دسته‌بندی نشده

۱۱ راهکار خانگی برای درمان گرفتگی صدا و خشکی گلو

گرفتگی صدا و خشکی گلو

ممکن است شما یک جلسه سخنرانی بسیار مهم دارید و صدایتان گرفته و قصد درمان فوری آن را دارید. معمولا گرفتگی صدا به دلیل حمله باکتری ها به تارهای صوتی است. گرفتگی صدا دلایل دیگری نیز دارد از جمله استرس، مصرف ناکافی مواد مغذی و عدم نوشیدن آب به اندازه کافی. اگر این مشکل به سرعت درمان نشود، می تواند پیشروی کند. در برخی افراد این مشکل می تواند پایدار باشد.

اگر این مشکل برایتان پیش آمده بهتر است به یک متخصص EENT ( چشم، گوش، بینی، گلو) مراجعه کنید، زیرا ممکن است دلایل پنهانی برای این مشکل وجود داشته باشد. به هرحال ما راه حل های خانگی را توصیه می کنیم که کاملا اثبات شده نیز هستند. در اینجا برخی از درمان های خانگی گرفتگی صدا و خشکی گلو را توضیح می دهیم. با مجله دلگرم همراه شوید.

علت گرفتگی صدا چیست ؟

برخی علتهای متداول در بروز گرفته شدن صدا عبارتند از

  • فریاد زدن، گریه کردن و بلند صحبت کردن به مدت طولانی
  • عفونت‌های گلو، سرماخوردگی، عفونت سینوس‌ها یا سرفه‌های پی در پی
  • آلرژی (باعث تورم و حساس شدن حنجره و تارهای صوتی میگردد)
  • بیماری‌های مرتبط با تیروئید و رشد خوش خیم یا بدخیم غده تیروئید
  • آلودگی و خشکی هوا
  • ضربه مستقیم به حنجره
  • برخی بیماری‌های عصبی مانند ام اس و سکته مغزی که بر روی اعصاب این ناحیه اثر میگزارند.

 گرفتگی صدا و خشکی گلو

درمان های خانگی برای گرفتگی صدا و خشکی گلو

1- استراحت

اگر می خواهید هر چه زودتر صدایتان بهبود یابد، بهتر است که استراحت کنید. فریاد نزنید و یا بیش از حد صحبت نکنید. استراحت باعث می شود که تارهای صوتی شما شانس بهبودی داشته باشند و احتمالا بعد از یک یا دو روز گرفتگی صدا رفع خواهد شد.

2- داروهای سرماخوردگی و آلرژی

یکی دیگر از درمان های خانگی برای گرفتگی صدا و خشکی گلو استفاده از داروهای بدون نسخه مخصوص آلرژی و سرماخوردگی است. استفاده از این نوع داروها به شما کمک می کند تا صدای مطلوبتان را باز پس گیرید و علائم را تسکین دهید، زیرا گرفتگی صدا می تواند ناشی از سرماخوردگی یا واکنش آلرژیک باشد. به هر حال، قبل از مصرف دارو، با پزشک مشورت کنید.

3- دوری از آلودگی

از رفتن به مناطق پر از گرد و غبار و دود مثلا در نزدیکی جاده اجتناب کنید. یا اگر امکان دارد از بینی و دهان خود را با یک دستمال تمیز محافظت کنید تا از ورود آلاینده ها به بدن خود جلوگیری کنید. مناطق پر از گرد و غبار و آلاینده ها، باعث تولید هوای خشک می شوند که می تواند خشکی گلو را تشدید کند و منجر به گرفتگی صدا شود.

4- صحبت کردن با تُن صدای پایین

اگر شما مجبور به سخنرانی هستید، سعی کنید آرام و با تُن پایین صحبت کنید. آرام صحبت کردن، تارهای صوتی را تحت فشار و تحریک قرار نمی دهد و باعث تسریع روند بهبودی می شود. از سوی دیگر، تلاش در صحبت کردن با صدای بلند یا فریاد زدن موجب آسیب بیشتر تارهای صوتی و طولانی شدن روند بهبودی می شود.

5- نوشیدن آب کافی

با نوشیدن آب، گلوی خود را مرطوب نگه دارید. در طول روز حداقل 9-10 لیوان آب بنوشید و در صورت امکان از الکل یا کافئین اجتناب کنید. این نوشیدنی ها در خشکی گلو و بدتر شدن گرفتگی صدا موثرند.

6- چک آپ پزشکی

اگر علائم همچنان ادامه داشته باشد و گرفتگی صدا حداقل یک هفته طول بکشد، ممکن است مشکل گرفتگی صدا فراتر از سرماخوردگی یا یک واکنش آلرژیک باشد و علل دیگری داشته باشد. در بعضی موارد، گرفتگی صدا ممکن است نشانه ای از رفلاکس اسید معده یا بیماری های گلو باشد. بنابراین، مراجعه به پزشک مهم است.

7- روغن اوکالیپتوس

چند قطره روغن اوکالیپتوس را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و بخار آن را به مدت حداقل 10 دقیقه استنشاق کنید.

8- ممنوعیت غذاهای اسیدی

از خوردن غذاهای اسیدی جلوگیری کنید، زیرا باعث تشدید و یا بروز رفلاکس معده می شود. علت رایج گرفتگی صدا در بزرگسالان رفلاکس معده است که در آن اسید معده از مری بالا آمده و تارهای صوتی را تحریک می‌‌کند. در این دسته از افراد معمولا صدا در هنگام صبح بسیار گرفته است و رفته رفته در طول روز بهتر می‌‌شود. اگر به طور ناگهانی دچار رفلاکس اسید معده شدید، بهتر است در موقعیت فالرز( موقعیت نشسته) روی تخت قرار بگیرید و تکیه بدهید. در این حالت بالاتنه شما در زاویه ٤٥ تا ٦٠ درجه قرار دارد. خوردن غذاهای اسیدی از جمله غذاهای تند و فلفلی و یا سرخ کردنی، نوشیدنی های الکلی، پرتقال و گوجه فرنگی را به حداقل برسانید.

9- فلفل سیاه و شیر

فلفل سیاه و یک فنجان شیر گرم را با همدیگر مخلوط کنید و حداقل دو بار در روز آن را بنوشید. اگر طعم و مزه آن برای شما مناسب نیست، شما می توانید کمی شکر اضافه کنید. این روش خانگی برای درمان گرفتگی صدا و خشکی گلو موثر است و می تواند گلو را مرطوب نگه دارد و از انتشار میکروب ها جلوگیری کند.

10- پودر زردچوبه

مقدار کافی آب را جوشانده و مقداری پودر زردچوبه اضافه کنید و بخار آن را استنشاق کنید

11- دمنوش ریحان – عسل

برگ های تازه ریحان را تمیز کنید و آن را بجوشانید و سپس یک قاشق سوپخوری عسل اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید. این معجون را حداقل 3 تا 4 بار در روز نوش جان کنید.

تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

علت سوزش گلو و بینی و درمان این عارضه در منزل

درمان گرفتگی صدا با طب سنتی

دلیل گرفتگی صدا در صبح چیست ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا