دسته‌بندی نشده

۵ خاصیت شگفت انگیز پوست سیب زمینی

مجله دلگرم | پوست سیب‌زمینی دارای مقادیر فراوانی فیبر و مواد مغذی حیاتی دیگر نیز هست. سیب‌زمینی‌ها دارای کالری کم و فاقد چربی و کلسترول هستند. پوست یک سیب‌زمینی متوسط، حدود 8 درصد از مقدار مجاز فیبر توصیه شده در روز را تأمین می‌کند.

مقدار فیبر موجود در پوست سیب‌زمینی برابر با مقدار موجود فیبر در پاستای گندم، نان گندم کامل و دیگر محصولات گندم کامل است. مصرف فیبر، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد. مصرف فیبر، به کاهش کلسترول، کنترل سطح قند خون و ایجاد احساس سیری در فرد و در نهایت کاهش وزن کمک خوبی می‌کند.

فیبرها با تقویت حرکت مواد موجود در سیستم هاضمه، به عنوان ضد یبوست عمل می‌کنند. یک سیب‌زمینی کامل با پوست حاوی 45 درصد از مقدار مجاز روزانه ویتامین C است و پوست آن به تنهایی 9 درصد از این مقدار مجاز را تشکیل می‌دهد.

تسکین و درمان زخم‌ها و جراحات از وظایف ویتامین C است که دارای مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان است که با سرطان مقابله می‌کند. این ویتامین، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و با انواع بیماری‌ها مقابله می‌کند. سیب‌زمینی با پوست منبع خوبی از ویتامین B و آهن نیز محسوب می‌شود.

فواید دارویی و درمانی پوست سیب زمینی چیست؟

در ادامه 5 تا از مهم ترین خواص پوست سیب زمینی را بطور کامل تر توضیح خواهیم داد.

پوست سیب زمینی سرخ شده

منبع غنی پتاسیم

پتاسیم باعث می‌شود تا سوخت و ساز بدن شکل طبیعی و نرمال به خود بگیرد. در واقع تنظیم کننده فعالیت‌های شیمیایی در درون بدن انسان است. از سوی دیگر برای سلامت سیستم عصبی بدن نیاز مفید است. اگر یک سیب زمینی متوسط را در نظر بگیرید، پوست آن حدود ۶۰۰ گرم پتاسیم در خود دارد.

دارای نیاسین

ویتامین ب ۳ یا نیاسین از ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که بیشتر در پوست و جوانه غلات، خرما و گوشت یافت می‌شود. اما پوست سیب زمینی نیز می‌تواند منبع مناسبی برای جذب این ماده باشد.

افزایش پروتئین دریافتی

مصرف سیب زمینی به همراه پوست موجب می‌شود تا میزان پروتئین، ویتامین و مواد معدنی دریافتی از این گیاه، افزایش یابد. در واقع اتلاف این مواد مغذی کاهش یافته و ارزش غذایی خوردن سیب زمینی به همراه پوست بالا می‌رود.

دارای آهن

آهن یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای بدن است که مخصوصا در سلامت سلول‌های خونی بسیار حیاتی و مهم است. پوست سیب‌زمینی دارای میزان مناسبی از آهن است و به‌طور مثال در پوست ۳ تا ۵ سیب‌زمینی می‌توان به میزان ۴ میلی‌گرم آهن پیدا کرد.

بهبود گوارش و کنترل قند خون

مصرف هم‌زمان پوست سیب زمینی به همراه این گیاه باعث بهتر شدن دستگاه گوارش و هضم می‌شود. به این دلیل که با خوردن پوست سیب زمینی می‌توان فیبر را به بدن رساند. از سوی دیگر وجود داشتن فیبر در پوست سیب زمینی موجب می‌شود که در هنگام خوردن سیب‌زمینی گلوکز موجود در آن به آرامی جذب شده و قند خون به ناگهان جهش نکند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا