دسته‌بندی نشده

۹۰ درصد تبلیغات پزشکی را افراد غیر مجاز انجام می دهند

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری طبنا علیرضا زالی امروز در نشست خبری در محل سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: حوزه سلامت به همت فعالیت خبرنگاران این حوزه توفیقات فراوانی داشته به طوری که امسال سال سلامت باید نامگذاری شود.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلی نظام سلامت و افزایش اعتبارات این حوزه در ابتدای سال وجه تمایز آن با سایر سالهاست به طوری که برای اولین بار از دو مکانیزم تأمین اعتبارات از طریق مالیات بر ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها شاهد افزایش چشمگیر بودجه سلامت بوده‌ایم.

زالی گفت: نگاه دولت به حوزه سلامت متفاوت شده است به طوری که بررسی تطبیقی میان مجموع کلماتی که رئیس‌جمهوری در مورد سلامت گفته نشان می‌دهد از مجموعه اقوال و اظهار‌نظر‌های روسای قبلی بیشتر بوده است و هر روز یکی از اخبار مهم در حوزه سلامت محکوم شده است.

وی ادامه داد: امروز حرکت به سمت عدالت در سلامت، رفع چالش‌های اعتباری، ساماندهی بخش دولتی و تکریم جامعه پزشکی با کمک رسانه‌ها به گونه‌ای نهادینه شد که این مطالبات از دل مردم برآمده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت باعث کاهش مراجعه مردم به بخش خصوصی شده گفت: هنوز زود است که اثر‌بخشی این طرح را در بخش خصوصی قضاوت کنیم و در مجمع نظام پزشکی که با حضور وزرای بهداشت و رفاه بوده ارزیابی اولیه طرح تحول انجام شد اما اکنون تحقیقی عمیق نسبت به نوع اثر‌بخشی آن وجود ندارد.

وی افزود: در برخی استان‌ها افزایش مراجعه به بخش دولتی به معنای کاهش مراجعه به بخش خصوصی نبوده چرا که در گذشته نیز این افراد به بخش خصوصی مراجعه نمی‌کرد‌ه‌اند اما با این وجود از دلمشغولی‌های نظام سلامت، حمایت از بخش خصوصی است چرا که سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

۹۰ درصد تبلیغات پزشکی را افراد غیر مجاز انجام می دهند

زالی گفت: پیشنهادی که می‌توان داشت همراهی بیمه‌های تکمیلی با بیمارستان‌های خصوصی است چرا که اکنون 75 درصد مراجعان به بخش خصوصی از بیمه‌های تکمیلی استفاده می‌کنند به همین دلیل می‌توان نقش پررنگی را از این بیمه‌ها در بخش خصوصی داشت البته نباید فراموش کرد که بیشترین آسیب در بخش خصوصی با اجرای طرح تحول در شهرهای کوچک و متوسط بوده است که امکان دسترسی به خدمات درمانی عادلانه را نداشته‌اند.

وی با اشاره به بیمه شدن 6 میلیون و 500 هزار نفر در قالب بیمه سلامت گفت: باید بیشتر به سمت گروه‌های آسیب‌پذیر خدمات سوق داده شوند و اولویت تسهیلات فعلی دولت باید به سمت قشر آسیب‌پذیر باشد.

مداخله پزشکان در پیشگیری از بارداری کمتر از ۳ درصد است

زالی در مورد مصوبه مجلس برای مجازات گروه‌های پزشکی که در جلوگیری از بارداری مداخله می‌کنند گفت: مجازات از نظر اخلاق پزشکی مورد تائید نیست چرا که اغلب روش‌های پیشگیری‌ای که استفاده می‌شود غیرجراحی است و پزشک مداخله ندارد و مداخله پزشکان کمتر از 3 درصد است.

وی افزود: البته تورهایی وجود داشته در گذشته که باروری را کاهش بدهند اما اکنون دیگر نیست با این وجود باید مداخله کنیم تا سلامت زوجین و مادر حفظ شود چرا که بسیاری از موارد مصرف قرص ضد بارداری برای جلوگیری از بارداری تجویز نمی‌شود.

۹۰ درصد تبلیغات پزشکی را افراد غیر مجاز انجام می دهند

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: عمده تلاش رسانه، جامعه پزشکی و سیاست‌های وزارت بهداشت باید بر مبنای سیاست‌های تشویقی باشد تا جرم‌انگاری. اکنون مردم نگاه متفاوتی دارند و خطای تغییرات منحنی جمعیت را که جدی است می‌فهمند.

درمان ناباروران نرخ باروری را افزایش می‌دهد

وی با اشاره به وجود یک میلیون و 800 هزار زوج نابارور گفت: می‌توانیم با درمان این افراد به سمت نرخ منطقی جمعیت برویم و فرزند‌آوری را در بین نخبگان جامعه فرهنگ‌سازی کنیم تا هوش و ذکاوت اجتماع شکل گیرد و نخبگان به سمت فرزند‌آوری روی آورند.

زالی گفت: از طرفی مطالبه و درخواست زوجین باید دیده شود اقدامات تنبیهی صرف و سلبی در فضای فرهنگ‌سازی ممکن است به نتیجه نرسد و تأثیرات ناباروری باید داده شود همچنین شرایطی فراهم شود تا پزشکان بحث‌های تحلیلی و علمی خود را برای پیشگیری از بارداری ارائه دهند.

وی گفت: بنده به عنوان نماینده جامعه پزشکی با هر نوع جرم انگاری برای خدمات پزشکان مخالفم معتقدم چنین اقداماتی که به صورت تنبهی و سلبی انجام می شود، به نتیجه نمی رسد.

وی ادامه داد:‌ اجرای طرح تحول نظام سلامت باید دو نکته را مدنظر قرار دهید اول اینکه زیرساخت ناوگان فعلی ارائه خدمات در بخش دولتی تغییر کند چرا که در رابطه با حفظ کرامت بیماران دچار چالش بود و همچنین گروه‌های پزشکی اعم از بهیار، پرستار ، تکنسین اورژانس، پزشکان و غیره باید رضایتشان حاصل شود.

زالی گفت: خدمات پرستاری به طور چشمگیری با اجرای این طرح افزایش یافته اما کمیت نیروها تغییری نکرده است و این در حالی است که افزایش مراجعان بیشتر با مداخلات جراحی و درمان‌های جدی همراه بوده در نتیجه از سوی سازمان قرار شده تریبون مناسبی برای انتقال نظرات این گروه‌ها ظرف چند هفته آینده فراهم شود تا بدون واسطه با وزیر بهداشت مباحث خود را مطرح کنند.

زالی در مورد تبلیغات پزشکی گفت: تبلیغات پزشکی‌ که انجام می‌شود اغلب، غیرعلمی و فریبنده است و افرادی که آن را انجام می‌دهند صلاحیت علمی ندارند و در نتیجه مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند همچنین داروهایی تبلیغ می‌شوند که از اساس غیرعلمی هستند و حتی در گزارش اتحادیه اروپا این موضوع به یک چالش نگران‌کننده تبدیل شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: مشکلی که اکنون مردم دارند و ما نگران هستیم شبکه‌های ماهواره‌ای است که تبلیغات گمراه‌کننده و مضر ارائه می‌دهند که فاقد اثر علمی است و می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

۹۰ درصد تبلیغات پزشکی را افراد غیر مجاز انجام می دهند

زالی گفت: طبق تحقیقات داروهای ترک اعتیاد که در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شود از مواد آرام‌بخش، شبه آمفتامین، عصاره‌های ناخالص و مواد مضر دیگری تشکیل شده که به کبد و سایر اعضای بدن آسیب می‌رساند یا قرص‌های لاغری که منجر به آسیب‌های جدی شده است.

وی ادامه داد: مهمترین و امن‌ترین محل داروخانه‌ها هستند این در حالی است که 90 درصد تبلیغات پزشکی از سوی گروه‌های غیرپزشکی ارائه می‌شود بنابراین حتی اگر برای جامعه پزشکی الزام ایجاد کنیم که برای هرگونه جراحی از ما مجوز بگیرند اما مردم با مراجعه به هر سایت و مجله‌ای می‌توانند به این تبلیغات دست یابند.

وی گفت: ۱۰ درصد تبلیغات پزشکی توسط جامعه پزشکی انجام می ششود که این تبلیغات نیز ضرورتی ندارند، زیرا پزشک حاذق نیاز به تبلیغات ندارد به همین علت قرار است با همکاری وزارت ارشاد طی ماههای آیین نامه تبلیغات پزشکی برای رسانه ها تدوین و ابلاغ کنیم، آیین نامه ای که ضمانت اجرایی داشته باشد و جلوی تبلیغات فریبنده و غیر واقعی را بگیرد.

وی گفت: به همین دلیل جلسه‌ای را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کردیم و قرار شده ظرف چند هفته کار کارشناسی انجام شود و تفاهمنامه‌ای تا دو ماه آینده طراحی‌ شود تا به سمتی برویم که جنبه‌هایی که الزام‌آور هستند برای رسانه‌ها تعریف شوند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: علی‌رغم کمبود نیروی انسانی در سازمان روزانه 100 مجله را مجبوریم رصد کنیم که ابتدا در صورت مشاهده تبلیغ، پزشک را می‌خواهیم، تذکر شفاهی می‌دهیم و بعد به بخش انتظامی سازمان منتقل می‌کنیم به همین دلیل در بحث محتوای تبلیغات کمیته علمی را از بزرگان هر رشته تشکیل داده‌ایم.

وی در مورد تمایل پزشکان به انجام زایمان طبیعی در قالب برنامه ترویج زایمان طبیعی و مشکلات پیش روی آمده گفت: در این شکی نیست که نرخ سزارین در کشور از میانگین نرخ جهانی بالاتر است اما بحث فنی و اخلاقی باید صورت گیرد و زیرساخت زایمان طبیعی متنوع‌تر شود.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته به ازای هر زایمان طبیعی تعرفه به ازای ساعت است ما باید از این مدل استفاده کنیم تا از نظر تعرفه‌گذاری زایمان طبیعی در اولویت قرار گیرد.

زالی همچنین در مورد ابطال مصوبه حق فنی داروخانه‌ها گفت: حق فنی حق قانونی و حقوقی جامعه داروسازان است و این مصوبه جزء خدمات تشخیصی است.

وی افزود: اما برای حفظ شکل قانونی و بر اساس ماده 76 قانون وزارت بهداشت می‌توانیم در سازمان نظام پزشکی ظرف 3 ماه مدل‌هایی از قبیل تعرفه‌گذاری بر خدمات دارویی را مطرح کنیم که کلیات آن اکنون به تصویب رسیده است.

زالی گفت: حق فنی داروخانه‌ها در عرصه جهانی وجود دارد و فقط مربوط به ایران نیست و سازمان حق مشروع خود در دفاع از حق فنی داروخانه‌ها را اعلام می‌کند و حتی نامه‌ای به کمیسیون بهداشت مجلس نوشته‌ایم که قرار است با حضور نمایندگان دارویی مدل متفاوتی طراحی شود.

وی افزود: متأسفانه خدمات دارویی جزء خدمات درمانی قلمداد نمی‌شود که این ظلم به جامعه داروسازی است که بگوییم خدمات آنها در حوزه درمان جایی ندارند در حالی که پرونده‌های انتظامی نشان می‌دهند که چنانچه داروساز نسخه غلط بپیچد نمی‌توانیم به آن اعتراض کنیم چرا که این حق برای مسئول فنی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: هر مسئولیتی در قبال حقی تعریف می شود، نمی توانیم برای داروسازان و داروخانه ها در قبال خدمات دارویی که به مردم می دهند و مسئول صحت داروهای ارائه شده به بیمار هستند، مسئولیت قائل شویم اما در مقابل حقی برای آنها در نظر نگیریم.

تأخیر پرداخت بیمه ها به ۲ ماه کاهش یافته

زالی همچنین در مورد وضعیت تعامل بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های بیمارستان گفت: 3 بیمه تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و سلامت ایرانیان همکاری خوبی دارند به طوری که مطالبه بیمارستان‌ها از بیمه تامین اجتماعی اکنون کمتر از 2 ماه شده است در حالی که این سه بیمه با کسری اعتباری مواجهند این رویکرد جدید در بیمه را فرصت می‌دانیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: باید به سمتی پیش برویم که نظام بیمه‌ای به سمت پیش‌پرداخت بروند اما تغییر رفتار بیمه ها اکنون محسوس است به نحوی که در سال گذشته 50 جلسه تعرفه‌ای کارشناسی در بین نمایندگان نظام پزشکی وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت و سازمان‌های بیمه برگزار شده است.

زالی گفت: اکنون تغییر رویکرد در بیمه باعث تصویب بسته حمایتی بیمه از دندانپزشکی و پوشش پروتز و ارتز شده است.

وی افزود: در مورد ماماها نیز دو جلسه کارشناسی تشکیل شده و اگر بیمه‌ها با ماماها قرارداد ببندند هم خواسته جامعه مامایی برآورده می‌شود و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. این مطالبات در دستور کار شورای عالی بیمه قرار گرفته است.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا