دسته‌بندی نشده

۱۳ درمان خانگی کبودی دورچشم بر اثر ضربه

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با راهکارها و درمان کبودی دور چشم ناشی از ضربه آشنایی کامل پیدا کنید

اگر به طور تصادفی به چشم تان ضربه ای وارد شود یا یک مشت قدرتمند به چشم تان اصابت کند، ممکن است زیر چشم تان کبود شود. جای نگرانی نیست. درمان های خانگی کبودی دور چشم در طول سال ها رشد و توسعه چشمگیری داشته است. در این مقاله قصد داریم درمان های خانگی موثر کبودی دور چشم را توضیح دهیم، که با کمک آن ها بتوانید به نتیجه مطلوب برسید. برای اطلاع از این روش های خانگی با مجله دلگرم همراه شوید.

علل و علائم کبودی زیر چشم

خونریزی زیر پوست اطراف چشم باعث کبودی دور چشم می شود. در حالی که بیشتر آسیب های چشمی، جدی نیستند، اگر خونریزی در داخل چشم رخ دهد (به اصطلاح هایفما نامیده می شود)، ممکن است فرد در معرض خطر کاهش بینایی و آسیب قرنیه قرار بگیرد. موارد شدیدتر شامل آسیب و جراحات شدید (مانند شکستگی جمجمه یا آسیب سر) می شود که موجب بروز چشم بادنجانی یا “چشم راکون” می شود و باعث کبودی در اطراف هر دو چشم می شود.

ترومای بلانت چشم یکی از علل اصلی کبودی دور چشم است، زیرا پوست پلک در برابر تماس مستقیم و فشار عمیق بسیار نازک و آسیب پذیر است. نتیجه آن تغییر رنگ دور چشم است که برای اولین بار به نظر می رسد آبی یا سیاه است. در برخی موارد، بیماران مبتلا به سینوزیت همراه با آلرژی ممکن است تیرگی زیر چشم را تجربه کنند، به ویژه زمانی که رگ های خونی متورم و ملتهب می شوند.

درمان های خانگی کبودی دور چشم در اثر ضربه

درمان کبودی دور چشم ناشی از ضربه با راهکارهای خانگی موثر

1-قوطی نوشابه سرد

مربیان بوکس معمولا یک قطعه فلز بسیار سرد را روی گونه می گذارند تا تورم کاهش یابد و خونریزی کنترل شود. برای انجام این نوع درمان می توانید یک قوطی نوشابه را در یخچال قرار داده واستفاده کنید. قوطی سرد را در هر 15 دقیقه به مدت 5 دقیقه تا 10 دقیقه مقابل چشم تان نگه دارید. سعی کنید قوطی سرد را روی گونه خود قرار دهید و به طور مستقیم روی چشم تان نگذارید.

2- یخ

با یک کمپرس سرد فشار ملایمی روی ناحیه کبود شده چشم اعمال کنید یا با استفاده از یک پارچه پر از قطعات یخ می توانید تورم را پس از آسیب رسیدن به چشم کاهش دهید. یخ را درون حدقه چشم فشار ندهید و به مدت 24 تا 48 ساعت ناحیه کبودشده را با یخ سرد کنید.

3- آرایش جهت پوشاندن کبودی

برخی از انواع لوازم آرایشی می توانند ظاهر کبودی دور چشم را کاهش دهند. به یاد داشته باشید که هنگامی که آسیب به چشم وارد می شود در ابتدا تبدیل به رنگ سیاه می شود، و در حین بهبودی، به رنگ سبز و زرد تبدیل می شود و سپس کبودی محو می شود.

4- کیسه ای از سبزیجات منجمد

سرد شدن موجب کاهش جریان خون می شود و باعث کاهش تورم می شود. یک کیسه سبزیجات یخ زده را در یک دستمال بگذارید و برای مدت 20 دقیقه روی کبودی دور چشم قرار دهید. هنگامی که پوست بی حس و کرخت شد، توصیه می شود که این کمپرس سرد را به مدت 10 دقیقه بردارید.

5- ویتامین C

افزایش مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C نه تنها باعث بهبودی سریع می شود، بلکه همچنین از کبودی زیر چشم جلوگیری می کند. چند غذای حاوی ویتامین c عبارتند از: بروکلی، انبه، فلفل و سیب زمینی شیرین

6- ویتامین A

ویتامین A می تواند با آسیب رادیکال های آزاد به سلول ها مبارزه کند درنتیجه در درمان کبودی موثر است. مصرف غذاهای غنی از ویتامین A مانند هویج، کدو تنبل، اسفناج و کبد را افزایش دهید.

7-آناناس و پاپایا

با مصرف آناناس و پاپایا کبودی چشم را می توانید درمان کنید، زیرا حاوی آنزیمی هستند که واقعا ساختار مولکولی خون را تغییر می دهند، به طوری که بدن می تواند به آسانی آن را جذب کند. بعضی افراد روزی سه پاپایا می خورند تا روند بهبودی کبودی چشم را افزایش دهند. به یاد داشته باشید که بهترین نتایج کوکتل میوه است که حاوی مخلوط هر دو میوه پاپایا و آناناس است.

8- فین نکنید

اگر ضربه بسیار شدیدی به چشم وارد شده و باعث کبودی اطراف چشم شده است. فین کردن و تخلیه بینی منجر به تورم شدید صورت خواهد شد. همچنین فین کردن احتمال عفونت را افزایش می دهد.

9- سر خود را بالا نگه دارید

در هنگام خواب، سعی کنید سر خود را در موقعیت بالاتر قرار دهید تا از اعمال فشار به چشم کبود شده جلوگیری شود. هنگام خواب، از چرخش به پهلو اجتناب کنید تا از فشار به رگ های خونی واقع در زیر چشم جلوگیری شود، زیرا می تواند باعث خونریزی و بدتر شدن ظاهر کبودی چشم شود.

10- ماساژ

با استفاده از حرکات دایره ای ملایم، بافت اطراف چشم را ماساژ دهید تا جریان خون در ناحیه کبود شده تنظیم شود.

11-از آسپیرین پرهیز کنید

ممکن است فکر کنید آسپرین باعث کاهش تورم کبودی چشم می شود، اما آسپرین در واقع یک ضد انعقاد است که بر لخته شدن خون تاثیر می گذارد. اگر چه خوردن روزانه آسپیرین به رقیق شدن خون و جلوگیری از تشکیل پلاکت کمک می کند، و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد؛ نرکیبات آسپیرین مانع توقف خونریزی می شود که این باعث ایجاد تغییر رنگ در زیر چشم می شود. اگر بخواهید درد را تسکین دهید، استامینوفن مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:

۲۹ راهکار جادویی برای درمان سریع کبودی

درمان کبودی دور چشم بعد از عمل بینی (رینوپلاستی)

علت و درمان پف چشم بعد از خواب چیست ؟

۱۳ درمان خانگی و موثر پف چشم

تهیه و ترجمه مجله دلگرم

سهیلا مقصودی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا