بیماری‌های کبدی یا بیماری‌های کلیوی مزمن مبتلا هستید بیشتر از دیگران در معرض عدم تعادل سطح آلبومین در خون خود هستند. به علاوه، ممکن است سطح آلبومین در خون افرادی که دستگاه گوارش آنها، مواد غذایی را به درستی جذب نمی‌کند و افرادی که به مدت طولانی مبتلا به اسهال بوده‌اند نیز غیرطبیعی باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف آلبومین (Albumin) و عوارض جانبی این دارو

مهمترین علت دفع پروتئین از کلیه ها چیست؟

علت و درمان دفع پروتئین از کلیه (پروتئینوری) چیست؟

پروتئینوری(پروتئین در ادرار)شایع ترین بیماری کلیوی

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا