دسته‌بندی نشده

۱۱ مورد از مضرات زردچوبه که باید بدانید

مضرات زردچوبه برای سلامتی بدن

زردچوبه با نام علمی Curcuma Longa، یک ادویه باستانی، گیاه دارویی و رنگ غذایی در خانواده زنجبیل است. ساقه های زیرزمینی آن به نام ریزوم شناخته می شوند و به رنگ زرد درخشان یا نارنجی هستند.آنها به طور معمول خشک شده و تبدیل به پودر می شوند و سرشار از کورکومینویدها، ترکیباتی گیاهی و عامل رنگ مشخص زردچوبه، هستند.

  • زردچوبه یکی از اجزا اصلی کاری های هندی است و مزه آن تلخ و تند توصیف می شود.
  • زردچوبه به طور عمده از کربوهیدارت ها، بیشتر نشاسته و فیبر، تشکیل شده است. با این وجود، همانند همه ادویه ها، زردچوبه حاوی ترکیبات گیاهی و مواد مغذی است.
  • ترکیبات فعال اصلی در زردچوبه کورکومین ها هستند. آنها مسئول رنگ زرد-نارنجی و بیشتر فواید سلامت این ادویه هستند. کورکومین شناخته شده‌ترین کورکومینوید در زردچوبه است.
  • افزون بر این، پودرهای زردچوبه ها یا کورکومین تجاری به طور معمول حاوی مواد افزودنی هستند که از آن جمله می توان به دی اکسید سیلیکون اشاره کرد.
  • برخی انواع ارزان پودر زردچوبه ممکن است حاوی افزودنی های غیر قانونی نیز باشند که در برچسب مواد تشکیل دهنده به آنها اشاره ای نشده است.

1. زردچوبه باعث خونریزی میشود

ماده اصلی این ادویه پرخاصیت ضد انعقاد خون است. به همین دلیل یکی از مضرات زردچوبه برای افرادی که خون رقیقی دارند یا از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند، عدم قطع خونریزی است. اگر داروی خاصی مثل وارفارین استفاده می‌کنید یا خون تان دیر بند می‌آید، بهتر است در مورد میزان مصرف زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید.

2. زردچوبه باعث مشکلات گوارشی میشود

زردچوبه Turmeric جزو معدود ادویه هایی است که حتی برای سخت ترین بیماری‌های گوارشی معمولا تحمل آن راحت است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. ولی یکی از مضرات زردچوبه این است که درصد بسیار کمی ممکن است به آن حساسیت داشته باشند.

بعضی تحقیقات نشان داده افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به پروتئین گندم ممکن است به زردچوبه حساسیت نشان دهند و دچار مشکلاتی در معده خود شوند.

پس افرادی که بیماری سلیاک دارند بهتر است از میزان کمی زردچوبه استفاده کنند. در صورتی که به زردچوبه حساسیت دارید از مکمل‌های غذایی دارویی حاوی زردچوبه به هیچ وجه استفاده نکنید. علت آن هم ژلاتین کپسول‌ها است که از پروتئین گندم تولید می‌شود و باعث ایجاد حساسیت می‌شود.

3. زردچوبه باعث رفلاکس معده میشود

رفلاکس معده بیماری شایع دستگاه گوارش که درجه بندی‌های مختلف دارد. در صورت ابتلا به رفلاکس شدید، شخص نه تنها زردچوبه بلکه تقریبا تمام ادویه‌های دیگر را نمی‌تواند مصرف کند. البته میزان کم زردچوبه حتی ممکن است تاثیر خوبی بر بیماری شخص داشته باشد.

ولی افرادی که به بیماری رفلاکس مبتلا هستند بهتر است از مکمل‌های غذایی کپسولی زردچوبه مصرف نکنند و مصرف زردچوبه را محدود به میزان کمی از آن نمایند.

4. زردچوبه باعث سنگ کیسه صفرا میشود

در صورتی که کیسه صفرا سابقه سنگ سازی دارد یا در خانه سابقه ژنتیکی بیماری سنگ صفرا را دارید، زردچوبه ساخت سنگ در کیسه صفرا را تشدید می‌کند. علت آن هم وجود اکسالات oxalate در زردچوبه است که باعث تشکیل سنگ کیسه صفرا می‌شود.

5. عوارض زردچوبه در فشار خون

زردچوبه به عنوان ادویه ضد فشار خون معروف است. به همین سبب به افرادی که فشارخون و بیماری‌های قلبی عروقی دارند استفاده از زردچوبه توصیه می‌شود. در واقع خود زردچوبه ضرری برای این بیماران ندارد ولی در صورتی که فرد داروی خاص ضد فشارخون مصرف می‌کند به دلیل جلوگیری از افت شدید فشارخون بهتر است میزان مصرف آن در برنامه غذایی در حد متعادلی باشد.

6. عوارض زردچوبه در بارداری

بارداری به طور کلی دوران حساسی است. مادر حتی به بعضی از مواد غذایی که پیش از این حساسیت نداشته ممکن است حساسیت نشان بدهد. در صورتی که زنان باردار از زردچوبه زیاد استفاده کنند ممکن است به خارش و قرمزی پوست، استفراغ، اسهال، حالت تهوع، گرفتگی عضلات، نفخ و باد کردن شدید شکم زیاد دچار شوند.

7. عوارض زردچوبه در ناباروری

از مضرات زردچوبه کم کردن هورمون تستسترون است که قدرت اسپرم سازی و جنبش آن‌ها را در مردان کاهش می‌دهد. پس در صورتی که قصد دارید بچه دار شوید خیلی از زردچوبه استفاده نکنید.

8. عوارض زردچوبه در کمبود آهن

از مضرات زردچوبه یا مکمل‌های حاوی کورکومین این است که مانع از جذب آهن در روده‌ها شده و شخص دچار کم خونی می‌شود.

9. عوارض زردچوبه در دیابت

مضرات زردچوبه در صورت مصرف بیش از حد در بیماران دیابتی _ در صورتی که فرد مبتلا به دیابت است زردچوبه را باید در حد تعیین شده‌ای مصرف کند. از مضرات زردچوبه افت شدید قند خون است که برای افراد دیابتی خطرناک است.

10. عوارض زردچوبه در جراحی

زردچوبه به دلیل خاصیت رقیق کردن خون، بهتر است قبل از جراحی و در دوران نقاهت با احتیاط و به میزان کم مصرف شود. مصرف زیاد زردچوبه در این دوران‌ها ممکن است باعث خونریزی‌های شدید و جلوگیری از انعقاد خون و کند شدن ترمیم زخم شود.

11. عوارض زردچوبه در سردرد

افرادی که سردرد دارند و همین طور زنانی که طی عادت ماهیانه خونریزی شدید دارند بهتر است حداکثر تا ۵۰۰ میلی گرم به طور روزانه از زردچوبه استفاده کنند.


توجه کنید:

  • در صورتی که بیماری خاصی دارید یا تحت درمان با داروی خاصی هستید در مورد میزان مصرف زردچوبه حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • بیشتر افراد به زردچوبه حساسیت نشان نمی‌دهند. ولی یکی از مضرات زردچوبه حساسیت است. اگر بدون دلیل شاهد علائم حساسیت بودید، یک بار کمی از زردچوبه را روی پوستتان تست کنید. اگر علائمی مثل خارش و قرمزی پوست نداشتید بدون نگرانی می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • در صورتی که از خود زردچوبه در تهیه غذاها استفاده می‌کنید نیازی به مصرف مکمل‌های کپسولی کورکومین ( یا زردچوبه ) ندارید. مگر آن که به دلایل خاصی پزشک برای تان تجویز کرده باشد.
  • در صورتی که مبتلا به فشارخون، سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا و دیابت هستید بهتر است به میزان کمی از زردچوبه استفاده کنید.
  • یک قاشق غذاخوری زردچوبه سرخالی حدود ۱۰ گرم زردچوبه دارد که معادل ۲۵۰ میلی گرم است. با این فرمول می‌توانید میزان مصرف روزانه زردچوبه را در تغذیه روزانه تان به راحتی محاسبه کنید.
  • زردچوبه به صورت داروی مکمل نیز وجود دارد. هرچند بهتر است با پزشک خود در مورد دوز مصرف این مکمل و عوارض جانبی که احتمالاً نیاز است تا شما از آن آگاهی داشته باشید، صحبت کنید.

همچنین بخوانید:

فواید صابون زردچوبه برای مشکلات پوستی

همه ی آنچه که باید در مورد زرد چوبه بدانید

طرز تهیه ی زردچوبه + خواص بی نظیر زردچوبه

خواص معجزه آسای شیر و زرد چوبه در درمان فوری سرماخوردگی


10 فایده بی نظیر زردچوبه

1. ویژگی های ضد التهابی زردچوبه:

  • در مطالعات متعدد، کورکومین، یک ترکیب قوی در زرد چوبه است که می تواند تورم بدن را کاهش دهد. یکی از راه های افزایش مصرف زرد چوبه، اضافه کردن آن به غذاها در هنگام آشپزی است – که ممکن است قبلاً انجام می دادید.
  • شما می توانید چای زرد چوبه را نیز بنوشید – چهار فنجان آب و یک قاشق چای خوری زرد چوبه را بجوشانید. همچنین می توانید لیمو یا عسل براب طعمش اضافه کنید.

2. ویژگی های عالی آنتی اکسیدانی زردچوبه:

  • زردچوبه به نابود کردن رادیکال های آزاد، مهار پراکسیداسیون، و کاهش پیچیدگی های آهن مشهور است – که همه آن ها نتیجه مستقیم ویژگی های آنتی اکسیدان آن هستند.
  • و نه فقط زرد چوبه، بلکه حتی روغنش هم خواص آنتی اکسیدانی اش را دارد.در مطالعه ای دیگر که بر روی موش ها انجام شد، زرد چوبه توانست از استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت به خاطر خواص آنتی اکسیدان آن جلوگیری کند.

3.زردچوبه برای بهبود سلامت مغز و جلوگیری از بیماری های عصبی:

  • کورکومین موجود در زرد چوبه می تواند تجدید حیات سلول های مغزی را نیز افزایش دهد. و آروماتیک – تورمرون، یک ترکیب فعال دیگری در زرد چوبه است کخ می تواند رشد سلول های بنیادی عصبی در مغز را تا 80 % افزایش دهد.
  • کورکومین موجود در زرد چوبه می تواند به درمان افسردگی، دیسکینزی ناخوشایند (اختلال در حرکت داوطلبانه) و نوروپاتی دیابت کمک می کند. در مطالعات دیگر حیوانات، کورکومین نیز اثرات سودمند تری نسبت به استرس مزمن به نمایش گذاشته بود.

4.زردچوبه برای جلوگیری از بیماری های قلبی:

  • ویژگی های آنتی اکسیدانی زردچوبه به ویژه در مورد دیابت، تحت حفاظت قلبی قرار دارند.
  • کورکومین موجود در زرد چوبه به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند در نتیجه به سلامت قلب کمک می کند.

5.زردچوبه برای جلوگیری از سرطان:

  • کورکومین خواص ضد سرطانی را در مطالعات متعدد به نمایش گذاشته بود.
  • در واقع، کشورهایی که هر روز حدود 100 تا 200 میلی گرم زرد را مصرف می کنند، احتمال ابتلا به سرطان کمتری دارند.
  • در برخی از بیماران سرطانی که از زردچوبه استفاده می کردند، ایجاد تومور کاهش یافته. در برخی موارد دیگر، مواد شیمیایی سیستم ایمنی که سلول های سرطانی را از بین می برند، بیشتر متمرکز شده اند.

6. تاخیر در پیری و جوان ماندن با زردچوبه :

  • زردچوبه حاوی رنگدانه های کورکومینویید هستند که به ژن هایی تبدیل می شوند که سنتز آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهند.
  • این کار از سلول های مغز و پوست از آسیب رادیکال آزاد محافظت می کند، غلظت را بهبود می بخشد و حتی تشکیل خطوط و چین و چروک ظریف را کاهش می دهد.

7.زردچوبه برای کمک به درمان دیابت :

  • طی یک بررسی علمی، کورکومین می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد در نتیجه به جلوگیری از دیابت کمک می کند. در مطالعه ای دیگر، افراد پیش دیابت که به مدت 9 ماه دوز تجویزی از کورکومین را دریافت کردند، احتمال ابتلا به دیابتشان کم تر شد.
  • این ترکیب همچنین می تواند نحوه عملکرد سیستم ایمنی فعال در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را نیز تغییر دهد.
  • همچنین می تواند داروهای ایمن سازی تجویز شده برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را تقویت کند. در مطالعه ای دیگر، مکمل های کورکومین استرس اکسیداتیو تجربه شده توسط موش های دیابتی را کاهش داده بود.
  • کورکومین موجود در زرد چوبه می تواند به درمان اختلالات کبد مرتبط با دیابت نیز کمک کند. این اثر، آب مروارید دیابتی را در موش های آزمایشگاهی و در عین حال مطالعه دیگری که توسط دانشگاه چینی پزشکی پکن اجرا شد، سرکوب کرده بود.

8.زردچوبه برای بهبود ایمنی بدن:

  • خاصیت ضد التهابی زرد چوبه می تواند به افزایش ایمنی تا حد زیادی کمک کند.
  • مشخص شد که کورکومین برخی از سلول های ایمنی خاص را متوقف می کند که وقتی بیش از حد کار می کنند، می تواند منجر به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و چاقی شود.

9. زردچوبه مانند ضد عفونی کننده طبیعی کار می کند:

  • زردچوبه خواص آنتی باکتریایی عالی را در برابر انواع مختلف باکتری ها نشان می دهد که برخی از آن ها شامل ای.کولای، استافیلوکوکوس اورئوس و تیفی سالمونلا) و ویژگی های ضد عفونی کنندگی آن می شود.

10. زردچوبه برای سم زدایی کبد:

  • طبق گفته مرکز پزشکی مریلند، کورکومین موجود در زرد چوبه، تولید صفرای کبد را تحریک می کند.
  • کبد، همانطور که می دانیم، از صفرا برای بیرون کردن سموم استفاده می کند.
  • همچنین کیسه صفرا، سلول هایی را که ترکیبات مضر را می شکنند، تولید می کند.
  • اثرات سم زدایی کورکومین آن قدر خوب است که می تواند برای درمان مسمومیت جیوه ای هم استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا