دسته‌بندی نشده

۷ دلیل که مردان زودتر از زنان می میرند

میزان مرگ و میر و میزان پذیرش مردان در بخش اورژانس بیمارستان ها مدرکی بر این واقعیت است.

مطالعات نشان می دهد که مردان بیشتر از زنان در معرض خطر هستند. آمارها حاکی است که مردان در اثر حوادث، تصادف، آسیب و جراحت در طول فعالیت های ورزشی و مشاغل سخت و بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون بالا بیشتر از زنان در معرض خطر بوده اند و میزان مرگ و میر بیشتری داشته اند.برای پاسخ به سوالات رایج در خصوص طول عمر کوتاه تر مردان با دلگرم همراه باشید.

چرا طول عمر مردان کوتاه تر از زنان است؟

1- این گونه استنباط می شود که نارسایی هیجانی یا Alexithymia (آلکسی‌تایمیا به معنای ناتوانی در ابراز هیجان‌ها است) در مردان رایج تر است. آلکسی تایمیا یک ساختار شخصیتی است که به عنوان یک ناتوانی در شناسایی و توصیف هیجان‌ها واحساسات فردی توصیف می‌شود. در واقع مردان ترجیح می دهند احساساتشان را بروز ندهند و به دنبال کمک از سوی خانواده یا اجتماع نیستند. سرکوب احساسات عوارض زیادی دارد از جمله فشار خون بالا و بیماری های قلبی، احتمال افسردگی و …. .

2- بعضی از این تفاوت ها ممکن است به عوامل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مربوط باشد: مردان بیشتر به انجام کارهای خطرناک گرایش دارند و در مشاغل و ورزش های پر خطر نیز بیشتر فعالیت دارند.

تفاوت های جنسیتی در رفتارهای ریسک پذیر از سن نوجوانی گزارش شده است و پرسش هایی مطرح می شود که چه میزان از این رفتارها می تواند به تفاوت های اجتماعی و فرهنگی نسبت داده شود.

یک نوع ریسک و خطر در مردان نیز وجود دارد که” خطر احمقانه و ابلهانه” نامیده می شود که می توان گفت از لحاظ کیفی با ورزش های ریسک پذیر یا مشاغل سخت و پرخطر و یا کارهای ماجراجویانه مانند چتربازی و پاراگلایدر متفاوت است. خطرات احمقانه به عنوان “خطرات جاهلانه” نیز تعریف شده اند، در این نوع خطر مردان جان خود را به دلیل رفتارهای ابلهانه و غیرعادی از دست می‌دهند. به چند نمونه کار احمقانه اشاره می کنیم:

  • مردی که برای رفتن به خانه سوار بر سبد چرخ دار سوپرمارکت شد و سعی کرد با بستن چرخ به پشت یک قطار به خانه برگردد. البته او به خانه نرسید.
  • مردی که یک پاکت منفجر شونده را بدون تمبر کافی برای قربانی فرستاد اما نامه برگشت خورد و خودش نامه را باز کرد.

چرا طول عمر مردان کوتاه تر از زنان است؟

3- پژوهش های زیادی نشان می دهد مردان کمتر از زنان برای رفع مشکلات مانند افسردگی، سوء مصرف مواد، مشکلات جسمی و رویدادهای استرس زا به متخصصان بهداشت و سلامتی مراجعه می کنند. در صورتی که زنان بیشتر به سلامتی خود اهمیت می دهند و سالیانه برای چک آپ نیز به پزشک مراجعه می کنند.

4- مطالعات مربوط به تفاوت های جنسیتی روند تاخیر در جستجوی کمک را زمانی که مردان بیمار می شوند نشان می دهد. در میان مردان طبقه متوسط، “رفتار سنتی مردانگی ” به عنوان دلیلی برای تاخیر در جستجوی کمک در هنگام بیماری می باشد. به طور عمده، نقش باورهای مردانه “مردانگی“و شباهت ها و تفاوت های بین مردان بر اساس سوابق و جایگاه های مختلف آنان، نیازمند توجه بیشتر است، به ویژه با توجه به نابرابری های بهداشتی که بین مردانی با موقعیت های مختلف اجتماعی-اقتصادی و قومیتی وجود دارد.

5-یکی دیگر از علل مرگ و میر بیشتر مردان نسبت به زنان مربوط به هورمون های جنسی است.استروژن يك هورمون جنسي است كه هم در مرد و هم در زن ترشح مي شود، اما در زنان بيشتر ترشح مي شود، لذا به عنوان هورمون جنسي زنانه شناخته مي شود. تستوسترون هم يك هورمون جنسي است كه هم در مرد و هم در زن ترشح مي شود، اما در مردان بيشتر ترشح مي شود، لذا به عنوان هورمون جنسي مردانه شناخته مي شود.

هورمون استروژن موجود در بدن زنان از قلب زنان محافظت می کند و طول عمر آنها را افزایش می دهد و کمک می‌کند تا کلسترول LDL یا همان کلسترول بد خون کاهش پیدا کند.

در عین حال استروژن کلسترول HDL یا همان کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد. همین اتفاق سبب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد شد. از طرف دیگر هورمون تستوسترون باعث افزایش کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون در مردان می‌شود که به تبع آن آقایان در معرض خطر مشکلاتی مانند فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی و گرفتگی‌های عروقی قرار می گیرند. تستوسترون نه تنها مردان را به لحاظ بیولوژیکی در معرض خطر قرار می‌دهد بلکه به لحاظ رفتاری هم برای آنها همین پیامد را دارد. به این ترتیب که پرخاشگری را در آنها بیشتر می‌کند. در نتیجه آمار مرگ و میر ناشی از حوادث و قتل هم بالاتر می‌رود.

زنان اجتماعی تر از مردان هستند

6- مردان روابط اجتماعی ضعیف تری نسبت به زنان دارند. صحبت کردن و ارتباطات اجتماعی برای زنان مهم است زن ها با دور هم جمع شدن و صحبت کردن، بسیاری از نگرانی ها، استرس ها و ناراحتی های خود را تعدیل وتخلیه می کنند در حالی که مردان این احساسات را سرکوب می کنند.

7- تفاوت های جنسیتی در رفتار اجتماعی. از یک جهت می توان گفت که شیوه تقسیم کار بین هر دو جنس تحت تاثیر بیولوژی و محیط است. تقسیم وظایف در همه جوامع دیده می شود. تقسیم کار بر اساس جنس، به این معناست که وظایف براساس جنس افراد تقسیم می شود. بسیاری بر این عقیده اند که جنس و سن، قدیمی ترین اشکال تقسیم کار هستند؛ در طول تاريخ بشر زنان و مردان هر دو به همراه هم در عرصه کار حضور داشتند و حضور آنها تقريبا به يک اندازه و مساوي بود بجز در زمانهائي که زنان براي فرزندآوري براي مدتي فعاليت کمتري داشتند اما با صنعتي شدن و انقلاب صنعتي به دلایلی زنان مجبور شدند در خانه بمانند و کار خانگي را انجام دهند و مردان بيشتر در عرصه اجتماع حضور داشتند..

فعالیت های خاص در جامعه به این بستگی دارد که چه کاری می تواند توسط هر جنسیت به طور موثر و کارا انجام شود، با توجه به جثه بزرگ تر مردان، قدرت و سرعت آن ها و همچنین قدرت تحمل زنان و پرستاری کودکان هر کدام برای انجام کاری گماشته می شوند. با مشاهده فعالیت های زنان و مردان در جامعه، باورهای نقش جنسیت شکل می گیرد.

به عنوان مثال، اعتقاد بر این است که زنان در اغلب جوامع صنعتی، در مراقبت از کودکان بهتر از مردان نقش ایفا می کنند به نظر می رسد که نقش پرستاری و مراقبت از کودک ویژه زنان می باشد.

تصور می شود که مردان بیشتر از زنان در جوامع صنعتی در موقعیت های مهم تر و مشاغل سخت تر دیده می شوند، باور این است که مردان به با نفوذتر و قاطع تر هستند. نقش های جنسیتی از طریق فرایندهای اجتماعی و بیولوژیکی بر رفتار تاثیر می گذارند.. همچنین ممکن است نقش های جنسیتی مردان و زنان در هویت های شخصی شان نمایان شود.

دوستان عزیز از این که با مجله دلگرم همراه بودید سپاسگزاریم. می توانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذرارید.

در این رابظه بخوانید:

روش هایی برای کمک به طولانی شدن عمر مردان

عمر طولانی مردان یا زنان؟

ترجمه و گردآوری

سهیلا مقصودی

بخش روانشناسی زناشویی مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا