دسته‌بندی نشده

۴ مکمل چربی سوز طبیعی و فوق العاده !

مواد طبیعی چربی سوز برای کاهش وزن

مکمل چربی سوز یکی از رایج ترین مکمل های موجود در بازار است که گفته می شود متابولیسم شما را افزایش می دهند و با کاهش جذب چربی کمک می کنند چربی بیشتری را به عنوان سوخت بسوزانید . این مکمل ها معمولا برای حل مشکلات اضافه وزن افراد تولید می شوند . با اینحال مکمل های چربی سوز اغلب غیر موثر و حتی مضر هستند چون آنها توسط مسئولین غذا و دارو تائید نمی شوند .

اگر اصرار به استفاده از چربی سوزها دارید بهتر است از مواد چربی سوز طبیعی استفاده کنید . در ادامه با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا چند ماده غذایی چربی سوز فوق العاده را به شما معرفی کنیم .

بهترین مواد چربی سوز

1- کافئین

کافئین ماده ای است که معمولا در قهوه ، چای سبز و کاکائو وجود دارد. کافئین یک جزء معروف در مکمل های چربی سوز طبیعی است که متابولیسم شما را افزایش می دهد و کمک می کند چربی بیشتری بسوزانید .

تحقیقات نشان می دهد که کافئین می تواند تا 16% طی یک تا دو ساعت متابولیسم شما را افزایش دهد . علاوه بر این مطالعات متعدد نشان داده اند که کافئین می تواند کمک کند چربی بیشتری را به عنوان سوخت بسوزانید . با اینحال این تاثیر در افراد لاغر قویتر از افراد چاق است .

متاسفانه مصرف کافئین اغلب اوقات باعث تغییر آستانه تحمل افراد می شود و تاثیرات آن در بدن کم می شود . برای کسب مزایای کافئین نیازی به مصرف مکمل نیست شما می توانید با مصرف چند فنجان چای یا قهوه که منابع خوبی از کافئین هستند از مزایای آن بهره مند شوید.

2- عصاره چای سبز

عصاره چای سبز شکل متمرکز چای سبز است که همه مزایای چای سبز را در قالب پودر یا کپسول به شما ارائه می دهد. عصاره چای سبز غنی از کافئین و پلی فنول اپی گالوکاتچین است که هر دوی این ترکیبات به چربی سوزی شما کمک می کنند .

بعلاوه این دو ترکیب اثرات یکدیگر را تقویت می کنند و کمک می کنند چربی ها در فرآیندی تحت عنوان ترموژنز بسوزند. ترموژنز فرآیندی است که در آن بدن شما کالریها و چربیها را می سوزانند تا گرما تولید کنند.

آنالیز شش مطالعه صورت گرفته در این زمینه نشان داد که ترکیبی از عصاره چای سبز و کافئین به افراد کمک می کند که 16 % درصد بیشتر از گروه کنترل چربی سوزی کنند .

در یک مطالعه دیگر دانشمندان کشف کردند که ترکیبی از چای سبز و کافئین تقریبا 65% بیشتر از هریک از این ترکیبات به تنهایی و 80% بیشتر از افراد کنترل کالری حاصل از چربیها را بسوزانند.

اگر می خواهید از مزایای چای سبز بهره مند شوید باید 250 -500 میلی گرم در روز این ماده را مصرف کنید . با نوشیدن 3 تا 5 فنجان چای سبز هم می توانید مزایای مشابهی بدست بیاورید.

چربی سوز

3- پودر پروتئین

پروتئین برای چربی سوزی فوق العاده است. جذب بالای پروتئین می تواند متابولیسم شما را افزایش دهد و اشتهای شما را سرکوب کند. مصرف پروتئین کمک می کند که توده عضلانی بدن شما تقویت شود .

در مطالعه صورت گرفته روی 60 فرد دچار اضافه وزن و چاق محققان دریافتند که رژیم غذایی غنی از پروتئین تقریبا دو برابر بیشتر از رژیم غذایی حاوی مقدار متوسط پروتئین باعث افزایش چربی سوزی در افراد می شود .

پروتئین می تواند با افزایش سطح هورمون های سیری مانند GLP-1 ، CCK و PYY اشتهای شما را کاهش دهد و در عین حال سطح هورمون گرسنگی گرلین را کاهش می دهد . درحالیکه شما می توانید همه پروتئین ها را از طریق رژیم غذایی پر پروتئین بدست بیاورید بسیاری از افراد هنوز هم دچار کمبود پروتئین هستند.

مکمل های پروتئینی راه ساده ای برای افزایش جذب پروتئین هستند . دقت کنید که مکمل پروتئین کم شکر و فاقد افزودنی را انتخاب کنید خصوصا اگر قصد کاهش وزن دارید .

به یاد داشته باشید که کالریها هنوز مهم هستند . مکمل های پروتئنی باید جایگزین اسنک ها یا بخشی از غذا شوند . برای دریافت پروتئین 1تا 2 اسکوپ ( 25 تا 50 گرم ) پودر پروتئین در روز مصرف کنید.

4- فیبر محلول

دو نوع فیبر وجود دارد محلول و نامحلول . فیبر محلول در مجرای گوارشی آب به خودش جذب می کند و یک ماده ژله ای چسبناک تشکیل می دهد . جالب توجه است که مطالعات نشان داده اند که فیبر محلول می تواند با محدود کردن اشتها باعث کاهش وزن شما شود. زیرا فیبر محلول می تواند سطح هورمونهای سیری مانند PYY و GLP-1 را کاهش دهد . فیبر محلول می تواند سطح هورمون گرلین – هورمون گرسنگی – را کاهش دهد.

علاوه بر این فیبر محلول باعث تاخیر در تخلیه مواد غذایی از معده به روده می شود در این صورت زمان بیشتری برای هضم و جذب مواد غذایی مورد نیاز است که باعث می شود مدت طولانی تری احساس سیری کنید. علاوه بر این فیبر محلول ممکن است با کاهش کالری حاصل از مواد غذایی چربی سوزی را افزایش دهد .

به این منظور در یک مطالعه 17 نفر که رژیم غذایی حاوی مقادیر مختلف فیبر و چربی مصرف کرده بودند , مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد افرادی که فیبر بیشتری جذب کرده بودند چربی و کالری کمتری از رژیم غذایی خودشان دریافت کرده بودند.

درحالیکه شما می توانید تمام فیبر محلول مورد نیازتان را از غذا دریافت کنید بسیاری از افراد در دریافت فیبر با مشکل مواجه هستند . این افراد می توانند از مکمل فیبر محلول مانند گلوکومانان یا سبوس استفاده کنند.

عوارض چربی سوزها

سایر مکمل هایی که به چربی سوزی کمک می کنند

مکمل های دیگری هم هستند که به کاهش وزن کمک می کنند اینها شامل :

5-HTP ( 5 – هیدروکسی تریپتوفان) :

5 اچ تی پی آمینو اسیدی است که پیش ساز هورمون سروتونین است . این مکمل با کاهش اشتها باعث چربی سوزی و همچنین سوراندن کربوهیدرات های مصرفی می شود . این مکمل برای مقابله با افسردگی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

عصاره قهوه سبز :

تحقیقات نشان داده است که عصاره قهوه سبز ممکن است به چربی سوزی کمک کند . با اینحال مطالعات بیشتری برای حمایت از تولید این ماده مورد نیاز است.

CLA ( اسید لینولئیک کنژوگه) :

CLA گروهی از اسیدهای چرب امگا 6 است که ممکن است به چربی سوزی کمک کند اما اثرات کلی آن ضعیف به نظر می رسد .

ال – کارنیتین :

ال کارنتین اسید آمینه دیگری است که چربیها را برای سوختن به سلولها انتقال می دهد . برخی مطالعات نشان می دهد که این ماده اثرات چربی سوزی دارد.

خطر استفاده از مکمل های چربی سوز

مکمل های چربی سوز تجاری بطور گسترده ای در دسترس هستند اما استفاده خودسرانه آنها ممکن است به سلامت شما آسیب بزند. زیرا اکثر این مکمل ها تحت نظارت سازمان غذا و دارو نیستند و عوارض جانبی مانند فشارخون بالا، سکته مغزی ، تشنج و حتی مرگ را به دنبال خواهند داشت .

برای خرید این مکمل ها حتما برچسب های آنها را به دقت بررسی کنید . به یاد داشته باشید که مکمل های چربی سوز جایگزین فعالیت ورزشی و رژیم غذایی مناسب نخواهند بود.

در نهایت باید بگوییم که هیچ قرص جادویی برای حل مشکل اضافه وزن شما وجود ندارد ولی کافئین ، عصاره چای سبز و مکمل های پروتئینی برای کاهش وزن به شما کمک خواهند کرد.

divider

بیشتر بخوانید:

مکمل ها و ویتامین های جادویی برای کاهش وزن

لاغری و کاهش وزن سریع با رژیم شیر

8 روش برای کنترل سطح هورمون لپتین جهت کاهش وزن

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا