دسته‌بندی نشده

۲۰ علت درد پاشنه پا که تا کنون نمیدانستید!

مهمترین دلایل درد پاشنه پا چیست؟

رایج ترین مشکل پا، درد پاشنه پا است. درد معمولا در قسمت پاشنه پا یا پشت آن رخ می دهد، جایی که تاندون به استخوان پاشنه متصل است، که بر خود پاشنه نیز اثر می گذارد.درد در قسمت درونی و بیرونی پاشنه و خود پا نیز اثر می گذارد ؛ در بیشتر موارد در اثر جراحت بوجود نمی آید و در ابتدا درد خفیف است، اما با گذشت زمان، شدید می شود.

درد پاشنه پا گاهی بدون درمان از بین می رود، گاهی هم ماندگار و مزمن است. علت درد پاشنه پا ممکن است به دلیل آرتروز، عفونت، نقص سیستم ایمنی بدن یا ضربه باشد اما این تنها بخش از علل است که در ادامه بخش سلامت دلگرم بیشتر در موردشان توضیح خواهیم داد.

درد پاشنه پا معمولا به دلیل ضربه ای کوچک مثل پیچ خوردن پا یا افتادن بوجود نمی آید بلکه عامل اصلی آن فشار بلند مدت است.


20 علت درد پاشنه پا

1. ورم سطح پا:

تورم در استخوان پاشنه تا بالای پا رخ می دهد.این نوع درد به علت نوع راه رفتن است. برای مثال اگر سریع راه بروید، بافت زیر پا دچار تورم می شود.

جایی که استخوان پا متصل است، اما به میانه پا نیز اثر می گذارد.درد در پاشنه شروع می شود ،بویژه پس از دوره بلند مدت استراحت.و زمانی اتفاق می افتد که تاندون آشیل پا ضخیم می شود و تورم پشت پا اتفاق می افتد که به دلیل فشاری است که به پا وارد شده است.و اینگونه، درد عمیق داخل پاشنه پا رخ می دهد و با گذشت زمان درد بدتر می شود.

2. گرفتگی پاشنه:

گرفتگی پاشنه پا این نوع درد در نوجوانان رایج است، زیرا استخوان پاشنه کاملا شکل نگرفته و منجر به شکل گیری استخوان اضافه می شود و بوسیله داشتن پای صاف و مسطح پدید می آید.درد از جایی شروع می شود که قبل آنکه استخوان پاشنه پا شکل بگیرد، کفش پاشنه بلند بپوشید.

3. سندرم عصبی :

عصب پشت پا زمانی می گیرد، که در قوزک یا خود پا اتفاق می افتد.

4. تورم مزمن پاشنه پا:

وقتی پایتان باریک باشد یا گام های سنگین بردارید ،این اتفاق می افتد.

5. ساختار فشار:

این با فشار مکرر، ورزش یا کار سنگین مرتبط است.

6. بیماری شدید:

  • رایج ترین علت درد پاشنه پا در کودک و نوجوان و ورزشکار، استفاده مکرر از استخوان پاشنه پا است که عموما در بچه های سنین 7تا15 ساله بیشتر اثر می گذارد.یک شرایط مزمن که با تاندون آشیل پا در ارتباط است.
  • گاهی اوقات تاندون آشیل پا بدرستی کار نمی کند، که بعلت پارگی جزئی یا چندگانه تاندون است که در این صورت تاندون نمی تواند خودش را ترمیم کند.اگر تاندون، تنش بیش از حد را دریافت کند، ضخیم، ضعیف و دردناک می شود.
  • وقتی تاندون پا پاره شود، سیستم عصبی پا از کار می افتد و بافت پا نرم و حالت پذیر می شود، مخصوصا به هنگام پیاده روی یا دویدن.وقتی در این زمان تاندون پا پاره شود، سطح اسید اوریک خون بالا می رود و در کنار مفاصل جمع می شود و باعث تورم و درد شدید می شود.
  • در بخش دیگری از سلامت دلگرم گفتیم که وقتی سیستم عصبی از کار بیفتد، انگشت دوم و سوم پا دچار تورم و التهاب استخوان می شود که به دلیل جراحت، ضربه یا عفونت رخ می دهد .
  • علائم، شامل:درد عمیق و اسپاسم ماهیچه در محل ملتهب به همراه تب است.درد عصبی هم سبب ایجاد درد در دست و پا می شود و منجر به درد مفاصل، بافت وسایر ارگان های بدن انسان خواهد شد.

7. درد کنار پا:

درد کنار پا برقسمت بیرونی پا و پاشنه پا اثر میگذارد ولبه های درونی پا را نیز درگیر می کند.

8. ساختار فشار

وقتی استخوان کوچک پا جابه جا شود درد به تاندوم میرسد که فشار ناشی میشود و بیشترین علل درد پا، مکانیکی و وابسته به جراحت یا مشکلات ساختار استخوان است.

9. فاستئیت پلانتار

زمانی رخ می دهد که به پا فشار زیادی وارد شود و این فشار به رباط کف پا یا رباط فاشیای پلانتار آسیب برساند و در این قسمت درد و سفتی ایجاد نماید .

10. پیچ خوردگی

پیچ خوردگی ها اغلب در نتیجه فعالیت های جسمی به بدن وارد می شوندو بسیار رایجند و از خفیف تا شدید دسته بندی می شوند.

11. شکستگی

شکستگی استخوان سبب بروز درد می گردد و نیاز به درمان فوری دارد .

12. التهاب تاندون آشیل

تاندون آشیل (تاندونی که ساق پا را به پاشنه پا متصل می کند) ، به علت استفاده زیاد یا صدمه ، دردناک یا ملتهب شود.

13. بورسیت Bursitis

در اطراف مفاصل کیسه های پر شده از مایع به نام بورس وجود دارد که این کیسه ها منطقه ای که تاندون ها، پوست و بافت عضلات به استخوان ها می رسند را احاطه کرده اند. این کیسه ها از اصطکاک بین استخوان ها و سایر بافت ها جلوگیری می کنند و در صورت التهاب درد در پا ایجاد می کنند .

14. اسپوندیلیت آنکیلوزان یا آنکیلوزانیا

این نوع آرتریت باعث التهاب شدید مهره ها می شود و ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب ایجاد درد مزمن و ناتوانی فرد می شود.

15. استئوکندروز

اختلالی است که به صورت مستقیم بر روی رشد استخوان ها در کودکان و نوجوانان تاثیردارد.

16. آرتریت واکنشی

عامل شروع این نوع آرتریت یک عفونت در بدن است . در پی ایجاد یک عفونت در بدن در مفصلی دور از آن نیز التهاب ایجاد می شود.

17. رباط فاشیای پلانتار

فاشیای پلانتار بافت ضخیم در کف پا می باشد که سبب ایجاد قوس پا شده و استخوان پاشنه پا را به انگشت های پا متصل می کند. اگر این بافت ملتهب می شود فاستئیت پلانتار نامیده می شود .

18. ضربه کفش پاشنه بلند

اگزوستوز پشت پاشنه عارضه ای شایع در زنان جوان به دلیل فشارهای ناشی از کفش های پاشنه بلند است که در آن یک زائده استخوانی در پشت پاشنه پا رشد غیرطبیعی می یابد.

19. کبودی های موضعی

در حوادث پاشنه پا نیز ضربه خورده و دچار کبودی می شود. این حالت معمولا به صورت “کبودی سنگ” رخ می دهد که ناشی از قدم گذاشتن بر روی یک جسم تیز در حین راه رفتن با پای برهنه است.

20. گیر افتادن عصب

فشرده شدن یک عصب کوچک (شاخه ای از عصب پلانتار خارجی) که می تواند ناشی از پیچ خوردگی، شکستگی یا تورم سیاهرگ نزدیک پاشنه پا باشد ، موجب ایجاد درد، بی حسی یا سوزش در ناحیه پاشنه پا می شود.

همچنین بخوانید:

دعا برای خلاصی از درد پا و زانو درد

درمان درد مفاصل ، پیچ خوردگی و کوفتگی با زرده تخم مرغ و خرما

درمان درد و حس کشیدگی عضلات ران و بغل پا

علت سفتی و گرفتگی عضلات ساق پا چیست؟

شایع ترین علت درد ساق پا ؛ راه های مناسب درمان این عارضه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا