دسته‌بندی نشده

یوگا برای کدام بیماری‌ها مفید است؟

یوگا در حال حاضر به یکی از پرطرفدارترین تمرینات بدنی بدل شده و افرادی زیادی ادعا می‌کنند که تاثیرات بسیاری بر زندگی روحی و جسمانی آن‌ها داشته است. شاید آنچه باعث شده در مورد این نوع ورزش تحقیق کنید ناراحتی‌های روانی یا جسمانی باشد که تا به این لحظه درمان نشده‌اند. در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن تعریف این ورزش، تاثیرات آن بر بیماری‌های مختلف را نیز شرح دهیم تا با فواید بیشتری از این ورزش باستانی آشنا شوید.

یوگا چه نوع ورزشی است؟

یوگا یک تمرین باستانی هندی است که بدن، ذهن و روح را از طریق تنفس کنترل شده، وضعیت بدن و مراقبه به هم متصل می‌کند و انجام آن فواید بسیاری برای سلامتی دارد. با تمرین منظم یوگا، می‌توانید عضلات را تقویت کنید.

علاوه بر این، یوگا در بهبود بیماری‌هایی مانند آسم، آرتریت، دیابت، فشار خون بالا، افسردگی، تخمدان پلی کیستیک، مشکلات کبدی و کمردرد تاثیرگذار است. به طور کلی هیچ بیماری وجود ندارد که یوگا نتواند به کنترل آن کمک کند.

یوگا راهی عالی برای رهایی از بیماری‌ها و شرایط سلامتی از مشکلات قلبی گرفته تا سیاتیک و افسردگی است. مجموعه‌ای از تحقیقات وجود دارد که نشان می‌دهد یوگا بهترین درمان شفابخش برای بهبود وضعیت ستون فقرات و سلامت مفاصل است. اما از طرف دیگر، تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که یوگا نمی تواند سرطان‌ها را درمان کند، اگرچه می‌تواند در مقابله با عوارض شیمی‌درمانی موثر باشد. در ادامه به بیماری‌هایی که می‌توان با یوگا علائم آن‌ها را کنترل کرد اشاره خواهیم کرد:

بهبودی مشکلات ستون فقرات

ساعت‌های طولانی نشستن پشت میز کار می‌تواند به ستون فقرات شما آسیب برساند. همچنین می‌تواند باعث شود احساس خستگی کنید. برخی از آساناهای یوگا به بهبود وضعیت بدن و جلوگیری از درد گردن و کمر کمک می‌کنند.

تقویت قدرت عضلانی و انعطاف‌پذیری

هنگامی که به طور منظم آساناهای مختلف یوگا را تمرین می‌کنید، انعطاف بدن شما بهبود می‌یابد. با گذشت زمان، یوگا این امکان را به شما می‌دهد که آساناهای پیچیده را انجام دهید. علاوه‌بر این این ورزش می‌تواند در تثو تقویت قدرت عضلانی نیز موثر باشد.

کنترل قند خون یا دیابت

این ورزش می‌تواند قند خون و کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش دهد. علاوه بر این، انجام آساناهای مختلف به کاهش وزن و بهبود حساسیت بدن به انسولین نیز کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یوگا به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. در واقع این ورزش می‌تواند ایمنی بدن را برای جلوگیری از بیماری‌ها تقویت کند.

بهبود وضعیت فشار و جریان خون

یوگا به تنظیم جریان خون در تمام قسمت‌های بدن کمک می‌کند. تمرینات یوگا مانند ایستادن روی دست به جریان خون به قلب کمک می‌کنند. بنابراین، تمرین یوگا برای کنترل و پیشگیری از بیماری، با افزایش جریان خون در بدن شما مفید است.

بهبود مشکلات خواب

تعداد بیماری‎هایی که با یوگا درمان می‌شوند بسیار است. این تمرین همچنین به شما کمک می‌کند تا روتینی را ایجاد کنید که منجر به الگوی خواب منظم‌تری، کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

بهبود سلامت ریه و درمان مشکلات تنفسی

تمرینات تنفسی به بهبود عملکرد ریه کمک می‌کند. با ایجاد یک برنامه روتین و انجام تمرینات تنفسی در طولانی مدت، می‌توانید از بسیاری از بیماری‌های تنفسی جلوگیری کنید. به همین ترتیب، یوگا به افزایش ظرفیت ریه شما کمک می‌کند.

بهبود اختلالات گوارشی

تعدادی از تمرینات یوگا می‌تواند سوء هاضمه، گاز و نفخ را کاهش دهد. این حرکات یوگا به حرکت روده نیز کمک می‌کند. ژست قایق که با کشش پاها و بازوها به صورت مستقیم به موازات جلوی و سپس بالا بردن پاها به طوری که انگشتان پا بالاتر از سطح چشم قرار گیرند، برای مشکلات معده بسیار خوب است.

بهبود روابط

یوگا حتی می‌تواند به بهبود روابط شما با همسر، والدین، دوستان و عزیزانتان کمک کند. وقتی ذهن شما آرام، شاد و راضی است، بهتر می‌توانید در کنار دیگران حضور داشته باشید و نسبت به رفتار خود و تأثیر آن بر اطرافیان خود آگاهی داشته باشید. یوگا و مدیتیشن به بهبود عزت نفس، ایجاد حالت ذهنی شاد و مثبت کمک می‎کند و این تأثیرات به توانایی شما برای گوش دادن، توجه و دلسوزی نسبت به خود و اطرافیانتان کمک می‌کند.

بهبود تمرکز

ذهن دائماً درگیر فعالیت است و اغلب از گذشته به آینده می‎چرخد و باعث می‎شود لحظه حال را از دست بدهید. با آگاهی از این تمایل ذهن، در واقع می‌توانید خود را از استرس نجات دهید و ذهن را آرام کنید. هنگام تمرین یوگا، از آنجایی که توجه شما به حال حاضر (بدن و نفس) معطوف می‎شود، حالتی از افزایش آگاهی ایجاد می‎کنید که ذهن را به لحظه حال می رساند.

کاهش اضطراب و استرس

فواید یوگا بر سیستم عصبی، به‎ویژه سیستم عصبی پاراسمپاتیک بسیار زیاد است. حتی تمرین یوگا فقط برای چند دقیقه می‎تواند سطح کورتیزول را کاهش دهد و در نتیجه بدن و ذهن شما را از استرس انباشته شده در طول روز خلاص کند. ما بیشتر روز را با توجه به رویدادهای خارج از خودمان می‎گذرانیم. وقتی زمان می‌گذاریم، حتی فقط پنج دقیقه، تا توجه‌مان را روی احساس بدن، محتوای ذهن و کیفیت نفس‌مان متمرکز کنیم، وارد لحظه‌ی حال می‌شویم که منبع دائمی آرامش است.

هر چه برای رهایی از استرس از طریق یوگا بیشتر وقت بگذاریم، در ادامه روز احساس اضطراب و استرس کمتری خواهیم داشت.

تسکین دهنده دردهای مزمن

یوگا مزایای زیادی برای افرادی که از دردهای مزمن از جمله گردن درد، کمردرد مزمن، فیبرومیالژیا و غیره رنج می‌برند، دارد.

کلمات پایانی

همانطور که اشاره شد تمرینات یوگا توانایی افراد را برای مقابله با بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، سرطان افزایش می‌دهد. یکی از مزایای اصلی این ورزش برای بیماران کاهش استرس و زمان بهبودی در بیماری‌ها است.

برای انجام تمرینات ورزشی یوگا باید تحت‌نظر یک استاد با تجربه باشید تا بتوانید نتایج بهبودی را در خود احساس کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا