دسته‌بندی نشده

۹ آزمایش ساده و فوری برای بررسی سلامت بدن در خانه

آزمایش های ساده برای بررسی سلامت در خانه

برای مراقبت از سلامت باید حداقل سالی یک بار معاینه پزشکی داشته باشید و در این فاصله سالانه باید حواستان به وضعیت جسمانی تان باشد. آزمایش های ساده ای هست که می توانید برای تشخیص یک سری از بیماری ها حتی قبل از بروز اولین علائم انجام دهید.

در این مقاله می توانید آزمایش های ساده برای بررسی سلامت و علائم بعضی بیماری ها را در خانه انجام دهید و ببینید آیا لازم است به متخصص مراجعه کنید یا خیر.

بررسی سلامت قلب و ریه ها

انگشت هایتان را به شکل زیر در آورید و ناخن انگشت های اشاره تان را در مقابل هم قرار دهید. آیا یک لوزی ریز بین آنها می بینید ؟ خوب است، این لوزی نشان دهنده سلامت کامل قلب و عروق شما است. اگر هیچ فاصله ای بین ناخن های شما نباشد ممکن است نشانه چماقی شدن ناخن باشد.

در واقع ضخیم شدن انگشت ها یعنی خون شما اکسیژن کافی ندارد که می تواند به دلایل مختلف مثلا بیماری های قلبی، مشکلات ریوی و مشکلات گوارشی باشد.

آزمایش های ساده برای بررسی سلامت در خانه

سکته و زوال عقل

برای این آزمایش به یک تایمر نیاز دارید. پاهایتان را بلند کنید طوری که باسن موازی با زمین باشد، حالا دکمه شروع تایمر را فشار دهید. اگر بتوانید 20 دقیقه یا بیشتر در این حالت بمانید یعنی کمترین خطر را برای سکته کردن یا ابتلا به زوال عقل دارید و برعکس اگر حفظ تعادل یک پا برای شما سخت باشد ممکن است نشان دهنده مشکلاتی مربوط به رگ های مغزی باشد.

آزمایش های ساده برای بررسی سلامت در خانه

بررسی کم خونی بدن

وقتی مقابل آینه ایستاده اید پلک زیری چشم را پایین بکشید. اگر رنگ آن صورتی است همه چیز رو به راه است. با این حال، اگر کم خونی داشته باشید ممکن است رنگ پلک پایین صورتی رنگ پریده یا حتی متمایل به زرد باشد.

کم خونی به دلیل نبود هموگلوبین است و نشان می دهد ماهیچه ها و بافت های بدن به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کنند و نمی توانند 100% خوب کار کنند. اگر متوجه شدید رنگ پریده هستید، زود خسته می شوید یا به سختی نفس می کشید باید برایبررسی کم خونی به پزشک مراجعه کنید.

آزمایش های ساده برای بررسی سلامت در خانه

عدم تعادل هورمونی و نبود عناصر ریز مغذی

ریزش موها روندی طبیعی است. طبق گفته پزشکان ما روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می دهیم و جای نگرانی نیست. اما برای اینکه متوجه شوید چه زمانی باید نگران ریزش موهایتان باشید می توانید آزمایشی ساده انجام دهید.

موهای شما باید خشک و تمیز باشند. یک دسته کوچک از موهایتان را در دست بگیرید و آن را به آهستگی بکشید. اگر حدود 2 تا 3 تار مو در دستتان داشتید کاملا معمولی است اما اگر بیشتر بود باید به یک متخصص مراجعه کنید.

دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد که استرس، بهداشت ضعیف، مشکلات جدی در وضعیت سلامت و … می توانند از جمله این دلایل باشند. موها اغلب به دلیل عدم تعادل هورمونی و کمبودهای تغذیه ای نازک می شوند. این علائم را نباید نادیده گرفت.

آزمایش های ساده برای بررسی سلامت در خانه

سندروم کانال کارپ

این تست می تواند به تشخیص سندروم کانال کارپ که کارمندان، هنرمندان و دوچرخه سوارها در حرفه خود تجربه می کنند کمک کند. دست هایتان را بلند کنید تا ساعدها موازی صورت شما باشد. سعی کنید نوک انگشتان خود را به پایین کف دست ها نزدیک مچ برسانید.

اگر بتوانید 1 تا 2 دقیقه این کار را انجام دهید مشکلی ندارید اما اگر مچ دست ها یا انگشت هایتان مور مور و بی حس شود یا درد بگیرد می تواند نشانه سندروم تونل کارپال باشد. سندروم تونل کارپال وقتی پیش می آید که بافت های اطراف به عصب میانی فشار وارد کنند. درد و بی حسی بدون درمانی مناسب بدتر می شود.

آزمایش های ساده برای بررسی سلامت در خانه

آزمایش تشخیص دیابت در خانه

برای انجام این آزمایش به کمک شخصی دیگر هم احتیاج دارید. از یک نفر بخواهید یک مداد پاک کن دار بردارد و یک بار با نوک تیز مداد و بار دیگر با پاک کن ته مداد را کف پای شما را لمس کند. می توانید بدون نگاه کردن بگویید کدام طرف مداد به پای شما کشیده می شود ؟ اگر واقعا نتوانید احساس کنید کدام طرف مداد به پای شما کشیده می شود یعنی عصب انتهایی پای شما به درستی عمل نمی کند. حساسیت پایین به این موارد می تواند نشانه دیابت باشد.

آزمایش های ساده برای بررسی سلامت در خانه

مشکلات مربوط به سرخرگ ها

در حالی که روی زمین دراز کشیده اید پاهایتان را با زاویه 45 درجه بالا ببرید و آنها را چند دقیقه بالا نگه دارید حالا رنگ پاهایتان را بررسی کنید. اگر پاها و انگشت های پا رنگ پریده (تقریبا سفید هستند) نشان دهنده جریان خون خیلی بد در بدن شما است. این تغییر رنگ را می توان فقط در یک پا یا در هر دو پا دید.

شریان های محیطی خون را به اعضای بدن می رسانند و وقتی شریان ها خیلی مسدود باشند ماهیچه ها اکسیژن کافی دریافت نمی کنند و ممکن است علائم ناخوشایندی مثل بی حسی، درد و … ظاهر شوند. این شرایط بیماری شریان محیطی نامیده می شود و تشخیص علائم اولیه آن مشکل است. این بمیاری اگر درمان نشود می تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود.

آزمایش های ساده برای بررسی سلامت

تشخیص شنوایی در خانه

برای انجام این آزمایش باید در اتاقی ساکت باشید. دست هایتان را نزدیک گوش هایتان بگذارید و انگشت هایتان را به هم بمالید. آیا صدایی می شنوید ؟ حالا دستتان را تا می توانید از گوشتان دور کنید و دوباره انگشت هایتان را به هم بمالید. باز هم می توانید صدا بشنوید ؟ تبریک می گوییم، سلامت شنوایی شما نرمال است. فراموش نکنید همین کار را با گوش دیگرتان هم انجام دهید.

آزمایش های ساده برای بررسی سلامت

پیش بینی آمادگی ابتلا به بیماری های قلبی

برای انجام این آزمایش باید از خانه بیرون بروید. در حالی که از یک نردبان 8 تا 12 پله ای بالا می روید آوازی بخوانید یا با تلفن حرف بزنید یا چیزی بخوانید. مهم ترین چیز حرف زدن است. اگر احساس کنید تپش قلب دارید و نمی توانید به خوبی نفس بکشید یعنی سیستم قلب و ریه های شما نمی تواند فعالیت فیزیکی را مدیریت کند.

آزمایش های ساده برای بررسی سلامت

لازم به یادآوری است آزمایشاتی مثل این آزمایشات نمی توانند به جای نظر متخصصان درباره سلامت شما باشد و اگر هر نوع علائم نکران کننده ای دارید باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

آزمایش های ساده برای بررسی سلامت در خانه

ترجمه شده توسط فرحناز رنجبر در مجله دلگرم

بیتشر بخوانید:

۷ نشانه و علائم زیاد بودن سم در بدن

نشانه های بارز کمبود ویتامین در پوست کدامند ؟

نشانه های درست کار نکردن کلیه چیست؟

شادابی مو یکی از نشانه های سلامتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا