دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی کامل آمپول فلوپنتیکسول  

موارد مصرف و عوارض جانبی فلوپنتیکسول

فلوپنتیکسول (Flupentixol) با نام تجاری Depixol برای تسکین علائم اسکیزوفرنی ، سایر مشکلات روحی و روانی و انواع جنون تجویز می‌شود. این مشکلات روانی موجب اختلال در ایده‌ها و باورها می‌شود. افراد مبتلا دچار توهم نیز می‌شوند. اگر چه علت دقیق جنون شناخته شده نیست، اما تصور می‌شود که این بیماری با عدم تعادل برخی مواد شیمیایی (انتقال‌دهنده‌های عصبی) در مغز همراه است. فلوپنتیکسول موجب تعادل مواد شیمیایی در مغز می‌شود. این دارو برای تسکین علائم اسکیزوفرنی و جنون تجویز می‌شود.

فلوپنتیکسول با نام تجاری Fluanxol برای افراد مبتلابه افسردگی تجویز می‌شود. علائم و نشانه‌های افسردگی می‌تواند خلق و خوی پایین و کمبود خواب باشد.

مکانیسم اثر فلوپنتیکسول

آنتاگونیست قوی D1 و D2 دوپامینرژیک و آنتاگونیست آلفا آدرنرژیک؛ اثر ضد سایکوز آن مربوط به مهار گیرنده های پس سیناپسی دوپامین در مغز می باشد.

فارماکوکینتیک فلوپنتیکسول

جذب دارو از محل تزریق آهسته می‌باشد. حداکثر غلظت پلاسمایی آن با تزریق عضلانی شکل دکانوات پس از 10-3 روز ایجاد می‌گردد. این دارو به طور وسیعی در کبد متابولیزه و به آهستگی از راه ادرار دفع می‌گردد. زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت پلاسمایی 8-3 ساعت و برای شکل دکانوات این دارو 3 هفته می‌باشد.

موارد منع مصرف فلوپنتیکسول

این دارو در صورت وجود دیسکرازی خون، ضعف مغز استخوان، کلاپس گردش خون، ضعف CNS و کومای ناشی از مصرف دارو نباید مصرف شود.

تداخلات دارویی فلوپنتیکسول

  • این دارو ممکن است اثر آنتی کولینرژیک داروهای نظیر آتروپین و ضد افسردگیهای سه حلقه‌ای، اثر کاهنده فشارخون هوشبر‌ها و بعضی داروهای ضد فشار خون نظیر گوانتیدین و احتمالا کلونیدین را افزایش ‌دهد. مصرف آن همراه با داروهای ضد آریتمی و نیز ترفنادین و بتابلوکرها خطر ایجاد آریتمی بطنی را افزایش ‌دهد.
  • همچنین ممکن است اثر داروهای ضد صرع را کاهش دهد. مصرف همزمان فرآورده‌های حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS (بویژه بیهوش کننده‌ها ، باربی‌تورانها و ضددرد‌های اوپیوئیدی) با این دارو ممکن است سبب تشدید اثرات مضعف CNS این دارو شود مصرف همزمان اپی‌نفرین با این دارو ممکن است منجر به کاهش شدید فشار خون و تاکی‌کاردی شود.
  • اثر ضد پارکینسون لوودوپا در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است مهار شود. در صورت مصرف همزمان کینیدین با این دارو ممکن است اثرات اضافی قلبی بروز نماید.

Flupentixol

نکاتی که قبل از مصرف فلوپنتیکسول باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف فلوپنتیکسول ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد.

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر بیماری قلبی-عروقی دارید.
  • اگر مشکلی در کلیه ،کبد و یا پروستات دارید.
  • اگر مشکل تنفسی یا مشکل در بلع دارید.
  • اگر هر یک از مشکلات زیر را دارید: صرع، جنون، بیماری پارکینسون، افسردگی، گلوکوم (فشار چشم بالا) و یا میاستنی گراویس (یک بیماری که موجب ضعف عضلانی می‌شود).
  • اگر اختلال خونی دارید.
  • اگر تابه‌حال یرقان (زردی پوست و یا سفیدی چشم) داشته‌اید.
  • اگر شما بیماری به نام فئوکروموسیتوم (تومور در غده آدرنال) دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

فلوپنتیکسول

عوارض جانبی احتمالی داروی فلوپنتیکسول

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

خواب‌ آلودگی ، تاری دید ،سردرد ، عکس‌العمل کند ، احساس بیماری ، لرز و بی‌قراری ، حرکت غیر ارادی عضلات ، خشکی دهان ، تغییرات وزن ، اختلال در خواب ، تغییرات خلق و خوی ، کاهش میل جنسی ، احساس بیماری ، بزرگ شدن پستان ، تولید شیر پستان ، مشکلات قاعدگی ، ضربان قلب سریع ، یبوست یا اسهال ، مشکل دفع ادرار

نکته مهم: اگر شما تجربه علائمی مانند سفتی عضلات، تب، احساس گیجی، ضربان قلب سریع و عرق کردن داشتید، با دکتر خود تماس بگیرید. این علائم می‌توانند نشانه بیماری نادر جدی به نام سندرم نورولپتیک بدخیم باشد.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی فلوپنتیکسول می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

توصیه های دارویی فلوپنتیکسول

1. دوره درمان با این دارو باید کامل شود.
2. این دارو ممکن است در ابتدای درمان سبب ایجاد خواب آلودگی گردد، لذا رانندگی یا کار با ابزارهای دقیق را ممکن است تحت تأثیر قرار دهد.
3. برای دستیابی به پاسخ مطلوب ممکن است چند هفته وقت نیاز باشد.
4. در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو،‌در صورتی که تا زمان مصرف نوبت بعدی کمتر از 2 ساعت باقی مانده باشد ،‌از مصرف نوبت فراموش شده باید خودداری گردد.
5. از مصرف فراورده‌های حاوی الکل یا سایر داروهای مضعف CNS با این دارو باید خودداری شود.
6. در صورت نیاز به هرگونه عمل جراحی یا درمان اضطراری ، پزشک باید از مصرف دارو آگاه گردد.
7. هنگام برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده یا نشسته باید احتیاط نمود.
8. هنگام ورزش ، در هوای گرم یا هنگام حمام آب گرم به علت بروز شوک حرارتی باید احتیاط نمود.
9. احتمال بروز حساسیت به نور وجود دارد. استفاده از عینک و لباس محافظ توصیه می‌‌شود.
10. در صورت بروز علائم دیسکینزی باید به پزشک مراجعه نمود.

نحوه نگهداری داروی فلوپنتیکسول

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

عوارض داروی ضد روان پریشی ریسپریدون

داروهای اسکیزوفرنی : آشنایی کامل با داروهای درمان اسکیزوفرنی

اطلاعات دارویی در رابطه با موارد مصرف تیوتیکسین

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا