دسته‌بندی نشده

۱۲ درمان خانگی اختلال چشمی دژنراسیون ماکولا

درمان خانگی عارضه چشمی دژنراسیون ماکولا

این بیماری شایعترین علت کوری در افراد مسن است. دژنراسیون ماکولا هنگامی که بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث تاری دید شود، می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. در این حالت شما در انجام فعالیت های زندگی روزمره مانند خواندن، رانندگی و حتی راه رفتن با مشکل مواجه خواهید شد. بنابراین بهتر است برای درمان آن زودتر اقدام کنید. پیشنهاد می کنیم درمان های خانگی پیشنهادی ما را امتحان کنید.

اختلال بینایی دژنراسیون ماکولا چیست؟

دژنراسیون ماکولا شایع ترین علت کوری در افراد مسن است. دو نوع دژنراسیون ماکولا وجود دارد.

  1. دژنراسیون ماکولا خشک
  2. دژنراسیون ماکولا مرطوب

که مورد اولی شایع تر است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است دژنراسیون ماکولار خشک با زوال ماکولا که در مرکز شبکیه رخ می دهد شناخته شده است. از سوی دیگر، دژنراسیون ماکولا مرطوب توسط رگ های خونی که در زیر شبکیه رشد می کنند و خون و مایع از آن تراوش می کند، تمایز یافته است . دژنراسیون ماکولا هنگامی که بینایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث تاری دید شود، می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. شما در انجام فعالیت های زندگی روزمره مانند خواندن، رانندگی و حتی راه رفتن با مشکل مواجه خواهید شد.

درمان خانگی دژنراسیون ماکولا

1. میوه ها و سبزیجات

مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید زیرا مصرف آن به میزان زیادی به سلامت چشم کمک می کند. هر چه رنگ این میوه ها و سبزیجات متنوع تر باشد بهتر است زیرا، دراین حالت انواع مختلف ویتامین ها را دریافت می کنید. کلم بروکلی، اسفناج نیز بخورید، زیرا باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان هایی مانند zeaxanthin و lutein می شوند که برای افرادی که دژنراسیون ماکولا دارند مفید است.

2. روغن زیتون

روغن های سالم را انتخاب کنید، روغن های حاوی چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون را مصرف کنید. این روغن ها می توانند در محافظت از بینایی شما موثر باشند. از چربی های ناسالم یا چربی های اشباع شده مانند کره و مواد غذایی بسته بندی شده حاوی روغن های هیدروژنه است، اجتناب کنید.

3. خوردن غلات کامل

غلات کامل از جمله نان حاوی غلات کامل مصرف کنید. از مصرف نان سفید اجتناب کنید زیرا حاوی دانه و غلات تصفیه شده است.

4. امگا 3

انواع ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 از جمله ماهی تن، ماهی قزل آلا و ساردین را در رژیم غذایی خودتان قرار دهید. این امر می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به آسیب دیدگی چشم به دلیل دژنراسیون ماکولا شود. آجیل و گردو نیز منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

5. ویتامین C، E، سلنیوم و زینک

این ویتامین ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید زیرا غنی از آنتی اکسیدان ها هستند و رادیکال های آزادی که باعث آسیب های داخلی می شوند را کنترل می کنند

6. اجتناب از سیگار کشیدن

سیگار کشیدن تا حد زیادی تاثیرات مولتی ویتامین ها را کاهش می دهد

7. از کافئین اجتناب کنید

مصرف زیاد کافئین می تواند وضعیت چشم ها را بدتر کند.

8. اجتناب از الکل

مصرف الکل می تواند به سلول های شبکیه چشم آسیب برساند.

9. عینک آفتابی

این یکی از مهمترین راه های پیشگیری از دژنراسیون ماکولا است. همیشه سعی کنید از چشمان خود در برابر اشعه خورشید بخصوص در روزهای بسیار گرم و آفتابی محافظت کنید.

10. ورزش منظم

داشتن یک برنامه ورزشی منظم و وزن ایده آل می تواند به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرطوب کمک کند.

11. ابزاری به نام آمسلر گرید

آمسلر گرید عبارت است از یک صفحه به ابعاد چند سانتیمتر که بر روى آن شبکه‌اى چهارخانه رسم شده است که ابعاد مربع‌هاى کوچک آن چند میلیمتر مى‌باشد. به کمک این وسیله ۲۰ درجه مرکزى میدان دید بیمار بررسى مى‌شود. از بیمار خواسته مى‌شود در حالى‌که صفحه را در فاصله معمول مطالعه از چشم خود نگه داشته است با یک چشم خود به مرکز آن صفحه نگاه کند (اگر عینک دارد عینک خود را بر چشم بگذارد).

اگر بیمار قسمتى از خطوط را نبیند (اسکوتوم) به معنای بیمارى ماکولا و عصب بینائى می باشد و اگر خطوط آن را موجى بییند (متامور فوپستی)، مى‌تواند نشان‌دهنده ادم ماکولا یا وجود مایع در زیر ماکولا باشد. بنابراین بیشترین کاربرد آن در معاینه عملکرد ماکولا مى‌باشد. بیماران مى‌توانند آن را در منزل جهت بررسى دید مرکزى خود استفاده کنند و به این طریق می توانند علائم را زود تشخیص دهند و جهت درمان زودرس با لیزر مراجعه کنند

12. بیل بری

بیل بری (قره قاط) از گونه بلوبری به علت توانایی طبیعی اش در بهبود بینایی کاملا شناخته شده است. بیل بری معمولا در اروپا یافت می شود و بومی اروپاست و دارای مواد شیمیایی به نام آنتوسیانوسید ها است که در مقابل آسیب سلولی از بینایی محافظت می کنند . با این حال، اگر شما مبتلا به دیابت هستید یا از رقیق کننده خون استفاده می کنید، از این روش درمان استفاده نکنید، زیرا می تواند با داروهای شما تداخل ایجاد کند.

بیشتربخوانید:

علت و درمان گزانتلاسما (دانه های زرد رنگ روی پلک) چیست ؟

انتروپیون چیست ؟ علت برگشت پلک به داخل چشم چیست ؟

پیرچشمی چیست ؟ علائم و درمان پیر چشمی چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا