دسته‌بندی نشده

۵ کتاب کودکانه که همه بزرگسالان باید بخوانند!

پنج کتاب برتر که باید همه بخوانند

کتاب‌های «پادینگتون» نوشته مایکل باند

این کتاب درس‌های مهمی درباره پناهندگی دارد. شخصیت پادینگتون با کلاه زیبایش به خانه‌های ما می‌آید و انتظار محبت دارد. در داستان‌های پادینگتون همیشه اتفاق بدی رخ می‌دهد. به عنوان نمونه ساندویچ پادینگتون به روی زمین می‌افتد و مردی به روی آن سُر می‌خورد! دردسر!

اما در نهایت مشخص می‌شود که آن مرد دزد است و اشیای دزدی هم با او است. پیروزی! این مجموعه کتاب به ما نشان می‌دهد که اتفاقات بد همیشه نشانه خوبی به همراه دارند. این کتاب برای انسان‌هایی که دچار شک و تردید هستند درست مانند اکسیژن حیاتی است.

کتاب‌های «پادینگتون» نوشته مایکل باند


سه‌گانه «نیروی اهریمنی او» نوشته فیلیپ پولمن

لیرا، شخصیت زن داستان پولمن یکی از مهم‌ترین کاراکترهای داستانی دنیای ادبیات است. داستان دخترکی که نیروهای اهریمنی به سراغش می‌روند و او حرف‌های می‌زند که نیروهای اهریمنی دوست دارند بشنوند.

نیروهای اهریمنی به سراغ مغزش می‌روند و او را تسخیر می‌کنند و دخترک داستان خود را برایشان می‌گوید؛ از درد، فقدان، امید، عشق، و اشتباهاتش می‌گوید. نیروهای اهریمنی تصمیمی مهم می‌گیرند.

تصمیم می‌گیرند هر انسانی داستانش را صادقانه بگوید اجازه دارد از تاریکی عبور کند و به سمت نور برود. پولمن معتقد است انسان‌ها باید قصه خود را بگویند زیرا گاهی تنها راه بیان حقیقت قصه‌گویی است.

 سه‌گانه «نیروی اهریمنی او» نوشته فیلیپ پولمن


«جایی که چیزهای وحشی وجود دارند» نوشته موریس سِنداک

«جایی که چیزهای وحشی وجود دارند» دنیای عجیبی دارد و در سی سالگی نظری متفاوت نسبت به این کتاب در مقایسه با سه سالگی دارید. این کتاب درباره این است که انسان‌ها چطور یکدیگر را می‌خورند و خورده می‌شوند و در نهایت نشان می‌دهد که دنیای جای عجیبی است.

«جایی که چیزهای وحشی وجود دارند» نوشته موریس سِنداک


«یک سگ و پسرش» نوشته ایوا ایباتسون

ایوا ایباتسون در سال ۱۹۳۴ و هنگامی که هیتلر نوشته‌های مادرش را غیرقانونی اعلام کرد از وین گریخت. آثارش اغلب شگفتی نویسنده از مفهوم وجود را نشان می‌دهد. در داستان «یک سگ و پسرش» پسرکی به نام هال همه چیز به جز عشق و محبت را دارد.

هال پنج سگ را آزاد می‌کند. هال و دوستش پیپا به همراه پنج سگ به سمت خانه پدربزرگش فرار می‌کنند. در راه هر سگ جای مناسبی برای خودش می‌یابد و داستان هم در واقع درباره همین موضوع است که هر انسان باید جای مناسب خود را در این دنیا بیابد. در کنار هم بمانید چون دنیا سرد است و فقط در کنار هم می‌توانیم موفق بشویم.


«پیتر پَن» نوشته جی. اک. بارری

در این داستان مکانی به نام «ناکجاآباد» خلق می‌شود که در آن آزادی تخیل وجود دارد. پن معتقد است بزرگسالان اجازه رفتن به ناکجاآباد را ندارند. البته بزرگسالان هم در کودکی در ناکجاآباد بوده‌اند.

جایی که در آن کودکان در کنار ساحل بازی می‌کنند و بزرگسالان نمی‌توانند به آنجا بروند زیرا دیگر نمی‌توانند بدون ترس تخیل کنند. البته شاید با کمک نویسنده این کتاب بزرگسالان هم بتوانند مانند کودکان تخیل کنند و به «ناکجاآباد» بروند.

«پیتر پَن» نوشته جی. ام. باری


معرفی چند کتاب خوب و پر مخاطب امروزی

  • پرسیدن مهم تر از پاسخ دادن است

سقراط فیلسوفی تمام‌عیار بود. او همین‌قدر می‌دانست که چیزی نمی‌داند. اما این هنر را هم داشت که به دیگران نشان دهد که آنان هم با همۀ باریک‌بینی و فضل و ادعایشان، چیزی نمی‌دانند.
سقراط با تکیه به فلسفه، همه‌چیز را زیر سؤال می‌برد؛ حتی خود آن فرض‌هایی را که پیش‌تر همه‌چیز را بر مبنای آن‌ها زیر سؤال برده بود!

او مثل هر فیلسوف واقعی، با تکیه بر فلسفه به ما نشان می‌دهد که چگونه خودمان زیر پای خودمان را خالی کنیم و از پاسخ‌ها که حائل میان ما و امر رازآمیزند، گذر کنیم.

کتاب «پرسیدن مهم‌تر از پاسخ‌دادن است»، شما را به دنیای فلسفه دعوت می‌کند؛ البته به‌شیوۀ سقراط. با این شیوه شما از پاسخ‌هایتان به مسئله‌ها دست می‌کشید تا اینکه سرانجام بتوانید حکمتی را تجربه کنید که محصول ندانستن است.

بسیاری با این برداشتِ نادرست به فلسفه روی می‌آورند که فلسفه چیزی جز مجموعۀ دانش نیست. آنان بیش از اینکه خودشان مستقلاً بیندیشند، می‌خواهند اطلاعات جمع‌آوری کنند. اما در این کتاب عملاً نشان داده شده است که فلسفه مجموعه‌ای از اطلاعات نیست؛ بلکه پرسش‌گری و خردورزی است. فلسفه، ما را از اسارت پاسخ‌های حاضر و آماده رها کرده و برای خلق مفاهیم نو آماده‌مان می‌کند.


  • معرفی کتاب «هنر درمان»

مخاطبان هنر درمان، که از تازه ترین نوشته های یالوم و چکیده ی تجربه بالینی منحصر به فردش در زمینه ی روان درمانی اگزیستانسیال و گروه درمانی است، روان درمانگران نسل جدید و نیز بیمارانشان هستند.

پس مخاطبان عادی و متخصص را با هم فرا می خواند؛ قصه نمی گوید که سرگرمتان کند؛ درس زندگی، درمانگری و ارتباط می دهد، ولی با کلامی چنان جذاب که در غیرروان درمانگران و غیر بیماران هم وسوسه ی قدم نهادی به دنیای بیمار-درمانگر را پدید می آورد. کتاب، حاصل دانش عمیق، سال ها کار بالینی، استعداد، ذکاوت و طنازی نویسنده ی آن است.

همانطور که در کتاب خواهید خواند، عشق وسواس گونه یالوم به روان درمانی موجب شده رویکرد های درمانی متنوعی را تجربه کند؛ از مکاتب مختلف روانشناسی خوشه بچیند، بی آنکه به دام تعصب خشک بیفتد.

با صراحت تمام خود و دیگران را نقد کند؛ بارها به شیوه های گوناگون درمان شود؛ همه و همه تنها به این دلیل که به بصیرتی هیجانی در درک انسان نایل آید و برای هر بیماری درمان خاص او را ابداع کند.

دانش بشری تا کنون با پدیده ای پیچیده تر از هزار توی مغز و ذهن و روان آدمی روبرو نشده است. برقراری ارتباط با این دستگاه پیچیده و درک آن، کاری سترگ است و مهارت های خود را می طلبد.

همه ی ما نیازمند برقراری ارتباط انسانی درست با همنوعان هستیم و هر یک در این کتاب، نکته یا سرنخی خواهیم یافت که جایی و درارتباط با یک انسان ( موجودی منحصر به فرد که می تواند درمانگر یا بیمار خوانده شود) به کارمان بیاید.

دکتر سپیده حبیب، مترجم این کتاب، خود روانپزشک است و با یادداشت های خود درباره مفاهیم تخصصی روانشناسی و روانپزشکی، درک این اثر برجسته را برای خوانندگان غیر متخصص بسیار آسان کرده است.


  • معرفی کتاب «راز فال ورق»

راز فال ورق نام کتابی‌ست نوشته یوستین گوردر نویسنده نروژی. این کتاب در ۵۳ فصل نوشته شده و هر یک از فصل‌های آن به نام یکی از برگ‌های ورق نام‌گذاری شده. ماجرای کتاب در مورد سفر پسری‌ست در جستجوی مادر به همراه پدرش. این کتاب همچون کتاب دیگر این نویسنده، دنیای سوفی، فلسفه را به زبانی ساده بیان می‌کند.


  • معرفی مستند «کیهان، اودیسه ای فضازمانی»

اخیرا دوبله فارسی مجموعه مستند «COSMOS: A Spacetime Odyssey» با عنوان «کیهان، اودیسه ای فضازمانی» توسط وب سایت ایران فیلم منتشر شده است. این مجموعه مستند، یک اثر فوق العاده زیبا، جذاب و آموزنده برای درک مفاهیم دانش پیشرفته امروز بشر همراه با بیانی ساده است. این مستند با اجرای زیبای اخترفیزیکدان، نویسنده، دانشمند و مروج علم برجسته آمریکایی نیل دگراس تایسون تهیه شده است.

ساخت این مستند، یکی از رویدادهای استثنایی در حوزه ترویج علم است. بودجه عظیم، تیم قدرتمندی از نویسندگان و حضور فردی پرشور مانند تایسون به عنوان راوی و پخش این برنامه از شبکه های پربیننده ای مانند فاکس و نشنال جئوگرافیک رویدادی است که شاید به زودی تکرار نشود.


معرفی کتاب «بیگانه»

مقدمه آلبرکامو بر کتاب “بیگانه”:

دیرگاهی پیش “بیگانه” را در جمله‌ای خلاصه کردم که تصدیق می‌کنم بسیار شگفت‌نما و خارق اجماع است: «در جامعه‌ی ما هر آدمی که در سرِ خاکسپاریِ مادرش نگرید ،خودش را در معرض این خطر می‌آورد که محکوم به مرگ شود.

مرادم از آن گفته، جز این نبود که، قهرمان کتاب محکوم می‌شود؛ زیرا در بازی همگانی شرکت نمی‌کند. بدین معنی، او با جامعه‌ای که در آن می‌زید بیگانه است. در حاشیه، در کناره‌ی زندگی خصوصی، منزوی و لذت‌جویانه پرسه می‌زند. … اگر آدم از خودش بپرسد که مورسو از چه باره در بازی همگانی شرکت نمی‌کند، پاسخش ساده است: مورسو از دروغ گفتن سرباز می‌زند.

دروغ گفتن نه تنها آن است که چیزی را که راست نیست بگوئیم. بلکه همچنین و بویژه، آن است که چیزی را راست‌تر از آن چه هست بگوئیم و در مورد دل انسان بیشتر از آنچه احساس می‌کنیم بگوئیم. این کاری است که همه‌مان هر روز می‌کنیم تا زندگی را ساده‌ گردانیم. مورسو برخلاف آنچه می‌نماید نمی‌خواهد زندگی را ساده گرداند. مورسو می‌گوید که او چیست،از گُنده جلوه دادن احساس‌هایش سرباز می‌زند و جامعه بی‌درنگ احساس خطر می‌کند….

پس به دیده‌ی من مورسو آدمی وازده نیست، بلکه انسانی بیچاره و عریان، و دلباخته‌ی خورشیدی است که سایه به جا نمی‌گذارد. مورسو بی‌بهره از حساسیت نیست بلکه اشتیاقی ژرف (ژرف از آن رو که خاموش است) به او جان می‌بخشد: اشتیاق به مطلق و راستی. این راستی هنوز منفی است، راستیِ بودن و راستیِ احساس کردن، ولی بدون آن هیچ فتحی بر خود و بر جهان هرگز گشودنی نیست.

بنابراین، آدمی چندان بر خطا نیست که در بیگانه سرگذشت انسانی را بخواند که بدون هیچ‌گونه نگرش قهرمانانه، می‌پذیرد، که جانش را بر سرِ راستی بگذارد.


  • معرفی کتاب «بررسی روانشناختی خودکامگی»

کتاب بررسی روان شناختی خودکامگی را، مانس اشپربر روانشناس آلمانی در سن 32 سالگی و در دهه 1937 میلادی یعنی پیش از آن که هیتلر جهان را به کام جنگ جهانی دوم بکشاند، نگاشته است.

او حتی در کتاب خود از روی تحلیل روانی رفتار دیکتاتورها، پیش‌بینی کرده‌است که کسی مثل هیتلر سرانجام خودکشی خواهد کرد. وقتی این کتاب منتشر شد، نویسنده‌اش نه تنها مجبور شد برای مصون ماندن از خشم نازی‌ها، به زندگی پنهانی روی آورد بلکه حتی کمونیست‌های پیرو استالین نیز خواندن این کتاب را ممنوع کردند و پیروانشان حتی از دست زدن به این کتاب هم پرهیز می‌کردند.

همچنین بخوانید:

فواید خواندن کتاب در بارداری بر روی جنین

کتاب های مناسب هر سن برای کودکان

۱۵ ایده برای تزیین و ساخت جلد کتاب و دفتر

معرفی چند کتاب برتر در زمینه موفقیت

کتاب عبور از صد چالش زندگی بهترین کتاب در زمینه موفقیت و …

قصه ی زیبا گربه تنها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا