دسته‌بندی نشده

بیماری الودینیا چیست و چه علائمی دارد؟

همه چیز در مورد الودینیا

این بیماری اغلب مربوط به بیماری یا سندروم فیبرومیالژی می باشد، و برخی از افرادی که دارای سندروم خستگی مزمن ( به انگلیسی Chronic Fatigue Syndrome) می باشند، این بیماری را نیز تجربه می کنند. از دیگر بیماری هایی که می توان آنها را مربوط به الودینیا دانست می توان به بیماری نوروپاتی و میگرن اشاره کرد.

انواع الودینیا

بیماری و سندروم الودینیا به طور کلی در سه نوع متفاوت شناخته می شوند. شما نیز ممکن است یک، دو یا تمام سه نوع آن را داشته باشید. انواع مختلف این بیماری شامل موارد زیر می باشند:

الودینیا لمسی

در این نوع از سندروم الودینیا، درد به وجود آمده در افراد به وسیله ی لمس کردن به وجود می آید. این لمس ممکن است به دلیل قرار گیری لباس بر روی آنها باشد ( مانند لباس های تنگ، لباس های زیر زنانه یا کش جوراب)، یا به دلیل بغل کردن باشد یا شخصی به این افراد به آرامی دست بزند.

نوشته های مشابه

الودینیا مکانیکی

در این نوع از بیماری، حرکاتی که بر روی پوست صورت می گیرد می تواند باعث ایجاد درد در افراد مبتلا به این نوع بیماری شود. این حرکت ها ممکن است به وسیله ی یک حوله هنگام خشک کردن شخص باشد، یا به وسیله ی یک پتو یا حرکت شانه یا برس باشد و در برخی از موارد نیز دیده شده است که فرد مبتلا به این بیماری حتی از حرکت باد به وجود آمده توسط پنکه بر روی پوست خود نیز احساس درد کرده است.

الودینیا دمایی

در نوع سوم از بیماری الودینیا، درد به وجود آمده برای شخص می تواند به دلیل احساس دمای بالا یا سرمایی باشد که به صورت عادی نمی تواند باعث به وجود آمدن آسیبی برای پوست فرد شود. دستان و پا های فرد مبتلا به این بیماری می تواند دچار احساس سوختگی شود، یا ممکن است به شدت داغ شود و باعث ایجاد درد در فرد کند

( خارج از بحث این بیماری لازم به ذکر است که اگر دست ها و پا های شما در صورت قرار گرفتن در معرض سرما تغییر رنگ به سمت آبی می دهند، لازم است که با پزشک خود مشورت کنید چرا که این بیماری می تواند نشانه ای از یک بیماری دیگر به نام سندروم رینود باشد).

درک کردن این مسئله برای افراد عادی و حتی افراد دارای این بیماری نیز سخت است که چطور چیز های بی ضرر مانند لمس یک پتو می تواند باعث به وجود آمدن چنین دردی در افراد شود. با این حال، علم روانشناسی و پزشکی توانسته اند ثابت کنند که این درد یک توهم نبوده و یک درد واقعی است و به این معنا نیست که افراد دارای این بیماری دیوانه هستند و یا مبتلایان به آن یک درد «عادی و طبیعی» را بزرگ جلوه می دهند.


علت بروز فیبرومیالژی چیست؟

علت دقیقا ایجاد بیماری فیبرومیالژی روشن نیست. برخی از عواملی که آغاز این علائم ممکن است نقش داشته باشند، این‌ها هستند:

  • یک رویداد جسمی استرس‌زا یا همراه با ضربه مثل تصادف اتومبیل
  • یک رویداد روانی استرس‌زا
  • یک بیماری یا اختلال دستگاه ایمنی
  • عفونت یا بیماری مزمن

علت احساس درد در این بیماری روشن نیست. به هر حال افرادی که دچار به این بیماری هستند به دلائل نامعلومی نسبت با افراد دیگر حساسیت بیشتری به درد دارند.

شایع‌ترین علائم فیبرومیالژی

دردی که در سراسر بدن حس می‌شود و شدت آن از روزی به روز دیگر متفاوت است.وجود تعداد زیادی نقطه حساس بر روی بدن که در لمس ملایم دردناک هستند.

فیبرومیالژی ممکن است کارکردن روزمره فرد را دچار اختلال کند. علائمی که ذکر شد فهرست کامل علائم این بیماری نیست، ممکن است علائم دیگری هم وجود داشته باشد به هر حال توجه داشته باشید که تنها پزشک صلاحیت دادن تشخیص فیبرومیالژی را دارد. از دیگر علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:


انواع درد‌های فیبرومیالژی

پردردی (هایپرآلجسیا): مغز، پیام‌های درد را ظاهر می‌سازد و شدت درد را مشخص می‌کند.
آلودینیا: آیا پوستتان نسبت به لمس دردناک است؟ فشار خفیف یا ماساژ ملایم بدن این درد را ظاهر می‌سازد. بسیاری از افراد این نوع درد را شبیه آفتاب سوختگی می‌دانند.

آلودینیا به سه شکل در بدن بیماران وجود دارد:

لامسه: درد در اثر لمس کردن و یا ماساژ دادن پوست.

مکانیکی: درد در اثر حرکت چیزی بر روی پوست.

حرارتی: درد در اثر سرما و یا گرمای کم.

مورمور شدن دردناک (پاراستزیای دردناک): احساسی عجیب که می‌تواند مانند خزیدن چیزی در بدن، سوزن سوزن شدن، سوزش، خارش و یا بی حسی باشد. این درد می‌تواند در نوروپاتی محیطی، شیمی درمانی، MS و میگرن وجود داشته باشد. بسیاری از دارو‌ها به کاهش این نوع درد فیبرومیالژی کمک می‌کنند. برخی موارد ویتامین B۱۲، کرم کاپسایسین، ماساژ و طب سوزنی مفیدند.

درد چاقو: برخی مواقع درد شدیدی مانند خنجر زدن در بدن رخ می‌دهد. این درد به‌طورمعمول هشداردهنده است. هنگامی که این درد را احساس کردید، دست از کار بکشید و استراحت کنید. این درد می‌تواند در قفسه سینه، شکم و یا هر جایی از بدن باشد. این درد می‌تواند آنقدر شدید باشد که نفس کشیدن را برایتان مشکل سازد.

اما خوشبختانه این درد بعد از چند دقیقه فروکش می‌کند. برخی افراد با قدم زدن این درد را کم می‌کنند، اما هیچ درمانی برای جلوگیری از این درد وجود ندارد.

ناگهان درد کشیدن: بسیاری از ما دچار درد شده ایم. گاهی درد در محل‌های خاصی از بدن حرکت می‌کند و گاهی فقط در یک قسمت از بدن باقی می‌ماند. اما اگر شما مبتلا به فیبرومیالژی باشید، بسیار سخت است که بگویید کجای بدنتان درد می‌کند؟

جرقه زدن برنز: این نوع، باعث درد تیزی می‌شود. این درد ناگهان زیاد می‌شود و مانند آلودینیای لامسه می‌گردد. این احساس معمولا چند دقیقه طول می‌کشد. اصلا مشخص نیست که چه چیزی درد را به وجود می‌آورد و چگونه می‌توان از این درد جلوگیری کرد.

حرکت سریع اعصاب: کار‌های خاصی می‌تواند شما را عصبی کند. این کار‌ها باعث درد زیاد، گاهی حالت تهوع، سرگیجه و اضطراب می‌شود.

این کار‌ها شامل:

  • صدا‌های تکراری، بلند، تیز و دلخراش
  • دیدن جمعیت زیاد، چراغ‌های راهنما و چراغ‌های چشمک زن
  • موقعیت‌های استرس زا همانند ترافیک، دعوا و گم کردن راه

هنگامی که در حال عصبی شدن هستید، بهتر است از آن موقعیت دور شوید و آرامش خود را حفظ کنید و ترجیحا بهتر است به مکانی آرام بروید.


راهکارهایی برای کاهش درد فیبرومیالژی

کپسایسین: یک مسکن درد و ضد خارش است. کپسایسین، ماده فعال در فلفل تند است.

پماد‌های موضعی عضلانی: باعث کاهش درد عضلانی می‌گردد و خواب راحتی را برایتان فراهم می‌کنند.

ماساژ: به آرامی ماساژ دادن می‌تواند احساس خوبی به شما دهد. اما ماساژ ارتعاشی که توسط آن پوست به آرامی در همان سطح حرکت می‌کند و اعصاب در حال پرش است، برای این بیماران خوشایند نیست.

کیسه برنج: برنج خام را در یک کیسه پارچه‌ای کوچک بریزید. این کیسه را برای چند دقیقه در مایکرویو قرار دهید، ولی نباید آنقدر داغ کنید که وقتی می‌خواهید کیسه را از درون مایکرویو درآورید، دستتان بسوزد. اگر خیلی داغ شد، مایکرویو را خاموش کرده، درب آن را باز کنید و بگذارید کمی خنک شود. بعد کیسه برنج را روی محل درد بگذارید. برنج به تدریج خنک می‌شود و درد را بهبود می‌دهد.

جوراب گرم و نرم: در این بیماری، پا‌های شما همیشه سرد است؛ بنابراین با پوشاندن پا‌ها می‌توان این سردی را از بین برد.

محصولات خنک کننده: بیماران در برخی روزها، بدنشان داغ می‌شود. می‌توانید روسری را در یک آب سرد برای مدتی قرار دهید و سپس دور گردنتان ببندید. این کار سبب می‌شود تمام بدنتان سرد شود. شما می‌توانید بسته‌های یخ را در فریزر قرار داده و برای خنک کردن و یا برای کاهش التهاب عضله استفاده کنید.

شکلات تلخ: شکلات تلخ باعث افزایش سروتونین می‌شود. سروتونین هورمونی است که باعث شادی و تقویت روحیه می‌گردد.

لوسیون: در این بیماری، پوست خشک، خارش دار و دارای درد شدید می‌شود. لوسیونی را انتخاب کنید که آرامش بخش باشد.

ناخن گیر: نگذارید ناخن‌ها بلند شوند. گاهی ناخن دراز انگشت، ملحفه را پاره می‌کند و آن صدا و درد ناخن موجب می‌شود که از خواب بیدار شوید.

رختخواب راحت: پتو، بالش و ملحفه باید راحت و نرم باشند تا موجب درد بیشتر پوست و عضلات نگردند.

همچنین بخوانید:

درمان کمر درد در بارداری

علت درد زیر چشم چیست؟ + بهترین راه درمان این عارضه

علت درد مفصل گیجگاهی و فکی (TMJ) + درمان این عارضه

علت ایجاد کوستوکندریت یا درد قفسه سینه چیست؟

چطور درد زایمان طبیعی را تحمل کنیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا