جواب درس یازدهم علوم ششم
جواب درس یازدهم علوم ششم
گام به گام درس 11 علوم ششم
نام درس : شگفتی های برگ | موضوع : گام به گام | ششم ابتدایی
گام به گام درس 11 علوم ششم
انتخاب سریع صفحه :
گام به گام علوم ششم / درس یازدهم :: شگفتی های برگ / گام به گام درس یازدهم علوم تجربی ششم دبستان ، جواب سوالات – فعالیت ها – فکر کنید – آزمایش کنید – کاوشگری – گفتوگو و جمع آوری اطلاعات صفحه ۸۰ و ۸۱ و ۸۲ درس ۱۱ علوم کلاس ششم .
آزمایش کنید صفحه 80 علوم ششم
وسایل و مواد مورد نیاز: بشرکوچک – بشربزرگ – محلول ید – الکل – برگ شمعدانی
1- روی مقداری نشاسته، قطره قطره محلول یُد بریزید. مشاهدات خود را یادداشت کنید و در کلاس گزارش دهید.
پاسخ: رنگ نشاسته تغییر میکند و به رنگ آبی تیره یا بنفش تبدیل میشود.
2- برگی را در یک بشر کوچک بگذارید و آن قدر الکل روی آن بریزید تا روی آن را بپوشاند. حال این بشر را در یک بشر بزرگتر بگذارید که تا نیمه از آب پر شده است. این بشر را آن قدر حرارت دهید که تمام رنگ سبز از برگ خارج شود و شما آن را در بشر کوچک ببینید. برگ را با احتیاط از بشر خارج کنید و آن را با آب بشویید؛ سپس برگ را در یک بشقاب بگذارید و محلول ید را روی آن بریزید. چه مشاهده میکنید؟
پاسخ: کلروفیل در الکل با حرارت تجزیه میشود و بخشهایی از برگ سفید میشود. این عمل نشان دهنده مولکولهای نشاسته است که در حضور ید به رنگ آبی تیره یا بنفش در میآیند.
فکر کنید صفحه 81 علوم ششم
نتایج دو آزمایش قبل را که انجام دادهاید، با یکدیگر مقایسه کنید. چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ: چون در دو آزمایش با افزودن محلول ید به نشاسته و برگ، رنگ آبی تیره ظاهر میشود، میتوان نتیجه گرفت که برای تشخیص وجود نشاسته در یک ماده، باید از محلول ید استفاده کنیم. همچنین برگ گیاهان که محل غذا سازی گیاه است دارای ماده نشاسته است یعنی گیاهان با استفاده از کربن دیاکسید و نور خورشید انواع قند، مانند: نشاسته، گلوکوز و … و نیز اکسیژن تولید میکنند.
همگام درس HamGamDars.com
جمع آوری اطلاعات صفحه 82 علوم ششم
آیا میدانید در قسمتهای مختلف گیاهان کدام مواد غذایی وجود دارند؟
در این مورد اطلاعات جمعآوری و جدول زیر را کامل کنید:
دانه نشاستهدار | دانه روغندار | ساقه نشاستهدار | میوه نشاستهدار | میوه روغندار | |
مثال 1 | گندم-جو | تخمه آفتاب گردان | سیب زمینی | موز | نارگیل |
مثال 2 | حبوبات- ذرت | بادام زمینی -سویا | – | خربزه– انبه | زیتون |
گفت و گو صفحه 82 علوم ششم
در تصویر سمت راست : ما چرخه اکسیژن و دی اکسید کربن را مشاهده می کنیم. شمع با مصرف اکسیژن حاصل از فتوسنتز گیاه روشن می شود. این گیاه به جای شمع می تواند با تولید دی اکسید کربن به خوبی فتوسنتز انجام دهد. بنابراین شاهد پژمردگی گل و خاموش شدن شمع نخواهیم بود.
در تصویر وسط : این گیاه به دلیل وجود آن در ظروف شیشه ای فتوسنتز انجام نمی دهد. اکسیژن تولید شده توسط گیاه در یک ظرف شیشه ای جمع می شود ، اما دی اکسید کربن برای فتوسنتز وجود ندارد. در نتیجه کمبود دی اکسید کربن ، گیاه پژمرده شده است.
در تصویر سمت چپ: شمع به دلیل کمبود اکسیژن خاموش است. از آنجا که شمع سوخته است ، اکسیژن موجود در ظرف مصرف شده و به دی اکسید کربن تبدیل می شود.
فکر کنید صفحه 82 علوم ششم
گیاهان چگونه به کم کردن آلودگی هوا کمک میکنند؟
پاسخ: گیاهان سبز در عمل فتوسنتز، با گرفتن کربن دیاکسید هوا و تولید اکسیژن باعث پاکیزگی هوا و کاهش آلودگی میشوند.
جواب فصل 12 علوم ششم
جهت مشاهده سوالات و گام به گام کتاب های خود؛ کافیست نام درس یا شماره صفحه آن را به همراه عبارت “همگام درس” در گوگل جست و جو کنید.