دسته‌بندی نشده

۱۰ خوراکی شگفت انگیز برای درمان بی خوابی

در دنیای پر استرس امروز، مشکل بی خوابی یا کم خوابی به سراغ خیلی ها می‌آید. حتی اگر به پرخوابی مشهور هم باشیم احتمالاً در برهه هایی از زندگی و به دلایل مختلف بی خوابی به سرمان زده است.

راه چاره این بی خواب های گاه و بیگاه چیست؟

مواد غذایی دارای منیزیوم , کلید حل مشکل بی خوابی

اولین و ساده ترین راهی که غالباً به ذهن می‌رسد، پناه بردن به داروهای خواب آور و البته اعتیاد آوری است که عوارض فراوان آن بر کسی پوشیده نیست. اما قطعاً راه های چاره بهتری هم وجود دارند که می‌توانند بدون آسیب رساندن به سلامتی ما، خواب خوشی برایمان به ارمغان بیاورند. لطفاً با این مقاله از مجله دلگرم همراه باشید تا شما را با چند نمونه از خوراکی هایی آشنا کنم که به یک خواب خوب کمک می‌کنند.

شکلات تیره

شکلات تیره

محققان دانشگاه کمبریج معتقدند مصرف خوراکی هایی با منیزیوم بالا می‌تواند به افرادی که به خاطر استرس دچار کم خوابی و یا بی خوابی می‌شوند کمک کنند. منیزیم باعث می‌شود ریتم تند بدن ما تنظیم شود بنابراین بدن ما آرامش بیشتری پیدا کرده و خواب رضایت بخش تری را تجربه کنیم. شکلات تیره یک منبع عالی از منیزیم است.

divider

آب آلبالو ترش

آب آلبالو

آلبالو ترش دارای میزان زیادی ملاتونین است که چرخه خواب را تنظیم می کند و کیفیت خواب را افزایش می دهد، به این معنی که می توانیم سریعتر و عمیق تر به خواب برویم. در آزمایشی که محققان دانشگاه ایالتی لوئیزانا انجام دادند، از تعدادی از سالمندان که خواب ناکافی داشتند خواسته شد به مدت دو هفته متوالی هر روز دوبار آب آلبالو بخورند. نتیجه این شد که خواب این افراد سالمند حدود 90 دقیقه بیشتر شد.

divider

موز

موز

موز اصولاً با پتاسیم و منیزیمش شناخته می‌شود. پتاسیم و منیزیوم موجود در موز نه تنها باعث انعطاف پذیری ماهیچه ها می‌شوند بلکه به عنوان یک خواب آور طبیعی عمل می‌کنند. اما نکته جالب اینکه پوست موز حدود 3 برابر بیشتر از خود موز، منیزیم دارد و اکثر ما پوست موز را دور می‌ریزیم اما مگر چاره دیگری جز دور ریختن آن هست؟

divider

جوی دوسر

جوی دوسر

یک کاسه بلغور جوی دوسر گرم یکی از بهترین گزینه ها برای داشتن خوابی دلچسب است. به طور کلی غلات سبوس دار مثل جوی دو سر، حاوی مقدار زیادی اسید آمینه هستند و برای ساخت سروتونین (هورمون احساس خوشایند) و ملاتونین (هورمون خواب) ضروری به حساب می‌آیند. ضمن اینکه خلق و خوی بهتری را ایجاد می‌کند. درست است که جوی دو سر را نمی‌توان به تنهایی خورد اما اضافه کردن آن به سالاد، خلاقیت خوبی است که به تنظیم چرخه خواب طبیعی و کافی کمک می‌کند.

divider

سبزیجات با برگ های سبز تیره

سبزیجات

اسفناج، برگ چغندر، کلم پیچ و به طور کلی سبزیجات با برگ های سبز تیره منبعی غنی از منیزیم به شمار می‌آیند و در کنار کلسیم، باعث افزایش ملاتونین و در نتیجه ایجاد ریتم خوابی طبیعی می‌شوند.

divider

ماهی

ماهی

ماهی ها از قزل آلا و ماهی تن گرفته تا ماهی خالی مخالی و حتی سخت پوستانی مثل میگو دارای میزان قابل توجهی منیزیوم و اسیدهای چرب امگا 3 هستند و در صورت اضافه شدن به سفره غذایی ما، خواب شیرین تری برایمان در پی دارند.

divider

آناناس

آناناس

هرچند که آناناس به خاطر میزان قابل ملاحظه ای قند، مذمت شده و به دیابتی ها توصیه نمی‌شود. اما از نظر داشتن ملاتونین و آنتی اکسیدان ها بسیار غنی است و برای داشتن یک خواب شبانه عمیق، فوق العاده است.

divider

گردو

گردو

گردو، یک منبع طبیعی غنی از تریپتوفان است، همان اسید آمینه ای که تقویت کننده خواب است و به ایجاد سروتونین و ملاتونین کمک می‌کند. در واقع گردو، غلظت ملاتونین را در خون خود افزایش می‌دهد و باعث می‌شود پلک هایمان خیلی زودتر سنگین شده و روی هم قرار بگیرند!

divider

چای بابونه

چای بابونه

اگر کمی به طب سنتی علاقه مند باشید حتماً می‌دانید چای بابونه یک آرام بخش تمام عیار به شمار می‌آید. تازه خبر اینکه، طبق تحقیقات انجمن شیمی آمریکا، چای دارای ماده شیمیایی به نام گلیسین است که عضلات بدنمان را به آرامی شل می‌کند و به زودتر خواب رفتنمان کمک می‌کند.

divider

تخم کدو

تخم کدو

هر فنجان تخم کدو دارای 168 میلی گرم منیزیم است.( میزان مورد نیاز منیزیوم 420 میلی گرم در روز است.) مغز آفتابگردان و همچنین دانه های کتان هم درست مثل تخم کدو منبع غنی از منیزیوم به شمار می‌آیند.

همچنین در این باره می‌توانید مقالات زیر را بخوانید:

بهترین غذاهای خواب آور کدامند؟+ عکس

تنظیم خواب با تغذیه

تاثیر غذاها بر کیفیت خواب

در این مقاله مروری داشتیم بر تعدادی از خوراکی هایی که به خواب بهتر کمک می‌کنند. امیدوارم از این مقاله بهره برده باشید. اگر تجربه ای در این باره دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران مجله دلگرم در میان بگذارید.

ترجمه و گردآوری

رویانیان

بخش سلامت مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا