دسته‌بندی نشده

۱۰ فاکتوری که شانس بارداری زنان را تحت تاثیر قرار می دهد

بارداری زنان تحت چه فاکتورهایی است؟

باروری گاهی اوقات یک مشکل است و برخی از زنان فقط نیازمند رعایت نکات کوچکی هستند تا بتوانند باردار و پس از 9 ماه مادر شوند. با این حال همه زوج ها خیلی خوش شانس نیستند و بارها آگاهانه برای باروری تلاش می کنند اما شکست می خورند . احتمالاً سوالی که در اینجا مطرح است این است که آیا می‌توان کاری برای حل این مشکل انجام داد؟
اگرچه عواملی که باروری زنان را تحت تأثیر قرار می دهند فراتر از کنترل فرد است اما هنوز هم فاکتورهای معدودی وجود دارد که می تواند بر باروری تاثیرگذار باشد که در زیر مطرح شده اند.

1 – استرس مداوم

اگر شما به‌طور مداوم تحت استرس هستید انتظار می رود که سطح آلفا آمیلاز ( آلفا آمیلاز بیومارکر استرس است) خون شما بالاتر باشد که شانس باروری شما را 29% کاهش می دهد. این بیومارکر باروری زنان را به یک مشکل واقعی تبدیل می کند. اگر استرس بر زندگی شما تأثیر منفی گذاشته است سعی کنید با تمرینات یوگا یا مدیتیشن منظم آنرا درمان کنید. اگراسترس شما مداوم و ناتوان کننده است سعی کنید محرک های آنرا از زندگی خودتان حذف کنید یا به دنبال یک مشاور برای مقابله با آن باشید.

2- فست فودها

پیتزا , چیز برگرها و سیب زمینی سرخ شده نه تنها چند اینچ به دور کمر شما اضافه می کنند بلکه عوارض بیشتری نیز دارند. فست فود ها حاوی سطح بالایی از کلسترول هستند که منجر به انسداد شریان ها شده و با سنتز هورمون های جنسی تداخل می کنند از جمله تستوسترون و پروژسترون که برای بارداری حیاتی هستند. اگر دوست ندارید در آینده آنژیوپلاستی کنید مصرف این غذاها را همین الان ترک کنید.

بارداری

3 – وزن

اعم از اینکه دچار لاغری مفرط هستید یا دچار اضافه وزن – وزن قطعا شانس بارداری شما را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین اگر BMI بالایی دارید می تواند تولید هورمونهای جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهد . طبق تحقیقات اگر سطح چربی بدن 10 تا 15 درصد بیش از میزان نرمال باشد انتظار می رود که بدن شما حاوی استروژن بالایی باشد که چرخه قاعدگی شما را خراب می کند.
از طرف دیگر از کمبود وزن دارید و میزان چربی بدن شما 10 تا 15 درصد کمتر از حد نرمال باشد بدن شما فاقد هورمونی به نام لپتین است که مسئول کنترل گرسنگی و تحریک متابولیسم است . فقدان یا کمبود هورمون لپتین به معنی وجود نداشتن چرخه قاعدگی و در نتیجه باروری است.

4 – سن

همانطور که قبلا ذکر شد برخی از عوامل مانند سن فراتر از کنترل فرد هستند . شما باید بدانید که یائسگی زنان در حدود سن 40 یا 50 سالگی اتفاق می افتد در این زمان تخمدان ها از کار افتاده و دیگر تخمکی برای باروری تولید نمی شود. بنابراین سن واقعی که باید برای بارداری مراقب آن باشید 35 سالگی است و پس از آن بارداری به دلیل کاهش تعداد تخمک و کیفیت آنها دشوار خواهد شد و احتمال سقط جنین نیز 35-20% به دلیل افزایش شیوع ناهنجاری های کروموزمی افزایش می یابد . پس ساعت بیولوژیک بدن را جدی بگیرید زیرا مانند قانون شهرها قابل تغییر نیست.

5 – الکل

نوشیدن چند استکان الکل در طول هفته کاملا خوب است اما اگر بیش از یک‌بار در روز از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنید با باروری شما تداخل می کند . بر اساس مطالعه ای که در سال 2004 بر روی 7000 زن سوئدی حدود 16 ساله انجام شد زنانی که الکل بیشتری استفاده می کردند از مشکلات باروری بیشتر رنج می برند.

مشکلات باروری

6 – استعمال سیگار

در حال حاضر تاثیرات بد سیگار بر کسی پوشیده نیست علاوه بر این باید بدانید که استعمال سیگار به شدت شانس باروری شما را کاهش می دهد . طبق گزارش انجمن باروری آمریکا ، 13 درصد از موارد ناباروری مربوط به سیگار کشیدن است!

7 – سلامت جنسی

این روزها انجام رابطه جنسی محافظت شده بسیار مهم است . استفاده از کاندوم و سایر موارد نه تنها شما را از خطر ابتلا به STI ها( عفونت های تناسلی) از جمله کلامیدیا و گونوره محافظت می کند بلکه خطرات ابتلا به ناباروری را در شما به شدت افزایش می دهد.

8 – کافئین

اگر شما به قهوه معتاد هستید لازم است که مصرف خودتان را کاهش بدهید. بر اساس برخی مطالعات کافئین می تواند در فرآیند باروری مداخله کند . ظاهرا کافئین با مختل کردن انقباضات لوله های فالوپ تخمدان که کمک می کنند تخمک برای باروری به اسپرم برسد , این کار را انجام می دهد. به یاد داشته باشید که تعداد کمی از مطالعات ارتباط قهوه با باروری را رد کرده اند.

9- کیفیت مخاط سرویکس

موکوس سرویکس( گردن رحم) برای محافظت از اسپرم برای حرکت در لوله های فالوپ جهت باروری مورد نیاز است . از این رو، هر گونه اختلال در مخاط گردن رحم می تواند تاثیر شگرفی بر احتمال ناباروری شما داشته باشد . یکی از عوامل مهم در کاهش کیفیت مخاط سرویکس استعمال مداوم سیگار است.

باروری زنان

10 – استفاده از گوشی موبایل قبل از خواب

قرار گرفتن در معرض نور وسایل الکتریکی درست قبل از خوابیدن ریتم شبانه روزی ( سیکل خواب) و همچنین کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می دهد . این مسئله نه تنها شانس باروری شما را کاهش می دهد بلکه باعث کاهش تولید هورمون خواب شده و بر رشد جنین تاثیر منفی می گذارد.
بنابراین اگر تصمیم به بارداری دارید ابتدا به‌طور فعالانه سبک زندگی خودتان را تغییر دهید برای مثال سعی کنید استعمال سیگار یا نوشیدن الکل را کنار بگذارید و همیشه در این رابطه با پزشک خودتان مشورت کنید.

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا