دسته‌بندی نشده

۳۳ توصیه مهم جهت حفظ امنیت در سفر به عراق (عتبات عالیات)

امنیت سفر زائران عتبات عالیات عراق

دلگرم : زیارت مرقد پاک و مطهر ائمه معصومین علیهم السلام در کشور عراق از آرزوهای بزرگ شیعیان و علاقمندان به آستان مقدس ائمه اطهار (ع) بوده و علی رغم وجود حوادث و ناملایمات و رنج هایی که در طول تاریخ برای زائرین عتبات عالیات وجود داشته ، سفر عاشقان و شیفتگان ائمه اطهار (ع) همچنان پر رونق بوده است.

در این راستا دفتر مرکزی حراست سازمان حج و زیارت وظیفه خود می داند بر حسب تجربیاتی که تا کنون کسب نموده است نکاتی را جهت حفظ سلامت و ایمنی زائرین محترم با هدف به حداقل رساندن خطرات احتمالی که در کمین می باشد در قالب توصیه های امنیتی (امنیت سفر) تقدیم زایرین ، مدیران و عوامل کاروانهای عازم به عتبات مقدسه عراق نماید .

باشد که با رعایت کامل این توصیه ها ، سفر زائرین محترم در نهایت آرامش و اطمینان ، همراه با قبولی زیارت عزیزان به سرانجام رسیده و ما را نیز از دعای خیرشان بهره مند سازند.

نوشته های مشابه

آنچه مدیر عتبات باید بداند! بایدها و نبایدهای سفر به عتبات عالیات

  1. حمل ، نگهداری و مصرف مواد مخدر و داروهای کدئین دار روان گردان کشور عراق ممنوع دولت عراق با خاطیان به شدت برخورد می نماید.
  2. همکاری و هماهنگی با مدیر و روحانی کاروان در طول سفر را در نظر داشته از اقدامات خارج از گروه جداً پرهیز فرمایید.
  3. به هنگام عبور از مرز و انجام امور مرزی و گمرکی نهایت صبر وحوصله را نصب العین خود قرار داده و در صورت بروز هر مشکلی ضمن مطلع نمودن مدیر کاروان با خونسردی کامل در صدد رفع مشکل بر آئید.
  4. در صورت بروز هر گونه حادثه ای از قرار گرفتن در محیط حادثه و تهیه عکس و فیلمبرداری خودداری نموده و در صورت مشاهده اشیاء و یا رفتار مشکوک ، مراتب را به مسئولین مربوطه اطلاع دهید.
  5. تنها مدارک مورد نیاز در این سفر گذرنامه و کارت شناسائی زائر می باشد. لذا از همراه داشتن وجوه نقد و اشیاء قیمتی غیر ضروری همچون (چک پول ، طلاجات ، مدارک و اسناد ، گواهینامه ، کارت ملی و مدارک دیگر) خودداری نمائید
  6. از برقراری ارتباط با مأمورین و عوامل عراقی و اشغالگران تحت هر عنوانی خودداری نموده و همچنین از دریافت هرگونه البسه و کادو مانند (عروسک و غیره) از مأمورین و بیگانگان جداً خودداری نمائید.
  7. با توجه به فرهنگ عمومی و مذهبی شهرهای زیارتی عراق تأکید می شود ضمن استفاده خواهران از چادر مشکی و رعایت حجاب و پوشش اسلامی ، از پوشیدن مانتو و یا چادر نماز در معابر عمومی خودداری فرمایند.
  8. در طول مسیر رفت و برگشت بویژه هنگام انتقال بار شخصاً مراقب ساکها و وسایل خود بوده و از رها نمودن آن در محیط های قابل دسترسی افراد بیگانه برای پیشگیری از سرقت و هرگونه تهدید دیگری خودداری نمائید.
  9. پس از استقرار در هتل ، نسبت به شناسایی مسیر رفت و برگشت به حرم اقدام و نام هتل ، شماره اطاق و تلفن آنرا به خاطر بسپارید.
  10. تاکید می شود خواهران محترم از تردد به بازار ، حرم و اماکن عمومی دیگر بصورت انفرادی خودداری و از سوار شدن به خودروهای متفرقه پرهیز نمایند.
  11. از تحویل تلفن همراه خود به افراد غریبه بویژه به هنگام خرید و یا تعویض سیم کارت جداً پرهیز نمائید.
  12. به محض اسکان در هتل ، اشیاء قیمتی و وجوه نقد خود را به صندوق امانات هتل سپرده و رسید دریافت نمائید (زیرا بیمه هیچگونه تعهدی در قبال سرقت و یا مفقودی موارد فوق ندارد)
  13. در صورت سرقت و یا مفقود شدن اموال و اشیاء خود و یا بروز هرگونه مشکلی اعم از (تصادف ، گم شدن همراهان ، نزاع ، دستگیری و…) مراتب را در اسرع وقت به مدیر راهنما گزارش نمائید.
  14. به هنگام خروج از محل اقامت از تنها گذاردن افراد مسن ، بانوان و یا کودکان در اطاق خودداری نمائید.
  15. در صورت مشاهده و یا اطلاع از وجود هرگونه اشیاء و کالای ممنوعه و مشکوک (مواد مخدر ، مواد محترقه و منفجره ، اسلحه ، مهمات و …) مراتب را سریعاً به مدیر راهنمای خود اعلام نمائید.
  16. از ورود به مباحث سیاسی ، اختلافات قومی و مذهبی جداً اجتناب نمائید.
  17. از عزیمت به اماکن و شهرهایی که ورود به آنها ممنوع گردیده خودداری نمائید.
  18. از دریافت و نگهداری هرگونه بسته و پاکت از افراد غیر (اعم از ایرانی و یا عراقی) به منظور امانت و یا انتقال از ایران به عراق و یا بالعکس خودداری نموده و در صورت مشاهده چنین مواردی مراتب را به اطلاع مدیر کاروان برسانید.
  19. از همراه آوردن افراد خارج از کاروان به داخل هتل خودداری نمائید.
  20. از همراه داشتن اشیاء ممنوعه (دوربین ، موبایل ، چاقو و …) به هنگام ورود به اماکن مقدسه جداً پرهیز نمائید.
  21. از قبول هرگونه غذا ، شیرینی ، عطر ، آب ، شربت و… بعنوان نذری به دلیل احتمال خطر و هدفمند بودن برخی از اقدامات از سوی افراد ناشناس جداً پرهیز نمایید.
  22. دفتر مرکزی حراست آماده دریافت هرگونه انتقاد ، پیشنهاد در جهت رفع مشکلات و فراهم نمودن آسایش و امنیت بیشتر زائرین محترم می باشد.
  23. از تردد به پشت بام هتلها و حضور در پشت پنجره هتلها جهت فیلمبرداری خودداری فرمایید.
  24. در صورت بروز هر حادثه ای از قبیل تصادف ، درگیری اتباع ایرانی با سایر افراد در اماکن عمومی و هتل مراتب را سریعاً به دفتر حج و زیارت مستقر در عراق اعلام فرمایید.
  25. هشدارهای مدیران راهنما و نیروهای امنیتی را جدی گرفته و از بحث و جدل و درگیری با آنها جداً پرهیز نمایید.
  26. از تجمع در معابر عمومی ، پارکها ، پارکینگها و محل های بازرسی و برگزاری مراسم مذهبی و بین الحرمین بدون هماهنگی دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت جداً پرهیز نمایید.
  27. از عکسبرداری و فیلمبرداری از مقرهای نظامی انتظامی ، مرز و مراکز ایست و بازرسی در مسیر راه و داخل شهرها پرهیز نمایید.
  28. از خرید و یا استفاده از غذا از رستورانهای عراق بدلیل عدم رعایت بهداشت عمومی و احتمال آلوده بدون جداً خودداری فرمایید.
  29. از سپردن ساک و وسایل شخصی خود به افراد ناشناس پرهیز نمایید.
  30. از هرگونه ارتباط غیر متعارف با کسبه ، عوامل هتل اعم از ایرانی و غیر ایرانی و مأموران امنیتی عراق جداً پرهیز نمایید.
  31. به هنگام ترک هتل و رستوران توجه داشته باشید وسایل خود را جای نگذارید.
  32. به هنگام خروج از هتل از قفل بودن درب ها و پنجره ها اطاق و خاموش بودن وسایل برقی (پنکه ، بخاری) اطمینان حاصل نمائید.
  33. هنگام تردد در معابر عمومی ، مساجد و حرمهای شریف به ویژه محلهای پر ازدحام (ورودی ها و خروجی ها) مراقب وجوه نقد و اشیاء قیمتی و تلفن همراه خود باشید (سارقین حرفه ای در صدد فرصت هستند)

۳۳ توصیه مهم جهت حفظ امنیت در سفر به عراق (عتبات عالیات)

بیشتر بخوانید :

۱۹ مورد از وسایل ضروری هنگام سفر به کربلا + توصیه های مهم

ثواب پیاده روی در اربعین از دیدگاه مراجع اسلامی و امام صادق (ع)

برای پیاده روی اربعین چه لوازمی همراه خود ببریم؟

نکات قابل توجه زائرین در سفرهای زیارتی اعتاب عالیات عراق

اطلاعات عمومی کشور عراق

  • پایتخت: بغداد – واحد پول: دینار مساحت: km2 437072 (حدوداً ¼ ایران) تعداد استان: 18 (المحافظه)
  • فاصله کربلا تا نجف اشرف: 78 کیلومتر جمعیت: 27102912 (2005) 97% مسلمان، زبان رسمی: عربی
  • فاصله کربلا تا حله: 45 کیلومتر فاصله نجف تا کوفه 8 کیلومتر 65% شیعه، 32% سنی، 3% مسیحی
  • فاصله کربلا تا کاظمین حدوداً 85 کیلومتر فاصله نجف تا بغداد 160 کیلومتر 75% عرب، 15% کرد، 10% سایرقومیت‌ها

فاصله کربلا تا آرامگاه حر: 7 کیلومتر فاصله بغداد تا سامرا 124 کیلومتر طول خط ساحلی با خلیج فارس Km58

همسایگان: ایران با 1458 کیلومتر مرز مشترک- ترکیه 331- سوریه 605- اردن 181- عربستان 814 و کویت 242 کیلومتر مرز مشترک

نکات لازم و ضروری هنگام سفر به کربلا

  • کلیه زائرین لازم است حداقل سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور یابند؛
  • مدارک مورد نیاز در این سفر گذرنامه، کارت شناسائی زائر و کارت واکسن می‌باشد. لذا از همراه داشتن دیگر مدارک نظیر شناسنامه، گواهینامه، کارت ملی و نیز اشیاء قیمتی همچون چک پول، طلاجات و غیره خودداری نمائید؛
  • نظر به عدم‌رعایت بهداشت در اغلب هتل‌های‌عراق، همراه‌داشتن ملحفه و وسایل شخصی، موجب‌آرامش زائر می‌گردد؛
  • زائرین در تمام طول سفر کارت شناسائی خود را همراه داشته و آن را به گردن آویزان نمایند؛
  • زائرین در تمام مدت حضور در کشور عراق بانضمام 3 روز قبل و بعد از اعزام، تحت پوشش بیمه عمر، حوادث، بستری و درمان سرپایی و بیمه بار قرار دارند.
  • زائرین لازم است داروهای اختصاصی مورد نیاز،حداقل برای مصرف 10 روز را به‌همراه داشته‌باشند، همچنین توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری مزمن از قبیل صرع، دیابت، فشار خون و غیره قبل از سفر با پزشک خود مشورت نموده و سوابق پزشکی مربوطه را نیز همراه داشته‌باشند؛
  • اعتیاد در عراق جرم است و اگر از زائری مواد مخدر کشف شود با وی طبق مقررات کشور عراق عمل خواهندنمود؛
  • عموماً اتوبوس اختصاص داده‌شده به هر کاروان در داخل کشور عراق، در تمام طول سفرو در برنامه‌های مختلف تغییر نمی‌کند، علیهذا همواره به تابلوی کاغذی نصب‌شده بر روی شیشه اتوبوس که بر روی آن نام و شماره دفتر زیارتی درج شده توجه نمائید؛
  • همچنین در هنگام حرکت‌های دسته‌جمعی به پرچم و یا علامت شاخص کاروان توجه نمائید؛
  • رعایت نظم و لزوم مراعات همسفران به‌ویژه کودکان و افراد سالخورده، از آداب مهم سفر می‌باشد؛
  • به اهمیت سرعت‌عمل در این سفر دقت شود، تاخیر در پیوستن به گروه در تمامی طول سفر ممکن است منجر به ساعت‌ها تاخیر در انجام دیگر برنامه‌ها گردد؛
  • رعایت پوشش و شئونات اسلامی (و چادر مشکی برای بانوان) در تمامی طول سفر الزامی است؛
  • زائرین در تمام طول سفر دقت نمایند که وسیله‌ای را داخل اتوبوس‌ها جا نگذارند؛
  • درخصوص حرکت گروهی و دسته‌جمعی، رأس زمان مقرر، در تمامی طول سفر توجه خاص مبذول نمایید؛
  • تاکید می‌گردد زائرین محترم در مواجهه با نیروهای نظامی عراقی و آمریکایی مستقر در فرودگاه و بین راه صبر و آرامش خود را حفظ نموده، و ازآنجا که تاکنون بی‌احترامی‌های زیادی از آنها دیده‌شده، توصیه می‌شود که هیچگونه بهانه‌ای دست آنان نداده و اجازه دهند تا مشکلات از مجرای سیاسی و دیپلماسی ملی حل و فصل گردد؛
  • از هم‌صحبتی غیر متعارف و بیان مسائل سیاسی، مذهبی و … با کلیه عوامل هتل، کسبه و دیگر افراد عراقی خودداری نموده و ازآنجاکه اغلب‌آنان با زبان‌فارسی آشنایی دارند، دراجتماعات خودنیز از بیان مطالب حساسیت‌زا پرهیز نمائید؛
  • تاکید می‌گردد در مناطق نظامی؛ سیطره‌ها و ایست و بازرسی‌ها به هیچ‌وجه از دوربین و موبایل استفاده نشود؛
  • در سیطره‌ها و ایست و بازرسی‌های بین‌راه پرده‌های اتوبوس جمع باشد تا داخل قابل رؤیت باشد؛
  • ساعت خود را به وقت محلی عراق تنظیم نموده و به اوقات برنامه‌های زیارتی و غذایی مطابق وقت محلی توجه نمائید؛
  • تاکیدمی‌گردد درطول مسیر رفت و برگشت بویژه هنگام انتقال بار شخصاً مراقب ساک‌ها و وسایل خود بوده و از رها نمودن‌آن در محیط‌های قابل دسترسی افراد بیگانه برای پیشگیری از سرقت و هرگونه تهدید دیگری خودداری نمائید؛
  • هنگام کرایه‌نمودن چرخ یا گاری به منظور حمل ساک‌ها، لازم‌است به چند نکته توجه نمایند: الف- ابتدا مبلغ توافق گردد، ب-گاری‌ها با هم حرکت کنند نه جداگانه و یا از مسیرهای مختلف، ج- هر گاری را 2 الی 4 نفر از زائرین همراهی کنند؛
  • در صورت گم شدن، به اولین هتل یا پلیس عراقی مراجعه و از آنها کمک بگیرید، توجه فرمائید همواره همراه داشتن کارت هتل منضم به کارت شناسایی زائر الزامی است؛
  • ضرورت دارد زائرین در کلیه فعالیت‌های گروهی شرکت فرمایند؛
  • به ساعات بسته شدن درب هتل و درب حرم‌ها توجه فرمائید؛
  • در هنگام خروج از هتل از تنها گذاشتن افراد مسن، بانوان و کودکان دراطاق خودداری نمائید؛
  • اکیداً توصیه می‌شود از مراجعه و عزیمت به اماکن و شهرهایی که ورود به آنها ممنوع گردیده‌است، خودداری فرمائید؛
  • از امانت گذاشتن گوشی، دوربین و اشیاء قیمتی نزد افراد ناشناس و هرجایی بجز امانات هتل، حرم‌ها و یا مدیرکاروان خودداری نمائید؛
  • ورود موبایل‌و دوربین به داخل حرم‌های مطهر و همچنین مساجد سهله و کوفه ممنوع بوده، لذا در صورت نیاز به امانت گذاشتن نزد قسمت امانات، گوشی را خاموش و چنانچه دارای کد امنیتی نمی‌باشد، سیم کارت را نیز خارج نمائید؛
  • توجه فرمائید که منحصراً از آب‌معدنی‌های پلمب‌شده موجود استفاده نموده و از خرید و استفاده هرگونه مواد غذایی و خوراکی فله‌ای از مغازه‌های اطراف خودداری نمائید؛(همچنین غذای نذری به‌جهت عدم‌اطمینان نسبت به بهداشت آن)؛
  • قبل از برگزاری زیارت دوره، به زائرین خصوصاً افراد مسن، زنان و کودکان توصیه می‌شود که به جهت طولانی بودن اعمال در مساجد سهله و کوفه، بهتر است آب و در صورت لزوم مقداری خوراکی همراه داشته‌باشند؛
  • تاکید می‌گردد که انجام زیارت دوره، تنها یک‌بار میسر است لذا تمامی زائران شرکت نمایند؛
  • درمانگاه شبانه‌روزی در شهرهای نجف و کربلا جهت استفاده زائرین بطور رایگان موجود است که خدمات پزشکی، دارویی و درمانی را بطور سرپایی یا بستری انجام می‌دهند. در شهر نجف هتل النباء، شبانه‌روزی بوده و هتل قصرالضیافه بصورت درمانگاه خدمات‌رسانی می‌کند، همچنین درمانگاه شبانه‌روزی در شهر کربلا فندق‌الباقر بوده و هتل دلّه آل‌البیت بصورت درمانگاه از 8 صبح تا 8 شب پذیرش دارد؛
  • معمولاً لازم است شب قبل از ترک هتل، ساک‌ها و وسایل خود را در لابی هتل قرار دهید، علیهذا اکیداَ توصیه می‌شود هنگام ترک هتل، دقت کنید چیزی را جا نگذارید؛
  • نظر به اینکه مشاهده‌شده برخی از رانندگان عراقی، قبل از تخلیه کامل صندوق‌های اتوبوس، درب آن را می‌بندند و یا استثناءً ساکی در داخل صندوق جداگانه قرار گرفته که ممکن است اصلاً باز نشود، لذا مجدداً تاکید می‌گردد که در طول سفر، ضمن هوشیاری، مراقب تمامی وسایل و ساک‌های خود باشید؛
  • از آنجا که اخیراً زیارت از بارگاه ائمه معصومین شهرهای کاظمین و سامرا برقرار گردیده، به جهت اقامت و یا توقف کوتاه مدت در این دو شهر، حرکت دسته‌جمعی گروه و توجه به زمان بازگشت، تاکید می‌گردد؛
  • در حرم‌حضرت اباعبدالله(ع)، خواندن زیارت‌ ناحیه مقدسه و زیارت مفجعه حضرت‌زینب، با توجه به معنی، توصیه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا