دسته‌بندی نشده

۱۳ خاصیت بی نظیر آب طالبی برای سلامت بدن

خواص آب طالبی

آب طالبی نه تنها خوشمزه، خنک کننده و سرزنده کننده است، بلکه منبعی سرشار از ویتامین ب۶، نیاسین، ویتامین آ و فولات است. مقدار ویتامین ث نیز در این میوه بسیار بالاست.

به همین دلیل یکی از خواص آب طالبی این است که سرشار از مواد غذایی و انتی اکسیدان‌هایی است که سیستم ایمنی بدن انسان را بهبود می‌بخشند.

خواص آب طالبی

مهمترین خواص آب طالبی

آب طالبی می‌تواند فواید بسیاری برای بدن شما داشته باشد. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی گوناگونی است که بدن انسان در طول روز به آن‌ها نیاز دارد.

در اینجا تعدادی از فواید آب طالبی را بررسی می‌کنیم:

1. قند کم از خواص آب طالبی

در ضمن اینکه آب طالبی حاوی کالری‌های گوناگون است (هرچند به مقدار کم)، اما قند موجود در آن اندک است.

به همین جهت طالبی برای حفظ سلامت مفید بوده و نیز می‌تواند در کاهش وزن تأثیرگذار باشد.

2. جلوگیری از بی خوابی از خواص آب طالبی

آب طالبی سرشار از چربی (لیپید) میو آنزیتول است، بنابراین می‌تواند برای بی خوابی مفید باشد.

به همین دلیل افرادی که برای خوابیدن دچار مشکل هستند، حتماً نوشیدن مقداری آب طالبی را امتحان کنند.

3. خواص آب طالبی کاهش فشار خون

متعادل ساختن فشار خون یکی دیگر از خواص آب طالبی است. محتوای پتاسیم موجود در طالبی می‌تواند برای فرو نشاندن فشار خون بالا مورد استفاده قرار گیرد.

4. آب طالبی سرشار از ویتامین ث

این ویتامین می‌تواند در بالا بردن ایمنی بدن نقش داشته باشد. پیشگیری از تجمع رسوبات در رگ‌های خونی، کاهش ضعف و خستگی و کمک به استحکام و تشکیل استخوان‌ها و دندان‌ها از جمله مهمترین خواص ویتامیت ث است.

5. سلامت نوزاد از خواص آب طالبی

ویتامین ب۹ همان اسید فولیک است. این ویتامین می‌تواند برای جلوگیری از نقصانی‌های هنگام تولد در نوزادان مفید باشد.

پیشگیری از بیماریهای قلبی و بروز سکته، جلوگیری از سفید شدن موها و مقابله با سرطان از مهمترین خواص اسید فولیک (ویتامین ب۹) است.

6. آب طالبی و سلامت چشم

دارای آنتی اکسیدان بتا-کاروتن

این آنتی اکسیدان می‌تواند احتمال ابتلا به آب مروارید را در افراد کاهش دهد. بتاکاروتن با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کند؛ بنابراین نقش مهمی در جلوگیری از سرطان دارد.

7. آب طالبی منبع مهمی از ویتامین‌های A، ویتامین B۶، مواد معدنی، فیبر غذایی و اسید فولیک است.

8. آب طالبی عامل سلامتی بدن در زمینه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع مشکلات قلبی و عروقی، جلوگیری از سرطان، درمان بی‌خوابی، درمان مشکلات قاعدگی، درمان دندان درد، درمان آرتروز و بهبود روند هضم محسوب می‌شود.

9. مصرف آب طالبی نه تنها در سلامت کلی بدن نقش دارد، بلکه برای بازسازی پوست خانم ها، جلوگیری از سفید شدن زودرس مو، مبارزه با ریزش مو و جلوگیری از چروکی شدن پوست با گذر زمان نیز مفید است.

10. آب طالبی سرشار از ویتامین C و A است که با تحریک گلبول‌های سفید خون در بدن، سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و باعث ریشه کن کردن عفونت در بدن می‌شود.

11. آب طالبی به دلیل دارا بودن پتاسیم، مانع از فشار خون بالا در بدن فرد می‌شود و به خاطر مقادیر بالایی از ویتامین C از تصلب شرایین و لخته شدن خون در قلب جلوگیری می‌کند.

12. آب طالبی باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن شده و در نهایت از به وجود آمدن سرطان در بدن جلوگیری می‌کند.

13. آب طالبی باعث آب رسانی بیشتر به پوست و در نهایت باعث درخشندگی و نرم شدن پوست می‌شود، زیرا این آب میوه دارای مقادیر بالایی از ویتامین A است که در بازسازی کلاژن‌ های پوست و جوان سازی مثمر الثمر است.

خواص آب طالبی

خواص میوه طالبی

  1. خواص فراوان طالبی، این میوه را به یکی از بهترین پیشگیری‌کننده‌های سرطان تبدیل کرده است.
  2. طالبی از جمله میوه‌هایی است که به‌رغم دارا بودن مواد مغذی بسیار، کالری بسیار کمی دارد.
  3. طالبی سرشار از بتاکاروتن، اسید فولیک، پتاسیم، ویتامین C و A و فیبرهای غذایی است.
  4. همچنین ترکیبات بی‌نظیر موجود در طالبی از غلظت خون می‌کاهد و از ایجاد لخته‌های خونی غیرعادی در سیستم قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.
  5. مصرف مرتب ویتامین C که در طالبی، بوفور یافت می‌شود، از سخت شدن عروق و تصلب شرایین پیشگیری می‌کند. مصرف زیاد این ویتامین مانند آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
  6. ویتامین A موجود در بتاکاروتن طالبی خطر ایجاد آب مروارید را کاهش می‌دهد و بینایی شما را تقویت می‌کند، ویتامین C و A سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت‌ها تقویت کرده، اختلالات چشمی را کم می‌کند و از بروز مشکلات استخوانی و پوکی استخوان و مشکلات ریوی و آلزایمر پیشگیری می‌کند.
  7. در عین حال آنتی‌اکسیدان بالای طالبی، کلسترول بالای خون را نیز پایین می‌آورد. پتاسیم موجود در این میوه به ترشح سدیم کمک می‌کند و به این طریق فشار خون را کاهش می‌دهد.
  8. ترکیبات موجود در آن به بی‌خوابی شما کمک می‌کند. خانم‌هایی که در دوران قاعدگی دچار خونریزی‌های شدید و لخته‌های خونی هستند، می‌تواند در این دوران آب طالبی مصرف کنند.
  9. کمبود پتاسیم موجب گرفتگی‌های عضلانی و آسیب می‌شود و آب طالبی با دارا بودن مقدار زیادی پتاسیم، این کمبود را جبران می‌کند. اسید فولیک موجود در طالبی در زنان باردار می‌تواند از بروز نقص‌های دوران جنینی جلوگیری کند.
  10. اگر سیگاری هستید و قصد ترک آن را دارید از آب طالبی غافل نشوید. این ماده حاوی مواد مغذی و معدنی است که می‌تواند به شما در ترک سیگار و بهبودی و بازیابی بدن در رهایی از نیکوتین کمک می‌کند
  11. سرشار از فیبر بوده و بسیار ملین و مسهل هستند، بدین سبب برای کسانی که دچار یبوست، بواسیر و افزایش چربی خون هستند، بسیار توصیه می‌شود.
  12. میوه‌ها به دلیل دارا بودن قند، خاصیت تقویت‌کنندگی داشته و یکی از احیاء کنندگان سلولی و از عوامل تجدید جوانی هستند

ارزش غذایی آب طالبی

یک دوم فنجان طالبی حاوی ۲۵ کالری و کمتر از یک گرم فیبر غذایی است. آب طالبی نیز، مانند دیگر انواع میوه‌های مشابه، شاید مقدار کالری فراوانی نداشته باشد، چون ۹۰ درصد این میوه را آب تشکیل داده است.

اما از سوی دیگر، آب طالبی حاوی ویتامین‌ها مواد معدنی متعددی از قبیل: پتاسیم، ویتامین c، نیاسین، ویتامین B۶ و ویتامین A است. این میوه همچنین منبع مناسبی برای هر دو نوع فیبر حل شدنی و حل ناشدنی است.

خواص تخم طالبی

  1. تخم طالبی یا گرمک با تخم کدو و تخم خیار تشکیل تخم‌های خنک را می‌دهند و برای تسکین و نرم کردن سینه و رفع اگزما مصرف می‌شود.
  2. فراموش نکنید مصرف زیاد طالبی و گرمک برای بیماران دیابتی، ورم روده و سوءهاضمه ضرر دارد و موجب نفخ روده، معده و درد معده می‌شود.
  3. طرز مصرف آن این است که این سه تخم را کمی می‌کوبند و در آب می‌ریزند تا شیره آن در آب مخلوط شود، سپس آن را صاف کرده و مصرف می‌کنند. آب ، گرمک و طالبی، تشنگی را در تابستان تسکین می‌دهد.
  4. طالبی و گرمک به علت داشتن پتاسیم و عطر مطبوع، مقوی قلب هستند و عروق را باز می‌کنند، همچنین به دلیل درصدی منیزیم از میوه‌های آرام بخش به شمار می‌روند

نکات مورد توجه :

نکته را به یاد داشته باشید، در صورتی که قصد دارید در حد ممکن از طالبی بهره ببرید، و به ویژه اگر می‌خواهید از پوست آن نیز استفاده کنید، باید میوه‌های ارگانیک را خریداری کنید.

نکته چه میوه‌های ارگانیک مصرف کنید و یا غیر ارگانیک، فراموش نکنید که میوه را قبل از شروع فرآیند آب میوه گیری کاملاً بشوئید.

نکته بهتر است به این نکته اشاره کنیم که معمولاً توصیه می‌شود که این میوه را به تنهایی بنوشید، و آن را دیگر انواع میوه‌ها یا سبزیجات ترکیب نکنید.

بیشتر بخوانبد :

آیا تفاوت گرمک، سمسوری، طالبی و ملون را می دانید ؟

۲ روش متفاوت برای تهیه آب طالبی در منزل

خواص بی نظیر و فوق العاده ی میوه ی طالبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا