دسته‌بندی نشده

درمان سریع سرما خوردگی (خرخر یا خس خس کردن) پرندگان

بیماری خرخر و خس خس کردن

بیماری عفونی که بیشتر پرنده های از جمله (مرغ عشق، جوجه، طوطی، مرغ مینا، مرغ و خروس، کبوتر، بلدرچین، فنچ، قناری و دیگر پرندگان زینتی) و پرورش دهندگان با آن درگیر هستند و حتی در طول سال منجر به دادن تلفات نیز میشود.

خس خس کردن به ۲ نوع میباشد که یا به دلیل آغاز و علائم شروع بیماری نیوکاسل است و یا یک نوع بیماری عفونی که بیشتر اوقات دلیل خس خس کردن به دلیل دوم و بخاطر عفونت میباشد.

با شروع بیماری حیوان به تدریج بیمار و به دلیل اینکه بیماری در بدن و دستگاه هوازی آن رشد می کند کم غذا و بیحال می شود و کم کم شروع به خس خس کردن و خواب آلودگی و درصورتی که درمان نشود در دهان و گلوی حیوان جوشهای سفیدی پیدا می شود .

استباه رایج: چیزی که به اشتباه در ایران مرسوم است این است که با شروع خس خس کردن اقدام به عمل فتیله کردن میکنند و با این کار باعث وخیم تر شدن اوضاع می شوند چون بر اثر این عمل اشتباه جوشها و ضخمهایی که بر اثر این بیماری ایجاد شده است خونریزی می کنند .

راه درمان:

درمان خیلی راحت میباشد چون در چند سال اخیر دارویی مخصوی این نوع بیماری برای مرغ و خروس در شرکتهای داروسازی درست شده است به نام تیل مایکوزینکه در روز دوم مصرف اثر این دارو به وضوح در سلامت حیوان دیده میشود و تمامی داروخانه های دامپزشکی موجود است.

طریقه مصرف هم ۱ سی سی از دارو را با ۳ لیتر آب مخلوط کرده و ۳ روز پشت سر هم جلوی حیوان بگذارید.

همچنین این دارو را به عنوان یک نوع پیشگیری کننده موثر یک بار در زمانی که جوجه ها ۱۰ روزه هستند با همین طریقه مصرف و بعداز آن ماهی ۱ روز استفاده کنید .

درمان سرما خوردگی جوجه مرغ، درمان سرماخوردگی کبوتر، سرماخوردگی مرغ عشق، درمان خس خس پرنده های زینتی، درمان عفونت گلوی طوطی، درمان پرنده بی حال، درمان عفونت چشم گلوی پرندگان، بهترین دارو برای سرماخوردگی مرغ و خروس و دیگر پرندگان خانگی

بیشتر بخوانید::

هر آنچه که باید در مورد مرغ کپ(کرچ) و مراقبتهای آن بدانید

نگهداری از جوجه ها

علت و درمان بیماری نیوکاسل (ویروس واگیردار) در طیور

نگهداری از جوجه اردک ، روش صحیح بزرگ کردن جوجه اردک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا