دسته‌بندی نشده

۱۳ دارو خطرناک و کشنده : داروهای خطرناک در فصل تابستان

خطرناک‌ترین داروهایی که از وجود آنها خبر ندارید

طبق مطالعات منتشر شده ، حتی افرادی که برچسب این داروها را به دقت مطالعه می‌کنند، در اغلب مواقع قادر به تشخیص خطرات احتمالی آنها از قبیل ترکیبات فعال مشابه داروهای بدون تجویز پزشک نیستند. در روند بهبودی از خود بهتر و سالم‌تر مراقبت کنید. با پیروی نکات زیر از ترکیبات مخاطره‌آمیز و احتمالی این داروها اجتناب نمائید.

1. جفت خطرناک: تایلنول و داروهای سرماخوردگی چندمنظوره

  • اغلب مواقع برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلونزا استامینوفن استفاده می‌شود تا عوارض ناشی از آنها یعنی گلودردهای دردناک، سردرد و تب بهبود یابد.

دکتر جس کالتین از دانشگاه ملی کالیفرنیا، ساکرامنتو معتقد است با مصرف تایلنول که حاوی استامینوفن است در کنار خود استامینوفن، با افزایش جذب داروی روزانه مواجه می‌شوید و از حد مجاز ۴ گرم داروی روزانه تجاوز می‌نمائید. خطر آن چیست؟

  • آسیب کبدی که در نهایت منجر به پیوند کبد یا حتی مرگ می‌گردد.( مصرف زیاد این دارو یعنی بیش از ۷ گرم در روز تهدیدی جدی محسوب می‌شود و حتی چنانچه فقط یک روز بیش از۴ گرم از آنها را با یکدیگر مصرف نمائید، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
  • جایگزین کنید: بر نام دارو تمرکز کنید. دکتر نیکول گتس، از اساتید دانشگاه داروسازی لوئیس می‌گوید که گاهی استامینوفن در طبقه‌ی مسکن‌ها طبقه بندی و بسته‌بندی می‌شود و گاهی در طبقه‌ی تب‌برها بسته‌بندی می‌گردد، حال آنکه ترکیبات آن یکسان است.
  • همچنین، به علائم اختصاری بر گرفته از استامینوفن همانند “استام” و یا نام پاراستامول که نام شناخته‌ شده‌ایی برای استامینوفن در کشورهای دیگر است، نیز توجه نمائید.

2.جفت خطرناک: هر نوع ترکیبی از ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین

  • داروهای که حاوی نام‌های تجاری از قبیل Advil Aleve,و Bayer هستند در طبقه‌ایی از داروها موسوم به ضدالتهابی غیراستروئیدی جای می‌گیرند.
  • از آنجایی که عملکرد همه‌ی آنها به نوعی مشابه است، مصرف بیش از یک مورد از آنها خطر عوارض جانبی ناشی از آنها را بسیار افزایش می‌دهد. دکتر تیم دیویس از اعضای انجمن داروسازان ملی معتقد است، این عوارض از حالت تهوع خفیف تا خونریزی معده و روده متغییر است.
  • جایگزین کنید: هر مرتبه فقط یکی از داروها را مصرف کنید، دستورالعمل روی بطری را به دقت مطالعه و از آن پیروی کنید تا دریابید کدام یک از آنها برای درمان شما موثرتر است.
به عنوان مثال، ممکن است برای رفع سردرد ایبوپروفن موثرتر باشد، حال آنکه ناپروکسن دردهای عضلانی را تسکین می‌دهد. اما چنانچه با مصرف این داروها همچنان درد بر شما غالب بود، زمان آن فرارسیده تا با پزشک خود مشورت نمائید.

3. دکسترومتورفان:

  • این دارو یک ترکیب فعال است که در بیش از 100 داروی OTC و سرماخوردگی مشاهده می‌شود. آمارها در آمریکا نشان می‌دهد که از هر 10 نوجوان یک نفر دچار سوءمصرف این دارو می‌شود. مصرف دوز بالای این دارو سبب بروز سرخوشی، اغراق در تشخیص رنگ و صدا و توهم می‌شود که این عوارض بیش از شش ساعت ادامه می‌یابد.
  • عوارض خطرناک سوءمصرف دکسترومتورفان شامل کاهش قدرت هوشیاری، استفراغ، از دست دادن حرکت عضلات، حملات عصبی، تاری دید، خواب‌آلودگی، تنگی‌نفس و تپش قلب می‌شوند. این دارو در صورت مصرف همراه با مشروبات الکلی یا سایر داروها، در دوزهای بالا خطر مرگ را در پی دارد.
  • دکسترومتورفان همچنین یک داروی اعتیادآور است که در صورت ترک سوءمصرف آن، عوارض ترک اعتیاد نظیر افسردگی و دشواری در تمرکز بروز می‌کند. اگرچه از عوارض بلندمدت این دارو اطلاعات زیادی در دست نیست اما مواردی نظیر آسیب مغز استخوان و سلول‌های عصبی، افزایش فشارخون، آسیب قلبی و آسیب دائمی مغزی نیز در سوءمصرف آن مشاهده شده است.

4. داروهای مسکن‌:

  • نوجوانان و جوانان به دلیل اینکه ترجیح می‌دهند همیشه حالشان خوب باشد تا به کارهای روزمره خود برسند از مسکن‌هایی نظیر استامینوفن و ایبوپروفن بیش از میزان توصیه شده استفاده می‌کنند.
  • آنها تصور می‌کنند با مصرف بی‌رویه، اثر این داروها سریع‌تر می‌شود اما به عوارض جانبی آن فکر نمی‌کنند. آنها نمی‌دانند در صورت مصرف بی‌رویه استامینوفن، کبد از کار افتاده و دچار خونریزی معده و نارسایی کلیوی می‌شوند و در صورت استفاده از دوز بالای ایبوپروفن خطر حملات قلبی در آنها افزایش می‌یابد.

5. قرص‌های کافئین‌ و نوشابه‌های انرژی‌زا:

  • قرص‌های غیرنسخه‌ای کافئین‌ و نوشابه‌های انرژی‌زا یا مسکن کافئین با هدف افزایش انرژی باعث سوءمصرف می‌شوند.
  • مصرف دوز بالای کافئین سبب از هدر رفتن حجم زیادی از آب بدن، رفلاکس معده، بروز دلهره و اضطراب و نامنظمی ضربان قلب شده که این مساله عمدتا به مرگ‌های ناگهانی به ویژه در افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند، می‌انجامد. مصرف بی‌رویه مسکن‌ها نیز عوارض جانبی مشابه موارد ذکر شده به همراه دارد.

6. قرص‌های رژیمی:

  • مصرف قرص‌های رژیمی با دوز بالا می‌تواند سبب سرخوشی خفیف شود اما سوءمصرف این قرص‌ها نیز سبب بروز برخی نارسایی‌های جدی تغذیه‌ای می‌شود. مصرف بی‌رویه قرص‌های رژیمی معمولا از خوردن تعداد کم قرص برای کاهش وزن شروع می‌شود اما این داروهای غیرنسخه‌ای به تدریج به یک اعتیاد شدید منتهی می‌شوند.
  • اگرچه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از برخی محرک‌های خطرناک را که معمولا در قرص‌های رژیمی غیرنسخه‌ای یافت می‌شوند، ممنوع کرده اما سایر ترکیبات موجود در این قرص‌ها نیز خطرناک هستند.
  • بسیاری دیگر از انواع قرص‌های رژیمی عوارضی نظیر مشکلات گوارشی، ریزش مو، بی‌خوابی، اضطراب، التهاب، پارانویای (کژپنداری) شدید، تاری دید، نارسایی کلیوی و از دست دادن آب بدن به همراه دارند.

7. ملین‌ها و مُدرهای گیاهی:

  • این داروها نیز مانند قرص‌های رژیمی از سوی نوجوانان و جوانان مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند. قرص‌های گیاهی ادرارآور موسوم به قرص آب که برای کاهش وزن استفاده می‌شوند به همراه قرص‌های ملین سبب از دست دادن شدید آب بدن و املاح و مواد معدنی حیاتی بدن می‌شوند. این املاح اسیدیته خون، آب بدن و عملکرد عضلات را تنظیم می‌کنند.

8.جفت خطرناک: آنتی‌هیستامین و داروهای ضدتهوع ناشی از حرکت وسایل نقلیه

  • هنگامی که داروهای آلرژی حاوی آنتی‌هیستامین مانند Benadryl را با داروهای درمان تهوع ناشی از حرکت وسایل نقلیه همانند Dramamine مصرف می‌کنید باید بسیار محتاط باشید. دیفن‌هیدرامین‌ها برای درمان زکام، قرمزی چشم و آب‌ریزش بینی؛ دیمن‌هیدرینیت‌ها در تخفیف تهوع موثرند.
  • که ترکیبات فعال و مشابهی دارند و کسالت و خواب‌آلودگی را افزیش می‌دهند. گتس می‌گوید که اغلب در مورد افرادی که به دلیل مصرف بیش از حد آنتی‌هیستامین‌ها در طول پرواز می‌خوابند، بسیار شنیده‌ام.
  • جایگزین کنید: چنانچه تحت درمان با آنتی‌هیستامین هستید، برای درمان تهوع ناشی از حرکات وسایل نقلیه از داروهای غیر‌خواب‌آور استفاده کنید که حاوی ترکیبات فعال مکل‌زین باشند.

9.جفت خطرناک: داروهای ضد اسهال و مکمل‌های کلسیم

  • محصولات حاوی لوپرامید ازقبیل ،Imodium درمان کننده‌ی اسهال هستند. اما اگر آنها را در کنار مکمل‌های کلسیم مصرف کنید، مشکل شما معکوس خواهد شد. دیوس می‌گوید کلسیم موجب سفت‌شدن مدفوع می‌گردد، بنابراین مصرف کلسیم همراه با محصولات ضداسهال، سیستم گوارشی شما را مختل خواهد کرد.
  • جایگزین کنید: دیوید در ادامه می‌گوید که کپسول‌های کلسیم خود را مادامی که مشکل روده‌ی شما برطرف نشده، کنار بگذارید. حتی اگر پزشکتان تاکید قاطعی در مصرف کپسول‌های کلیسم دارد، باز هم آنها را کنار بگذارید زیرا اجتناب از مصرف آنها برای چند روز مشکل حادی را برای استخوان‌های شما پدید نخواهد آورد.

10.جفت خطرناک: علف چایی و داروی سرفه

  • مکمل‌های گیاهی علف چای برای کاهش اضطراب و افسردگی مصرف می‌شوند. دکستروامفتامین، داروی ضدسرفه‌ایست که سرفه‌های خشک را متوقف می‌کند. دیوید معتقد است، اما مصرف هر دوی آنها در کنار هم موجب بروز شرایط خطرناکی موسوم به سندرم سرتونین می‌گردد.
  • ترشح بیش از حد انتقال دهنده‌های عصبی سرتونین در سیستم مغزی شما می‌تواند منجر به تعریق بیش از حد، اختلال حواس و نگرانی، عدم توانایی در کنترل حرکات و در برخی موارد نادر منجر به مرگ گردد.
  • جایگزین کنید: ابتدا، بررسی نمائید تا دریابید که آیا حقیقتا به دکستروامفتامین نیاز دارید یا خیر. چنانچه سرفه‌های مکرر و آزار دهنده ندارید پس نیازی به آن ندارید و از مصرف آن جدا خودداری کنید. دارویی را بیابید که تنها علائم شما را برطرف سازد.
  • گتس خاطر نشان می‌سازد که اگر درباره‌ی ترکیبات داروهای سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا با دیگر داروها و بروز نتایج ناگوار تردید دارید، با پزشک خود یا داروساز، حتی به صورت تلفنی مشورت کنید.
  • گتس می‌گوید که شما همچنین می‌توانید برای سرفه‌های خشک خود از بخور سرد استفاده نمائید، مقدار فراوانی آب بنوشید و در بینی خود قطره‌ی مخصوص سرفه بچکانید و یا حتی آبنبات تسکین سرفه میل کنید. مصرف ۱.۲ تا ۲ قاشق چایخوری عسل پیش از خواب سرفه‌های شبانه را تسکین داده و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

11. داروهای تقویت جنسی:

  • این داروها به ویژه زمانی که همزمان با مشروبات الکلی یا با دوز بالا مصرف شوند سبب بروز مشکلات قلبی جدی می‌شوند.

12. مصرف دارو پسودوافدرین در تابستان خطرناک است :

این ترکیب که یک ضداحتقان محسوب می‌شود در بسیاری از قرص‌ها و داروهای سرماخوردگی وجود دارد. این دارو شبیه آمفتامین است که در تولید داروهای مخدر و متامفتامین از آن استفاده می‌شود. این دارو همچنین به عنوان محرک برای احساس سرخوشی و تحرک بیشتر استفاده می‌شود.

برخی افراد از این دارو برای کاهش وزن استفاده می‌کنند و ورزشکاران نیز از آن برای افزایش هوشیاری و انرژی پیش از مسابقات استفاده می‌کنند.

از عوارض خطرناک این دارو می‌توان به تپش قلب و نامنظمی ضربان قلب نام برد. این دارو در صورت مصرف همزمان با داروهای دیگر نظیر مخدرها، احتمال بروز اختلالات پارانوئید را افزایش می‌دهد.


13. عوارض مصرف نشاط‌ آورهای گیاهیدر تابستان :

این داروها ترکیبی از گیاهان دارویی ارزان قیمت هستند که به صورت قانونی و به شکل قرص به فروش می‌رسند. این نشاط‌ آورها به صورت خوراکی، استنشاقی و دخانی مصرف و باعث سرخوشی و افزایش سطح هوشیاری می‌شوند.

این داروها با عنوان طبیعی به فروش می‌رسند و ترکیبات اصلی آنها «افدرا» است. استفاده از این ماده گیاهی در مکمل‌های رژیمی در آمریکا ممنوع شده است. احتمال اوردوز شدن با این دارو بسیار بالاست زیرا میزان دوز موثر آن در افراد مختلف بسیار متغیر است.

عوارض جانبی این دارو بسیار جدی و شامل مواردی نظیر اسپاسم عضلانی، افزایش فشارخون، حملات عصبی، حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ می‌شود.

همچنین بخوانید:

موارد مصرف قرص کولوفک ریتارد و عوارض خطرناک این دارو

موارد مصرف قرص لووفلوکساسین یا تاوانکس و عوارض جانبی این دارو

عوارض مصرف قرص و دارو با شیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا