دسته‌بندی نشده

۲۴ روش خانگی برای درمان انسداد ریوی مزمن

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) آشنایی کامل پیدا کنید

بیماری مزمن انسدادی ریوی (که به اختصار COPD نامیده می شود) به عنوان سومین علت مرگ و میر در ایالات متحده به شمار می رود. با این حال این بیماری را می توان به کمک درمان های خانگی و همزمان با روش های درمانی دیگر کنترل و درمان کرد. برای آشنایی با درمان های خانگی بیماری انسداد ریوی با مجله دلگرم همراه شوید.

انسداد ریوی مزمن چیست ؟

میلیون ها نفر در دنیا مبتلا به بیماری انسداد ریوی هستند. این یک بیماری پیشرونده است که با تنفس دشوار همراه است. با گذر زمان، وضعیت بدتر می شود و هیچ راهی برای درمان آن وجود ندارد. افراد مبتلا به انسداد ریوی مزمن دارای مجاری هوایی مسدود شده ای هستند که تنفس طبیعی و انجام فعالیت های عادی روزمره برایشان دشوار می شود. کاهش جریان هوا معمولا توسط یک یا چند عامل زیر ایجاد می شود.

  1. مجاری هوایی و کیسه های هوا، الاستیسیته خود را از دست می دهند.
  2. دیواره بین بسیاری از کیسه های هوا تخریب می شود.
  3. دیواره های راه هوایی ضعیف و ملتهب می شوند.
  4. راههای هوائی بیشتر از حد نرمال موکوس(مخاط) تولید می کنند که می تواند جریان هوا را مسدود کند.

علل و علائم انسداد ریوی مزمن

علت اصلی بیماری مزمن انسدادی ریوی در ایالات متحده سیگار ، پیپ کشیدن و سایر انواع تنباکو می باشد- اکثر افراد مبتلا به انسداد ریوی مزمن (COPD) سیگاری هستند و متاسفانه عادت به سیگار کشیدن دارند. قرار گرفتن در معرض محرک ها به صورت طولانی مدت همچنین می تواند به بیماری انسداد ریوی مزمن منجر شود، به خصوص اگر فرد در معرض مواد و بخار های شیمیایی مشغول به کار است یا در محیط گرد و غبار زندگی می کند یا در محله ای با میزان بالایی از آلودگی هوا زندگی می کند.

علل دیگر انسداد ریوی مزمن عبارتند از:

در معرض دود غیر مستقیم سیگار بودن و همچنین یک بیماری ژنتیکی نادر، که کمبود آنتی تریپسین آلفا 1 نامیده می شود و به این معنی است که سطح پروتئین تولید شده در کبد کم است.

تشخیص علائم و نشانه های اولیه بیماری انسداد ریوی دشوار است همانطور که بیماری پیشرفت می کند، علائم بروز می کند. علائم هشداردهنده معمولی بیماری مزمن انسدادی ریه عبارتند از:

  • سرفه طولانی
  • سرفه که با میزان مخاط یا خلط زیاد همراه است (همچنین “سرفه سیگاری” نامیده می شود)
  • تنگی نفس، به ویژه هنگامی که شما کار فیزیکی انجام میدهید
  • خس خس سینه – صدای سوت زدن و یا صدای جیر جیر زمانی که شما نفس می کشید
  • تنگی نفس در قفسه سینه
  • افراد مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی اغلب از سرماخوردگی و آنفولانزا رنج می برند
  • در موارد شدیدتر بیماری انسداد ریوی می تواند شامل علایم دیگری باشد مانند:
  • تورم در مچ پا، ساق پاها یا پاها
  • کاهش وزن
  • استقامت عضلانی پایین

درمان بیماری انسداد ریوی مزمن

درمان های خانگی بیماری انسداد ریوی مزمن

در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری انسداد ریوی مزمن وجود ندارد و شما نمی توانید آسیب وارده به مجاری هوایی و ریه ها را تغییر دهید. با این حال می توانید اثرات بیماری مزمن انسدادی ریوی را با تغییر سبک زندگی خود تغییر دهید. برای کنترل بهتر علائم داروهای زیر را در نظر بگیرید:

1. مواد غذایی با امگا 3

غذاها و ترکیباتی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 به رژیم غذایی خود اضافه کنید انتخاب های مناسب شامل ماهی آب سرد، آووکادو، بذر کتان، گردو، و روغن زیتون است.

2. غذاهای غنی از ویتامین

مهم است که ویتامین های کافی را به رژیم غذایی خود برای مبارزه با علائم انسداد ریوی مزمن اضافه کنید، مانند مواد غذایی حاوی ویتامین A، C ، E

3. مواد غذایی حاوی ویتامین C

برای بهبود عملکرد ریه و تقویت سیستم ایمنی بدن، توصیه می شود مصرف غذاهای حاوی ویتامین C را افزایش دهید. گزینه های محبوب شامل سبزیجات برگ سبز پخته شده، گوجه فرنگی تازه، فلفل سبز، سیب زمینی شیرین، اسکواش زمستانی، تمشک، زغال اخته،کرنبری و آناناس می باشد

4. آرامش اعصاب

آرامش و کاهش اضطراب در زندگی می تواند به کنترل بیماری انسداد ریوی مزمن کمک کند. حتی هنگامی که مشکلات تنفسی وجود نداشته باشد، ترس از بروز حمله و تشدید این بیماری می تواند باعث تنگی نفس شودو ضربان قلب افزایش یابد. به شما توصیه می کنیم که سرگرمی هایی برای کسب آرامش داشته باشید ، مانند کار هنری، خیاطی کردن، ورزش و… .

5. تکنیک تنفس

یادگیری نحوه تنفس به طور موثر می تواند به کنترل بعضی از نشانه های بیماری انسداد ریوی کمک کند.

6. تنفس لب بسته

سعی کنید با لب بسته تنفس کنید تا راحت تر تنفس داشته باشید. بیماران اغلب با افزایش هوا در ریه ها مواجه می شوند، که این باعث دشواری تنفس می شود. با این حال، تنفس با لب بسته می تواند به حل این مشکل کمک کند. شما باید در موقعیت راحتی بنشینید و عمیقا از طریق بینی نفس بکشید. لب هایتان را ببندید، و پس از آن سه بار طولانی تر از نفس کشیدن معمولی نفس بکشید. اطمینان حاصل کنید که شما مجبور به خروج هوا نیستید. برخی افراد از این تکنیک زمانی که تنگی نفس رخ می دهد استفاده می کنند – این یک راه برای تنظیم الگوی تنفسی است.

7. تنفس دیافراگم

اگر به تقویت عضله دیافراگم، که در هنگام تنفس انرژی شما را حفظ می کند، نیازمندید تکنیک های تنفس دیافراگم را مدنظر بگیرید. اول، شما باید به پشت بخوابیدو زانوهایتان را خم کنید. یک دست را روی قسمت بالای سینه قرار دهید و دست دیگری روی شکم بگذارید. همانطور که شما دم و بازدم را انجام می دهید، قفسه سینه را تا آنجا که ممکن است نگه دارید. شما در این تکنیک از شکم خود برای تنفس استفاده می کنید. این تمرین را سه بار در روز 5 تا 10 دقیقه در هر جلسه انجام دهید

8. وعده های غذایی کمتر

هنگام خوردن وعده های غذایی، بخش های کوچکتری از غذا را در وعده های غذایی خود بگنجانید تا احتمال ابتلا به تنگی نفس کاهش یابد.

9. آناناس

آنزیم هایی که پروتئین را هضم می کنند به نام بروملین نامیده می شوند این آنزیم موجود در آناناس می تواند به کاهش سرفه های آزاردهنده کمک کند و همچنین تولید موکوس یا مخاط ناشی از عفونت تنفسی را کنترل می کند. آناناس تازه غنی از این آنزیم است

10. ممانعت از مصرف داروی ضد سرفه

سرفه هایی که ممکن است در اثر انسداد ریوی مزمن تجربه کنید می تواند مفید باشد، زیرا کمک می کند تا از مخاط انباشته شده در ریه ها خلاص شوید. از این رو، از ضد سرفه ها استفاده نکنید.

11. سیگار کشیدن

جلوگیری از سیگار کشیدن و دود غیر مستقیم سیگار

از آنجا که سیگار کشیدن یکی از علل اصلی بیماری انسداد ریوی یا COPD است، ترک سیگار می تواند یکی از شگفت انگیزترین چیزهایی باشد که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید. اگر به سیگار کشیدن همچنان ادامه دهید، آسیب ناشی از COPD سریع تر از زمان ترک سیگار سلامتی شما را به خطر می اندازد

12. زیر پنجره باز نخوابید

هوای سرد مستقیم می تواند باعث برونش اسپاسم و تنگی نفس در بیماران شود. توصیه می شود که تختتان را دور از پنجره هایی که در تابستان باز می شود قرار دهید.

13. پرهیز از نمک

سدیم بیش از حد در رژیم غذایی می تواند منجر به احتباس مایعات شود، این کار می تواند تنگی تنفس را بدتر کند.

14. زنجبیل

زنجبیل یک گیاه تند است که با ارائه آنتی اکسیدان های قدرتمند به سلامت ریه کمک می کند. شما می توانید ریشه زنجبیل را در آب جوش بریزید و دمنوشی آماده کنید. یا می توانید پودر زنجبیل را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. این گیاه همچنین حاوی آنتی بیوتیک های طبیعی است و با عفونتی که علائم COPD را بدتر می کند مبارزه می کند

15. ویتامین D

یک مطالعه کوچک نشان داده است که افزایش ویتامین D می تواند به درمان بیماری های مزمن ریوی کمک کند و باعث می شود تنفس راحت تر شود.

16. ورزش

ورزش منظم می تواند با بهبود قدرت و استقامت کلی و همچنین تقویت عضلات تنفسی باعث بهبود مشکلات تنفسی می شود.

17. کاهش وزن

انرژی خود را در اثر وزن زیاد از دست ندهید. لازم است وزن اضافی تان را برای جلوگیری از تنگی نفس و بهبود تنفس کلی کاهش دهید.

18. یوگا

تمرینات یوگا با ریلکس سازی بدن و تمرکز بر تکنیک های تنفس بسیار موثر می باشد. یوگا باعث کاهش علائم COPD می شود.

19. تای چی

حرکات آرام بخش تای چی برای بیماران مبتلا به انسداد ریوی مزمن یا COPD مفید است زیرا باعث تنفس بهتر می شود

20. نوشیدن آب زیاد

برای کمک به خلاص شدن از موکوس یا مخاط ایجاد شده در ریه ها و راه های هوایی، مقدار آب و سایر مایعات که هر روزه مصرف می کنید را افزایش دهید. این عمل به حفظ سلامتی ریه ها کمک می کند.

21. دستگاه رطوبت ساز

نصب یک دستگاه مرطوب کننده در اتاق خواب می تواند به سالم نگه داشتن مجاری هوایی از شر مخاط و کاهش مشکلات تنفسی بیماری مزمن انسدادی ریه موثر باشد

22. گرد و غبار

محیط گرد و خاکی می تواند وضعیت ریه را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین دور نگه داشتن محل زندگی از گرد و غبار می تواند احتمال انسداد ریوی را کاهش دهد

23. جریان هوا

هوای بد می تواند تنفس را بدتر کند. توصیه می شود فیلترهای هوا را در خانه خود به طور مکرر تعویض کنید. با استفاده از تهویه مطبوع، با آلرژن های هوا مبارزه کنید.

24. ماساژ

برخی افراد برای کاهش استرس و اضطراب ناشی از انسداد ریوی مزمن از روش ماساژ درمانی استفاده می کنند. احساس آرامش نیز می تواند وضعیت تنفس را بهتر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا