دسته‌بندی نشده

گل مژه(Hordeolum) چیست؟ راه های درمان گل مژه روی پلک چیست؟

گل مژه ؛ شاید تا به حال برای شما هم پیش امده باشد که یک غده ای از چربی روی پلک شما بزند و علت آن را ندانید دلگرم در این مقاله شما را با گل مژه و علت زدن آن بر روی پلک چشم آشنا میکند با ما همراه باشید.

عکس گل مژه

گل مژه

گل مژه چیست؟

مقدمه ای در مورد گل مژه ی پلگ چشم

(Hordeolum) التهاب حاد غدّه‌های چربی در قاعده مژه به علت عفونت باکتریایی است.

گل‌مژه، بیماری شایعی است که می‌تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند. گل‌مژه به‌صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمز رنگ در نزدیکی لبه پلک تظاهر می‌کند. گل مژه اغلب بدون درمان ظرف چند روز برطرف می شود.

این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح‌کننده چربی پلک ایجاد می‌شود. تماس دست آلوده با چشم و التهاب لبه پلک از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل‌مژه می‌شوند،همچنین تجربیات نشان میدهد که سرمای هوا در ایجاد گل مژه تاثیرگذار است.

چرا چشم گل مژه میزند؟

کنار مژه ها، غدد چربی قرار دارد که با ترشحات خود مانع از خشک شدن چشم می شوند و زمانی که این ترشحات، غیرطبیعی گردند و یا ریشه مژه ملتهب شود، گل مژه به وجود می آید.
گل مژه به طور معمول پلک پایین را گرفتار می کند، در طول 4 یا 5 روز نوک آن متراکم تر می شود و سپس سر باز می کند.

چشم، ارگانی است که به طور بالقوه در معرض خطر ویروس ها و باکتری هایی است که می توانند به غشاء چشم آسیب زده و باعث خارش و قرمزی شوند. گل مژه یک عفونت رایج چشمی است که روی پلک و یا بخش پایین تر از چشم یک غده چربی ظاهر شده و گاه باعث افتادگی پلک می شود.

این عفونت حاد غدد چربی لبه پلک گل مژه گفته می شود که موجب التهاب و قرمزی چشم شده و با درد همراه است.

گل مژه معمولا بصورت موضعی پلک را درگیر کرده، اما مواردی هم هست که این عارضه در سطح پلک گسترش می یابد و پلک زدن را دشوار می کند.

ورم لبه پلک، درد و قرمزی آن از علائم گل مژه است.

این علائم به مدت چند روز شدید شده و به تدریج فروکش می کند و گاهی اوقات اگر درمان لازم انجام نشود، تبدیل به کیست شده و ممکن است به جراحی و تخلیه نیاز پیدا کند.
افرادی که مستعد آکنه (جوش) هستند، بیشتر در معرض زدن گل مژه قرار دارند.
مالیدن مژه ها نیز زمینه را برای ایجاد گل مژه آماده می کند و گاهی لبه پلک نیز التهاب پیدا می کند.
گل مژه خیلی عفونی نیست، اما از چشمی به چشم دیگر سرایت می کند.

گل مژه

علت بروز گل مژه روی چشم

گل مژه ، علت بروز گل مژه در چشم چیست؟

در مورد گل مژه چه می دانید؟

بهتر است بدانید که کنار مژه ها، غدد چربی قرار دارد که با ترشحات خود مانع از خشک شدن چشم می شوندو زمانی که این ترشحات، غیرطبیعی گردند و یا ریشه مژه ملتهب شود، گل مژه به وجود می آید و مبتلا می شوید.

در واقع گل مژه به طور معمول پلک پایین را گرفتار می کند، در طول 4 یا 5 روز نوک آن متراکم تر می شود و سپس سر باز می نماید.گفتنی است که ورم لبه پلک، درد و قرمزی آن از علائم گل مژه می باشد.

گل مژه

علائم گل مژه

علائم و نشانه های گل مژه

احساس سنگینی و درد پلک

پ ایجاد یک توده برجسته قرمز رنگ دردناک در لبه پلک

پسوزش و خارش و اشکریزش

پخروج موردی ترشحات چرکی از گل‌مژه

تاری دید تاری دید از عوامل معمول گل‌مژه نیست اما اگر گل‌مژه نسبتاً بزرگ باشد با فشار روی قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم و تاری دید می‌شود.

در واقع اگر برآمدگی روی پلک، فقط قرمز و حساس است، آن را به حال خود بگذارید و به آن دست نزنید.بهتر است بدانید چنان چه گل مژه ای بدنماد و دردناک است، روی پلک یک گاز استریل یا دستمال تمیز بگذارید و رویش را خیلی نرم باندپیچی نمایید.

گل مژه

درمان گل مژه

هیچ گاه گل مژه را فشار ندهید و بگذارید خودش سرباز کند. اگر شما مکررا دچار گل مژه می شوید بهتر است از پماد آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عود آن استفاده کنید.

همچنین شستشوی مرتب لبه پلک ها با شامپو بچه عود آن را کاهش می دهد. گل مژه ایی که در سطح داخلی پلک ایجاد می شود ممکن است کاملا ًاز بین رفته یا خود به خود سرباز کنند و گاهی لازم می شود که پزشک آنها را باز و تخلیه کند.

در گل مژه هاي معمولي استفاده از قطره هاي آنتي بيوتيك يا آنتي بيوتيك خوراكي فايده اي ندارد. اما در بچه هاي كوچك يا افرادي كه گل مژه هاي شديداً ملتهب دارند ممكن است لازم باشد با نظر چشم پزشك آنتي بيوتيك خوراكي براي جلوگيري از گسترش عفونت به بقيه پلك و قسمت هاي مجاور استفاده شود.

گل مژه

پیشگیری از زدن گل مژه بر روی پلک چشم
  • از تماس یافتن دست‌های آلوده با چشم‌ها و یا مالیدن چشم‌ها خودداری كنید.۲) دستان خود را در طول روز به‌طور مرتب بشویید.
  • چشم‌های خود را هنگام استحمام با شامپو بچه ملایم شست‌وشو دهید.
  • از به اشتراك گذاشتن لوازم آرایشی چشم خودداری كنید. همچنین قبل از خواب حتما آرایش صورت خود را پاك كنید.
  • چنانچه زیاد گل‌مژه می‌زنید: شامپو بچه ملایم را با آب گرم رقیق كرده و به‌وسیله یك گوش پاك‌كن ریشه مژه‌ها و پلك‌ها را هفته‌ای چند بار تمیز كنید تا میكروب‌ها، چربی و سلول‌های مرده اضافی پاك و زدوده شوند.
  • كسانی كه از لنز تماسی استفاده می‌كنند بایستی بهداشت مربوط به گذاشتن و برداشتن لنزها را به‌خوبی رعایت كنند.

گل مژه

چیز هایی که باید درمورد گل مژه بدانید

التهاب لبه پلک یا به اصطلاح «گل مژه» یکی از عوارض شایع چشمی در کشور است که می‌تواند عوارض دیگری همچون حساسیت و عفونت را ایجاد کند.

بنابراین مراقبت از این عارضه و معاینه توسط چشم پزشک ضروری است.

دکتر علیرضا رمضانی در گفت وگو با ایسنا، ضمن اشاره به مطلب فوق گفت:

برخی بیماری‌های چشمی به خصوص التهابات لبه پلک چشم می‌تواند منجر به حساس شدن چشم نسبت به نور شده و مشکل ساز باشد و یا عفونت‌هایی که در لبه پلک ایجاد کرده منجر به شوره زدن پلک و در نهایت خستگی زودرس چشم و ایجاد حالت سوزش در آن شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی نیز می‌توانند عوارض و علائمی مانند التهابات چشمی داشته باشند و فرد طی آن در نور زیاد دید کمتری داشته باشد؛ افزود:

بعضی بیماری‌های ژنتیکی یا زمینه‌ای نیز می‌توانند خود عاملی موثر بر ایجاد بیماری‌های التهابی چشم بوده و یا ایجاد کننده آنها باشند.دکتر رمضانی در پایان تاکید کرد: در بیماران مبتلا به التهابات چشمی، شست و شوی چشم به خصوص مژه‌ها، مراجعه به پزشک و استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی جهت تسکین و بهبود بیماری توصیه می‌شود؛ چرا که عدم رسیدگی به آن موجب شوره زیاد در چشم و در نتیجه عفونت‌های چشمی خطرناک می‌شود.

گل مژه

ویدئو های مربوط به گل مژه

گل مژه

گل مژه

گل مژه

دکتر مربوط به درمان گل مژه ی چشم

دکتر سعید ارجمندی جراح و متخصص چشم

آدرس مطب: بلوار کشاورز -خیابان وصال شیرازی – خیابان ایتالیا شرقی -ساختمان پزشکان ایتالیا -طبقه سوم

تلفن تماس: 02188971434

گل مژه

دکتر علی رضا نادری چشم پزشک

آدرس: تهران، میدان ونک، ابتدای بزرگراه حقانی (جهان کودک) ، نرسیده به گاندی، مابین بانک آینده و بانک کشاورزی، ساختمان فرهاد، پلاک 72 واحد 101 تلفن: 7300 692 0930 – 7200 692 0930 – 92 777 886 – 11 776 886 – 18 749 888

گل مژه

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا