دسته‌بندی نشده

۱۰ راهکار خانگی برای حذف واکس یا جرم گوش

راهکارهای خانگی حذف واکس یا جرم گوش

واکس (جرم) گوش مفید است زیرا گرد و غبار و سایر ذرات مضر را از گوش خارج می کند. گوش سالم باید جرم یا واکس داشته باشد، واکس راه طبیعی تمیز و سالم نگه داشتن گوش است که به صورت مایعی توسط غده‌های موجود در کانال گوش ترشح می‌شود. معمولا، حرکات جویدن توسط فک واکس های قدیمی گوش را همراه با سلول های مرده و باکتری ها خارج می کند اما گاهی اوقات واکس های قدیمی شروع به تجمع در گوش می کنند و باعث انسداد و درد گوش می شوند. بنابراین ممکن است بخواهید واکس اضافی گوش را خارج کنید. برای کاهش تجمع واکس، درمان های خانگی زیر موثر می باشند. با مجله دلگرم همراه شوید.

راهکار خانگی برای جرم گوش

واکس (جرم) گوش چیست ؟

جرم گوش ماده‌ای زرد رنگ و چرب بوده و دارای حالت چسبندگی است که برای نرم نگهداشتن و حفظ سلامت مجرای گوش خارجی ضروری می‌باشد . جرم گوش دارای خاصیت اسیدیته می‌باشد که مانع از رشد باکتری و قارچ می‌شود. جرم گوش به‌طور طبیعی و خودبه‌خود به سمت بیرون گوش حرکت می‌کند و از مجرای گوش خارج می‌شود بنابراین نیازی به دستکاری برای خروج آن از گوش وجود ندارد. البته در برخی از موارد، ترشح بیش از حد به‌خصوص در افراد مستعد موجب انسداد گوش و کاهش شنوایی می‌شود که در این صورت بایستی بیمار جهت شستشوی گوش و اقدام‌های لازم به پزشک مراجعه کند.

تمیز کردن جرم گوش

روش های خانگی پاک کردن جرم گوش

1- روغن بچه

چند قطره روغن بچه به داخل گوش بچکانید. این کار می تواند به حذف واکس گوش کمک کند. اجازه دهید روغن تا یک ساعت در گوش باقی بماند تا تاثیر بهتری داشته باشد برای بیرون کشیدن روغن، کمی آب گرم را به گوش آسیب دیده بپاشید.

2- روغن معدنی

برای حذف واکس اضافی در گوش مقدار کمی از روغن معدنی را گرم کنید، و سپس دراز بکشید و چند قطره از آن را در کانال گوش بچکانید. گرمای روغن معدنی به حذف واکس اضافی گوش کمک می کند. سر خود را به سمت یک طرف متمایل سازید تا روغن معدنی بیرون کشیده شود. سپس آب گرم به گوش بپاشید تا روغن و واکسِ نرم خارج شوند. در موارد شدیدتر، ممکن است مجبور شوید این کار را بیش از یک بار در هفته تکرار کنید.

3- اسیدهای چرب امگا 3

افرادی که دارای کمبود امگا 3 هستند، از واکس گوش رنج می برند، زیرا واکس گوش در این حالت چسبنده تر از حالت عادی خودش می شود. این حالت باعث می شود که خارج شدن واکس از گوش سخت تر شود و می تواند منجر به تجمع آن در گوش شود. شما می توانید مکمل اسید چرب امگا 3 را مصرف کنید یا غذاهای حاوی اسید چرب امگا 3 مصرف کنید.چند منبع غنی از اسید چرب امگا 3 عبارتند از توفو(پنیر سویا یک پنیر مغذی و بسیار خوشمزه از شیر سویا )، تخم کتان، گردو، ماهی تُن و ماهی سالمون.

4- آب و سرکه

بعضی از افراد ادعا می کنند که با استفاده از مخلوطی گرم از آب و سرکه موفق شده اند واکس اضافی گوش را حذف کنند. شما به یک سرنگ نیاز دارید تا بتوانید سرکه سیب و آب گرم را در گوش خود وارد کنید. محلول را به دمایی بالاتر از دمای بدن حرارت دهید. دماسنج باید 38 درجه سانتیگراد را بخواند. سر خود را روی سینک بچرخانید، گوش خود را بالا و عقب بکشید تا بتوانید کانال گوش را در موقعیت مستقیم قرار دهید. نازل سرنگ را اندکی بالا و عقب قرار دهید، به طوری که محلول بالای کانال گوش سرازیر شود. اجازه دهید محلول وارد گوشتان شود تا این که واکس گوش نرم و حل شود. سپس با استفاده از سشوار در پایین ترین درجه ممکن، به آرامی گوشتان را خشک کنید.

5- قطره خانگی

هنگامی که واکس گوش در کانال گوش سفت شود، فشار و انسداد گوش می تواند در نهایت منجر به کاهش شنوایی شود. گاهی اوقات شما نیاز به یک درمان خانگی دارید. سعی کنید محلولی با یک بخش سرکه ، یک بخش آب و دو بخش پراکسید هیدروژن آماده کنید. مواد تشکیل دهنده را به اندازه دمای بدن گرم کنید و سپس به کانال گوش وارد کنید تا واکس گوش نرم شده و انسداد گوش رفع شود. توصیه می شود از این درمان دو بار در روز و به مدت 5 روز استفاده کنید.

6- سرکه سیب

برای بازیابی و برگشت pH طبیعی کانال گوشتان، از سرکه سیب به عنوان محلول شستشو دهنده گوش استفاده کنید، زیرا می تواند تجمع واکس و جرم گوش را کنترل کند.

7- هیدروژن پراکسید

برای حذف واکس و جرم قدیمی گوش، یک قطره چکان را با پراکسید هیدروژن پر کنید ( مطابق با درجه حرارت بدن یا کمی گرمتر). سر خود را پایین بیاورید یا متمایل سازید تا گوش کیپ شده به سمت بالا باشد. پراکسید هیدروژن را داخل گوش آسیب دیده بریزید تا اینکه احساس پُر بودن گوش را تجربه کنید. قبل از اینکه سرتان را متمایل کنید تا پراکسید تخلیه شود، سه دقیقه صبر کنید. یکبار دیگر سرتان را متمایل سازید تا آب گرم وارد گوشتان شود. اجازه دهید آب گرم وارد گوش شود سپس آن را تخلیه کنید. در این زمان باید واکس گوش نرم شده باشد. سپس برای پاک کردن واکس نرم شده در ناحیه گوش بیرونی از یک دستمال یا پنبه توپی استفاده کنید.

8- آب و نمک دریا

مخلوط نمک دریا و آب می تواند در تمیز کردن روزانه گوش و حذف واکس و جرم اضافی گوش موثر باشد.

9- سشوار

پس از شستشوی گوش برای حذف واکس گوش، حتما گوش را خشک کنید. پس برای جلوگیری از رطوبت گوش و رشد باکتری ها با کمک سشوار گوش را خشک کنید.

10- الکل مالشی

جهت حذف واکس گوش پس از شستشوی گوش، حتما گوش را خشک کنید. با استفاده از دو قطره الکل مالشی درون گوش می توانید از رشد باکتری ها جلوگیری کنید.

تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

آموزش تمیز کردن داخل گوش در منزل

جرم گوش چیست؟ چگونه گوش های خود را تمیز کنیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا